Bakgrundspapper uppe

«  Nyskapande skulptör som spred rysk propaganda till väst i form av porslinsfigurer

Porträttfoto av Natalya Yakovlevna Danko
Namn: Natalya Yakovlevna Danko

Natalya Yakovlevna Danko föddes nån gång år 1892 i Tiflis i kejsardömet Ryssland (nu: Tbilisi i Georgien). Föräldrarna var revolutionärer, och Natalya och hennes sex år yngre syster Yelena uppfostrades till att älska konst och revolutioner. Men pappan skickades till Sibirien för sin revolutionära verksamhet och mamman, Olga Iosifovny Danko, flyttade då med döttrarna till Moskva, och sen till Vilna (nu: Vilnius i Litauen).
Osynlig ruta
   Redan som barn studerade Natalya först på Stroganovs konstskola i Moskva och sen på Vilna konstskola, och 14 årPorslinsfigur av tjej i blåprickig volangkjol som står med armarna över huvudet där hon håller i en boll, beredd att kasta gammal började hon studera direkt för olika skulptörer. När hon var 16 år flyttade hon till S:t Petersburg, där hon bland andra studerade för Vasily Kuznetsov. Och när han blev ansvarig på den kejserliga porslinsfabriken 1914 tog han med Natalya dit.
Osynlig ruta
Porslinsfigur av kvinna som sitter och syr på en röd banderoll som hon har i knät. Hon har en mönstrad blus i lila och vitt, en blå sjal över axlarna och en blå och lilarandig kjol.   Natalya Danko hade då börjat göra sina egna porslinsfigurer, men hon gillade inte stilen med dansöser, fina damer eller liknande, så som porslinsfigurerna förväntades se ut på den tiden. Natalya ville göra vanliga kvinnor, som kvinnor ser ut på riktigt. Därför passade ryska revolutionen 1917 henne perfekt.
Osynlig ruta
Vid den här tiden gjorde Natalya flera verk som hon senare har blivit så känd för, bland annat kvinnan som broderar en revolutionär banderoll. Men hon ville inte måla sina porslinsfigurer själv, hon tyckte om den vita formen hon skapade. Istället tog hennes syster, poeten och konstnären Yelena Yakovlevna Danko, sig an målandet av figurerna. Systrarna både bodde och arbetade tillsammans.
Osynlig ruta

Foto av Yelena Yakovlevna Danko sittande vid ett bord. Framför henne står porslinsfigurer och hon håller en figur i ena handen. Hon har en halmhatt med uppvikt brätte och runda glasögon. Blusen har en ljus krage. I bakgrunden är ett skåp med glasdörrar
Osynlig rutaNatalyas syster Yelena Yakovlevna Danko.

Osynlig ruta
Porslinsfigur föreställanden den långa och smala Anna Achmatova med sitt karaktäristiska svart hår kortklipp med lugg. Hon har en blågrå klänning på sig och håller en mönstrad sjal i brunt och organge över sin vänstra axel   1919 blev Natalya Yakovlevna Danko chef för fabrikens porslinsfiguravdelning. Då hade fabriken bytt namn från "kejserliga" till Statens porslinsfabrik Två porslinsfigurer av samma modell. Den vänstra är av omålat proslin, medan den röda är en kvinna i röd kjol med vita prickar som håller en skära och säd i ena handen, Men den andra torskar hon av svetten. Hon har en ljusblå sjal på huvudet.(som ännu senare bytte namn till Lomonosov porslinsfabrik). Allt det som de skapade var förstås propaganda för den nya kommunistiska staten. Men eftersom bägge systrarna trodde på en socialistisk framtid var det så de ville ha det.
Osynlig ruta
   På fritiden umgicks de med andra radikala unga konstnärer och författare i det ryska avantgardet, som Lyubov Vasilyevna Shaporina, som var chef för agitationsteatern dit systrarna Danko gärna gick, och poeten Anna Andrejevna Achmatova, som Natalya gjorde en mycket känd och spridd porslinsfigur av.

Osynlig ruta
Poeten Anna Achmatova i porslin. En sådan klubbades Liten grå pil som pekar håt höger
2019 för 640 000 på Stockholms Auktionsverk.
Osynlig ruta

  Redan när Natalya Danko blev chef på fabriken började hon ställa ut porslin i väst. Det blev snabbt mycket populärt. Ett av hennes mest kända verk från den tiden porslinsfigur i form av en shackpjäs, en bonde, med säd och skära intill sig. Han har en rosa blus mot en röd bakgrund och håret kammat i en skarp mittbenaär schackpjäserna Röda och vita armén, där de röda bönderna är stolta sovjeter, medan de vita är kedjade och uppgivna, och resten av pjäserna skildras på motsvarande sätt.
Osynlig ruta
   1925 blev Natalya chef även för exporten till Europa och USA. Många av de figurer hon framställde gjordes direkt för internationella utställningar.

foto av tolv schackpjäser . De röda har kläder som går i rosa och rött med gula/guld-detalher. De vita är vit- eller svartklädda, bönderna är kedjade, kungen är ett skelett, men även de är dekorerade i guld.

Det var tack vare Natalya Yakovlevna Dankos och hennes syster Yelenas skicklighet som konstnärer, som ryska porslinsfigurer blev så populära och spridda över världen. De skapade en helt ny stil för porslinsfigurer, som också spred sig till Sovjetunionens andra porslinsfabriker.
Osynlig ruta
   1936 fick Natalya Danko i uppdrag att göra utsmyckning av taket till tunnelbanestationen Teatralnaja, med folkmusikspelare och dansare från hela Sovjetunionen.

Foto av en vy över tunnelbanestationen, med trappor på högra sidan och gångar på den vänstra. I taket syns porslinsfigurer. Längre in mot mitten är en stor vit informationstavla med blå och röd text, men det syns inte vad det står på den

Foto av fem exempel på takets reliefer i närbild. De föreställer olika dansande kvinnor. Porslinen verkar bara vara målat med guldfärg på en del detaljer
Från vänster: Vitryssland, Lettland, Ryssland, Armenien och Azerbaijan.
Osynlig ruta

   Det var förstås hedrande att få äran att utsmycka en tunnelbanestation. Men Natalya Yakovlevna Danko var inte förtjust i Porslinsfigur föreställande en mamma klädd i trasiga grå kläder, men med en röd sjal med prickar på över huvudet. Hon håller fiskar i händerna och tittar bekymrat mot ett barn som sitter vid hennes fötter och leker med en fiskhuvudetmonumentala verk, inte ens när hon fick arbeta med sitt Porslinsgrupp med två kvinnor, den ena står och spejar med han skymmande solen, medan den andra halvsitter och sträcker på nacken för att se. Bägge har gevär i händerna. Den stående kvinnan har en röd kjol med mönster nedtill och en röd sjal på huvudet. Den sittande har en orange sjal runt halsen, en brun kjol och ett förkläde med mönster nedtillfavoritmaterial: porslin. Hon mådde bäst när hon fick återvända till sina små porslinsfigurer, sådana som går att placera ut var som helst. Så det fortsatte hon med i några år till, med stöd av sin målande syster Yelena.
Osynlig ruta
   Under de tjugofem år som Natalya Danko arbetade på Lomonosovfabriken hann hon göra över 300 olika motiv i porslin. Förutom det gjorde hon också arbeten i terracotta, brons och lera. Dessutom ledde hon arbetet där en mängd ryska skulptörer skapade denna nya sorts porslinsfigurer.
Osynlig ruta
Men när ANDRA världskriget bröt ut ändrades allt. 1941 försökte Hitlers armé ta över Leningrad, som staden då hette, och när nazisterna inte lyckades inta staden, belägrade de den istället. Det var en belägring som ses som en av de mest Porslinsfigur av kvinna i prickig ljus blus och blå lågkjol. Hon har en röd  hätta på huvudet och i vänsterhanden håller hon en  tidning med svart text och röda rubrikerförödande i världshistorien, eftersom så många dog. Natalya, Yelena och deras mamma Olga svalt som alla andra i Leningrad under belägringens första vinter. I februari 1942 bestämde de sig för att försöka ta sig till staden Irbit, som porslinfabriken hade evakuerats till. Men resan blev för svår för dem, eftersom de redan var halvt ihjälsvultna. Yelena och Olga dog på vägen, och måste begravas utmed järnvägen. Natalya lyckades ta sig ända fram till Irbit, men där las hon genast in på sjukhus, utan att vakna igen.
Osynlig ruta
   Den 18 mars 1942 dog Natalya Yakovlevna Danko, samma år som hon blev eller skulle ha blivit 50 år gammal.

Foto av liggande porslinsfigyr på en svart sockel, Anna Pavlova med upplyft huvud och stängda ögon klädd io balettdress och skor.
Natalya Dankos skildring av den världsberömda
ryska ballerinan Anna Pavlova 1923.
Osynlig ruta

Foto av Natalya Yakovlevna Danko som sitter och arbetar koncenrerat med en figurgrupp som hon har framför sig

Natalya Danko var en inspirerande konstnär. Samtidigt hade hon en så hög position i det dåtida Sovjetunionen att hon åtminstone vid Stalins utrensningar under 1930-talet antingen var eller borde ha varit medveten om att det var en diktatur som byggts upp. Det går inte att bortse från att hon genom sin position var delaktig i ansvaret för det.
Osynlig ruta

Osynlig ruta

  Pil åt vänster Tillbaka till förra sidan
 Pil åt vänster Till tema kultur - konstnärer
Pil åt vänster Tillbaka till listan på förmödrar

UPP Pil uppåt
UPPDATERAD 2020-06-28

Bakgrundspapper uppe

www.kvinnofronten.nu