| «  Post-impressionistisk 
              konstnär före sin tid Suzanne 
              Valadon har inte har blivit lika känd som Degas, Renoir, Toulouse-Lautrec 
              och de andra impressionistiska konstnärerna i Frankrike runt 
              sekelskiftet 1800-1900. Det beror antagligen på hennes tre 
              "fel": hon var kvinna, hon var deras modell, och hon låg 
              med dem. Marie-Clémentine 
              Valadon föddes den 23 september 1865 i staden Bessines-sur-Gartempe 
              mitt i Frankrike. Hennes mamma Madeleine 
              var tvätterska. Det är inte bevarat vem pappan var.
  Marie-Clémentine och hennes mamma flyttade ganska 
              snart till Paris, till konstnärskvarteren i Montmartre, där 
              också många fattiga bodde. Från att hon var nio 
              år försörjde sig Marie-Clémentine
  själv, hon jobbade som hjälptvätterska och medhjälpare 
              åt sömmerskor.  Samtidigt 
              såg hon konstnärerna sitta och måla på Montmartres 
              gator, och då började hon själv att teckna och måla, 
              hemma, i sin ensamhet.  
  Blombukett 
              framför ett fönster i Saint-Bernard, 1926.
 
 
   Som många 
              andra fattiga tjejer i området började Marie-Clémentine 
              i tonåren stå och hänga på Montmartres gator 
              för att nån konstnär skulle vilja betala henne för 
              att vara modell. Så började hennes karriär som konstnärsmodell. 
              Hon tog sig namnet Maria, blev snabbt 
              populär och kallades "Vackra Maria".
  Den första konstnär hon regelbundet 
              stod modell för var den äldre målaren Puvis 
              de Chavannes.
 
  (Klicka på konstnärernas namn 
              för att se en målning som just den konstnären har 
              gjort med Suzanne Valadon som modell.)
 
  Puvis de Chavannes inledde en affär med henne, 
              vilket många manliga konstnärer tyckte sig ha "rätt" 
              att göra med sina modeller då. Men när han såg 
              hennes teckningar blev han förbannad och sa åt henne 
              att hon var modell, och hon skulle inte tro nåt annat!
 
  
  Marie-Clémentine 
              blev istället modell åt Pierre-Auguste 
              Renoir, och de som skrivit om hennes liv antar att hon var tillsammans 
              med honnom också, trots att hon inte gillade honom. 
  Vid 17 års ålder blev Marie-Clémentine 
              med barn, men ingen fick veta vem pappan var, kanske visste hon 
              inte själv, står det i böckerna. Sonen Maurice 
              föddes när Marie-Clémentine fyllt 18 år. 
              Hennes mamma hjälpte henne med sonen, för att hon skulle 
              kunna fortsätta försörja dem som modell.
 
  Vid den tiden blev Marie-Clémentine modell åt 
              Henri 
              Toulouse-Lautrec. Han hade en helt annan inställning till 
              hennes konst, han stöttade henne, och det var han som föreslog 
              att hon skulle kalla sig Suzanne när 
              hon målade. Toulouse-Lautrec presenterade henne även 
              för Edgar 
              Degas, som hjälpte henne att utvecklas konstnärligt 
              och köpte flera av hennes målningar. Suzanne Valadon 
              var självlärd, men hon hade studerat så många 
              av de mest kända målarna i Paris medan hon stod modell 
              för dem.
 
  1893 inledde hon en kort men intensiv kärlekshistoria 
              med tonsättaren Erik Satie. Han friade till henne, men hon 
              sa nej. Hennes porträtt 
              av Satie blev snabbt berömt för sin egna stil. 1894 
              visades Suzanne Valdons verk på Société 
              Nationale des Beaux-Arts. Det var första gången 
              en kvinna fick delta i den utställningen.
  Det blå rummet, 1923
 
 
   Några 
        år senare gifte sig Susanne Valadon med bankiren Paul Mousis och 
        kunde då ägna sig åt måleriet på heltid. 
        Hon fick också sin son Maurice Utrillo att börja måla. 
        Och hans målningar av Paris blev snabbt berömda.
  1906 inledde Suzanne Valadon en kärleksaffär 
        med en konstnärsvän till sonen, André 
        Utter, som alltså var drygt tjugo år yngre än 
        Suzanne. Hon målade även ett porträtt av Utter och sig 
        själv som Eva 
        och Adam. Det var första gången som en kvinna ställde 
        ut en målning av en naken kvinna och naken man tillsammans. Bankiren 
        begärde skilsmässa. Senare gifte sig Suzanne och André 
        Utter.
 
  Efter första världskriget levde Suzanne Valadon 
        med sonen Maurice Utrillo och André Utter och alla tre målade. 
        Men det var Maurice som var mest framgångsrik, och det skapade spänningar 
        mellan männen i Suzannes liv. Utter började dricka och han flyttade 
        så småningom iväg, trots att han och Suzanne aldrig skilde 
        sig.
 
  
  Suzanne 
              Valadon fortsatte sitt konstnärsliv, som både 
              innehöll mycket arbete och ett stort socialt umgänge. 
              1937 köpte Musée du Luxembourg 
              tre av hennes främsta målningar och många teckningar, 
              vilket var ett stort konstnärligt erkännande. 
  Den 7 april 1938, när Suzanne Valadon som vanligt 
        satt och målade vid sitt staffli, drabbades hon av en stroke. Hon 
        dog några timmar senare på sjukhus, knappt 73 år gammal. 
        Under lång tid efteråt glömdes hennes konstnärsverk 
        bort, men i slutet av 1900-talet fick konstvärlden upp ögonen 
        för henne igen.
 
  Idag ses hon som en av de främsta för sin 
        tid.
 
  
   För dåtiden var Suzanne Valadons stil nyskapande. Och hennes 
        sätt att skildra kvinnors nakenhet var då – och är 
        väl fortfarande – mycket annorlunda än de manliga konstnärernas. Kolla 
        här!
 
  
  Suzanne Valadon målade ofta av sina kattor och många 
              blommor i olika vaser. Klicka 
              här om du vill se fler av hennes verk. 
 
 
 |