|  Ursprungsfoto: CC/T.Heyman
 Nordens 
              första ”social supermarket” – en matbutik 
              för fattiga – kommer öppnas i Sverige i slutet av 
              året. Bland medias hurranden är det viktigt att komma 
              ihåg varför detta kanske inte är något att 
              fira. Särskilt inte för fattiga kvinnor. Det skriver Annina 
              Claesson i en analys. "Social 
              supermarkets"– ett symptom på välfärdens 
              död
 I 
              somras fick initiativet till Sveriges första ”social 
              supermarket”, som kommer öppnas i slutet av 2015, mycket 
              uppmärksamhet i media. 
  Det rör sig alltså om en mataffär som 
              säljer mat som inte kan säljas i vanliga butiker (till 
              exempel för att de är för nära bäst- före-datumet), 
              men som säljs till mycket låga priser i särskilda 
              butiker. Människor i ekonomisk utsatthet kan dessutom få 
              ett medlemskap som låter dem köpa varorna till en tredjedel 
              av mataffärens ordinarie pris. ”Ekonomisk utsatthet” 
              är till exempel att leva på försörjningsstöd, 
              eller att ha en ekonomi på samma nivå som eller under 
              det – på grund av låg lön, pension eller 
              sjukersättning.
 
  Butiken kommer ägas och drivas av Stockholms 
              Stadsmission, men har tillkommit på initiativ av företaget 
              Axfood som också äger Willys 
              och Hemköp. Ett tiotal med- finansiärer 
              från livsmedelsbranschen står också bakom.
 
  I media har detta skildrats som ett fantastiskt sätt 
              att minska matsvinn, göra en insats för miljön och 
              samtidigt ge de mest behövande möjlighet att få 
              mat för dagen.
 
  Detta blir den första så kallade ”social 
              supermarket” i Norden. I Europa och övriga världen 
              har identiska eller liknande projekt varit igång sedan länge.
 
  Världstrend av fattigdom
 
  Vad som inte talas om är att det finns en anledning till att 
              Norden inte sett något liknande tidigare – det har inte 
              behövts. Artiklarna berättar inte att uppkomsten av ”social 
              super- markets” och deras kusin ”food banks” är 
              ett av de mest talande tecknen för en misslyckad välfärdsstat. 
              I ett land med ett fungerande välfärdssystem behövs 
              inte välgörenhetsprojekt som hindrar att folk svälter 
              ihjäl.
 
  ”Social supermarkets” startades först 
              i Frankrike i slutet av 1980-talet, då nyliberalismen hade 
              dragit in som en våg över Europa, rullat tillbaka staten 
              och kraftigt skurit ner på välfärden – vilket 
              försatte allt fler människor i fattigdom. Sedan dess har 
              antalet stigit gradvis, men aldrig har de sett en sådan boom 
              som nu. Antalet ”social supermarkets” i Europa ökade 
              som mest drastiskt efter finanskrisen 2008. I Österrike ökade 
              antalet från 40 till 70 mellan år 2009 och 2011. I Frankrike 
              finns det idag drygt 800.
 
  Det som Europa dock länge saknade var den ännu 
              mer ambitiösa varianten av en ”social supermarket”, 
              nämligen ”food banks”, matbanker, som delar ut 
              mat som donerats av privatpersoner eller matbutiker helt gratis. 
              Även ”food banks” har det dubbla syftet att både 
              minska matsvinn och hjälpa fattiga. De startades först 
              i USA år 1967, men var länge okända i Europa. Efter 
              2008 började de dock öka exponentiellt* i antal över hela kontinenten. I Norden 
              finns idag två, båda i Danmark.
 
  Det är alltså enkelt att se hur antalet ”social 
              supermarkets” och ”food banks” hör ihop med 
              nationalekonomiska svårigheter och framför allt med nedskärningspolitik. 
              När staten inte längre ser till att alla åtminstone 
              har mat på bordet måste någon annan göra 
              det. De är ett exempel på hur den tredje sektorn (det 
              vill säga ideella organisationer som till exempel Stockholms 
              Stadsmission) ”fyller igen hålen” i välfärden, 
              som staten inte längre vill ta ansvar för.
   Storbritannien 
              är Europas starkaste exempel på denna process. Mellan 
              år 2010, då högerpartiet Conservatives 
              blev invalda och omedelbart började föra en aggressiv 
              nedskärningspolitik, och 2014, ökade antalet ”food 
              banks” från drygt 100 till över 1 000. I april 
              2015 rapporterade den största ”food bank”-operatören 
              The Trussell Trust att över en miljon 
              människor hade använt deras tjänster under det gångna 
              året. Denna dramatiska statistik var ett av de vanligaste 
              argumenten under parlamentsvalkampanjerna i våras för 
              att visa hur Conservatives nedskärningar hade skadat så 
              många människors liv. Nu när Conservatives blivit 
              omvalda förväntas antalet ”food banks” stiga 
              ännu mer.
  Hurra för hunger!
 
  I skenet av detta smakar alla lovorden och förskönande 
              etiketter (ordet ”social supermarket” i sig!) riktigt 
              illa. Verkligheten är att detta är en butik med kasserade 
              produkter som ska köpas av dem som är utan annan möjlighet 
              att skaffa sig något att äta – som till exempel 
              de en av sex barnfamiljer eller den kvarts miljon pensionärer 
              i Sverige som lever under EU:s fattigdomsgräns (båda 
              är grupper som består av en överhängande del 
              kvinnor). Detta i frånvaron av ett system som kunnat förhindra 
              att någon hamnar i en så akut situation.
 
  Kriteriet för att få medlemsskap i Stockholmsprojektets 
              butik kan också ifrågasättas. Nivåerna i 
              riksnormen för försörjnings- stöd ligger idag 
              under det som Konsumentverket beräknar 
              som normala levnadsskostnader. Det är alltså inte några 
              särskilt generösa kriterier som behöver uppfyllas 
              för att räknas som tillräckligt fattig för att 
              få handla för reducerat pris.
 
  Dessutom finns ett antal bolag med högst tveksam 
              historik bland projektets finansiärer: Nestlé, 
              Santa Maria, Orkla, Coca-Cola. Knappast några namn 
              som gjort sig kända för att bry sig om de ”ekonomiskt 
              utsatta” i samhället. Eller samhället överhuvudtaget 
              för den delen. Kanske är det talande att det inte blev 
              en regelrätt ”food bank” istället, med gratis 
              mat. Någon ska fortfarande ha nån sorts vinst.
 
  Social supermarkets – när staten 
              inte längre vill
 
  I slutändan är alltså denna ”social supermarket” 
              bara ännu ett exempel på hur välfärden privatiseras. 
              Ansvaret skjuts över från staten till privata företag, 
              organisationer och individer. Civilsamhället ersätter 
              staten, istället för att vara ett tillägg till den. 
              Välgörenhet, inte välfärd. Inget skyddsnät. 
              Inte något för alla.
 
  Självklart kan det finnas fina ideal bakom viljan 
              att minska matsvinnet och se till att de enorma mängder mat 
              som cirkulerar bland landets butiker hamnar i mätta magar istället 
              för sophinkar. Men att ensidigt hylla dessa ideal utan att 
              inse att denna ”social supermarket” är ett symptom 
              på ett akut problem är att ge politikerna fritt spelrum 
              att låta idella föreningar och företag ta över 
              mer och mer av deras jobb. Det är ju så fina idéer.
 Annina Claesson
  |