  
Vinnaren skriver historien, sägs det. Och fortfarande 
              är vinnarna i samhället män. Därför är 
              historieböckerna fyllda av kungar och krig – om män 
              och från ett manligt perspektiv.  
                
                 Kvinnor syns inte, och än mindre har vi förmånen 
              att berätta historien själva. Ska vi hitta några 
              häftiga förmödrar får vi för det mesta 
              leta själva. Skolans historieundervisning erbjuder dem i vilket 
              fall inte. 
              
              Osynliga i historien 
 
  | 
            På uppdrag av Delegrationen 
              för jämställdhet i skolan (DEJA) har professor 
              emeritus Ann-Sofie Ohlander gjort en stor granskning av historieböcker 
              i skolan och hur kvinnor beskrivs där. Det är den första 
              i en serie av rapporter om jämställdhet i skolan som DEJA 
              ska ge ut. Utredningen räknar antalet 
              kvinnor som skildras både med namn, på bild, och som 
              grupp, på vilket sätt de 
              skildras, och hur mycket utrymme de 
              får i böckerna.  
                
                Det är inga muntra resultat den kommer fram till. 
              Redan i den första boken finns det bara 14 kvinnor – 
              och 235 män – nämnda med namn i registret. De flesta 
              av kvinnorna är drottningar som Margareta, Kristina och Marie 
              Antoinette eller helgon som Jeanne d’Arc och heliga Birgitta. 
              Flest kvinnor skildras i kapitlet om medeltiden, och de blir färre 
              ju längre fram i tiden boken fortsättet. I perioden 1900-talet 
              till nutid finns bara fyra kvinnor nämnda, då även 
              inräknat de som inte finns i registret (tre av fyra). I mariginalnotiserna 
              nämns kvinnor 20 gånger och männen 97, och i bildtexterna 
              är 21 kvinnor och 201 män namngivna.  
                
                Det finns också specialavsnitt om kvinnor i boken, 
              där de beskriver kvinnors förhållanden. Den längsta 
              av dem är ”Kvinnan under medeltiden” – med 
              två sidor. De är dock tysta om många saker, såsom 
              hur kvinnorna skötte produktion och andra poster vanligtvis 
              innehavda av män under till exempel krigsperioder. Kvinnors 
              arbete framställs mest som i hushållet, som pigor och 
              liknande.  
                
                Boken håller en motsägelsefull bild av kvinnor 
              i historien. I specialavsnitten kan de säga att kvinnor kunde 
              ha maktpositioner, vara ensamma ägare till jordbruk och hade 
              mycket viktiga ställningar i klostren – men inget av 
              det verkar ha gett något avtryck, för i huvudtexten nämns 
              inga kvinnor i sådana positioner. 
                
              OCH SÅ FORTSÄTTER DET 
              genom resten av de granskade böckerna. Kvinnor är i stor 
              minoritet gentemot männen. När de beskrivs är det 
              ofta som ett undantag från ”resten av historien”, 
              eller bara som en pendang till mannen. I en av böckernas arbetsuppgiftsdel 
              nämns 104 män – och en 
              kvinna. I en bok nämns ingen kvinna efter år 1720.  
                
                Det manliga perspektivet kvarhålls och blir väldigt 
              tydligt på vissa ställen. En bildtext beskriver ”det 
              ljuva livet i sultanens harem” men beskriver inte hur 
              ljuvt ”haremsdamerna” tyckte att det var. En annan bildtext 
              nämner att den spanska conquistadoren Cortez ”fick 
              20 flickor av aztekhövdingen att roa sig med”, 
              utan att berätta hur roade flickorna var. ”Tjusiga 
              tjejer har alltid fascinerat reklammakarna” lyder en 
              annan kommentar och när Kejsarinnan Teodoras ursprung i cirkusarbetet 
              beskrivs ser boken till att bemärka att hon ”i 
              ett bejublat stripteasenummet låg hon naken på scenen, 
              endast täckt med en hög med vetekorn, som två dresserade 
              gäss åt upp”. 
                
              DETTA ÄR BILDEN som tjejer 
              i skolan får av sin historia av undervisningen i skolan. Om 
              läraren inte utökar materialet de får av böckerna 
              så ges signalen att ett kvinnligt perspektiv inte har någon 
              plats i historien – eller att det helt 
              enkelt inte funnits särskilt många viktiga kvinnor 
              – ett synsätt som alltför många faktiskt har, 
              och som det är alltför lätt att få.  
                
                Att inte nämna någon kvinna efter 1720 är 
              att fullständigt nonchalera halva befolkningen – det 
              är att säga att ”ni är 
              inte värda att berätta om”. Särskilt 
              som det är den tidsperiod då kvinnors rättigheter 
              och synlighet i samhället främst ökade.  
                
                Det sägs överhuvudtaget inte mycket om kvinnorörelse 
              och feminism i historieböckerna. Förmödrarna att 
              inspireras av och berättelsen om kvinnors kamp saknas.  
                
                Vad säger det en ung tjej i skolan? Hon får 
              ingen plats i vår gemensamma historia. Hon lär sig att 
              hon är det andra, det mindre viktiga. 
              Och hon uppmuntras inte ens att reflektera över det.  
                
                Det här är en av de viktigaste faktorerna 
              som gör skolan till en av de viktigaste upprätthållarna 
              av patriarkatet idag.  
                
                 Men vi accepterar inget av detta! Sådana 
              här historie-skildringar bör inte vara något annat 
              än just historia. 
            Annina Claesson 
             
  
              Källa: Ann-Sofie Ohlander: Kvinnor, män och jämställdhet 
              i läromedel i historia, DEJA 2010. 
             |