Det svåraste med att diskutera feministiska 
              frågor med icke-feminister är svårigheten för 
              dem att förstå att det inte bara handlar om individer. 
              Många har fått genomlida de klassiska exemplen "men 
              min mamma städar mycket mindre än min pappa!", 
               "min flickvän tjänar mer än 
              jag!" eller "på mitt jobb är 
              kvinnorna mycket mer framåt än männen!" när 
              vi diskuterat Feminism 101 med andra, och dessutom – värst 
              av allt – se diskussionen stanna bara för att de tycker 
              att det är ett giltigt argument. 
                
                 För så många räcker ett 
              enda undantag för att motbevisa all statistik i världen. 
              För så många är "generalisering" ett fult 
              ord. Kanske värst är de som tar all analys som en personlig 
              förolämpning – "du har ingen 
              rätt att komma och säga att pornografi är fel, det 
              är min privata sexualitet!", och förstås 
              den odödliga "men jag är ingen förtryckare!". 
               
                
                 Hur frustrerande det än är så 
              är det svårt att hålla en debatt rullande efter 
              sådana repliker – inte bara för att de är 
              billiga, utan för att de visar på så fundamentala 
              skillnader i synsätt att det är svårt att mötas 
              utan att reda ut dem först. 
                
              Varför är det så svårt 
              att se mönster? Varför är det fult att tala 
              om strukturer? Varför denna oändliga betoning på 
              individer? Varför vill folk se sig som avskilda från 
              samhället? 
                
              Vissa menar att det inte alltid varit så. 
              I tider och platser där samarbetsförmåga är 
              nödvändig för överlevnad, eller där stora 
              politiska händelser förenar människor i motstånd 
              och engagemang, får den som vill tala om förtryck eller 
              samhällsstrukturer större gensvar. Det är lättare 
              att se det generella istället för det enskilda när 
              det generella på ett tydligt sätt rör alla. 
                
                 Idag, när friheten att välja sitt eget 
              liv och sina egna angelägenheter skanderas ut som det högsta 
              goda, växer vi upp i ett annat klimat. Det finns för- 
              och nackdelar med den individualism vi följer idag. I ett idealiskt 
              samhälle skulle det leda till total acceptans av olikheter, 
              men att utropa den innan vi blivit av med gamla maktstrukturer och 
              förtryckssystem är inte att bekämpa dem – det 
              är inget annat än att skyffla dem under mattan. 
                
              På så sätt sitter skeletten 
              i garderoben kvar och formar allt vi gör, men ingen 
              tillåts att tala om dem. Istället bortförklaras 
              de med dina egna handlingar. Din lön beror på din egen 
              förmåga att löneförhandlare. Din familjesituation 
              beror på din förmåga att välja ut en lämplig 
              fortplantningspartner. Din stress beror på din förmåga 
              att hantera ditt livspussel. Går det illa beror det på 
              dig. Denna strategi är utmärkt för att hålla 
              institutioner nöjda och bekväma, men leder till stora 
              självförtroendekomplex hos de individer som de påstår 
              sig göra lyckliga. Alla gamla regler finns fortfarande där, 
              redo att begränsa dig vid varje steg, men du har inte verktygen 
              att identifiera dem, och vänder det istället mot dig själv. 
              Självhatet växer, vilket gör dig till ett utmärkt 
              villebråd för fler som vill locka dig med möjligheten 
              att lyckas i livet – om du bara gör så här, 
              om du bara, du, du, du. 
                
              Sanningen är ju att denna vridning 
              av individualismen är ett verktyg för makthavare som vill 
              behålla sin makt. Det bästa sättet att försäkra 
              sig mot eventuella upprorsmakare är att de aldrig får 
              reda på sin egen situation, att göra dem oförstående 
              inför de termer de kan använda till att identifiera sin 
              omgivning, att få dem att inte förstå att undantag 
              inte motbevisar regeln. 
                
              Individualismens mörka sida är 
              något som vi alla får ingjutet i ryggmärgen från 
              våra första år. Även för dem som aktivt 
              vill använda begrepp som system, struktur, grupp och mönster 
              istället för privata problem, är det otroligt svårt 
              att kommaifrån. Till exempel är det vanligt för 
              nyblivna feminister att hamna i "duktig feminist"-fasen, att oroa 
              sig över att de inte beter sig tillräckligt feministiskt 
              själva. På nätet går det att hitta massor 
              av kvinnor som frågar sig "är jag 
              en dålig feminist om jag har på mig den här kjolen?". 
              Efter en tid går det att inse att feminism inte handlar om 
              bara dig eller bara den där kvinnan, utan om oss alla, hela 
              världen. Ändå är det svårt att låta 
              bli. Vi är så vana vid att bedöma oss själva 
              att det är svårt att börja bedöma världen 
              istället. 
                
              Ett annat svar på att börja 
              se förtryckstrukturer är att ge upp, och anse att ingenting 
              går att förändra. Cynism är en enkel flyktväg 
              – och förträffligt bekväm. Det tillåter 
              en att både se problemen – och därmed verka upplyst 
              – och slippa göra något åt dem.  
                
                 Även detta är ett uttryck av individualism 
              – men framför allt är cynism ett privilegium. En 
              cyniker känner ingen motivation till att förändra 
              något därför att problemen verkar avlägsna, 
              som någonting som är bortom ens egen kontroll och därmed 
              inte angår en själv. Om du frågar aktivister inom 
              vilken fråga som helst varför de valde att "göra 
              något" är det oftast för att de stött 
              på konkreta exempel av förtryck i deras egen närhet. 
                
              Det är dessutom väldigt mycket 
              svårare att inte vilja "göra något" när en 
              själv träffar på uppenbara offer av förtryck 
              – kvinnor i prostitution, offer för mäns sexualiserade 
              våld, människor som fått sina liv direkt och uttalat 
              begränsade av patriarkatet. Det krävs en enorm brist på 
              empati att kunna passera dessa människor och se det som omöjligt 
              att hjälpa dem. En cyniker har haft turen att inte ha råkat 
              ut för eller sett på nära håll något 
              liknande, och är därför privilegierad. Många 
              kallar feminister för negativa glädjedödare, men 
              en aktivist är den starkaste sortens optimist – "jag 
              tror det här går att förändra, för att 
              det måste det." Därför är aktivism så 
              livsviktigt. Därför är det så nödvändigt 
              för feminister att träffa andra feminister, för att 
              inte drunkna under alla som menar att det är bara du, för 
              att inte börja tro på det själv. Därför 
              behövs organisationer som Kvinnofronten. 
                
              Den bästa medicinen kan vara att 
              kombinera det bästa av båda världarna. Parollen 
               "det personliga är politiskt" 
              är hjälpsam på många sätt. Att utgå 
              ifrån sina egna erfarenheter och sedan att sätta dem 
              i sammanhang, dela och jämföra dem med andra, och framför 
              allt att analysera dem, är grunden för all aktivism och 
              allt motstånd. Det får oss att se mönster, samtidigt 
              som vi inte glömmer vår egen roll i samhället. Det 
              får oss att känna gemenskap. Det är värt så 
              oändligt mycket mer än undantag. 
            Annina Claesson 
             |