| 
        |  
  Nummer 
              4/2018
 |  Identitetspolitik– vad är det 
              egentligen?
 Nyhetsbrevets 
              Moa Lindholm har funderat kring begreppet identitetspolitik 
              och läst vad andra skriver om vad som egentligen menas med 
              begreppet.
  Ett 
              uttryck som blivit vanligare i de senaste årens politiska 
              debatt är uttrycket "identitetspolitik". 
              Jag brukar själv använda detta ibland, men har den senaste 
              tiden funderat allt mer på vad uttrycket egentligen syftar 
              på. Allt som oftast verkar det nämligen användas 
              av diverse konservativa personer i det högerpolitiska spektrumet 
              för att svepande klanka ner på alla former av feminism, 
              antirasism och hbtq-politik. 
  Samtidigt, skulle jag säga, finns en legitim kritik 
              mot vissa delar av dessa rörelser, men som kommer från 
              ett helt annat håll. Så, jag bestämde mig för 
              att undersöka vad som egentligen menas med uttrycket identitetspolitik 
              och hur en kan förstå olika former av identitetspolitik.
 
  Definition
 
  Den klassiska definitionen av "identitetspolitik" är 
              ungefär att det är en "erkännandets politik". 
              Här skulle kanske hbtq-rörelsen vara det tydligaste exemplet, 
              alltså att man till exempel kräver att få leva 
              öppet som homosexuell, och erkännas för detta, på 
              samma villkor som heterosexuella.
 
  Denna erkännandets politik anses vara en del av 
              vad som karaktäriserar de så kallade Nya 
              sociala rörelserna, där så vitt skilda rörelser 
              såsom miljörörelsen, hbtq-rörelsen och kvinnorörelsen 
              klumpas ihop. Dessa rörelser särskiljs från äldre 
              rörelser som främst organiserade sig kring klass.
 
  Denna uppdelning är ju grovt förenklad (och 
              på många sätt felaktig, skulle jag säga!), 
              så för att hitta mer komplexa sätt att kategorisera 
              sociala rörelser och definiera identitetspolitik så letade 
              jag upp Mary Bernsteins text Identity 
              Politics.
 
  Identitetspolitik, skriver Bernstein, började användas 
              ungefär från 1980-talet för att beskriva de sociala 
              rörelser som uppkommit under 1900-talets senare del. Sedan 
              dess, fortsätter hon, har termen använts för att 
              beskriva en enormt bred skara fenomen relaterade till politisk organisering. 
              Eftersom alla som använder uttrycket verkar mena väldigt 
              olika saker, skriver hon, blir det enormt svårt att definiera. 
              Bernstein närmar sig därför begreppet genom att bland 
              annat diskutera relationen mellan politik och identitet samt ringa 
              in några kategorier av kritik mot identitetspolitiken.
 
  Kollektiva identiteter
 
  En av Bernsteins viktigaste poänger är, till att börja 
              med, att alla rörelser måste forma någon form av 
              kollektiv identitet. Alltså; en måste gå tillsammans 
              till exempel som arbetare, miljöengagerade eller kvinnor eller 
              något annat för att alls kunna driva en politisk rörelse. 
              Identitet är alltså viktigt för alla rörelser.
 
  Och det säger ju sig självt; om vi inte identifierar 
              oss med varandra i en viss grupp och ser att vi har liknande intressen, 
              vare sig vi organiserar oss som arbetare eller kvinnor, så 
              kommer vi inte att komma långt.
 
  
  Några 
              av forskarna som Bernstein lyfter i sin text gör en åtskillnad 
              mellan två sorters identitetspolitik, som jag tror innebär 
              en viktig nyckel. Den ena sorten syftar på att med utgångspunkt 
              i sin position (exempelvis "kvinna") kräva förändringar 
              i institutioner och strukturer. Den andra handlar framför allt 
              om individens rätt att uttrycka sig och definiera sig såsom 
              individen själv vill. Även om båda delar behövs 
              i någon mån, så är det mest en alltför 
              stark betoning på det sistnämnda som jag personligen 
              syftar på när jag använder ordet identitetspolitik. 
              Framför allt när betoningen hamnar på att kräva 
              individuellt erkännande för individens sätt att vara, 
              och där betoningen hamnar på individens valfrihet, istället 
              för att skapa förändring på ett strukturellt 
              plan. 
  Den kritik som lyfts mot identitetspolitiken kan, som 
              vi ska se senare i texten, skiljas åt med hjälp av just 
              dessa två kategorier.
 
  Men först ska jag sammanfatta några huvuddrag 
              i olika kritiska röster mot identitetspolitik. Kategorierna 
              jag utgår ifrån är väldigt generaliserade, 
              men jag använder dem för tydlighetens skull.
 
  Liberalernas kritik
 
  Jag tänkte börja i den kritik mot identitetspolitik som 
              ofta kommer från diverse liberala och högerorienterade 
              personer. Om en googlar på "identitetspolitik" så 
              dyker bland annat ett antal debattexter av statsvetaren Bo 
              Rothstein upp, där han upprört argumenterar för 
              att identitetspolitiken undergräver tilliten till välfärdsstaten.
 
  Han menar att en grundläggande princip för 
              att demokratin ska fungera är att alla medborgare behandlas 
              likadant och att det därför är odemokratiskt att 
              någon grupp kräver "särbehandling". Företrädare 
              för denna typ av kritik mot identitetspolitiken verkar alltså 
              utgå från att det inte finns något nämnvärt 
              förtryck mot exempelvis kvinnor eller rasifierade som behöver 
              kompenseras med särskilda åtgärder.
 
  Som feminist måste jag ju då hävda 
              viss skepsis mot att åtgärder som syftar till att alla 
              ska kunna delta på samma villkor verkligen leder till demokratins 
              kollaps. Kanske är det naivt av mig, men jag trodde att vi 
              hade konstaterat att jämlikhet inte nödvändigtvis 
              betyder att alla ska behandlas exakt likadant, utan handlar om att 
              alla ska ha samma förutsättningar.
 
  En person med synfel ska alltså inte förväntas 
              kunna läsa utan glasögon bara för att en person utan 
              synfel kan det. Så när jag träffar på denna 
              typ av kritik kommer jag osökt att tänka på talesättet 
              att för den som är van vid sina privilegier känns 
              jämlikhet som diskriminering.
 
  Queerteoretikernas kritik
 
  En annan form av kritik mot identitetspolitiken kommer från 
              queerteoretiker och postmodernister.
 
  Deras kritik verkar rikta sig emot den feminism som 
              brukar klumpas ihop som andra-vågen-feminism. Alltså 
              den som introducerade uttrycket "det 
              personliga är politiskt" och därmed lyfte 
              ut det våld och det förtryck kvinnor utsattes för 
              inom familjen ut på den politiska arenan.
 
  Queerteoretikerna menar dock att det är kontraproduktivt 
              att ta utgångspunkt i den kollektiva identiteten "kvinna", 
              eftersom detta bara bekräftar just de positioner som rörelsen 
              försöker undkomma. Att exempelvis skapa särskilt 
              skydd i lagen för kvinnor befäster bara idén om 
              att kvinnor behöver skyddas, enligt detta resonemang.
 
  Queerteoretiker och postmodernister, skriver Bernstein, 
              brukar istället mena att själva kategorierna är vad 
              som är förtryckande och att vi därför inte ska 
              använda oss av dessa kategorier.
 
  Även om det är mycket i denna typ av resonemang 
              jag inte håller med om pekar de dock på en intressant 
              kärnfråga; nämligen svårigheten i att organisera 
              sig utifrån en identitet som definieras av ett förtryck.
 
  Marxisternas kritik
 
  Den tredje kategorin av kritik, som jag menar är mest intressant, 
              kommer bland annat från marxistiskt håll. Under den 
              här typen av kritik, skriver Bernstein, så ligger antagandet 
              att klassförtrycket är det huvudsakliga förtrycket 
              som allt annat förtryck vilar på, och att detta går 
              skilja från förtryck som inte har strikt ekonomisk grund. 
              Identitetspolitiken ägnar sig, enligt dessa kritiker, för 
              mycket åt sociala och kulturella aspekter av förtryck 
              och missar det riktiga förtrycket; klass.
 
  Detta synsätt har vissa brister. Att se alla former 
              av organisering som inte handlar om klass som identitetspolitik 
              riskerar att förminska förtryck baserat i exempelvis kön 
              och rasifiering. (I mitt huvud hör jag här valfri socialistisk 
              farbror som muttrar om att en inte ska tjata för mycket om 
              kön, för då splittrar vi ju arbetarklassen!).
 
  Dessutom är, som Bernstein också skriver, 
              uppdelningen i ekonomiska vs. kulturella frågor rätt 
              omöjlig att göra i praktiken. Socioekonomiskt förtryck 
              och frågor som rör representation, kommunikation och 
              normer hänger ju samman och förstärker varandra. 
              Samtidigt så finns vissa poänger i denna kategori av 
              kritik. Att ägna sig i alltför hög utsträckning 
              åt symbolfrågor medan man bortser från frågor 
              som rör fördelningspolitisk rättvisa riskerar att 
              bli en elitistisk form av politik som bara är relevant för 
              socioekonomiskt starka grupper.
 
  Sammanfattning av kritikerna
 
  Vad vi kan urskilja, återigen, är alltså att det 
              finns väldigt olika tolkningar av vad identitetspolitik är. 
              En kategori (liberalerna och queerteoretikerna) verkar rikta sig 
              mot all form av organisering utifrån en viss samhällsposition, 
              alltså exempelvis mot klassisk feministisk organisering inom 
              kvinnorörelsen. Den andra (marxisternas) verkar handla om en 
              kritik mot det som jag nämnde i början, nämligen 
              alltför stort fokus på symboliska frågor och på 
              exempelvis erkännande av individens livsstil.
 
  Jag skulle utifrån detta vilja mena att för 
              att verkligen förstå vad identitetspolitik är och 
              avgöra när den är bra respektive dålig, så 
              behöver vi göra ytterligare en uppdelning. Nämligen 
              en mellan rörelser som organiserar sig utifrån en kollektiv 
              identitet och rörelser som främst fokuserar på individen. 
              Denna skiljelinje handlar, i mina ögon, i grunden om frågan: 
              Var kommer frågan om identitet in? Är den ett mål 
              eller ett medel?
 
  Identitet som medel
 
  I min feministiska drömvärld så har kategorin "kvinna" 
              tappat social betydelse.
 
  Här verkar jag åtminstone i viss mån 
              dela mål med exempelvis queerteorin. En viktig skiljelinje 
              är dock hur vi ska nå en sådan situation. Medan 
              queerteorikerna/postmodernisterna framförallt verkar mena att 
              vi genom att sudda ut kategorierna och genom att inte organisera 
              oss utifrån en viss samhällsposition (exempelvis som 
              kvinnor) så ska exempelvis kön bli socialt irrelevant.
 
  Min syn är ju då att vi inte kommer att krossa 
              någon maktstruktur genom att helt enkelt låtsas som 
              att den inte finns och låta bli att organisera förtryckta 
              grupper. Tvärtom är medlet att stärka den kollektiva 
              identiteten som kvinnor, så att (som man försökte 
              göra med "det personliga är politiskt") varje 
              kvinna inte lever helt ensam och tror att hennes problem bara är 
              en privat olycka. Därför måste vi hela tiden synliggöra 
              kön, så att så många kvinnor som möjligt 
              får syn på förtryckande strukturer och kan protestera 
              mot dem.
 
  Här kan vi alltså prata kvinnorörelsen 
              som en slags identitetspolitisk rörelse, men vad exempelvis 
              Rothstein och queerteoretikerna missar är ju att den kollektiva 
              identiteten i denna rörelse främst är ett medel, 
              inte ett mål. Och denna form av identitetspolitik skulle jag 
              säga är i grunden en progressiv kraft, där identitet 
              visserligen används för att mobilisera – men med 
              målet att identiteten ska bli socialt irrelevant för 
              att den inte längre är kopplad till en förtryckande 
              maktstruktur.
 
  Som vi var inne på tidigare; att organisera sig 
              emot könsförtryck blir ju helt omöjligt om vi inte 
              ställer krav som kvinnor.
 
  Identitet som mål
 
  Att istället se identitet som ett mål är där 
              jag börjar få problem med identitetspolitiken. Detta 
              fenomen hänger nära samman med att vi lever i ett alltmer 
              individualiserat samhälle där det blivit allt viktigare 
              att sticka ut, vara unik, jobba på sitt "personliga varumärke" 
              och dylika obehagliga fenomen som nyliberalismen tvingar oss till: 
              alltså att individen måste sätta en massa etiketter 
              på sig själv för att inte försvinna i mängden.
 
  Jag kommer osökt att tänka på det jag 
              försökte mig på i förra numret av nyhetsbrevet, 
              nämligen att inte totalt irra bort mig i den enorma djungeln 
              av olika prideflaggor… Att hitta en massa olika kategorier 
              att tillhöra verkar i det här sammanhanget bli något 
              viktigt i sig, alltså; ett mål i sig.
 
  Postmodernistisk feminism brukar (med rätta, skulle 
              jag säga) kritiseras för sitt ställningstagande om 
              att individens rätt att definiera sig själv är central 
              i frigörelsen. Vad man i mina ögon missar med detta är 
              främst två saker. Dels att man underskattar hur mycket 
              olika strukturer faktiskt påverkar oss och därmed överskattar 
              individens möjlighet till fria val. Dels blir detta individfokus 
              djupt kontraproduktivt mot min idé om hur frigörelsen 
              kommer ske, nämligen genom medvetandegörande om strukturer 
              och kollektiv organisering utifrån detta. Vad som främst 
              är förtryckande med exempelvis femininitet och maskulinitet 
              är ju inte att individen inte kan välja vilken hen vill 
              tillhöra, utan att den ena rollen är en konstruktion av 
              överordning över den andra. Vad vi gör som individer 
              är inte irrelevant, men en enskild individ kan omöjligt 
              ställa sig utanför dessa strukturer och det är främst 
              i den gemensamma organiseringen som större förändringar 
              kan ske.
 
  Individualismens fällor
 
  Så, hur kan vi då knyta ihop säcken på allt 
              detta? Jag tänkte avsluta i en diskussion om vad jag tror utgör 
              gränsen för när identitetspolitiken övergår 
              från en progressiv kraft som syftar till att skapa bred organisering, 
              till en kontraproduktiv kraft som låser positionerna och gör 
              det politiska samtalet omöjligt: nämligen när vi 
              får för stort fokus på individen.
 
  Faran med tolkningsföreträde
 
  Den brittiska journalisten Julie Bindel 
              sa en gång att en viktig skillnad mellan den identitetspolitik 
              som hon känner från exempelvis andra-vågen-feminismen, 
              och dagens identitetspolitik, är att den sistnämnda är 
              identitetspolitik men utan politik.
 
  I den förstnämnda, menar Julie, fanns definitivt 
              inslag av ett kontraproduktivt fokus på olika identitetspositioner, 
              där hävdandet av exempelvis en arbetarklassidentitet avgjorde 
              hela ens trovärdighet i klassfrågan. Alltså; vad 
              man är blir viktigare än vad man gör.
 
  Tolkningsföreträde bör i grunden ses 
              som ett rimligt koncept, som syftar till att uppvärdera den 
              levda erfarenheten som kunskap, alltså till exempel att kvinnor 
              kan anses ha en annan kunskap om könsförtryck – 
              och att förtryckta grupper bör formulera och leda kampen 
              för sin frigörelse. Det finns dock, som många säkert 
              träffat på i diskussioner, risk för kontraproduktiva 
              låsningar när tillhörighet till en viss identitet 
              blir det mest avgörande för att anses ha rätt i sak. 
              Detta blir synnerligen besvärligt när det tas ner på 
              individnivå. Om identiteter blir viktigare än vad man 
              faktiskt säger och gör kan den politiska förändringen 
              upplevas som ett hopplöst projekt.
 
  En kritik som Bernstein lyfter, som delvis kan kopplas 
              till liberalernas kritik, är just att identitetspolitiken riskerar 
              att skapa en ständigt ökande mängd kategorier som 
              hamnar allt längre ifrån varandra. Och om vi inte tror 
              att exempelvis vita kvinnor kan bli bättre på att förstå 
              vad rasism är och agera i systerskap med svarta systrar, eller 
              om vi inte tror att även medelklassfödda kan lära sig förstå klassförtryck, 
              så kan vi ju ge upp att organisera en bred kvinnorörelse.
 
  Så; hävdandet av tolkningsföreträde 
              på individnivå är nödvändigt i vissa 
              fall, men det måste alltid kompletteras med bredare politiska 
              samtal, bortom individuella identitetspositioner, så att målet 
              inte skyms bakom identitetspolitikens låsningar.
 
  Postmodernistisk identitet utan politik
 
  Den andra formen av identitetspolitik som Bindel pratar om är 
              den som tappat bort just detta; nämligen de gemensamma och 
              visionära politiska målen. Här blir hävdandet 
              av en viss identitet i högre grad ett mål i sig och framförallt 
              är detta en identitetspolitik med individen i centrum.
 
  Jag vill hävda att detta i själva verket är 
              rätt symptomatiskt för den tid vi lever i, präglad 
              av nyliberalism och individualism.
 
  Den nuvarande tidsperioden klassas ibland som en postmodern 
              epok, som brukar definieras som ett samhällstillstånd 
              där tilltron till framtiden gått om intet, av en osammanhängande 
              och oberäknelig social ordning där individens roller och 
              identiteter är både föränderliga och många.
 
  Statsvetaren Wendy Brown 
              skriver just om det postmoderna tillståndet som en viktig 
              del i att förstå förändringar i den politiska 
              organiseringen och synen på identitet de senaste decennierna 
              – där identitetspolitiken nästan blivit en slags 
              antipolitisk rörelse. Hon menar att vad vi kan se är just 
              en identitetspolitik som tappat tilltron till att på allvar 
              kunna förändra världen. Så egentligen kan utvecklingen 
              av denna kontraproduktiva form av identitetspolitik ses som ett 
              symptom på att den politiska kampen på ett djupgående 
              sätt anpassats till det rådande samhällssystemets 
              logik och den tid vi lever i.
 
  Slutsatser
 
  Som vi kan se så finns det enormt olika tolkningar av vad 
              identitetspolitik faktiskt är samt vad som är bra respektive 
              dåligt med det. Och kärnan i mitt problem med identitetspolitik 
              tycks visserligen handla delvis om identitet, men under detta tycks 
              andra problem faktiskt vara mer centrala; såsom den tilltagande 
              individualismen.
 
  Så när vi vill kritisera denna utveckling, 
              så kanske identitetspolitik faktiskt inte alltid är rätt 
              ord? Detta inte minst då ordet används av alla möjliga 
              olika personer som menar så vitt skilda saker.
 
  Vad händer om vi istället kritiserar nyliberalismen, 
              individualiseringen och tron på att individen ensam kan göra 
              sig av med ett förtryck? Och svarar på individualisering 
              och fragmentisering med att säga att vi visst kan förstå 
              varandra och att vi visst kan förändra världen?
 
  Om vi på detta vis tar avstamp i vår situation 
              som kvinnor, som absolut inte behöver vara identisk för 
              alla kvinnor för att vara gemensam, så tror jag att vi 
              kan bygga upp en stark rörelse som har verkliga chanser att 
              nå frigörelse.
 Moa Lindholm
  |