|  
  Nummer 
              4/2014
 | 
      
                  
                    Naima Wifstrand i den ena spegeln, och Eva Henning & Mimi 
                    Nelson i den andra, i filmen Törst av Ingmar Bergman, 
                    1949.
				  
                    Representation och normer
                  
I Medlemskrönikan i detta nummer skriver 
                    Ellinor Romin om att det inte håller att säga att 
                    "Det är ju bara film", eftersom filmer påverkar 
                    våra värderingar.
                  "Det är ju bara 
                    filmer!" blir ofta svaret när en lyfter fram 
                    frågan om representation av minoriteter i film. "Film 
                    är inte på riktigt, allt är påhittat, 
                    och alla vet att det är påhittat!" 
                    Många väljer att inte se medias inflytande på 
                    vår egen och vår omgivnings världsbild. Det 
                    är dock sant att det som syns i media sällan är 
                    på riktigt. Varför är det då viktigt?
                    
                    För nästan 100 år sedan 
                    hade en film vid namn "Vingarne" 
                    premiär. Den handlar om konstnären Claude Zoret 
                    som adopterar den unge, men vuxne, Eugene Mikael. När 
                    Mikael inleder ett förhållande med en kvinna, Lucia, 
                    blir Zoret förkrossad och ber Lucia att få Mikael 
                    tillbaka. "Vingarne" har i modern tid klassats som 
                    den första svenska filmen om homo-sexuell romantik. Att 
                    Eugene och Mikael skulle ha haft ett homosexuellt förhållande 
                    är dessvärre aldrig bekräftat i filmen, men 
                    hur folk valt att se den har ändå gett den dess 
                    stämpel. (Att både regissören till filmen, 
                    samt författaren till boken som filmen baserats på, 
                    var homosexuella, kan också ha haft viss betydelse.)
                    
                    I modern kultur möter man 
                    ofta vad som i feministiska kretsar kallas för Queer 
                    Baiting 1., vilket är 
                    när två fiktiva personer tycks ha en romans, men 
                    deras förhållande framför kamerorna aldrig 
                    framställs som mer än platoniskt (icke-erotiskt). 
                    I modern tid hade alltså inte en film som "Vingarne" 
                    fått den stämpel som homo-film som den fått 
                    idag; den hade stämplats som Queer Baiting. Trots detta 
                    är filmen viktig. Varför? För att den var först. 
                    Representation i film handlar om att inte vara ensam i ett 
                    samhälle som tycks vara emot en. Queer Baiting är 
                    måhända inte "på riktigt", men 
                    det som inte finns går fortfarandeatt se. Det som saknas 
                    är själva bekräftelsen.
                    
                    I Jonas Gardells bok "Torka 
                    aldrig tårar utan handskar" finns en scen 
                    där huvudpersonen Rasmus letar efter sin sexuella läggning 
                    i böcker om sex. Han hittar ordet "homosexualitet" 
                    under rubriken "Perversioner", bredvid ord som Pedofili 
                    eller Incest. Detta spelar ingen roll; han ser lättat 
                    på ordet, som bekräftar att han finns. Representation 
                    handlar om bekräftelsen av sin egen existens; det handlar 
                    om att se att någon annan går igenom samma sak 
                    som en själv.
                    
                    Det skulle dröja nästan 
                    50 år efter "Vingarne" innan en ny film som 
                    behandlade ämnet homosexualitet dök upp på 
                    den svenska filmmarknaden, då i form av Ingmar Bergmans 
                    "Törst" (1949). I denna film gestaltas en lesbisk 
                    kvinna, som närmast framställs som pervers och ondskefull 
                    då hon försöker förföra sin gamla 
                    klasskamrat.
                    
                    Demoniseringen av homosexualiteten 
                    har varit påtaglig även genom amerikansk filmhistoria. 
                    I dokumentären "The Celluloid 
                    Closet" (1995) ges flera exempel på homosexuella 
                    personer i filmer som framställs som onda. I de flesta 
                    fall dör de i slutet av filmen en ond, bråd död. 
                    Även senare, när film gav en aningen mer sympatisk 
                    bild av homosexualitet, dog den homosexuella människan 
                    ofta i slutet, inte sällan av självmord. Ett tydligt 
                    exempel är "The Children’s 
                    Hour" (1961), där den homosexuella kvinnan 
                    förtvivlat gråter och skäms över sin 
                    sexuella läggning till den grad att hon (spoilers) tar 
                    livet av sig.
                    
                    Bara ett år efter "Törst" 
                    kom Hasse Ekmans film "Flicka 
                    och hyacinter" (1950). Även här var 
                    homosexualiteten ifråga enbart anad. Vi följer 
                    en person som försöker pussla ihop en död kvinnas 
                    liv. Först i slutscenen avslöjas det att kvinnans 
                    partner "Alex" i själva verket hette "Alexandra". 
                    Den heterosexuella biopubliken förvirrades; få 
                    kunde förstå vad slutet egentligen betydde. Homosexualitet 
                    var ingenting som omtalades med glädje, då endast 
                    5 år hade gått sedan det lagliggjorts.
                    
                    I P3:s radioprogram "Kitty, 
                    Manne och Relationsmyterna" fick vi i somras följa 
                    Kitty och Manne, och deras debatter kring diverse relationsmyter 
                    (till exempel "Kan kvinnor och män vara bara vänner?", 
                    "Är blod tjockare än vatten?", "Rostar 
                    aldrig gammal kärlek?", etc). I nästan samtliga 
                    avsnitt lyfter både Kitty och Manne fram exempel från 
                    filmer som bekräftar deras sakfråga. Klipp från 
                     "När Harry mötte 
                    Sally" används exempelvis för att bevisa 
                    att kvinnor och män inte kan vara bara vänner. Om 
                    detta går att göra i Sveriges radio utan att det 
                    ifrågasätts, varför säger människor 
                    att det "bara är filmer"? Representation lär 
                    oss om vår tillvaro, hur påhittat det vi ser än 
                    är.
                    
                    Efter "Flicka och Hyacinter" 
                    dröjde det nästan ytterligare 50 år innan 
                     "Fucking Åmål" 
                    (1998) dök upp i biosalongerna. Sedan dess har det dykt 
                    upp en hel del svenska filmer med homosexualitet i fokus: 
                     "Patrick 1,5", 
                     "Kyss mig", och 
                    "Fyra år till" är bara ett fåtal 
                    exempel. Filmatiseringen av Jonas Gardells bok "Torka 
                    aldrig tårar utan handskar" var dessutom en stor 
                    succé, och fick Jonas Gardell nominerad till Årets 
                    Homo samt en egen sektion på Stockholms Prideparad 2013.
                    
                    Frågan är dock, hur 
                    många filmer BORDE finnas innan samhället kan klassas 
                    som jämställt? I Sverige har ingen undersökning 
                    gjorts för att visa hur stor del av befolkningen som 
                    är homo- eller bisexuell, men i andra länder har 
                    man kommit fram till att cirka 5 - 10 % av befolkningen är 
                    homo- eller bisexuella. Med den statistiken borde var tionde, 
                    eller var tjugonde, människa vi ser på TV och film 
                    vara homo- eller bisexuell. Det krävs dock ingen expert 
                    för att se att så inte är fallet. På 
                    samma sätt som heteronormen blomstrar, är cissexuella 
                    män överrepresenterade, och vita syns betydligt 
                    oftare än rasifierade personer gör.
                    
                      Representation av minoriteter är viktigt 
                    eftersom filmer upprätthåller våra samhällsnormer. 
                    Är det konstigt att vi, i en värld där nästan 
                    alla filmer handlar om män, antar att någonting 
                    av okänt kön är en "han"? Är 
                    det konstigt att unga (framförallt flickor) ser sig i 
                    spegeln och tror att de är överviktiga, när 
                    vi nästan bara ser underviktiga personer i media? Är 
                    det konstigt att flickor statistiskt sett är tystare 
                    än pojkar, när filmer så ofta gör narr 
                    av flickan som "pratar för mycket"?
                    
                      Varför är representation viktigt?
                    
                    Alltsedan början av 1900-talet 
                    lever vi i en värld som blir mer och mer omgiven av film 
                    och TV. Filmer och TV-serier (även de med påhittade 
                    handlingar) lär oss, från en tidig ålder, 
                    hur världen ser ut, hur vi bör bete oss, vad som 
                    finns och vad som är accepterat av vår omgivning, 
                    beteende- och utseende- mässigt. Normer upprätthålls 
                    av all media, och representation är viktig för att 
                    trotsa dem. Av den anledningen tänker jag kontra ovanstående 
                    fråga med en motfråga: Kommer någonting 
                    bli normaliserat innan vi regelbundet ser det på film 
                    och TV?
                  Ellinor Romin