"Slutwalk"
startade i Toronto i Kanada i mars. En polis uppmanade under en
föreläsning tjejer att undvika att klä sig som "sluts"
(slampor) – för att slippa bli våldtagna. Några
startade en "slutwalk" för att protestera mot uttalandet
& skylla-på-offret-tänkandet, och för att "återta"
ordet "slut". Det har sen ordnats "slutwalks"
i New York, London, Glasgow och så vidare. Nu planeras Slutwalk
på fler ställen. I början av juni i år ordnas
"Slutwalk Stockholm".
Men många feminister är kritiska till "slutwalk".
Spontant kan det låta positivt att protestera mot att
vi inte ska få klä oss hur vi vill. Men Slutwalk
har ingen analys av sexualiserat våld – den döljer
att de flesta av oss blir våldtagna av män i vår
närhet; partners, pappor, pojkvänner och så
vidare – oavsett både vår klädsel och
vår sexualitet. Precis som patriarkatet sätter
Slutwalk likhetstecken mellan kvinnors sexualitet och föreställningen
om "slampan". Slutwalk gör succé i patriarkal
media, dels för att patriarkal media gillar att visa
bilder av kvinnor som "slampor" och dels för
att Slutwalk kittlar det (säljande) "sexigt förbjudna".
Det vill säga samma koncept som porrindustrin bygger
på: pornofierad
puritanism. Det är mot bakgrund av uppdelningen av
kvinnor i madonna/hora – och den balansgång som
tjejer och kvinnor förväntas gå mellan de
ytterligheterna – som Slutwalk verkar kittlande och
kul. Men det är en uppdelning av kvinnor och kvinnors
sexualitet som feminister inte brukar ställa upp på.
Att vilja "återta" uttrycket "slampa"
blir till ett hån mot dem av oss som utnyttja(t)s i
pornografi och prostitution. Slutwalk går inte ihop
med vad som brukar kallas ett "intersektionellt"
tänkande, där insikten om kön hör ihop
med insikten om andra makt- och förtrycksstrukturer.
För att tydliggöra det, publicerar vi feministen
och prostitutionsöverlevaren Rebecca Motts tankar kring
"slutwalk".
Den Ultimata Slampan
|
Under det senaste året har det uppstått
en rörelse av att gå i slutwalk,
vilket spritt sig som en löpeld bland förhållandevis
privilegierade kvinnor, och rörelsen har många rötter
gemensamt med anhängarna till sexhandeln.
Den uppstod ur grundtanken att ingen kvinna eller tjej ska
våldtas eller utsättas för övergrepp
för de kläder hon har på sig – eller
hennes livsstil. Vilket är rätt – men det
har varit lätt för sexhandelns propagandamaskin
att manipulera.
Trots allt är ju den Ultimata Slampan ofta i sexhandelns
kontroll – hon är den prostituerade, hon är
i våldspornografi, hon är escorten, hon konsumeras
av sexturister.
Så om du väljer att ändra varumärket
Slampa – inse att du gör det från en djupt
privilegierad position som den Ultimata Slampan inte har tillgång
till. Om du väljer att säga att det är empowering
att bli kallad Slampa – lyssna i så fall på
kvinnor och tjejer i sexhandeln som är fråntagna
makt och röst.
Slutwalk talar inte till eller
för den Ultimata Slampan. Den talar över och genom
dem.
Det skulle kallas arrogans om det gjordes av män, så
varför förväntas kvinnor som kommit ur sexhandeln
vara toleranta bara för att detta uppfanns av kvinnor.
Om du vill veta vad det är att vara en Slampa, en Slampa
utan rörelsefrihet, yttrandefrihet, trygghet –
så föreställ dig att du är innanför
skinnet på den Ultimata Slampan.
Kvinnor och tjejer inom det mesta av sexhandeln våldtas,
misshandlas och mördas oavsett vad de har på sig,
oavsett vilken miljö de placerats i.
Vad åstadkommer nån Slutwalk
som gör nån praktisk skillnad för det?
Istället säger alldeles för många av
dem som deltar i Slutwalk
att kvinnor – att krångla till det med flickor
undviks – väljer att vara i sexhandeln. Att för
de kvinnorna, är det att vara Slampa bara deras jobb.
Så marscherar de i stolt solidaritet för att hålla
sexhandeln igång, business
as normal.
Om jag kände mig snäll skulle jag säga, att
det är att vara blind för allt våld som är
norm i sexhandeln. Men idag känner jag inte för
att vara vänlig – jag skulle säga att det
är en djupt privilegierad och självisk inställning,
som ser kvinnor i sexhandeln som sub-women
som bara duger att använda som propaganda.
Hur många kvinnor som tjatar om att det att vara i sexhandeln
bara är "arbete", har gjort det på heltid
i flera år, utan makt eller val över hur torskar
använder dem?
Hur många kvinnor som tjatar om att det bara är
arbete, har befunnit sig under förhållanden där
våldtäkt är så normalt att det inte
märks, där det är normalt att kvinnor försvinner,
där nej inte har nån mening?
Säg att det är arbete, när du har haft en rad
av män köande för att tömma alla sina
porrfantasier in i din levande kropp.
Säg att det är arbete, när du tappar talförmågan
eller viljan att protestera då det bara leder till mer
sadistiskt sex eller dödshot.
Var innanför skinnet på den Ultimata Slampan, och
gå sen i din Slutwalk.
Jag kommer aldrig att kräva att återfå uttrycket
Slampa – för jag kommer aldrig att tillåta
att mäns våld och hat mot den prostituerade klassen
blir ännu mer osynliggjort av kvinnor som säger
att det är okej att kallas Slampa.
Slampa är ett mansuttryck för djupt förakt
och hat mot alla kvinnor och flickor – men för
den Ultimata Slampan, säger män att hon är
inget annat än ett ting som han kommer knulla till skit.
Hur är det möjligt att återta det?
Det här är kortfattat, för alltihop har gjort
mig mycket illamående. Glöm då inte att mitt
illamående är en del av att än en gång
påminnas om att jag är en sub-woman
för kvinnor som är privilegierade nog att kräva
att få återta uttrycket Slampa.
Jag kan inte glömma det uttryckets förgiftning –
jag önskar fan att jag kunde det.
Rebecca Mott,
10 maj 2011
Översättning från engelskan av Kvinnofronten.
http://rmott62.wordpress.com/2011/05/10/the-ultimate-slut
|