|   Den senaste rapporten är specifikt inriktad 
              på riksdagsvalet 2018 och ämnar att få alla partier 
              att inse vikten av att Sverige ska verka för global social 
              rättvisa.
  Årets rapport mildare
 
  Trots det, så ter sig rapporten som betydligt snällare 
              än de från 2016 och 2017. Visserligen kan Sveriges sägas 
              ha uppnått flera framgångshistorier, särskilt som 
              motståndskraft till Donald Trumps 
              allt annat än feministiska utrikespolitik, men stora blinda 
              fläckar kvarstår. Hur kan en regering som exporterar 
              vapen till diktaturer som systematiskt bryter mot kvinnors mänskliga 
              rättigheter kalla sig feministisk?
 
  CONCORD:s tidigare rapporter betonade denna problematik 
              och varnade för att Wallströms retorik skulle förbli 
              tomma ord. År 2018 verkar CONCORD däremot mycket mer 
              villig att klappa Sverige på axeln och mindre pigg på 
              att rikta kritik mot den nuvarande regeringen. Rapporten inleds 
              med att slå fast att namnet "feministisk utrikespolitik" 
              främst är ett symboliskt politiskt ställningstagande, 
              mer än vad det innebär en verklig förändring 
              i vad Sveriges utrikespolitik faktiskt gör – eftersom 
              Sveriges utrikespolitik redan prioriterade jämställdhet 
              till en så hög grad även innan Wallström började 
              kalla den feministisk.
 
  Många kvinnor, både i Sverige och i utlandet, 
              skulle inte helt hålla med om det påståendet.
 
  Risken är stor att en "feministisk utrikespolitik" 
              inte blir mer än ett PR-trick. Att föra en feministisk 
              utrikespolitik på riktigt kräver mycket mer än vackra 
              ord. Faktum är att hela vårt nuvarande system av internationella 
              relationer är uppbyggt enligt patriarkatets normer. Så 
              hur skulle en verkligt feministisk motståndskraft se ut? Och 
              varför verkar CONCORD och många andra analytiker nöja 
              sig med Wallströms version?
 
  Feminism enligt Wallström
 
  CONCORD slår i årets rapport fast att Wallströms 
              feministiska utrikespolitik har utvecklats och definierats pö 
              om pö. Det fanns ingen tydlig vision om vad det begreppet skulle 
              innebära när den först utlystes. Istället beskrevs 
              den som ett "förhållningssätt" fokuserat 
              på vaga punkter, sammanfattade som fyra R: Rättigheter, 
              Representation, Resurser och Realitet.
 
  Sedan dess har regeringen förtydligat att detta 
              "förhållningssätt" utgår ifrån 
              existerande avtal i internationell rätt, såsom FN:s Kvinnokonvention 
              och olika överenskommelser från EU, för att synliggöra 
              och utmana maktstrukturer inom internationella frågor.
 
  Fokuset är alltså att jobba inom existerande 
              diplomatiska och juridiska ramar för att synliggöra hur 
              kvinnors rättigheter nerprioriteras och osynliggörs inom 
              global politik, och att omfördela resurser för att motverka 
              detta.
 
  Till exempel kan en feministisk utrikespolitik förändra 
              hur bistånd utdelas, vilka internationella organisationer 
              som Sverige aktivt verkar i eller samarbetar med, hur vår 
              migrationspolitik ser ut, hur vi verkar för klimatfrågor, 
              och de beslut som Sveriges regering tar om krig och fred.
 
  Efter tre år med Wallströms feministiska 
              utrikespolitik så har Sverige gjort flera positiva insatser 
              för kvinnors rättigheter inom dessa områden. Kanske 
              det mest framstående exemplet kommer från sommaren 2017 
              då Sverige beslutade att sluta ge bidrag till organisationer 
              som stödde Trumps så kallade "global 
              gag rule" (ungefär, "globala munkaveln"), 
              en regel som tvingde organisationer att sluta stödja fri abort 
              om de ville ansöka om bidrag från USA. Sverige har också 
              förespråkat sexköpslagen till andra länder, 
              infört ett könspersektiv till FN:s Agenda 
              2030 för hållbar utveckling, och bjudit in kvinnorättsorganisationer 
              från Somalia och Nigeria att tala inför FN:s säkerhetsråd.
 
  Även utan dessa konkreta exempel är det sant 
              att Sveriges bruk av "F-ordet" spelar roll. Att ett land 
              officiellt kallar sin utrikespolitik feministisk är en viktig 
              politisk signal. För bara några år sedan skulle 
              det av många uppfattas som otänkbart – feminism 
              har väl ingenting med fredspolitik och diplomatiska avtal att 
              göra? Det spelar roll att Sverige bidrar till att synliggöra 
              att kvinnor ofta är särskilt utsatta för de beslut 
              som görs i FN:s och EU:s maktkorridorer, och att ett könsperspektiv 
              inte bara kan utan bör införas i alla politiska rum. Att 
              andra länder såsom Kanada och Storbritannien vill följa 
              i dessa fotspår är inte heller oviktigt.
 
  Dock finns det många punkter på Wallströms 
              agenda som inte direkt lever upp till de ideal som en feministisk 
              utrikespolitik förespråkar. Som CONCORD skriver i sin 
              (mer kritiska) rapport från 2017: områden där den 
              feministiska utrikespolitiken inte fått genomslag "har 
              utmynnat i en politik som i vissa fall inte bara misslyckas med 
              att bidra till den feministiska utrikespolitiken utan direkt motverkar 
              målsättningarna i politiken".
 
  Blinda fläckar
 
  Två punkter lyfts ofta fram som exempel på dessa motverkande 
              områden: Sveriges vapenexport och migrationspolitik.
 
  För det första fortsätter Sverige att 
              exportera vapen till auktoritära stater som systematiskt begår 
              brott mot de mänskliga rättigheterna. Listan inkluderar 
              länder såsom Saudiarabien, vars attacker mot Yemen har 
              klassats som krigsbrott av Human Rights 
              Watch.
 
  Sverige stöder alltså militär verksamhet 
              i länder som systematiskt bryter mot flickors och kvinnors 
              rättigheter, både direkt genom deras lagstiftning och 
              indirekt genom militär aktion som slår hårdast 
              mot flickor och kvinnor.
 
  Aktionsplanen från 2017 för Sveriges feministiska 
              utrikespolitik säger att regeringen aktivt ska uppmuntra ett 
              könspersektiv för nedrustningspolitik. Trots det har
 Inspektionen för strategiska produkter 
              (ISP), myndigheten som ansvarar för Sveriges vapenhantering, 
              själv rapporterat att de inte fått några politiska 
              signaler för att inkludera ett feministiskt perspektiv i sin 
              verksamhet.
 
  Som CONCORDS skriver i rapporten från 2017: "om 
              den feministiska utrikespolitiken... ...ska vara trovärdig 
              kan Sverige inte genom krigsmaterielexport understödja stater 
              som systematiskt motverkar de värden och målsättningar 
              som den feministiska utrikespolitiken står för" 
              (CONCORD 2017).
 
  För det andra har Sveriges 180-gradersvändning 
              i sin migrationspolitik slagit hårt mot utsatta flickor och 
              kvinnor. Under Sveriges nuvarande flyktingpolitik är familjeåterförening 
              närapå omöjligt för asylsökande. Detta 
              betyder att mestadels flickor och kvinnor tvingas stanna i livsfarliga 
              konfliktområden och flyktingläger, eller fastnar i limbo 
              på olika transportsträckor. Detta motverkar direkt de 
              mål som Sverige satt ut i sin utrikespolitiska agenda att 
              stödja flyktingkvinnors mänskliga rättigheter.
 
  I sina tidigare rapporter kritiserade CONCORD tydligt 
              regeringen för dessa allvarliga brister och gjorde det tydligt 
              att Wallström inte kan äta sin kaka och ha den kvar: minimikraven 
              för att trovärdigt kalla sin utrikespolitik feministisk 
              borde vara att häva den tillfälliga lagstiftningen som 
              hindrar familjeåterförening och framförallt att 
              upphöra med vapenexporten.
 
  2018:s rapport är dock mer fokuserad på att 
              "fortsätta med det goda arbetet". Svensk och internationell 
              media verkar inte heller vilja närmare granska Sveriges "feministiska" 
              utrikespolitik. Alltför många verkar nöjda med Wallströms 
              "goda försök", trots att Sverige idag fortsätter 
              att aktivt motverka flickors och kvinnors mänskliga rättigheter 
              genom stora områden av utrikespolitiken. Varför?
 
  Ett könskodat system
 
  Kanske för att utrikespolitik har utformats under de senaste 
              100 åren till att skapa väldigt låga förväntningar.
 
  Internationell politik har länge varit en arena 
              definierad av män, för män. Inom den akademiska världen 
              är dock feministisk teori inom internationella relationer väl 
              utvecklad. 1989 var Cynthia Enloe 
              en av de första politiska forskare som ställde frågan 
               "var är kvinnorna?" 
              inom global politik. På samma sätt som feminister förespråkat 
               "det personliga är politiskt" 
              så synliggjorde Enloe hur gränsen mellan vad som anses 
              vara av internationell vikt och vad som anses vara privat och personligt 
              är konstgjord – av män.
 
  Detta är särskilt tydligt i konfliktstudier. 
              Krig och militära affärer förknippas med maskulinitet, 
              och ses just därför som legitimt. Även idag då 
              väpnade konflikter ser väldigt annorlunda ut än för 
              bara ett par hundra år sedan så ses män i säkerhetspolitik 
              ofta som ärbara soldater som använder sin manlighet för 
              att försvara sitt land. Hur kvinnor påverkas av konflikter 
              anses inte vara viktigt att diskutera vid förhandlingsbordet. 
              Att massvåldtäkter först nyligen börjat ses 
              som ett krigsbrott är ett viktigt exempel.
 
  
  Feministiska 
              teoretiker visar hur internationella relationer är fullt av 
              patriarkala könsnormer. "Hård" utrikespolitik 
              (fokuserat på militär aktion, kärnvapen, och "avskräckningspolitik") 
              kodas som maskulint. "Mjuk" utrikespolitik (diplomati, 
              kulturutbyte, bistånd) kodas som feminint. Det som anses maskulint 
              ses som starkare, och därmed av större internationell 
              vikt. 
  Just nu lever vi i ett världsklimat där ledare 
              som Trump och Putin mycket explicit 
              vill verka som "riktiga män" och "tuffa killar" 
              särskilt när de har fingret på röda knappen. 
              Tänk bara på när Trump twittrade om "hur mycket 
              större" hans nukleära knapp var än Putins. "Riktiga 
              män" för krig. "Fjollor" verkar för 
              fred.
 
  Det är här som en feministisk utrikespolitik 
              har verkligt stor möjlighet att förändra. Många 
              forskare (Cynthia Enloe, Carol Cohn, 
              och Charlotte Hooper, för att 
              nämna några få) påpekar hur en feministisk 
              utrikespolitik kan verka för att krossa dessa könsnormer 
              för att skapa en värld där krig inte ses som önskvärt 
              bara för att det är "manligt", och där 
              beslut om krig och fred tas på basis av hur de påverkar 
              de mest utsatta i samhället. En feministisk utrikespolitik 
              är därför per definition anti-militaristisk.
 
  En annan värld är möjlig – 
              eller?
 
  Det är här Wallströms version av feministisk utrikespolitik 
              fallerar. Det går inte ihop att hyscha bort vapenexport och 
              samtidigt påstå sig verka för kvinnors rättigheter 
              i konfliktområden. Inte heller verkar Wallström sikta 
              på att på allvar förändra de (könade) 
              normer som definierar internationella relationer och internationell 
              folkrätt idag.
 
  Wallström har själv påstått att 
              hennes utrikespolitik varken är "mjuk" eller "hård", 
              utan "smart". Samma ord uttalades av Hillary 
              Clinton för att beskriva sitt förhållningssätt 
              till utrikespolitik under Barack Obama. 
              "Smart" diplomati berättigar tydligen såväl 
              biståndsprogram som drönarattacker.
 
  Det ses som pragmatiskt. I en Trumpiansk värld 
              ses utrikesministrar som Clinton och Wallström ofta som det 
              bästa vi kan hoppas på. Sverige må protestera ibland 
              mot Trumps värsta övertramp mot kvinnors rättigheter 
              i världen, men blundar för krigsbrott om de begås 
              av länder som Sverige tjänar pengar på att beväpna. 
              En sann feministisk utrikespolitik skulle istället konsekvent 
              sikta på att förändra de internationella normer 
              som gör krig möjligt.
 
  I nuvarande världsklimat är det dock lätt 
              att känna sig positivt överraskad över att vi i alla 
              fall inte är ute i fullt kärnvapenkrig än. Alltför 
              många accepterar stora uppoffringar under ursäkten att 
              Sverige i alla fall är schysstare än Vita Huset. Troligen 
              är det därför som CONCORD blivit mindre kritisk i 
              sin senaste rapport, inriktad som den är på att övertyga 
              partier om att en feministisk utrikespolitik fortfarande är 
              en bra idé. Vi är rädda att förlora det lilla 
              vi har. Men om vi nu ska kalla vår utrikespolitik feministisk, 
              så kan vi också kräva att den faktiskt ska vara 
              det.
 
  Det är viktigt att granskande organisationer som 
              CONCORD inte faller för frestelsen att luta sig tillbaka på 
              de få framgångar som Wallströms "feministiska" 
              utrikespolitik har uppnått. Sverige har fortfarande en mycket 
              lång väg att gå innan vi kan framstå som 
              en radikal röst för kvinnors rättigheter i världen.
 Annina Claesson 
              
  |