Osynlig ruta

Omslag till rapporten
Omslagstext

Osynlig ruta

VARJE DAG MÖTS VI AV BUDSKAP om sexualitet; när vi ser på tv, bläddrar i en tidning, går förbi en reklampelare – överallt omkring oss. Men när media under de senaste åren rapporterat om "sexualiseringen av det offentliga rummet" har de växlat mellan ett puritanskt förfasande över utvecklingen och ett förlöjligande av alla som tycker att "sexualiseringen" är ett problem. Ingen av dem frågar:
Osynlig ruta
    Hur ser de egentligen ut, de budskap om sexualitet som finns så självklart omkring oss i vardagen? Vad säger de till oss; om sex, pornografi och puritanism?
Osynlig ruta
DET VILLE VI TA REDA PÅ. Under tre månader studerade vi fyra olika amerikanska tv-serier med höga tittarsiffror bland ungdomar och unga vuxna i Sverige med utgångspunkt i de budskap de förmedlar om sexualitet och pornografi: Gilmore Girls, OC, Vänner och Sex and the City.
Osynlig ruta
    De budskapen har vi sedan jämfört med den syn på sexualitet som under samma tid förmedlas i en svensk kvällstidnings bevakning av svenskproducerade dokusåpor.
Osynlig ruta
DENNA RAPPORT REDOVISAR vad vår studie kom fram till. Vi berättar också något om vilka som bestämmer vad som ska köpas in för att visas i tv, och varför. Dessutom avslöjar vår rapport en del saker om kända amerikanska tv-serier som medieföretagen helst talar tyst om.
Osynlig ruta
    Och så berättar vi vad vi feminister tycker om det.

Osynlig ruta


Lila pil åt vänster Lila pil åt vänster Tillbaka

UPP Lila pil uppåt


www.kvinnofronten.nu