Osynlig ruta

Omslag till rapporten
Inledning
av kapitel 2 – om studien

Osynlig ruta

Uttrycket "sexualiseringen av det offentliga rummet" har vuxit fram ur att många människor har reagerat på att det skett en ökad "sexualisering" i vårt samhälle; i reklam, tv och övriga medier – överallt. Ändå pratas det sällan om vad de sexualiserade budskapen faktiskt säger. Det har vi velat titta närmare på.
Osynlig ruta
SEXUALITETEN ÄR JU NÅGOT FÖRÄNDERLIGT; sexualiteten har sett olika ut i olika tider, i olika länder och i olika samhällen. Både våra tankar om sex och våra sexuella handlingar påverkas av det samhälle och de människor vi har omkring oss. Det brukar beskrivas som att sexualiteten är en social konstruktion.
Osynlig ruta
    Men oftast stannar det där: att sexualiteten är en social konstruktion är det många som säger, betydligt färre pratar om hur den konstrueras, eller av vem.
Osynlig ruta
    Så vad händer om vi börjar ställa sådana frågor om "sexualiseringen"?
Osynlig ruta
    En viktig demokratifråga är vilka (och hur många) i ett samhälle som har möjlighet att sprida sina tankar, idéer och budskap. Ju färre som kommer till tals, desto större är risken att bara en viss sorts åsikter kan komma fram. När det gäller det offentliga rummet är det få som får synas. Det är inte vem som helst som kan sprida sina budskap storskaligt i det offentliga rummet – det kostar massor av pengar. Och ju mer det offentliga rummet fylls av sexualiserade budskap med likartat innehåll, desto mer får de som sprider de sexualiserade budskapen tolkningsföreträde kring sex = makten att vara den som säger vad "sex" är, och därmed möjlighet att påverka – konstruera – sexualiteten.
Osynlig ruta
    Mot den bakgrunden ville vi undersöka vad som faktiskt sägs i några av de budskap om sexualitet som sprids i det offentliga rummet. Vi valde att studera hur sexualitet och pornografi skildras i några vanliga medier som vänder sig till ungdomar och unga vuxna. Att vi valde just det, var på initiativ av de yngre av oss i gruppen, som ville veta mer om vilka budskap som sprids i just det vi/de själva tittade på.
Osynlig ruta
    Under tre månader spelade vi in 15 avsnitt vardera av fyra olika amerikanska tv-serier med höga tittarsiffror bland ungdomar och unga vuxna i Sverige. För att jämföra om det fanns skillnader mellan amerikanska respektive svenska medieskildringar av sexualitet och pornografi, samlade vi under samma tid in en kvällstidnings samtliga artiklar om de svenskproducerade dokusåpor som visades i tv under perioden.

Osynlig ruta


Lila pil åt vänster Lila pil åt vänster Tillbaka

UPP Lila pil uppåt


www.kvinnofronten.nu