Det
faktum att vi kvinnor har det svårast ekonomiskt gör att regeringens
förslag om försämrat högkostnadsskydd för läkemedel
slår hårdast mot kvinnors ekonomi och hälsa. Varför
pratar ingen om det?
I februari gick remisstiden ut för promemorian
om ändrat högkostnadsskydd för läkemedel. Enligt regeringen
är syftet med förslaget att spara pengar åt staten, men
nedskärningen kommer inte bara att försämra ekonomin för
enskilda, utan i längden även samhällsekonomin.

Redan idag slår Läkemedelsverket fast att 40 - 60 procent av
alla patienter inte tar läkemedel enligt ordination, och att bristande
ekonomi är en av
troliga
orsaker. 1.
Sveriges Apoteksförening bekräftar att apoteksanställda
regelbundet möter folk som avstår från att hämta
ut sin medicin av ekonomiska skäl – hela 67 procent uppger
att det redan idag sker
varje vecka.
2.

Att det finns ett samband mellan ekonomi och hälsa är fastslaget
i både svensk och internationell
forskning.
3. Obehandlade sjukdomar
ökar risken för allvarligare sjukdom, vilket leder till fler
sjukskrivningar, ökad läkemedelsförskrivning och ökande
besök även till akutvård, vilket i sin tur betyder växande
vård- och läkemedelskostnader för samhället.

I sin kortsiktiga obetänksamhet riskerar
promemorians förslag alltså att tvärtom förvärra
även samhällsekonomin.

För oss som enskilda betyder förslaget att fler inte kommer
att ha råd att hämta ut sin medicin. Det blir desto värre
av att förslaget också innebär att patienten ska betala
procentuellt mer redan från början, 75 procent av kostnaden
mot 50 procent idag. Det slår mot de fattigaste i samhället,
som redan nu inte har något utrymme kvar att klara en oförutsedd
utgift: arbetslösa, sjukskrivna, kroniskt sjuka med sjukersättning
och ålderspensionärer med garantipension. Det är därför
inte konstigt att just patient-, funktionsrätts- och pensionärsorganisationer
hör till dem som har protesterat mot förslaget, och visat på
hur deras medlemmar drabbas.

Men det är oroande tyst om att förslaget också innebär
att kvinnoförtrycket ökar.

Till dem som drabbas hårdast av nedskärningarna hör som
vanligt ensamstående mammor. Den utsattheten drabbar också
barnen. Barnombudsmannen har konstaterat att ekonomisk utsatthet är
fyra gånger så hög bland barn till ensamstående
kvinnor jämfört med barn till sammanboende
föräldrar.
4. I samma rapport
skriver Barnombudsmannen att skillnaderna mellan barn i Sverige redan
nu är oacceptabla och inte förenliga med Sveriges åtaganden
enligt Barnkonventionen.

Kvinnor är dessutom i majoritet även bland de fattigaste i övriga
grupper som förslaget slår hårdast mot. Bland alla som
lever med en funktionsnedsättning hamnar kvinnor oftare än män
under den relativa fattigdomsgränsen, de flesta långtidssjukskrivna
eller med sjukersättning är kvinnor liksom majoriteten av äldre
som tvingas leva med garantipension – i Sverige idag gäller
det hela 75 procent av alla pensionerade
kvinnor.
5. Det faktum att
vi kvinnor har det svårast ekonomiskt gör att förslaget
slår hårdast framför allt mot kvinnors ekonomi och hälsa.

Så varför är det så tyst
om att förslaget i själva verket går emot såväl
Barnkonventionen som Kvinnokonventionen och även regeringens egna
jämställdhetspolitiska mål?

Som skäl för nedskärningen anger regeringen bara att statens
kostnader är "för höga". Men kapitlet med rubriken
"Konsekvenser" tar endast upp summor och procentsatser.

Där görs inte någon som helst
konsekvensanalys, vare sig utifrån vårdprinciper, demokrati,
folkhälso- eller jämställdhetsperspektiv.

Så hur ska någon kunna bedöma vad som är "för"
högt när man inte har med någon analys av ekonomin i förhållande
till folkhälsa, demokrati och könens lika värde? Är
kanske högkostnadsskyddet tvärtom lönsamt – även
om skyddet blir ännu mer kostsamt för staten – om det
dels innebär att samhället görs mer demokratiskt genom
minskande av den ekonomiska utsattheten för enskilda, och dels genom
det kan spara in stora framtida merutgifter för det annars ökande
behov av vård som outtagna läkemedel leder till?

Sådana frågor finns inga svar på i regeringens promemoria,
förslaget är helt enkelt för ogenomtänkt.

Så bristfälliga förslag måste dras tillbaka.

Kvinnofronten
mars 2025

Noter:

1. Läkemedelsverket: Läkemedelsboken
”Behandlingsplanen och uppföljningen” 24/9 2024.

2. Sveriges Apoteksförenings pressmeddelande ”Apoteken
oroas över höjt högkostnadsskydd”, 21/1 2025.

3. Folkhälsomyndigheten: ”Ekonomi
har betydelse för hälsa”, 28/10 2024.

4. Barnombudsmannen: ”FN:s konvention
om barnets rättigheter. Tilläggsrapport – Sverige”,
15/8 2022.

5. Jan Arleij: ”Så gick luften
ur pensionssystemet”, SPF-Seniorernas tidning 15/5 2024.

Samtliga
tidningar vi har skickat artikeln till har tackade nej till publicering.

|