Sammanfattning
Kvinnofronten beklagar att utredningen inte har tagit utgångspunkt
i den analys som är själva grunden till att Sverige införde
sexköpslagen: analysen att män och kvinnor har olika makt i
samhället utifrån kön, att prostitutionen är det
kanske yttersta uttrycket för könens olika makt, och att prostitution
därför står i motsättning till ett jämställt
samhälle. Istället har utredaren fokuserat på individens
rättigheter, och alltför ofta är den individen förövaren.
Kvinnofronten motsätter sig utredarens förslag att försämra
den svenska sexköpslagen genom att gradindela brottet så, att
straffet för de sexköp som inte bedöms som människohandel
sänks. Utredarens förslag riskerar att sända signaler internationellt
att Sverige inte längre tar lika allvarligt på prostitutionsköp.
Förslaget riskerar också att sabotera lagens normerande effekt.
Kvinnofronten stöder istället helt det särskilda yttrande
som flera av experterna har skrivit.
Kvinnofronten noterar vidare att flera av utredarens formuleringar dels
bagatelliserar sexköpsbrott mot vuxna, dels står i direkt motsättning
till såväl utredningens uppdrag som svensk lagstiftning. (Se
punkten nedan om utredarens formuleringar och syn på sexköpsbrottet.)
Kvinnofronten är kritisk även till utredningens övriga
förslag, med undantag av förslaget att köp av sexuell handling
av barn aldrig ska straffas med böter, utan att straffpåföljden
alltid ska vara fängelse. Vi motsätter oss däremot att
fängelsestraffet för köp av sexuell handling av barn ska
kunna sättas så lågt som 14 dagar.
Kvinnofronten uppmanar regeringen att inte följa utredningens förslag
utan istället föreslå åtgärder som skulle vara
i linje med den svenska sexköpslagens intentioner: |
att böter ska tas bort ur straffskalan för sexköpsbrott
och att straffskalan ska vara fängelse i upp till två år,
att brottsoffer vid sexköp regelmässigt ska ha rätt till
målsägandebiträde,
att om det förekommit inslag av våld eller tvång i den
sexuella handlingen eller om offret tagit fysisk skada av den sexuella handlingen ska det alltid dömas enligt straffskalans övre del,
att undantag från dubbel straffbarhet ska införas, så
att den som lever i Sverige kan dömas även för sexköp som
sker utomlands,
att prostitution aldrig får anses som näringsverksamhet, så
att Skatteverket skönstaxerar den som blivit prostituerad,
att brottsbenämningen "utnyttjande av barn genom köp av
sexuell handling" inte
ska införas,
att böter ska bort ur straffskalan för köp av sexuell handling
med barn och att straffskalan ska vara fängelse i lägst sex
månader och högst fyra år,
att den som i prostitution utnyttjar någon som faktiskt är
ett barn alltid
ska dömas för köp av sexuell handling av barn.
att Mikamottagningarna i Stockholm, Göteborg och Malmö ska få
ökade resurser, så att de kan ha ett helhetsperspektiv på
prostitution och hjälpa prostituerade även till bostad
och arbete,
som är en förutsättning för att du ska få en
verklig möjlighet att ta dig ur prostitutionen, samt
att ett nationellt prostitutionscentrum snarast bör inrättas.
|
Kommentarer
Utredarens formuleringar och syn på sexköpet
Utredaren skriver upprepade gånger i utredningen som skäl till
att ändra brottsbenämningen respektive straffskalan gällande
barn: "Ett sexköp av en ung person
bör således alltid betraktas som ett utnyttjande av den unge
och kan aldrig ses som en affärstransaktion mellan två jämbördiga
parter."
Formuleringen medför att ett sexköp av någon som inte
är barn kan ses som en affärstransaktion
mellan två jämbördiga parter. Detta står i direkt
motsättning till svensk lagstiftning, som konstaterar att sexköp
aldrig kan ses som en affärstransaktion
mellan jämbördiga parter, utan tvärtom alltid är en
brottslig handling. Varför har utredaren valt att återkommande
uttrycka sig på detta sätt?
Vidare skriver utredaren att brottsbenämningen gällande barn
ska ändras till utnyttjande av barn
genom köp av sexuell handling "för
att ytterligare markera skillnaden mellan barn och vuxna i fråga
om köp av sexuella handlingar."
Men sexköp är enligt svensk lagstiftning idag alltid ett utnyttjande,
oavsett vem som utsätts. Genom att kriminalisera den som köper
sex slår den svenska lagen fast att det finns ett maktförhållande
mellan den som köper och den som genom köparen blir prostituerad
– att den som köper utnyttjar och den som blir prostituerad
därmed blir utnyttjad. Att den svenska sexköpslagen är
så formulerad beror på att den grundas i kunskap om prostitution,
som bygger på såväl nationell som internationell forskning.
Genom formuleringar som dessa bagatelliserar utredaren sexköps-
brottet. Att utredaren sedan föreslår en sänkning av straffet
för de sexköp mot vuxna som inte bedöms vara människohandel
är ytterligare en förminskning av brottet.
Formuleringarna/bagatelliseringen står i motsättning såväl
till de direktiv utredaren fått (2014:128)
som till den nuvarande svenska lagstiftningen.
Kvinnofronten anser att det är mycket allvarligt att utredaren på
detta sätt går emot sexköpslagens intentioner. Att utredningen
genomgående undviker att diskutera sexköp i dess sammanhang,
samhälleligt och utifrån offrens perspektiv, gör att vi
är mycket kritiska till utredningen i sin helhet.
Kapitel 3.
Köp av sexuell tjänst
3.7
ÖVERVÄGANDEN OCH FÖRSLAG
3.7.2
Förändringar av straffbestämmelsen
3.7.3
Brottet köp av sexuell tjänst ska gradindelas
Kvinnofronten motsätter oss utredarens förslag att gradindela
brottet. Vi ställer oss bakom det yttrande som experterna Kajsa Wahlberg,
Stina Holmberg, Marianne Nordström och Patrik Cederlöf lämnat
i utredningen. Deras yttrande mot en gradindelning av sexköpsbrottet
har också stöd i att tidigare utredningar gjort samma bedömning
som de gör av riskerna med en gradindelning.
Kvinnofronten vill betona riskerna att:
- rättsväsendets resurser satsas
på det brott som ger högre straff,
- färre brott därmed förs till åtal och leder till
dom,
- lagstiftningens attitydpåverkande effekt minskar,
- de som prostituerats inte får det stöd och skydd de har rätt
till,
- sexköpsbrottet uppfattas som mindre allvarligt,
- det internationellt skulle uppfattas som att Sverige backat i sin lagstiftning
mot "vanliga" sexköp.
FÖRSLAG GRUNDAT I TANKEFEL
Utredningen konstaterar först att sexköpsbrott idag oftast leder
till strafföreläggande samt att polisen oftast inte utreder
om sexköpen även handlar om människohandel och/eller koppleri.
I en önskan att få polisen att göra mer omfattande utredningar
föreslår utredaren att sexköpsbrottet ska gradindelas.
Utredaren har inga egentliga argument för en gradindelning, förslaget
bygger på förhoppningen att
polisen, trots straffsänkningen av normalbrottet, ska satsa mer på
utredningarna, så att eventuell människohandel eller koppleri
ska uppdagas.
Detta är ett tankefel, som säkerligen kommer att få motsatt
effekt. Utredningen har tidigare konstaterat att polisen i mycket begränsad
omfattning bedriver arbete kring dessa brott – köp av sexuell
tjänst, koppleri och människohandel – samt att polisen
anger att detta är en resursfråga (3.4
respektive 3.7.2), och polisen föreslås inte få
mer resurser på grund av gradindelningen. Hur
skulle gradindelningen få till följd att polisen skulle satsa
mer på brotten, när samtidigt straffet för normalbrottet
i och med gradindelningen i praktiken ska sänkas?
Detsamma gäller övriga rättsväsendet. Utredningen
konstaterar angående åklagarnas inställning idag (3.4,
sidan 74) att: "Åklagarna
betonar att de naturligtvis vill att så många sexköpare
som möjligt ska rapporteras in och lagföras men att det med
hänsyn till hur lågt straffvärde ett sexköpsbrott
har i jämförelse med koppleri- och människohandelsbrott
är naturligt att sexköpsbrott inte prioriteras."
Hur kommer en sänkning av straffet för normalbrottet sexköp
då påverka åklagarna jämfört med idag?
Risken är uppenbar att experter och tidigare utredare kommer att
få rätt: att resultatet blir att sexköp blir än mindre
prioriterat hos såväl polisen som övriga rättsväsendet.
SEXKÖPSLAGENS GRUNDANALYS
En annan väg att gå vore att ta bort böter ur straffskalan
för sexköp över huvud taget. Utredaren betonar vikten av
att ta bort böter ur straffskalan för sexköp av barn. Men
det enskilda sexköpet är en företeelse som även fortsättningsvis
måste ses i det sammanhang som sexköpslagen grundas på;
ett ojämlikt samhälle där (företrädesvis) män
utnyttjar (företrädesvis) kvinnor, framför allt unga
kvinnor. Internationell forskning visar att den som blir prostituerad
ofta är i tidiga tonåren vid det första prostitutionstillfället,
cirka 14 år. 1.
Detta bekräftas av exempelvis erfarenheter från dåvarande
Prostitutionsenheten i Stockholm. 2.
Dessutom har majoriteten en bakgrund av andra sexuella övergrepp
i barndomen. 3. I en undersökning från dåvarande Ungdomsstyrelsen
angav närmare 80 procent av de tonåringar som hade erfarenhet
av "sex mot ersättning" att de varit utsatta för andra
sexuella övergrepp innan prostitutionen. 4.
Kvinnorörelsen har länge krävt att böter ska tas bort
ur straffskalan för sexköpslagen över huvud taget.
Kvinnofronten anser:
|
att sexköpslagen inte ska gradindelas,
att böter ska tas bort ur straffskalan,
att straffskalan ska vara fängelse i upp till två år.
|
STÖD
TILL UTSATTA
För Kvinnofronten är det avgörande att en gradindelning
får till följd att de som utnyttjas i normalbrottet sexköp
inte skulle få det stöd och skydd de har rätt till enligt
EU-direktiv.
Om utredarens förslag genomfördes innebär det att endast
den som varit utsatt för "grovt sexköp" får
rätt till målsägandebiträde. Det kan vi inte acceptera.
Även här brister utredaren i att se sexköpens sammanhang.
Sett till kön visar en svensk studie att det är vanligare att
killar utsätts i prostitution vid ett enstaka tillfälle, medan
tjejer utsätts upprepat. 5. Samma studie visar att tjejers skäl
till prostitution förutom behov av pengar ofta är en del av
ett självskadebeteende till följd av tidigare sexuella övergrepp.
Dessutom sker det första prostitutions-
tillfället när de är i tidiga tonåren. När det
enskilda sexköpet sätts i sitt sammanhang blir det självklart
att offret måste ha rätt till målsägande-
biträde oavsett vilka former just det aktuella sexköpet tagit.
När sexköpslagen infördes var det självklart att den
skulle kombineras med stora satsningar på stöd till kvinnor
i prostitution och hjälp att ta sig ur. Men lika länge har samhällets
satsningar på sådant stöd varit bristfälligt, och
avsatta resurser till de tre prostitutions-enheterna har dessutom minskat.
Detta bryter mot intentionerna med sexköpslagen. Kvinnofronten anser
det särskilt viktigt att den som utnyttjas i sexköp ska få
stöd och hjälp både i rättsprocessen och för
att ta sig ur prostitutionen.
Kvinnofronten anser: |
att brottsoffer vid sexköp regelmässigt ska ha rätt till
målsägande-
biträde,
att att Mikamottagningarna i Stockholm, Göteborg och Malmö ska
få ökade resurser, så att de kan ha ett helhetsperspektiv
på prostitution och hjälpa prostituerade även till bostad
och arbete, som är en förutsättning
för att du ska få en verklig möjlighet att ta dig ur prostitutionen,
att en nationell prostitutionsenhet startas för att bland annat hjälpa
dem som inte bor i storstäderna.
|
Utredningen
nämner i dessa delar även informationsinsatser, och Kvinnofronten
vill markera att vi anser att informationsinsatser är både
viktiga och nödvändiga för att skapa en bred medvetenhet
i samhället om lagstiftningens syn på prostitution.
FÖRSLAGET FÖRÄNDRAR FÖRUTSÄTTNINGARNA
FÖR SEXKÖPSLAGEN
Den svenska sexköpslagen grundar sig i analysen att vi lever i ett
ojämlikt samhälle, med en tydlig maktordning utifrån kön.
Att köpa en annan människa kan ses som den yttersta maktutövningen,
och prostitution handlar huvudsakligen om att män utnyttjar kvinnor
och flickor. Men sexköpslagen slår fast att ingen någonsin
har rätt att köpa en annan människa att använda sexuellt,
att varje sexköp är ett övergrepp. Genom det befäster
sexköpslagen kvinnors mänskliga rättigheter. Därför
har den svenska lagen inspirerat kvinnor världen runt att stå
upp för sina rättigheter och kräva att sexköpslagar
ska införas i alla länder.
Kvinnofronten kan aldrig acceptera att sexköpslagen försvagas
på det sätt som den föreslagna gradindelningen skulle
innebära och vi vill därför särskilt uppmana regeringen
att inte följa utredningens förslag
på denna punkt.
3.7.4 Närmare om grovt köp av sexuell tjänst
Kvinnofronten anser att sexköpsbrottet inte
ska gradindelas. Om det ska anges vad som ska göra att den övre
delen av straffskalan ska gälla, anser Kvinnofronten att våld
som sådant också måste finnas med. Dels anser vi att
formuleringen i lagtexten inte kan vara
"den som utfört tjänsten" utan bör vara
"den som utsatts för brottet". Dels anser vi att
det inte räcker med kriterierna att offret befunnit sig i en utsatt
situation eller att gärningen annars varit av hänsynslös
art – även fysiskt våld ska alltid innebära att
brottet ska dömas hårdare.
Kvinnofronten anser: |
att om det förekommit inslag av våld eller tvång i den
sexuella handlingen eller om offret tagit fysisk skada av den sexuella
handlingen ska det alltid dömas enligt straffskalans övre del.
|
Det
borde också diskuteras om Sverige borde införa en straffökning
liknande Frankrikes, där upprepat brott automatiskt leder till högre
straff.
3.7.5
Dubbel straffbarhet
Kvinnofronten anser i motsats till utredaren att sexköp ska undantas
från kravet på dubbel straffbarhet. Utredaren skriver att
det finns en "brist på internationell
samsyn" i fråga om prostitution som gör det svårt
att införa ett sådant undantag. Det stämmer att det inte
finns någon internationell samsyn. Men några länder måste
gå före.
Sverige valde som första land i världen att kriminalisera sexköp.
Flera länder har idag tagit efter den svenska lagstiftningen. Idag
finns det dessutom länder som redan har infört ett undantag
från kravet på dubbel straffbarhet ifråga om sexköp:
Norge och Island. Men utredaren redovisar inte hur den norska respektive
isländska lagen är konstruerad.
Vidare skriver utredaren att det finns "svårigheter
för en effektiv tillämpning". Detta är dock
inte skäl för att avstå från att införa en
berättigad lagstiftning. Även här kunde utredaren studerat
Norge och Island och redovisat hur lagen har tillämpats där.
Det borde vara en självklarhet att Sverige ska fortsätta vara
ett föregångsland i fråga om prostitutionslagstiftning.
Kvinnofronten anser: |
att undantag från dubbel straffbarhet ska införas, så
att den som lever i Sverige kan dömas även för sexköp
som sker utomlands. |
Kapitel 4.
Köp av sexuell handling av barn
Kvinnofronten vill betona att vi motsätter oss utredarens allmänna
kommentarer, som exempelvis att "Unga
verkar generellt ha en liberal attityd till sex mot ersättning".
I den undersökning som utredaren hänvisar till 4. finns inget
svarsalternativ som är negativt (Svarsalternativ
kryssfrågor: Tycker det är ok att andra har sex mot ersättning
om båda är med på det, Känner någon i sin
egen ålder som har tagit emot ersättning, Har någon gång
gett ersättning, Kan tänka sig erbjuda ersättning, Har
någon gång tagit emot ersättning, Kan tänka sig
ta emot ersättning). Detta kan jämföras med en annan
undersökning, där frågan varit om de stöder
sexköpslagen, där 92 procent av unga tjejer (15-29 år)
och 77 procent av killarna svarade ja. 6.
Självklart spelar både frågeställningar och upplägg
av svarsalternativ stor roll för vilka svaren blir. Att dra sådana
lättvindiga slutsatser som utredaren gör är inte seriöst
i en statlig utredning.
4.7.4
Utformningen av straffskala för köp av sexuell handling av barn
4.7.5
Brottet köp av sexuell handling av barn ska gradindelas
Kvinnofronten stöder utredningens förslag att böter ska
tas bort ur straffskalan. Kvinnofronten anser däremot inte
att brottet ska gradindelas. Vi anser även här att utredarens
gradindelningsförslag bagatelliserar "normalbrottet". Enligt
utredarens förslag skulle normalbrottet köp
av sexuell handling av barn ha ett straffvärde som startar
vid miniminivå av fängelse, det vill säga 14
dagar. Kvinnofronten anser i motsats till utredaren att 14 dagar
är ett påfallande lågt straffvärde för ett
så allvarligt brott som köp av sexuell
handling av barn. När det gäller maximistraffet stöder
vi förslaget att det ska vara fyra års fängelse.
Kvinnofronten anser:
|
att brottet köp av sexuell handling av barn inte
ska gradindelas,
att straffskalan för brottet köp av sexuell handling av barn
ska vara fängelse i lägst sex månader och högst fyra
år.
|
4.7.7
Brottet bör benämnas utnyttjande av barn genom köp av sexuell
handling
Kvinnofronten är starkt emot att brottsbenämningen gällande
barn ska ändras till utnyttjande av
barn genom köp av sexuell handling "för
att ytterligare markera skillnaden mellan barn och vuxna i fråga
om köp av sexuella handlingar".
Även här innebär utredarens förslag en bagatellisering
av sexköp som sådant. Enligt svensk lagstiftning idag är
sexköp alltid ett utnyttjande, oavsett
vem som utsätts.
Att ändra brottsbenämningen på det sätt utredaren
föreslår skulle öppna för en helt annan syn på
sexköp av vuxna, och ge signaler om att samhället ser detta
som ett mindre allvarligt brott. Vi hänvisar till 3.7.3 där
vi skriver om att se det enskilda sexköpet i sitt större sammanhang.
Den vuxna kvinnan som gärningsmannen utnyttjar i prostitution har
oftast några år innan varit en flicka i tidiga tonåren
som redan före prostitutionen varit utsatt för andra sexuella
övergrepp. Hans val att köpa sex medverkar också till
den samhälleliga normaliseringen av mäns sexualiserade våld
och till bevarandet av ojämställdheten mellan könen.
Prostitution skadar både de direkt inblandade och hela samhället.
Prostitution är en demonstration av mäns makt och tar ifrån
kvinnor rätten till våra kroppar. Det är därför
det är ytterst nödvändigt att ha en förståelse
för hela företeelsen prostitution vid bedömningen av varje
enskild delfråga kring lagstiftningen. Detta saknas i utredningen.
Det är viktigt att ha insikt om att eftersom majoriteten av alla
som blir prostituerade har varit utsatta för andra sexuella övergrepp
tidigare, och eftersom majoriteten får sin första erfarenhet
av prostitution medan de är barn, innebär
själva företeelsen prostitution sexuella övergrepp mot
barn.
Utredarens förslag att ändra brottsbenämningen på
detta sätt innebär i praktiken att Sveriges syn på sexköp
förändras, och förslaget underminerar därmed själva
syftet med sexköpslagen.
Kvinnofronten anser: |
att utredarens förslag att ändra brottsbenämningen till
"utnyttjande av barn genom köp av sexuell handling" inte
ska genomföras. |
Kapitel 5.
Oaktsamhetskravet för gärningsmän beträffande
brottsoffers ålder vid sexualbrott mot barn (6 kap. 13 § BrB)
Kvinnofronten anser principiellt att då brottet sexköp har
begåtts borde gärningsmannen egentligen kunna dömas enligt
uppsåt för
köp av sexuell handling med barn. Jämförelse kan
göras med brottet stöld i
förhållande till snatteri,
där gärningsmannen vet att han gör skada, och vilket brott
han döms för avgörs av hur allvarlig skadan är, inte
av om gärningsmannen visste skillnad på värdet av det
han stal respektive snattade. Därmed borde gärningsmannen alltid
dömas för köp av sexuell handling med barn i det fall offret
för sexköpet är under 18 år. Det gäller oavsett
vad han säger att han förstod och oavsett vad barnet eventuellt
uppgivit angående ålder.
Det faktum att gällande rätt innehåller ett oaktsamhetskrav
gör det självklart att gärningsmannen i dessa fall redan
idag borde kunna dömas för köp
av sexuell handling med barn. Om gärningsmannen väljer
att genomföra sexköpet utan bevis för att offret varit
vuxen har han uppenbarligen varit oaktsam. Han har tagit risken att skada
ett barn genom att köpa sex av någon som skulle kunna vara
ett barn, och han har genom sin handling, oavsett inställning, skadat
barnet.
Alternativt borde gärningsmannen vid alla sexualbrott mot någon
som är barn dömas oavsett vad han känt till eller barnet
uppgivit, och oavsett uppsåt eller oaktsamhet, så som utredningen
anger är fallet i Nederländerna.
Kvinnofronten vill här även påpeka att män som utnyttjar
tjejer och kvinnor i pornografi och prostitution oftast medvetet söker
just unga flickor. En undersökning från dåvarande Folkaktionen
mot Pornografi visade att 74% av baksidestexterna för kommersiell
porrvideofilm anspelade på unga och/eller sexualdebut. 7. Detta
var försäljnings-
argumenten porrindustrin använde, vilket visar vad porrindustrin
förväntar sig att kunderna efterfrågar. Det faktum att
de som prostitueras oftast är i tidiga tonåren vid det första
prostitutionstillfället indikerar att detsamma gäller prostitution.
5.8.2 Behovet av en förändring av oaktsamhetsbestämmelsen
för gärningsmän beträffande brottsoffers ålder
vid sexualbrott mot barn i 6 kap. 13 § BrB
5.8.3 En ny utformning av oaktsamhetsbestämmelsen i 6 kap. 13 §
BrB
Kvinnofronten anser att det är orimligt att ett barns könsmognads-
utveckling ska påverka om gärningsmannen kan dömas till
ansvar eller inte. Detta synsätt utgår från gärningsmannen.
Vi vill vända lagstiftningens syn till barnets – offrets –
perspektiv. Ett utsatt barn tar lika stor skada oavsett hur mycket eller
lite könsmogen hon är.
Jämförelse kan göras också med olaga
dryckeshantering. Eftersom samhället anser att det är
viktigt att en ung person inte ska dricka alkohol är den som säljer
eller lämnar ut alkohol skyldig
att kontrollera personens ålder för att inte dömas. Det
borde rimligen vara värre för ett barn att utsättas för
ett sexuellt övergrepp än att vid ett tillfälle dricka
alkohol. Hur kan då kravet på den vuxne vara lägre
när det gäller sexualbrott?
Kvinnofronten anser att det borde vara självklart att den som i prostitution
utnyttjar någon som faktiskt är ett barn alltid ska dömas
för köp av sexuell handling av barn,
oavsett omständigheterna i övrigt. Utredningens förslag
är i vår mening därmed inte tillräckligt.
Kvinnofronten anser:
|
att den som i prostitution utnyttjar någon som faktiskt är
ett barn alltid ska dömas för
köp av sexuell handling av barn. |
Övrigt
För att upprätthålla kunskapen om prostitution och dess
betydelse i samhället, liksom för att få fram ny kunskap,
behövs ett samlat ansvar. Det behöver inrättas ett nationellt
prostitutionscentrum, där det också skulle finns en nationell
prostitutionsenhet/Mikamottagning att vända sig till för dem
som inte bor i de tre städer där särskilda Mika-
mottagningar finns. Prostitutionscentret bör få resurser både
för att kunna fungera som kunskapscentrum, som nationell prostitutionsenhet,
och som spridare av information om prostitution, där de anställda
kan föreläsa för berörda grupper och initiera informationskampanjer
om prostitution.
Kvinnofronten vill också påpeka att det förekommer att
Skatteverket skönstaxerar kvinnor när Skatteverket vet att det
egentligen handlar om prostitution. Det innebär i praktiken att staten
agerar hallick, vilket är helt otillbörligt. Det faktum att
detta kan ske, och medvetenheten om risken att det kan drabba dem, gör
att de som befinner sig i prostitution blir rädda för att kontakta
polis, socialtjänst eller andra myndigheter. Detta försvårar
för den som blivit prostituerad att söka hjälp i olika
situationer och försämrar dessutom möjligheten att ta sig
ur prostitutionen.
Kvinnofronten anser:
|
att ett nationellt prostitutionscentrum snarast bör inrättas,
att prostitution aldrig får anses som näringsverksamhet, så
att Skatteverket skönstaxerar den som blivit prostituerad. |
21 oktober 2016
Kvinnofronten
|
För utskriftsvänlig version,
klicka på bilden.
Noter:
1. Faktablad från Prostitution
Research & Education, USA.
2. 24 frågor och svar om prostitution.
Prostitutions- och Spiralenheten vid Stockholms stad 2009.
3. SOU 1995:15 Könshandeln.
4. Se mig – unga om sex och internet.
Ungdomsstyrelsen 2009.
5. Gisela Priebe: Unga som säljer sex
i red. Carl Göran Svedin: Unga, sex och
Internet – i en föränderlig värld. Stiftelsen
Allmänna Barnhuset 2015.
6. Jari Kuosmanen: Tio år med lagen.
Om förhållningssätt till och erfarenheter av prostitution
i Sverige i red. Charlotta Holmström & May-Len Skilbrei:
Prostitution i Norden. Forskningsrapport.
TemaNord 2008:604. Nordiska ministerrådet 2008.
7. Gerda Christenson: Kommersiell Barnpornografi
– tystad kunskap & osynliggjort förtryck. Folkaktionen
mot Pornografi 1996.
|