På Kvinnofrontens
årsmöte i februari tog vi flera uttalanden. Läs dem här
nedanför:
Rätten till LSS handlar om
demokrati
Skärp lagstiftningen –
sexköp ska alltid straffas med
fängelse!
Inför specialdomstolar
för sexualbrott
Vi vill ha 6 timmars arbetsdag
– NU!
Avskaffa begreppet "umgängessabotage"!
LSS
är en rättighetslag som utgår från alla människors
rätt till ett självständigt liv och att vara delaktiga
i samhället. Hårdare bedömningar och ändrad rättstillämpning
har begränsat möjligheterna till detta. Det anses exempelvis
inte längre vara ett grundläggande behov att andas eller få
mat genom sond. Regeringen har lämnat direktiv till Försäkringskassan
och den pågående LSS-utredningen att antalet assistansanvändare
och assistanstimmar ska minska. Det innebär inte bara att människor
förlorar möjligheten till att leva aktivt, utan rent av att
leva.
Detta kan vi aldrig acceptera. Sedan 2009
har Sverige förbundit sig att följa FN:s Funktionsrättskonvention,
som slår fast att människor med funktionsnedsättningar
har rätt att fungera i samhället på lika villkor. Det
handlar helt enkelt om demokrati.
Nyligen läckte utredningens förslag att barn under 12 samt äldre
personer föreslås fråntas möjlighet till personlig
assistans. Detta förslag liksom nedskärningarna i LSS drabbar
oss kvinnor på flera sätt. De av oss som är beroende av
personlig assistans och andra LSS-insatser förlorar möjligheten
till ett aktivt liv, som att ha arbete och få en egen ekonomi. Vi
blir därför mer beroende av anhöriga och institutioner
både ekonomiskt och för hjälp, vilket dessutom ökar
risken för att bli utsatt för våld och övergrepp.
Nedskärningarna drabbar också kvinnor som arbetande inom omsorgsyrken
när arbetsbördan ökar, arbetsmiljön försämras
och/eller jobben försvinner. Som anhöriga tvingas vi gå
ner i arbetstid, säga upp oss eller gå i pension i förtid
för att ägna oss åt obetald anhörigomsorg när
samhället sviker.
Detta är inte värdigt ett rikt land som Sverige. Kvinnofronten
kräver att LSS ska utvecklas istället för begränsas.
Kvinnofronten kräver att regeringen snarast
lämnar nya direktiv till den pågående LSS-utredningen,
som istället utgår från hur samhället kan utveckla
alla människors rätt till ett självständigt liv och
att fungera i samhället på lika villkor.
Uttalande antaget vid
Kvinnofrontens årsmöte
25 februari 2018
Läs,
skriv ut
eller ladda hem
detta uttalande
som pdf-fil.
Idag
får nästan alla män som ertappas med att utnyttja en kvinna
i prostitution ett enkelt strafföreläggande, där de betalar
en mindre bötessumma. Till och med i de fall männen utnyttjar
utsatta barn i prostitution blir straffet oftast så lågt som
böter. Detta är helt oproportionerligt i förhållande
till det grova brott som sexköp innebär.
Internationella undersökningar visar att den vanligaste åldern
att börja i prostitution är tidiga tonåren, cirka 14 år.
En svensk undersökning bland tonåringar konstaterade att av
dem som hade erfarenhet av ”sex mot ersättning” hade
nästan 80 procent varit utsatta för andra sexuella övergrepp
innan prostitutionen. Majoriteten av dem som drivs in i prostitution är
alltså redan sexuellt utnyttjade barn.
För den som utnyttjas i prostitution innebär det oftast att
utsättas för hot, förnedring, psykisk misshandel, manipulering,
våld, sexuella övergrepp och dagliga kränkningar. Detta
leder både till fysiska och psykiska skador, och omkring 70 procent
av kvinnorna i prostitution drabbas av PTSD, posttraumatiskt stressyndrom.
Sett till utsattheten för dem som utnyttjas, och de skador som förövarnas
brott leder till för kvinnor och barn i prostitution, är straffen
därmed ofattbart låga.
Kvinnofronten kräver därför att
köp av sexuella handlingar alltid ska straffas med fängelse.
Kvinnofronten anser att straffskalorna ska ändras enligt följande:
– att straffskalan för brottet köp
av sexuell tjänst ska vara fängelse i upp till två år.
– att straffskalan för brottet köp av sexuell handling
av barn ska vara fängelse i lägst sex månader och högst
fyra år.
Uttalande antaget vid
Kvinnofrontens årsmöte
25 februari 2018
Läs,
skriv ut
eller ladda hem
detta uttalande
som pdf-fil.
Sexualbrottsmål
leder mycket sällan till att förövaren döms. Dels
är mörkertalen stora vid sexualbrott, vilket betyder att ytterst
få anmäls, dels leder få av dessa till åtal och
i de kvarvarande fallen leder långt ifrån alla till fällande
dom.
Den statliga utredningen om införandet av samtycke (frivilligt deltagande)
som grund för brottet våldtäkt slår fast att ändringen
av lagen troligen inte kommer att leda till fler domar. Det är mycket
allvarligt.
Utredningen tillsattes bland annat för att allmänheten reagerat
på att så många våldtäktsförövare
frias, trots att det för allmänheten står klart att det
rör sig om uppenbara fall av våldtäkt. Den ena hårresande
domen efter den andra har upprört, eftersom gärningsmän
friats med hänvisning till att mannen inte förstått att
kvinnan inte ville.
Istället för att att försöka förändra rättstillämpningen
innebär det förslag som nu lagts att avgörandet kommer
att lämnas ännu mer till den enskilda domarens bedömning
av vad män förväntas tro att kvinnor vill ställa upp
på. Just detta varnar också Lagrådet för i och
med det nya lagförslaget: ”Bedömningen
kommer att vara avhängig ett ställningstagande från den
enskilde domaren av normativt slag, nämligen avseende vilket deltagande
till vilka sexuella handlingar som i det aktuella fallet inte bör
godkännas som fritt.”
Om samtycke ska införas blir det därmed än mer nödvändigt
att säkerställa specialiserad kompetens inom de juridiska instanser
som bedömer dessa fall, för att minska godtyckligheten i enskilda
bedömningar. Att skapa domstolar som är specialiserade på
sexualbrott skulle kunna göra att bedömningen av sexualbrott
sker med större rättssäkerhet, eftersom inblandade jurister
måste ha specifik kompetens kring just denna typ av brott. Det skulle
då även vara en tydlig signal om att viljan finns att ta verkliga
krafttag mot sexualbrott samt att öka kvinnors rättssäkerhet.
Att så utbredda brott som sexualbrotten är idag i så
liten utsträckning leder till någon typ av rättslig påföljd
är en skandal för ett land som påstår sig vara ett
av världens mest jämställda länder.
Kvinnofronten uppmanar därför regeringen
att snarast tillsätta en utredning för att undersöka möjligheten
att upprätta specialdomstolar för sexualbrott.
Uttalande antaget vid
Kvinnofrontens årsmöte
25 februari 2018
Läs,
skriv ut
eller ladda hem
detta uttalande
som pdf-fil.
Rätten
till heltid lyfts ofta fram som en viktig del i arbetet för att uppnå
jämställdhet. I teorin är det ett rimligt krav, men i praktiken
blir frågan mer komplicerad. Väldigt många av oss kvinnor
inom kvinnoyrken orkar helt enkelt inte jobba heltid. Inom kvinnoyrkena
ökar ständigt arbetsbördan samtidigt som vi blir färre
anställda. Vi sliter ut oss redan när vi jobbar deltid.
I en undersökning från Vårdförbundet uppgav nästan
hälften av dem som arbetade deltid att de gjorde det för att
de helt enkelt inte orkade arbeta heltid. Bland intensivsjuksköterskor
var siffran mer än hälften.
Bland Kommunals medlemmar med förskolebarn kan dessutom 30 procent
inte arbeta heltid för att de har oregelbunden arbetstid som inte
följer de öppettider som barnens förskola har. Så
många som 68 procent av kvinnor inom LO-området uppger att
de är direkt uttröttade varje vecka, och allt fler kvinnor,
både bland arbetare och tjänstemän, uppger även att
arbetet ger dem ont i kroppen. Många tvingas gå i pension
i förtid för att kroppen är utsliten.
Att kräva rätt till heltid utan att
samtidigt kräva en generell arbetstidsförkortning kommer därför
inte att gynna kvinnor.
När sex timmars arbetsdag har införts på prov inom lokala
verksamheter har det visat sig att de anställdas sömn, välmående
och allmänna hälsa förbättrats. Det har lett till
minskade sjukskrivningstal, vilket gynnar både de anställda
och arbetsgivaren.
Vi vill ha rätt till heltid, men vi vill också ha bra hälsa.
Därför måste kravet på rätt till heltid kombineras
med kravet på 6 timmars arbetsdag med bibehållen lön.
Kvinnofronten kräver att regeringen genast
tillsätter en utredning med uppgift att undersöka hur införandet
av
6 timmars normalarbetsdag med bibehållen lön ska genomföras.
Uttalande antaget vid
Kvinnofrontens årsmöte
25 februari 2018
Läs,
skriv ut
eller ladda hem
detta uttalande
som pdf-fil.
När
en pappa utsätter en mamma för våld har de flesta barn
i dessa familjer befunnit sig i samma rum (85 procent) eller sett och
hört misshandeln från annat rum (13 procent).
Det innebär att 98 procent av barnen är vad Brottsoffermyndigheten
kallar ”deltagande vittne”.
60 procent av barnen har själva blivit misshandlade. 30 procent av
barnen har även utsatts för sexuella övergrepp. 35 procent
av barnen har dessutom sett eller hört pappan hota att döda
mamman.
Ändå tar domstolarna i Sverige idag inte hänsyn till pappors
våld vid vårdnads- och umgängesbedömningar. Till
och med när det finns dokumenterat våld tvingas 50 - 60 procent
av mammorna att ha fortsatt gemensam vårdnad med förövaren.
I de allra flesta misshandelsfall finns inte någon dokumentation,
vilket innebär att det i praktiken är betydligt fler utsatta
mammor som tvingas fortsätta ha gemensam vårdnad med förövaren.
Bland det mest riskfyllda för kvinnor som utsätts för våld
är att bryta upp från mannen, särskilt då de har
gemensamma barn. Det är när kvinnan vill lämna eller nyss
har lämnat mannen, som många av morden sker liksom den grövsta
misshandeln. Det är också vanligt att pappan använder
sig av det gemensamma föräldraskapet, till exempel vid hämtning
eller lämning av barn, för att komma åt att hota eller
utsätta mamman för våld. Socialstyrelsen konstaterar:
”Att ha tillgång till barnet kan
vara ett sätt för den våldsutövande föräldern
att fortsätta ha kontroll över sin partner.”
Trots detta kräver samhället att utsatta
kvinnor ska ha ansvaret för att se till att mannen får umgänget
att fungera. Enligt olika studier döms 75 - 90 procent av
barnen till umgänge med den våldsamma pappan. Mammorna måste
– trots att de enligt föräldrabalken har skyldighet att
skydda sitt barn – inte bara lämna ifrån sig barnet för
umgänge med förövaren, de måste också göra
allt de kan för att underlätta umgänget för mannen.
Annars kan de dömas för umgängessabotage till att betala
vite samt eventuellt även att vårdnaden övergår
till mannen. I och med bestämmelsen om
umgängessabotage blir myndigheterna i praktiken medskyldiga till
mannens fortsatta våld.
Barn borde inte tvingas umgås med en våldsam pappa. I de fall
det ändå döms så, borde det vara självklart
att samhället ska underlätta för mamman, så att hon
slipper tvingas ansvara för mannens/ förövarens umgänge.
Det borde istället vara samhällets ansvar att se till att barnets
umgänge med pappan fungerar.
Begreppet ”umgängessabotage”
fungerar som ett sätt att hjälpa våldsutövande pappor
att fortsätta utöva våld och hot mot utsatta mammor och
barn.
Kvinnofronten kräver därför att
begreppet umgängessabotage ska avskaffas.
Uttalande antaget vid
Kvinnofrontens årsmöte
25 februari 2018
Läs,
skriv ut
eller ladda hem
detta uttalande
som pdf-fil.
|