Sammanfattning
Kvinnofronten beklagar att departementspromemorian inte tagit tillräcklig
hänsyn till barnrättsperspektivet. Inte heller har promemorian
tagit hänsyn till vilka konsekvenser förslaget kan få
för ekonomiskt utsatta kvinnor.
Förslaget grundar sig i en alltför ytlig analys av hur tidigare
låsningar av månader i föräldraförsäkringen
i praktiken har fungerat. Konsekvenser av mäns våld mot kvinnor
i sammanhanget har inte heller problematiserats.
Kvinnofrontens slutsats är, att det är fel att lagstadga något,
som utgår från en så gravt bristande analys respektive
konsekvensbeskrivning, och inte bygger på mer än en vag förhoppning
– samtidigt som det slår mot en stor grupp barn och deras
mammor.
Kommentarer
Brist på barnrättsperspektiv
Promemorian konstaterar att Sveriges föräldraförsäkring
genomsyras av både ett barnrättsperspektiv
och ett jämställdhetsperspektiv.
Kvinnofronten är enig i detta och önskar att så ska förbli.
Men när promemorian diskuterar barnrätt är det endast barnets
rätt till båda föräldrarna som lyfts, inte barnets
rätt att få sina behov tillgodosedda utifrån sin utvecklingsnivå
och börja på dagis när det är moget för det.
Då föräldraförsäkringen infördes visade
samhället sin inställning att föräldrar ska dela på
ansvaret för, och den vardagliga skötseln av, gemensamma barn,
genom att fördela föräldraförsäkringsdagarna
lika mellan mamman och pappan. Samtidigt försäkrade sig samhället
om att inget barn ska drabbas på grund av att det eventuellt har
en förälder som inte vill ta det ansvaret, och därför
infördes möjligheten att skriva över dagar på den
andra föräldern.
Tvärt emot denna grundläggande inställning,
innebär låsningen av månader i föräldraförsäkringen
en tvångsåtgärd, som inte i första hand drabbar
dem som väljer bort att ta ut sina låsta dagar – papporna
– utan istället slår mot barnen och deras mammor.
Promemorian redovisar att för barn födda 2005, för vilka
två månader alltså varit låsta till vardera föräldern,
är det 10 procent vars pappa inte tagit
ut någon föräldrapenning alls när barnet fyllt
8 år. Vart tionde barn.
Längre fram i promemorian avfärdas dessa som ”ett fåtal”:
”För ett fåtal barn där
en av föräldrarna inte kan eller önskar vara föräldraledig
under de reserverade månaderna kan den sammantagna tiden med föräldrapenning
komma att minska något jämfört med idag.”
Var tionde barn är i en mening ett
fåtal. Men det är också många – sett som
många barn att försämra för, genom en reform som
inte garanterar någon lösning på fäders bristande
föräldraansvar, men som riskerar att göra den drabbade
gruppen barn ännu större. Försämringen gäller
ju även de barn vars pappor tar ut föräldrapenningsdagar,
men under kortare tid än sina låsta dagar.
Denna risk för minst var tionde barn föreslår promemorian
alltså att riksdagen ska ta, utan sakligare grund än en förhoppning:
”De män som i dag tar ut enbart
en liten andel av rätten till föräldrapenning, eller helt
avstår från denna kan komma
att förändra sitt beteende.” (vår betoning)
I själva verket har Försäkringskassan konstaterat, att
andelen föräldradagar som ”fryser inne” ökar
år från år – och att det framför allt är
på grund av att pappor inte tar ut sina dagar, som ju då inte
heller kan överföras till mammorna.
Av barn födda 2009, det vill säga fem år senare än
i det förra exemplet, var det så mycket som 20
procent vars pappa inte tagit ut en
enda dag i föräldrapenning när barnet var 4 år.
Vart femte barn.
Kvinnofronten menar att det är djupt oansvarigt av promemorian att
avfärda reformens negativa konsekvenser för alla dessa barn.
Brist på kvinnoperspektiv
Det är lätt att föreställa sig att de barn, vars pappor
inte tar ut ens de låsta dagarna, tvingas att börja på
dagis flera månader före andra barn. Ibland är det också
så, men inte alltid.
Promemorian konstaterar: ”Både
män och kvinnor tar i huvudsak ut ersättning på sjukpenningnivå,
men kvinnor tar ut föräldrapenning på både grund-
och lägstanivå i betydligt högre utsträckning än
män.”
Bakom den formuleringen döljer sig en verklighet av att när
papporna brister i föräldraansvar stannar mammorna hemma med
lägstanivå i föräldraförsäkringen –
eller helt utan inkomst – för att barnet inte ska få
en sämre situation än andra barn. Det innebär alltså
att låsningen av föräldradagar ytterligare
försämrar de berörda kvinnornas ställning på
arbetsmarknaden. Samtidigt som de blir hårdare ekonomiskt beroende
av papporna. Som konsekvens får de också lägre livsinkomst,
och följaktligen lägre pension och svårare att klara sig
själva på äldre dar.
Promemorian konstaterar dessutom att fäder i ekonomiskt mer utsatta
familjer är de som tar ut minst föräldrapenningsdagar.
Det är med andra ord även en klassfråga. Ändå
diskuterar promemorian inte sitt förslag att låsa fler föräldrapenningsdagar
utifrån deras perspektiv, som i första hand är tänkt
ska tvingas. Inte heller diskuteras konsekvenserna för mammorna.
Dessa kvinnors försämrade ställning på arbetsmarknaden
är en utveckling tvärt emot den
utveckling som promemorian förväntar sig att reformen ska leda
till: kvinnors förbättrade ställning på arbetsmarknaden.
För dem förvärras istället kvinnoförtrycket.
Det finns heller ingenting som pekar mot att övriga kvinnor fått
en bättre ställning på arbetsmarknaden. I själva
verket spelar kvinnors deltidsarbete troligen en betydligt större
roll för att kvinnors sämre villkor på arbetsmarknaden
består. Liksom Sveriges utpräglade uppdelning i kvinno- respektive
mansyrken med lägre löner i kvinnoyrkena.
Promemorian föreslår alltså
en reform som ingen vet om den kommer skapa någon förändring,
men som kommer att drabba kvinnor som redan befinner sig i en ekonomiskt
utsatt situation.
Brist på våldsperspektiv
Promemorian har heller inte något våldsperspektiv, trots att
mäns våld mot kvinnor i nära relationer är ett stort
samhällsproblem. Istället avfärdar promemorian ”konflikter”
mellan föräldrar med formuleringen: ”Det
kan heller inte vara föräldraförsäkringens syfte att
skapa samförstånd mellan föräldrar som är oense.
Lösningar på konflikter och medel för att åstadkomma
bättre samarbete mellan föräldrar får istället
sökas genom exempelvis kommunens socialtjänst som bland annat
har möjlighet att medverka till samarbetssamtal.”
Samarbetssamtal kan öka risken för den som utsätts för
våld. Metoden samarbetssamtal utgår från att parterna
på något sätt missförstått varandra. Där
förväntas parterna säga vad de tycker, men kvinnor som
säger vad de tycker till våldsamma män riskerar att bli
än mer utsatta för våld.
Risken för ökat direkt våld, tillsammans med risken att
reformen ökar kvinnors ekonomiska beroende till barnens våldsamma
far, kan då få till följd att kvinnors möjlighet
att lämna våldsamma män minskar.
Självklart är det inte föräldraförsäkringens
syfte att ”skapa samförstånd mellan föräldrar
som är oense”. Men det borde vara självklart att innan
reformen genomförs åtminstone undersöka om reformen på
detta sätt kan skapa en ännu svårare situation för
barnen i dessa familjer. Och eftersom
det är en reform som föreslås i jämställdhetens
namn, borde det vara viktigt att undersöka om den tvärtom riskerar
att minska många kvinnors möjlighet till självständighet
gentemot sina partners.
Icke-normativa familjer
Idag gör regelverket det möjligt för andra för barnet
viktiga personer än de biologiska föräldrarna/vårdnadshavarna
att ta del av föräldrapenningen. Promemorian konstaterar att
det dock endast gäller den del av föräldrapenningen som
inte är låst, och att förslaget i praktiken alltså
även minskar möjligheten för att andra än barnets
biologiska föräldrar att ta ut föräldrapenning.
Även i det fallet avfärdar promemorian konsekvensen av förslaget,
då genom att hänvisa till att regeringen senare tänker
”se över” om de kan underlätta för stjärnfamiljer.
Kvinnofronten anser att frågan om att underlätta för icke-normativa
familjer, inklusive ensamstående mammor, borde finnas med redan
i detta förslag. För den som har ett barnrättsperspektiv
i centrum borde det vara självklart att se till vad som vore bäst
för alla barn – det är
inte något som kan vänta till senare.
En möjlighet är exempelvis att vårdnadshavaren skulle
kunna överlåta föräldrapenningsdagar till de vuxna
som är viktiga för, och finns i vardagen kring, just det barnet.
En vän eller släkting kan fylla den funktionen och skulle då
kunna få föräldrapenning när den tar hand om barnet.
Om promemorians förslag går igenom knyts möjligheten till
att få ta ut föräldrapenning till en traditionell och
konservativ bild av kärnfamiljen, en bild som inte överensstämmer
med verkligheten i många barns liv.
I promemorian diskuteras heller inte ens förslagets följder
i förhållande till annan lagstiftning, exempelvis att assisterad
befruktning för ensamstående snart blir en verklighet i Sverige.
Den heterosexuella kärnfamiljen är norm, och även där
visar sig promemorians brist på både barnrättsperspektiv
och verklighetsförankring.
Risk för förstärkning av gammaldags
fadersrätt
Departementspromemorian slår fast att barn har rätt att upprätthålla
sin relation till och kontakt med båda föräldrarna. Men
i analysen finns ingen diskussion om hur tidigare låsning av månader
i föräldraförsäkringen påverkat detta. Inte
heller finns i förslaget något som tvingar pappor att tillgodose
denna barnens rätt.
Istället blir förslaget ytterligare endast en förhoppning
om att pappor ska ta sitt föräldraansvar, samtidigt som det
riskerar att försämra situationen för en relativt stor,
och eventuellt växande, grupp av barn och deras mammor.
Därmed riskerar förslaget, som tagits fram i en önskan
om att stärka jämställdheten, att i praktiken stärka
en gammaldags fadersrätt på kvinnor och barns bekostnad.
Verklighetsförankring, tack!
Genomgående i promemorian saknas en seriös analys av hur föräldraförsäkringen
i praktiken fungerar idag och en diskussion om vad som är önskvärt
för barn i olika slags familjer. Istället förs en förenklad
”patentlösning” fram.
Kvinnofronten vill inte än en gång tvingas åse –
såsom med pensionsuppgörelsen och många andra reformer
i modern tid – att politiker lagfäster ännu en reform
som utgår från en utopi om jämställdhet, för
att sedan i verklighetens krassa praktik låta redan fattiga kvinnor
betala priset.
Stockholm den 5 mars 2015
Kvinnofronten
|
|