«
Tillbaka
Den
franska revolutionens ord är berömda: Liberté,
égalité, fraternité – Frihet,
jämlikhet, broderskap. Med de orden störtades kungen,
och Frankrike blev republik. Och det var verkligen just broderskap
som gällde i den nya republiken.
Men symbolen för den var ingen man, utan en kvinna
i röd mössa: Marianne.
(Den röda mössan kallades frygisk
mössa eller frihetsmössa och var utmärkande för
revolutionärerna.) I Frankrike finns Marianne än
idag på frimärken, mynt och marmorbyster.
Enligt en del berättelser var hon den kvinna som
ledde stormningen av Bastiljen den 14 juli 1789, en händelse
som ofta ses som startskottet för revolutionen. Enligt andra
var hon den kvinna som ledde "kvinnotåget" till
slottet Versailles i början av oktober 1791.
Kvinnotåget
Brödpriserna i Paris hade mångdubblats på kort
tid och det var svårt att alls få tag i något
bröd. Det uppstod kravaller när hungrande
kvinnor letade igenom Paris salutorg efter bröd åt sina
barn. Kvinnorna kallade männen "fega" för att
männen inte gjorde något åt brödbristen. Tillsammans
tågade istället tusentals arbetarkvinnor (fiskartorgsgummor,
tvätterskor och syflickor) och även en del borgardamer
till Versailles, där kungafamiljen
fanns, i gemensamma krav på bröd.
Väl framme invaderade kvinnorna slottet, grep kungafamiljen
och förde dem som "folkets fångar" tillbaka
till Paris.
De höga herrarna var chockerade – så
skulle väl inte kvinnor
bete sig? Det sägs att när en biskop i nationalförsamlingen
krävde ordning, ropade kvinnorna till svar
"Vi ger fan i din ordning!" och hotade att spela
boule med närmaste abbés huvud.*
Men när den nya staten bildades
svek männen kvinnorna. Från att ha varit jämlikar
på barrikaderna skulle den nya "medborgaren" vara
man. Kvinnor skulle tillbaka till
hemmen, utan politiskt inflytande. Kvinnornas tidskrifter förbjöds,
sedan förbjöds även kvinnoklubbarna, kvinnor kunde
arresteras om de befann sig mer än fem kvinnor samtidigt på
offentlig plats, och flera av dem som framstod som ledande bland
kvinnorna halshöggs.
Så det faktum att Marianne har blivit symbolen
för den patriarkala, borgerliga, franska revolutionen, känns
minst sagt dubbelt för feminister än idag.
Den patriarkala historieskrivningen har
dessutom förvrängt historien om de radikala och driftiga
kvinnorna, som var så viktiga i början av den franska
revolutionen.
Marianne skildras ofta som en vacker ung kvinna
med blottat bröst. Mest känd är kanske målningen
La Liberté guidant le peuple
av Eugène Delacroix.
Utan att bry sig om hur totalt motsägelsefullt
det blir, kan patriarkatet sedan i andra sammanhang beskriva kvinnorna
under franska revolutionen som särskilt grova, bestialiska
och "manhaftiga". Den verkliga historien om kvinnorna
får vi försöka leta reda på själva.
*
Kvinnorna och världshistorien
av Rosalind Miles, 1988.
|