«
Tillbaka
I romanen Northanger
Abbey kretsar mycket kring en diskussion om ifall romaner,
och särskilt sena 1700-talets skräckromaner, är bra
läsning eller inte. Hjältinnan, Catherine Morland, är
helt betagen av skräckromanen "The Mysteries of Udolpho"
av Ann Radcliffe.
Man kan läsa Jane Austens bok utan att fundera
så mycket över vad hon menar, men man kan också
tolka det hon skriver, som exempelvis Lisbeth
Larsson gör i efterordet till Northanger
Abbey i utgåvan från Bonniers 2002:
"Det
är också i denna berättelse om kvinnors faktiska
övergivenhet och utsatthet i det samtida samhället som
skräckromanen får sin fulla betydelse. När Henry
Tilney under resan till Northanger Abbey beskriver det rum som Catherine
ska sova i för henne med ord som Austen lånat direkt
från Radcliffes skräckroman inser både Catherine
och läsaren att det är på skoj. När hon sedan
upptäcker den lilla konkreta överensstämmelsen mellan
Henrys (och Radcliffes) berättelse och verkligheten drar emellertid
hennes fantasi iväg med henne, och trots att Austen roar sig
grundligt med att steg för steg avslöja det hela som ett
illusionsverk förs Catherine liksom obevekligt med av sina
fantasier om manligt övervåld och kvinnlig utsatthet.
När Henry tillrättavisar Catherine för att hon blandat
ihop fantasi och verklighet på ett för hans familj
kränkande sätt, då hon projicerat Radcliffes
skräckromantiska scenario på hans engelska och
kristna föräldrar, verkar det först som om
han för författarens talan. Men det har inte gått
många sidor förrän Jane Austen satt även
dena känsla i gungning genom att i den realistiska berättelsen
försätta Catherine Morland i en situation som i
sin utsatthet i mångt och mycket påminner om den
unga kvinnans i en skräckroman. När general Tilney
upptäcker sanningen om hennes ekonomiska villkor visar
han upp en patriarkal skoningslöshet som inte står
de skräckromantiska fädernas efter och hon kastas
ut ur hans hus, utan pengar och beskydd att ta sig hem bäst
hon kan.
Efter att ha monterat ner det skräckromantiska maskineriet
visar Austen dess kärna av samtida sanning, och det som
i förstone ter sig som uttryck för Catherines enfald
visar sig slutligen vara en stark sensibilitet för kvinnans
villkor inom patriarkatet."
Jane
Austen skrev Northanger Abbey i
slutet av 1700-talet, men när den inte publicerades omarbetade
hon den delvis under början av 1800-talet. Den publicerades
första gången först året efter hennes död.
|