«
Den första kvinnan i världen
som var filmregissör och filmproducent
Alice
Ida Antoinette
Guy föddes den 1 juli 1873 i Saint-Mandé i utkanten
av Paris. Hennes mamma var så bestämd på att hon
ville att hennes femte barn skulle födas i Frankrike att hon
tog med sig man och fyra barn på en atlantångare från
Chile, där familjen bodde och där de drev två bokhandlar
och ett förlag.
Men familjen måste resa tillbaka till Chile och
företaget, så Alice placerades hos sin mormor i Schweiz.
När Alice hade fyllt tre år hämtade mamman henne
till Chile, men när hon blev sex år placerade hon på
en klosterskola vid gränsen mellan Schweiz och Frankrike, där
två av hennes äldre systrar går.
när
Alice var 18 år, 1891, dog pappan. Alice började
då jobba som maskinskriverska och stenograf för att kunna
försörja sig och mamman. Efter några år fick
hon jobb på ett företag som tillverkade kameror. Våren
1895 tog hennes chef med henne till bröderna Auguste
och Louis Lumière, som bjöd
in till den första filmvisningen i världen
(av en av världens första filmer). Även om den 40
sekunder långa filmen bara visade massor av arbetarkvinnor
som gick ut från en fabrik, väckte den Alice drömmar.
När företaget hon jobbade på, som då
hade bytt namn till Gaumont, började tillverka filmkameror,
bad hon sin chef att få låna en. Han svarade att det
var ok, så länge det inte gick ut över sekreterarjobbet.
Alice skrev, producerade och regisserade då filmen La
Fée aux Choux. Förmodligen var hon inte medveten
om att hon därmed gjorde den
kanske första filmen i världen som inte bara dokumenterade
en händelse, utan som var skapad med en påhittad handling
– en spelfilm.*
Hon tänkte väl inte heller på att hon då,
vid 22 års ålder, blev den första kvinnan i världen
som regisserade film, och kanske världens första filmregissör
över huvud taget. Istället njöt hon bara av att få
testa vad hon kunde göra med detta nya, fascinerande uttrycksmedel.
1896 blev Alice Guy världens första kvinna som regissör
och filmproducent.
Inom
ett år hade Gaumont gjorts om till filmbolag med egen
studio där Alice Guy blev produktionschef. Hon gjorde komedier,
äventyrsfilmer, romantiska filmer, thrillers, dansfilmer, och
till och med westernfilmer och science fiction. Och dokumentärer.
Under tio år skapade hon närmare 600 filmer. De flesta
var stumfilmer, men företaget skapade också ett eget
ljudsystem, som kunde synka ljud och bild, närmare 30 år
innan ljudfilmen slog igenom.
Alice
Guy ville testa allt med det nya mediet. Hon spelade in film både
i studio och utomhus, klippte in närbilder, provade att färga
filmerna för hand, och testade olika specialeffekter.
I en av hennes western-filmer, "Two
Little Rangers", var det två småtjejer
som tog hand om skurken.
Flera av
filmerna har som tema att vända på könsnormerna,
även om budskapen i filmer som Les Résultats
du féminisme kanske inte helt klara för oss idag.
Trots
att hon var enormt framgångsrik, var det inte enkelt. "Min
ungdom, min oerfarenhet, mitt kön – allt konspirerade
mot mig.", skrev hon om den första tiden.
1907 gifte sig Alice med en man som också
jobbade på företaget, Herbert Blaché.
När han skickades till New York för att försöka
lansera Gaumonts ljudsystem där, reste Alice med. Därför
föddes deras dotter Simone i USA.
Fyra år senare föddes sonen Reginald.
1910 startade Alice tillsammans med mannen en egen filmstudio
i USA: Solax. Så blev hon även den första kvinnan
med en egen filmstudio. I Solax gjorde hon massor av film. Alice
jobbade som manusförfattare, regissör, inspelningsledare,
klippare och producent. Ovanför ingången till den nya
filmstudio som Solax byggde i New Jersey hängde Alice en stor
skylt där det stod "Be Natural",
vilket också var vad hon uppmanade alla skådespelare.
Det fick inte vara teatraliskt på film.
En dåtida tidningsartikel beskrev hur den nya
studion hade ovanligt stora omklädningsrum, och makeup-lokaler,
eftersom "Madame Blaché" var mån om sina
"artister". Där fanns även en restaurang där
alla anställda åt gratis, utan avdrag på lönen,
berättade tidningen.
Alice Guy-Blaché har ibland beskrivits som någon
med "en typisk fransyskas artistiska temperament",
och som att hon var energisk, snabbtänkt och charmerande men
också extremt noga med detaljer och att hon hade järnkoll
på allt arbete.
Men varken äktenskapet eller det
gemensamma arbetet höll. Alices man sägs ha varit regelmässigt
otrogen, och så småningom lämnade han Alice och
barnen, och reste till en annan stat med en skådespelerska
han inlett ett förhållande med.
Året därpå drog spanska sjukan genom
landet. Alice drabbades hårt och höll på att dö.
Hon tvingades sälja Solax. 1922 gick skilsmässan igenom
och Alice flyttade tillbaka till Frankrike med barnen.
Men i Frankrike fick hon svårt att få jobb.
Hon började föreläsa om film, men samtidigt märkte
hon allt mer hur hon hade suddats ut ur filmhistorien.
Under de verksamma åren som filmskapare fick Alice
Guy-Blaché många utmärkelser och guldmedaljer
för sitt arbete, både i Frankrike, USA och Italien, och
1955 (några källor anger 1953) tilldelades hon franska
Hederslegionen för sin livsgärning.
Från
1940-talet och framåt flyttade Alice Guy-Blaché
omkring, och bodde på den ort där hennes dotter jobbade
för tillfället; i USA, Frankrike, Schweiz eller Belgien.
1965 återvände hon för gott till USA och New Jersey,
där hon bodde hos Simone i Washington DC. Hon skrev på
en självbiografi som publicerades först efter hennes död.
Alice Guy-Blaché dog den 24 mars 1968 på
ett vårdhem i New Jersey, 94 år gammal.
Förutom
hennes egna memoarer från början av 1970-talet
har det skrivits flera böcker om Alice Guy-Blaché. 2011
valdes hon in i Director's Guild of America,
och 2013 i New Jersey Hall of Fame.
Det har också gjorts flera
filmer om henne, men brett uppmärksammad blev hon kanske inte
igen förrän med dokumentärfilmen Be
Natural: the Untold Story of Alice Guy-Blaché, som
lanserades 2018.
*
En av bröderna Lumieres filmer visar en trädgårdsmästare
som står och vattnar då en pojke kommer fram och kliver
på slangen. Det sägs att Guy-Blaché själv
hänvisade till det som den första filmen med skapad handling,
medan andra menat att det var för lite för att räknas.
Alice Guy-Blachés första film La
Fée aux Choux 1896 (40 sekunder).
Och Les
Résultats du féminisme 1906 (knappt 8 minuter).
På SVTplay visas just nu en fransk dokumentär
om Alice Guy-Blaché från 2021.
|