«
Tillbaka
Amelia
Earhart var uttalad feminist, och medlem i den radikalare
rösträttsorganisationen i USA vid den tiden: NWP,
National Women's Party. NWP beskrev
Amelia som en "true feminist" och när hon dog startade
de Amelia Earharts Fund for Equal Rights.
Amelia Earhart brann för kvinnors rättigheter,
inte minst kvinnors rätt att lära sig flyga. I slutet
av 1920-talet var det många kvinnor i USA som ville det. Det
var feminism i luften – kvinnorörelsen hade efter sjuttio
års kamp lyckats driva igenom rösträtt även
för kvinnor från 1920. Men fortfarande ansågs inte
kvinnor som blev piloter lika viktiga som manliga. En del tyckte
till och med att de inte var "riktiga" kvinnor...
De som organiserade flygtävlingar på den
tiden tillät inte kvinnor att vara med i tävlingarna.
Men efter påtryckningar från
Amelia Earhart och en del andra kvinnor som flög ordnades i
alla fall det som officiellt hette All
Women's Air Derby 1929, men som i folkmun snabbt döptes
om till Powder Puff Derby (ungefär
översatt: Pudervippstävlingen).
Samma år, alltså 1929, tog Amelia Earhart
och några andra kvinnor initiativ till att bilda The
Ninety-Nines, en organisation för kvinnor som var piloter.
Den finns finns kvar än idag! Just då fanns det 117 kvinnor
som hade flyglicens i USA och hela 99 av dem nappade direkt på
att bilda organisation – därav namnet. Amelia Earhart
blev The Ninety-Nines första ordförande.
Idag samlar The Ninety-Nines kvinnor
över hela världen.
När Amelia Earhart intervjuades
om sina flygarbravader passade hon ofta på att berätta
vad hon tyckte om kvinnors rättigheter. Och hon var noga med
att inte låta nån sätta flygning i motsats
till andra saker kvinnor gör. I den understa tidningen här
bredvid blir hon till exempel intervjuad under rubriken "Aircraft
and needlecraft".
Amelia Earhart reste också på föredragsturnéer,
undervisade om flygteknik och peppade unga tjejer att våga
göra vad de hade lust med, och hon uppmanade mödrar att
stötta sina döttrar i att göra vad de ville.
Eftersom Amelia själv var en kvinna som gjorde
som hon ville, blev hon förstås angripen då och
då, som i ett anonymt
brev om att hon inte borstade sitt hår ordentligt!?! Undrar
hur många som skulle skälla på en manlig pilot
för att han var rufsig i håret?
Men Amelia Earhart var en positiv människa, och
hoppfull inför framtiden, vilket framgår både av
det hon sa och det hon skrev. Därför var hon också
hoppfull om både flyget och kvinnors lika rättigheter.
"För
det verkar för mig som att kvinnor kan spela lika
stor roll i utvecklandet av flyget som de gjorde, och
gör, i bilindustrin. Uppenbarligen har många
av de förbättringar som gjorts med bilar tillkommit
tack vare kvinnors krav."
1931
gifte sig Amelia Earhart med förläggaren George
Palmer Putnam. Han hade friat ett antal gånger och
fått nej, men till slut ändrade sig Amelia. Men hon tvekade
in i det sista, och hon behöll sitt eget namn. Dagen innan
de gifte sig skrev hon i ett brev till honom om hur viktigt det
var för henne att ha tid och plats för sig själv,
"för jag kan inte garantera att
jag hela tiden kommer att kunna uthärda fångenskapen
ens i en tilltalande bur".
Eftersom det inte fanns lika många kändisar
innan tv:n kom, så var de kändisar som fanns desto större,
och Amelia Earhart var extremt populär. På den tiden
var det ju inte heller samma konsumtionshysteri som nu, men de gjorde
till exempel en klippdocka
av henne.
Amelia var hela tiden något av mediernas gullegris,
men när hon hade gift sig hände det att tidningar började
ifrågasätta om hon var en god maka, som också kunde
baka en kaka åt sin man. Samtidigt fick hon den ena utmärkelsen
efter den andra, och hon röstades fram som "Årets
mest framstående kvinna". Amelia kommenterade:
"Jag
tar emot dessa pris i kakbakerskornas namn, och för alla
andra kvinnor som kan göra lika viktiga, eller ännu
viktigare, saker än att flyga, men också i namn av
alla kvinnor som är piloter idag."
Amelia visste vad hon tyckte och hon
drog sig inte för att säga det till tidningarna. –
Kvinnor har samma rättigheter att välja vilket jobb de
vill ha som män, sa hon ofta, vilket var ett uttalande
som inte alls var så självklart i allas ögon. Hon
sa också att en anledning till att hon flög ensam över
Atlanten var att om en man varit med fanns risken att han skulle
ha fått äran för bedriften.
I alla sammanhang drev hon kvinnors lika rättigheter,
men också skyldigheter. I en intervju i juli 1934 sa hon att
om det blev ett nytt världskrig borde kvinnor och män
kämpa sida vid sida.
Och när nån frågade hur hon ställde
sig till alla kvinnor som fortsatte yrkesarbeta när de fått
barn, svarade hon att det där med att mammor inte skulle intressera
sig för annat än köket var ju gammaldags och passerat,
och självklart borde pappor istället
ta mer ansvar för barn – då blir det bra för
alla parter.
2010, efter många års arbete, blev den amerikanska dokumentärfilmaren
Heather Taylor färdig med sin film om den historiska flygtävlingen
All
Women's Air Derby 1929. Läs mer
om filmen Breaking
Through The Clouds genom att klicka på namnet!
|