«
Harlemrenässansens konstnär
Augusta
Christine
Fells föddes den 29 februari 1892 i Green Cove Springs
i Florida i USA, som sjunde barn av fjorton till en metodistpastor.
Redan som liten började Augusta göra figurer av den röda
leran i sin hemstad. Men det gjorde henne pappa pastorn våldsamt
arg, för han ansåg att hennes avbildningar var ogudaktiga.
Augusta har sagt att han slog henne så ofta att han nästan
slog konsten ur henne.
1907, bara femton år gammal, gifte sig Augusta
och fick dottern Irene året därpå.
Men mannen dog efter bara några år, och 1915 gifte sig
Augusta med en snickare som hette Savage.
När de skilde sig några år senare behöll hon
hans efternamn.
1919
gjorde Augusta en grupp figurer i lera som hon fått av en
keramiker. Hon lämnade in skulpturen till en mässa och
vann hederspris. Det fick henne att bestämma sig för att
hon måste satsa på konsten. Samtidigt hade hennes pappa
ändrat inställning till hennes konst, efter att hon gjort
flera skulpturer med religiösa motiv, som jungfru Maria.
1920 lämnade Augusta sin 12-åriga
dotter hos föräldrarna och flyttade till New York. Hon
jobbade som lägenhetsvaktmästare samtidigt som hon studerade
på en konstskola. 1923 gifte hon sig med sin tredje man, men
han dog efter bara ett år.
1924
hade Augusta ansökt om ett sommarstipendium för att studera
i Frankrike, men hon nekades enbart på grund av sin hudfärg.
Skolan skrev att det skulle "uppstå
obehagliga komplikationer" om en färgad student
skulle antas. Det blev mycket skriverier i medierna om denna utpräglade
rasism, men skolan ändrade sig inte.
Samtidigt hade Augusta börjat göra skulpturer
i form av porträtt av kända svarta personer. Hon var en
av de första konstnärer som fokuserade helt på svartas
kropppsformer och hon såg kampen mot rasismen som den viktigaste,
tillsammans med kampen för att lyfta svarta kvinnor i konstvärlden.
Augusta Savage blev en del av Harlem
Renaissance, där kulturen blomstrade när svarta diktare,
författare, konstnärer, skådespelare och musiker
samlades i Harlem. Rörelsen blev en del av den dåtida
medborgarsrättsrörelsen. De menade att konsten kunde påverka
även sociala missförhållanden och rasistiskt förtryck,
inte minst genom att stärka självkänsla och identitet
hos svarta.
Genom att ett av porträtten som Augusta gjorde
hade publicerats på ett tidningsomslag fick hon senare ett
stipendium för att studera i Paris 1929. Hon fick också
stöd till en konstresa i Belgien, Frankrike och Tyskland.
När
Augusta kom tillbaka till USA startade hon Savage
Studio of Arts and Crafts och blev en viktig lärare
i Harlem, både för vuxna och barn. De som inte hade råd
att betala för undervisningen fick den ändå. 1934
blev hon den första afro-amerikanska medlemmen av National
Association of Women Painters and Sculptors (som idag heter
National Association of Women Artists).
Hon brann för att lära unga svarta att skapa konst, och
hon sa att om hon kunde inspirera ungdomar att utveckla den talang
hon visste att de hade, så levde hon vidare i deras arbeten,
och mer kan ingen begära.
Lärarna på Harlem Community Art Center, med Augusta Savage
som
nummer tre från vänster i raden längst fram (i näst
ljusaste klänningen).
Foto: The New York Public Library Digital Collections.
1937 utsågs
hennes skola till Harlem Community Art Center,
med henne som direktör. Hon fick också i uppdrag att
inför världmässan i New York 1939 skapa en skulptur
som skulle symbolisera afro-amerikaners musikaliska bidrag till
kulturen. Det var då hon gjorde sin berömda och hyllade
skulptur Harpan. Tyvärr finns
den inte bevarad, eftersom hon sällan hade råd att gjuta
sina skulpturer i brons. Men det finns fotografier av den.
Augusta Savage i sin ateljé arbetande med skisser till
skulpturen Harpan.
Men
Augusta förlorade jobbet på konstcentret, och
hennes försök att starta ett galleri specialicerat på
konst av afro-amerikaner bar sig inte. I början av 1940-talet
flyttade hon till en gård i Saugerties i Catskillbergbergen.
Augusta Savage fortsatte att undervisa svarta barn på
sommarläger och under de kommande tjugo åren gjorde hon
även en del egna skulpturer, men betydligt färre än
tidigare.
1962 flyttade hon tillbaka till New York, och då
bosatte hon sig hos sin dotter. Men då var Augusta redan döende
i cancer.
Augusta Savage dog den 26 mars 1962, 70 år gammal.
Augusta
Savages hem i Saugerties finns idag i registret över
Historical Places i USA. Det finns
skolor och utställningslokaler i hennes namn och det har givits
ut böcker om henne och med fotografier av hennes verk.
|