«
Småländskan som drev kvinnorna
att segra över danskarna
Blenda uppmanande Värendskvinnorna att hämnas danskarnas
härjningar
i en målning av August Malmström (beskuren).
Ingen vet om eller när
Blenda eller Blända
egentligen levde, det har sagts allt mellan 700-talet och 1270-talet
alternativt att allt bara är ett senare påhitt. Men sägnen
berättar hur som helst om den driftiga unga kvinnan Blenda
i Småland.
Den kung som regerade i Småland var borta i krig
med sina män. En dansk kung passade då på att invadera
Småland. De brände ner socknarna Wirestad, Stenbrohult
och Agunnaryd.
I Konga härad bodde Blenda, och när hon hörde
om härjandet bestämde hon sig för att agera. Hon
sände ut budkavlar till socknar och byar runtomkring, och uppmanade
alla kvinnor att komma med så mycket mat och starka drycker
de kunde till en plats som hette Gemla. Hon sa också åt
dem att ta med allt vad vapen de hade. Kvinnor kom från Konga,
Albo, Kindevalds, Norrvidinge och Uppvidinge. De hade med sig liar,
yxor, knivar, spett och andra tillhyggen.
Blenda manar på kvinnorna. Illustration av Hugo Hamilton 1830.
Vid
samlingplatsen höll Blenda ett brandtal om att det nu
var kvinnorna som måste rädda sitt land och sina barn
och gamla. Kvinnohären tågade till en stor hed, där
de dukade upp "det största gästabud
man någonsin hört omtalas".
Blenda sände bud till danskarnas här att de
var välkomna till gästabudet på en stor hed. Hon
lät meddela att kvinnorna var trötta på att vänta
på sina män utan att veta om de någonsin skulle
komma tillbaka, och därför gärna ville umgås
med danskarna ett tag.
Danskarna gillade tanken på de "karlgalna
qvinnorna" och gav sig dit. Men ingen fanns på
plats. Danskarna, som hade dåligt med mat under härjningarna,
lade ifrån sig sina vapen och satte sig då och åt
och drack för sig själva, och var glada åt att själva
få tömma öltunnorna.
Men när de flesta männen slocknat smög
kvinnorna fram och dödade alla soldaterna, utom några
få som lyckades fly.
Efter att kvinnorna på det sättet krossat
den största delen av den danska hären delade kvinnorna
upp sig i tre grupper. Blenda ledde den ena, de andra leddes av
Ramborg och Sigrid.
Tidigt på morgonen gav sig de tre grupperna iväg till
Åsnen och Salen och överföll den resterande danska
hären när soldaterna fortfarande sov. De dödade alla.
När
kungen återvände från kriget hyllades kvinnornas
hjältedåd. Till minne av kvinnornas värn av sin
hembygd fick Konga, Albo, Kindevalds, Norrvidinge och Uppvidinge
namnet Wärends härad. Och
för denna härad gällde därefter helt andra lagar
än för kvinnor annars. Enligt Wärends-lagarna skulle:
- syster och bror ha lika arvsrätt,
- änkor ha rätt till hälften i det gemensamma hemmet
när mannen dog, "såväl fastighet som lösören",
- kvinnor fick rätt att bära färgat skärp precis
som krigare,
- kvinnor som gifte sig fick ha trummor och pukor "och andra
krigiska instrument" framför sig i bröllopståget.
Värenddräkten
med klarrött skärp.
Under flera århundraden har Blenda-sägnen
ansetts byggd på verkliga händelser, men idag sägs
det oftast bara vara en sägen, en myt. Det går ju inte
att bevisa att Blenda verkligen funnits. Men samtidigt har ingen
någon annan förklaring till varför Wärends-lagarna
faktiskt gav kvinnor dessa så ovanliga rättigheter.
Blenda-stenen med Bländinge kyrka i bakgrunden 1929.
Söder
om Blädinge kyrka finns stenarna Blenda,
Ragnhild och Sigrid.
Många platser i trakten har också fått namn efter
Blenda.
Läs mer om Blenda
i Wilhelmina Ståhlbergs Anteckningar
om svenska qvinnor, 1864, hos projekt Runeberg.
|