«
Äventyrerska och författare
i öknen
Isabelle
Wilhelmina Marie
Eberhardt föddes den 17 februari 1877 i Genève
i Schweiz. Mamman, Nathalie Moerder,
hade officiellt fyra barn med sin man, som hade dött flera
år innan Isabelle föddes. Isabelle antecknades som "oäkta"
och fick sin mammas flicknamn, men troligen var hennes pappa Alexandre
Trophimowsky, som var lärare åt Isabelles äldre
syskon och bodde med mamman i Genève.
Av sin anarkistiske lärare fick barnen en annorlunda
uppfostran. Alla skulle växa upp till fria individer och förväntades
bland annat ha kort hår. Isabelle började tidigt att
klä sig i manskläder, för att få den större
frihet som hon fick när folk trodde att hon var en kille. På
bilden överst är hon 18 år och klädd som ung
sjöman.
Isabelle lärde sig franska, tyska, italienska och
ryska av Trophimowsky. Hon började också läsa texter
på latin, grekiska och arabiska. Dessutom läste hon metafysik,
kemi, geografi, historia, filosofi och litteratur. Men samtidigt
som Trophimowsky uppmuntrade barnen att studera, höll han dem
inlåsta i hemmet och utnyttjade dem som arbetskraft.
Isabelle Eberhardt var bara 18 år när hon
fick sin första novell – Infernalia
– publicerad i tidskriften La nouvelle
revue moderne. För att få den publicerad skickade
hon in den under namnet Nicolas Podolinsky.
Saharaöknen
När Isabelle var 20 år åkte hon med sin mamma till
Nordafrika. Liksom många andra européer ville Natalie
förbättra sin hälsa i de varma franska kolonierna.
I Annaba (som också kallas Bône)
i Algeriet mötte de den arabiska kulturen, och bägge konverterade
till islam. Men efter bara några månader dog Natalie
plötsligt av en hjärtattack, och Isabelle blev ensam.
Då hade hon redan mött sitt livs kärlek: Saharaöknen.
Isabelle hade vid det laget lärt sig tala flytande
arabiska. Så hon klädde sig som man, kallade sig
Si Mahmoud Essadi, och reste runt i öknen, oftast till
häst, och sällskapade tillfälligt med nomadfolk hon
mötte i oaser eller vid olika wadis,
det vill säga flodbäddar i öknen, som periodvis är
uttorkade, periodvis vattenfyllda.
I samband med att Alexandre Trophimowsky dog var hon
hemma i Genève, och en tid var hon i Paris, men Isabelle
Eberhardt återvände snart till Nordafrika och reste runt
i öknen och genom Algeriet, Marocko, Tunisien och Libyen.
På
sina resor fick Isabelle Eberhardt kontakt med ett hemligt sufiskt*
brödraskap, Qadiriyya. Hon
upptogs i brödraskapet som man. Qadiriyya var mycket engagerade
i att hjälpa fattiga och de stred mot orättvisorna under
kolonialväldet.
Ständigt skrivande
Isabelle Eberhardt skrev reseskildringar, artiklar till tidningar,
men också noveller, poesi och romaner – även om
romanerna inte gavs ut förrän efter hennes död. Dessutom
skrev hon dagbok, och dagböckerna har senare publicerats.
Av
det hon själv skrivit, och vad andra berättat, framgår
att hon levde som hon ville – och trots att det inte riktigt
stämde med hennes religion drack hon mycket alkohol, rökte
vattenpipa och hasch, och bejakade sin sexuella lust med män
som hon mötte när hon reste runt.
I Algeriet träffade hon Slimàne
Ehnni, en soldat, som hon levde med, och sen gifte sig med
1901. Men blandäktenskap var inte populära och Isabelle
och Slimàne levde på skilda håll under långa
tider, medan Isabelle reste omkring. 1903 var hon krigsreporter
i södra Oran för tidningen Al Akhbar.
En flodvåg i öknen
Då fick hon möjlighet att träffa Slimàne
igen. De återsågs i Wadi Aïn
Séfra i den algeriska delen av Saharaöknen, där
Isabelle hade hyrt ett lerhus på stranden åt dem. Men
ett kraftigt ökenoväder skapade en flodvåg som drog
in under natten och lerhusen på stranden kollapsade.
Tjugosex
människor drunknade i flodvågen den 21 oktober 1904.
En av dem var Isabelle Eberhardt, som inte hunnit bli mer än
27 år gammal.
När generalen för de franska styrkorna i området
hörde att Isabelle Eberhardt hade drunknat beordrade han sina
män att leta efter hennes manuskript. Många hittades
och kunde därför bevaras till eftervärlden.
Isabelle Eberhardt i Saharaöknen.
Isabelle
Eberhardt har senare hyllats som en stor förespråkare
för anti-kolonialism och feminism. I Béchar och Alger
i Algeriet finns gator uppkallade efter henne. Det har skrivits
böcker om henne och både gjorts filmer och en opera om
hennes liv.
*
Sufism innebär att vilja söka
en djupare andlighet inom islam. Genom att rena sinnet vill
sufier nå en religiös upplevelse som öppnar
medvetandet, vilket förväntas ge harmoni och balans.
|