«
"Den största dramatikern sen
Shakespeare"
Joanna
Baillie föddes den 11 september 1762 i Bothwell, nära
Glasgow i Skottland, där hon växte upp med sina två
respektive ett år äldre syskon Agnes
och Matthew. Mamman hette Dorothea
Hunter och pappan hette James Baillie,
han var präst och tillhörde en mycket gammal skotsk släkt.
Som barn var Joanna inte speciellt intresserad av böcker
eller läsning, hon lekte hellre ute i naturen eller i trädgården.
Men när hon fyllde tio år skickades hon till Glasgow
för att börja på en internatskola som var känd
för att kunna "förvandla en
yrhätta till en perfekt liten dam". Där fann
hon litteraturen, och där väcktes hennes livslånga
kärlek till teatern.
Men
Joannas pappa dog, familjen blev fattigare och det gick några
år tills hennes bror blivit utbildad läkare och fått
klinik i London. Då flyttade den övriga familjen dit
1784. I London fanns också Joannas moster, Anne
Hunter, som var poet och höll salong med andra författare.
Inspirerad av mostern började Joanna att skriva, först
poem och sen drama. 1790 gav Joanna Baillie ut sin första bok
med poesi. Den följdes av flera diktböcker och pjäser.
Hennes dikter har också tonsatts.
I början av 1800-talet hade Joanna och hennes syster,
som också skrev, hittat den bostad i utkanten av London, som
de sen bodde i tills de dog. De valde bägge att inte gifta
sig, utan fortsatte leva ett socialt rikt liv tillsammans med varandra
och många vänner och bekanta.
Joanna
Baillie blev både berömd, uppskattad och ekonomiskt
oberoende genom sina pjäser och diktsamlingar, som hyllades
i både Storbritannien och Amerika. Få kvinnor har lyfts
fram så mycket som hon av sin samtid. Med sina psykoanalytiska
teman påverkade hon både dåtida och senare poeter,
som till exempel William Wordsworth,
Lord Byron och Percy
Shelley.
Joanna Baillie ville undersöka var och en av det
mänskliga sinnets djupaste och starkaste passioner –
som svartsjuka, hat, rädsla och kärlek – dels sett
som en tragedi och dels som en komedi. "Den
största dramatikern sen Shakespeare", kallades
hon av sin nära vän sir Walter Scott.
Eftersom hon hade mer pengar än hon behövde,
hjälpte Joanna Baillie också andra poeter. Hon ansåg
att bokförlagen inte gärna ville ge ut böcker av
nya poeter som var kvinnor eller arbetarklass, och att det därför
var hennes uppgift att använda sin makt som etablerad för
att hjälpa dem att ändå få sina böcker
utgivna. Så hon använde sina kontakter och sina pengar
till stöd för andra och nya poeter och dramatiker.
Joanna Baillie fortsatte att arbeta så länge
hon levde. I slutet av sitt liv ville hon att alla hennes verk skulle
ges ut i en enda bok, som hon kallade sin "great
monster book". Den kom ut samma år som hon dog,
88 år gammal, den 23 februari 1851.
Efter sin död glömdes Joanna Baillie bort.
Det var först i slutet av 1900-talet som hon återupptäcktes.
Numera anses hon av flera forskare som en nyskapare inom teatern.
Skildringarna av problem i relationerna mellan könen i hennes
pjäser gör dem också intressanta ur historisk synvinkel.
Vill du läsa några texter av henne, så kan du hitta
dem samlade
i hennes bok The dramatic and poetical works
of Joanna Baillie, klicka HÄR!
|