«
Nyskapande skulptör som spred rysk
propaganda till väst i form av porslinsfigurer
Natalya
Yakovlevna Danko föddes nån
gång år 1892 i Tiflis i kejsardömet Ryssland (nu:
Tbilisi i Georgien). Föräldrarna var revolutionärer,
och Natalya och hennes sex år yngre syster Yelena
uppfostrades till att älska konst och revolutioner. Men pappan
skickades till Sibirien för sin revolutionära verksamhet
och mamman, Olga Iosifovny Danko, flyttade
då med döttrarna till Moskva, och sen till Vilna (nu:
Vilnius i Litauen).
Redan som barn studerade Natalya
först på Stroganovs konstskola i Moskva och sen på
Vilna konstskola, och 14 år
gammal började hon studera direkt för olika skulptörer.
När hon var 16 år flyttade hon till S:t Petersburg, där
hon bland andra studerade för Vasily Kuznetsov. Och när
han blev ansvarig på den kejserliga porslinsfabriken 1914
tog han med Natalya dit.
Natalya Danko hade då börjat göra sina egna
porslinsfigurer, men hon gillade inte stilen med dansöser,
fina damer eller liknande, så som porslinsfigurerna förväntades
se ut på den tiden. Natalya ville göra vanliga kvinnor,
som kvinnor ser ut på riktigt. Därför passade ryska
revolutionen 1917 henne perfekt.
Vid den här tiden gjorde Natalya
flera verk som hon senare har blivit så känd för,
bland annat kvinnan som broderar en revolutionär banderoll.
Men hon ville inte måla sina porslinsfigurer själv, hon
tyckte om den vita formen hon skapade. Istället tog hennes
syster, poeten och konstnären Yelena Yakovlevna Danko, sig
an målandet av figurerna. Systrarna både bodde och arbetade
tillsammans.
Natalyas syster Yelena Yakovlevna Danko.
1919 blev Natalya Yakovlevna Danko chef för fabrikens
porslinsfiguravdelning. Då hade fabriken bytt namn från
"kejserliga" till Statens porslinsfabrik
(som
ännu senare bytte namn till Lomonosov
porslinsfabrik). Allt det som de skapade var förstås
propaganda för den nya kommunistiska staten. Men eftersom bägge
systrarna trodde på en socialistisk framtid var det så
de ville ha det.
På fritiden umgicks de med andra radikala unga
konstnärer och författare i det ryska avantgardet, som
Lyubov Vasilyevna Shaporina, som var
chef för agitationsteatern dit systrarna Danko gärna gick,
och poeten Anna Andrejevna Achmatova,
som Natalya gjorde en mycket känd och spridd porslinsfigur
av.
Poeten Anna Achmatova i porslin. En sådan klubbades
2019 för 640 000 på Stockholms Auktionsverk.
Redan när
Natalya Danko blev chef på fabriken började hon ställa
ut porslin i väst. Det blev snabbt mycket populärt. Ett
av hennes mest kända verk från den tiden är
schackpjäserna Röda och vita armén,
där de röda bönderna är stolta sovjeter, medan
de vita är kedjade och uppgivna, och resten av pjäserna
skildras på motsvarande sätt.
1925 blev Natalya chef även för exporten
till Europa och USA. Många av de figurer hon framställde
gjordes direkt för internationella utställningar.
Det
var tack vare Natalya Yakovlevna Dankos och hennes syster
Yelenas skicklighet som konstnärer, som ryska porslinsfigurer
blev så populära och spridda över världen.
De skapade en helt ny stil för porslinsfigurer, som också
spred sig till Sovjetunionens andra porslinsfabriker.
1936 fick Natalya Danko i uppdrag att göra
utsmyckning av taket till tunnelbanestationen Teatralnaja,
med folkmusikspelare och dansare från hela Sovjetunionen.
Från vänster: Vitryssland, Lettland, Ryssland, Armenien och Azerbaijan.
Det var förstås hedrande att få
äran att utsmycka en tunnelbanestation. Men Natalya
Yakovlevna Danko var inte förtjust i monumentala
verk, inte ens när hon fick arbeta med sitt favoritmaterial:
porslin. Hon mådde bäst när hon fick
återvända till sina små porslinsfigurer,
sådana som går att placera ut var som helst.
Så det fortsatte hon med i några år
till, med stöd av sin målande syster Yelena.
Under de tjugofem år som Natalya
Danko arbetade på Lomonosovfabriken hann hon göra
över 300 olika motiv i porslin. Förutom det
gjorde hon också arbeten i terracotta, brons och
lera. Dessutom ledde hon arbetet där en mängd
ryska skulptörer skapade denna nya sorts porslinsfigurer.
Men när ANDRA världskriget
bröt ut ändrades allt. 1941 försökte Hitlers
armé ta över Leningrad, som staden då hette, och
när nazisterna inte lyckades inta staden, belägrade de
den istället. Det var en belägring som ses som en av de
mest förödande
i världshistorien, eftersom så många dog. Natalya,
Yelena och deras mamma Olga svalt som alla andra i Leningrad under
belägringens första vinter. I februari 1942 bestämde
de sig för att försöka ta sig till staden Irbit,
som porslinfabriken hade evakuerats till. Men resan blev för
svår för dem, eftersom de redan var halvt ihjälsvultna.
Yelena och Olga dog på vägen, och måste begravas
utmed järnvägen. Natalya lyckades ta sig ända fram
till Irbit, men där las hon genast in på sjukhus, utan
att vakna igen.
Den 18 mars 1942 dog Natalya Yakovlevna
Danko, samma år som hon blev eller skulle ha blivit
50 år gammal.
Natalya Dankos skildring av den världsberömda
ryska ballerinan Anna Pavlova 1923.
|
Natalya
Danko var en inspirerande konstnär. Samtidigt
hade hon en så hög position i det dåtida
Sovjetunionen att hon åtminstone vid Stalins utrensningar
under 1930-talet antingen var eller borde ha varit medveten
om att det var en diktatur som byggts upp. Det går inte
att bortse från att hon genom sin position var delaktig
i ansvaret för det.
| |
|