«
Savitribai Phule – "Den indiska
feminismens moder"
Savitribai
föddes den 3 januari 1831 i byn Naigaon i Indien. Familjen
var kastlösa bönder och Savitribai var den äldsta
dottern.
När hon var nio år giftes hon bort med den
tre år äldre Jyotirao Phule
och flyttade hem till hans familj. Jyotirao gick i skolan och gick
sedan hem och lärde Savitribai läsa, skriva och allt annat
han lärt sig. Hon fick senare utbilda sig till lärare
hos den amerikanska missionären Cynthia
Farrar.
Tillsammans med sin man och kompisen
Saguna Bai, en revolutionär feminist,
startade Savitribai Phule vid 17 års ålder en av Indiens
första skolor för flickor, i Bhide Wada 1848. En annan
kompis, Fatima Sheikh, hjälpte
till med lokal.
Det var inte enkelt att gå emot normerna för
vad flickor och kvinnor förväntades kunna göra. Ett
viktigt skäl till det stora motståndet var att Savitribai
och de andra inte accepterade uppdelningen av människor enligt
Indiens kastsystem. Alla flickor, från alla kaster, inklusive
de kastlösa (Dalit), var välkomna i skolan. Det gjorde
att många i de högre kasterna tog avstånd från
Phules. På vägen till och från skolan hände
det att Savitribai utsattes för både verbala påhopp
och att folk kastade stenar och dynga. Det ledde också till
att Savitribai och Jyotirao inte fick bo kvar i hans föräldrahem.
De närmaste åren startade Savitribai och
hennes man totalt arton flickskolor. 1852 startade Savitribai även
Mahila Seva Mandal, ett center där
kvinnor fick stöd att bygga upp självförtroende och
självkänsla, och där de lärde sig om sina rättigheter.
Den
gamla Seden Sati Pratha, att
en änka skulle offras genom att brännas sittande på
mannens likbål, var vanligt vid den tiden. Motstånd
mot änkebränning och mot barnäktenskap var en viktig
del av Savitribais feministiska aktivism. Därför startade
hon och hennes man redan för mer än hundrafemtio år
sedan även hemmet Balhatya Pratibandhak
Griha (Hemmet för att förebygga barnamord) för
både änkor, barnbrudar och andra barn som övergivits.
En annan grupp som fick stöd på hemmet var kvinnor som
blivit våldtagna och blev gravida, och som därför
blivit utstötta. Dessutom drev Savitribai en framgångsrik
kampanj för att få frisörer att inte delta i seden
att raka av håret på änkor.
För
Savitribai var feminismen – kampen mot patriarkatet
– och kampen mot kastsystemet samma kamp. Hon agerade både
i stort och smått, bland annat öppnade hon och hennes
man en brunn vid sitt hus, där de kastlösa kunde dricka
vatten när de nekades att använda samma brunn som de övre
kasten. Även det medförde förstås avståndstagande
mot paret Phule.
Förutom sitt feministiska och sociala engagemang
var Savitribai Phule också poet. Hon gav ut flera diktböcker,
den första kom ut redan 1854.
1897 startade Savitribai och hennes adoptivson
Yashwant en klinik för att vårda
de som blivit sjuka i den pandemi av böldpest som spreds i
Indien vid den tiden. Men då drabbades hon själv av sjukdomen.
Savitribai Phule dog av njursvikt den 10 mars 1897,
68 år gammal.
Savitribai
Phule har kallats den Indiska feminismens
moder. 1983 invigde Pune City ett minnesmärke efter
henne. Delstaten Maharashtra har skapat ett pris i hennes namn,
till kvinnor som arbetar med sociala reformer. Indien gav ut ett
frimärke med hennes bild 1998. Runt om i Indien finns också
ett antal statyer av henne. Universitetet i Pune döptes om
till Savitribai Phule Pune University
2015. Och i januari 2017 gjorde Goodle en doodle till minnet av
hennes födelse.
|