« Post-impressionistisk
konstnär före sin tid
Suzanne
Valadon har inte har blivit lika känd som Degas, Renoir, Toulouse-Lautrec
och de andra impressionistiska konstnärerna i Frankrike runt
sekelskiftet 1800-1900. Det beror antagligen på hennes tre
"fel": hon var kvinna, hon var deras modell, och hon låg
med dem.
Marie-Clémentine
Valadon föddes den 23 september 1865 i staden Bessines-sur-Gartempe
mitt i Frankrike. Hennes mamma Madeleine
var tvätterska. Det är inte bevarat vem pappan var.
Marie-Clémentine och hennes mamma flyttade ganska
snart till Paris, till konstnärskvarteren i Montmartre, där
också många fattiga bodde. Från att hon var nio
år försörjde sig Marie-Clémentine
själv, hon jobbade som hjälptvätterska och medhjälpare
åt sömmerskor. Samtidigt
såg hon konstnärerna sitta och måla på Montmartres
gator, och då började hon själv att teckna och måla,
hemma, i sin ensamhet.
Blombukett
framför ett fönster
i Saint-Bernard, 1926.
Som många
andra fattiga tjejer i området började Marie-Clémentine
i tonåren stå och hänga på Montmartres gator
för att nån konstnär skulle vilja betala henne för
att vara modell. Så började hennes karriär som konstnärsmodell.
Hon tog sig namnet Maria, blev snabbt
populär och kallades "Vackra Maria".
Den första konstnär hon regelbundet
stod modell för var den äldre målaren Puvis
de Chavannes.
(Klicka på konstnärernas namn
för att se en målning som just den konstnären har
gjort med Suzanne Valadon som modell.)
Puvis de Chavannes inledde en affär med henne,
vilket många manliga konstnärer tyckte sig ha "rätt"
att göra med sina modeller då. Men när han såg
hennes teckningar blev han förbannad och sa åt henne
att hon var modell, och hon skulle inte tro nåt annat!
Marie-Clémentine
blev istället modell åt Pierre-Auguste
Renoir, och de som skrivit om hennes liv antar att hon var tillsammans
med honnom också, trots att hon inte gillade honom.
Vid 17 års ålder blev Marie-Clémentine
med barn, men ingen fick veta vem pappan var, kanske visste hon
inte själv, står det i böckerna. Sonen Maurice
föddes när Marie-Clémentine fyllt 18 år.
Hennes mamma hjälpte henne med sonen, för att hon skulle
kunna fortsätta försörja dem som modell.
Vid den tiden blev Marie-Clémentine modell åt
Henri
Toulouse-Lautrec. Han hade en helt annan inställning till
hennes konst, han stöttade henne, och det var han som föreslog
att hon skulle kalla sig Suzanne när
hon målade. Toulouse-Lautrec presenterade henne även
för Edgar
Degas, som hjälpte henne att utvecklas konstnärligt
och köpte flera av hennes målningar. Suzanne Valadon
var självlärd, men hon hade studerat så många
av de mest kända målarna i Paris medan hon stod modell
för dem.
1893 inledde hon en kort men intensiv kärlekshistoria
med tonsättaren Erik Satie. Han friade till henne, men hon
sa nej. Hennes porträtt
av Satie blev snabbt berömt för sin egna stil. 1894
visades Suzanne Valdons verk på Société
Nationale des Beaux-Arts. Det var första gången
en kvinna fick delta i den utställningen.
Det blå rummet, 1923
Några
år senare gifte sig Susanne Valadon med bankiren Paul Mousis och
kunde då ägna sig åt måleriet på heltid.
Hon fick också sin son Maurice Utrillo att börja måla.
Och hans målningar av Paris blev snabbt berömda.
1906 inledde Suzanne Valadon en kärleksaffär
med en konstnärsvän till sonen, André
Utter, som alltså var drygt tjugo år yngre än
Suzanne. Hon målade även ett porträtt av Utter och sig
själv som Eva
och Adam. Det var första gången som en kvinna ställde
ut en målning av en naken kvinna och naken man tillsammans. Bankiren
begärde skilsmässa. Senare gifte sig Suzanne och André
Utter.
Efter första världskriget levde Suzanne Valadon
med sonen Maurice Utrillo och André Utter och alla tre målade.
Men det var Maurice som var mest framgångsrik, och det skapade spänningar
mellan männen i Suzannes liv. Utter började dricka och han flyttade
så småningom iväg, trots att han och Suzanne aldrig skilde
sig.
Suzanne
Valadon fortsatte sitt konstnärsliv, som både
innehöll mycket arbete och ett stort socialt umgänge.
1937 köpte Musée du Luxembourg
tre av hennes främsta målningar och många teckningar,
vilket var ett stort konstnärligt erkännande.
Den 7 april 1938, när Suzanne Valadon som vanligt
satt och målade vid sitt staffli, drabbades hon av en stroke. Hon
dog några timmar senare på sjukhus, knappt 73 år gammal.
Under lång tid efteråt glömdes hennes konstnärsverk
bort, men i slutet av 1900-talet fick konstvärlden upp ögonen
för henne igen.
Idag ses hon som en av de främsta för sin
tid.
För dåtiden var Suzanne Valadons stil nyskapande. Och hennes
sätt att skildra kvinnors nakenhet var då – och är
väl fortfarande – mycket annorlunda än de manliga konstnärernas.
Kolla
här!
Suzanne Valadon målade ofta av sina kattor och många
blommor i olika vaser. Klicka
här om du vill se fler av hennes verk.
|