«
Kastade slöjan för cirka 175
år sedan
Fátimih
Baraghání föddes någon gång
omkring 1817. Hon var äldsta dotter i en religiöst aktad
familj i Qazvin, i närheten av Teheran, i nuvarande Iran.
Systrarna fick alla studera teologi, juridik, retorik,
persisk litteratur, kalligrafi och poesi. Fátimihs pappa,
som var präst, lät henne lyssna på lektionerna om
islam som han hade för unga män, men hon måste stå
gömd bakom ett draperi. Fátimih fann sig i att stå
dold, men enligt vissa källor sa hon ändå vad hon
tyckte, och visade tidigt att hon var framstående i att tolka
Koranen och muslimsk rättstillämpning. Fátimih
skrev också dikter, och blev med tiden en känd poet.
Men trots att pappan tyckte att hon skulle få
studera, förväntades hon precis som andra tjejer främst
att gifta sig och bli hustru. 13 eller 14 år gammal blev Fátimih
bortgift med en kusin. Hon fick tre barn med honom. Men maken ville
inte att hon skulle studera eller skriva eller bry sig om annat
än hemmet.
I
smyg började Fátimih studera Shaykhi-rörelsen,
som både var en religiös och politisk rörelse inom
islam. En annan kusin lät henne studera i hans bibliotek. Fátimih
började brevväxla med ledaren Kazim Rashti, och det var
han som gav henne smeknamnet Qurat-ul-Ayn
eller Qurrat al-Ayn (Ögonens
tröst), kanske för att Fátimih ansågs
mycket vacker. Och det var så vi hittade henne, genom att
den svenska rösträttskvinnan Ann
Margret Holmgren skrev om Kurret ul Aine
i Persien i sin sammanställning 1919 om kampen för rösträtt
bland kvinnor i världen.
Qurrat-al-Ayns nya tro ledde till att
hon kom i konflikt med sin familj och sin man. 1843 separerade hon
från sin man och reste med sin ena syster till Karbala (i
nuvarande Irak) för att besöka ledaren Kazim. Väl
framkomna möttes de av beskedet att han just hade dött.
Hans änka lät Qurrat-al-Ayn bosätta sig i huset och
fortsätta undervisa mannens anhängare. Men eftersom Qurrat-al-Ayn
var kvinna måste hon sitta dold för dem. En del av männen
var tveksamma till henne, men hon blev mycket populär bland
kvinnorna. Qurrat-al-Ayn sägs ha haft en mycket stark personlighet
och var övertygande i sina krav på kvinnors lika rättigheter.
1844 blev Qurrat-al-Ayn den sjuttonde lärjungen
till Báb, eller Alí Muhammad, som var grundare av
den religiösa väckelserörelsen babism.
Babismen var motståndare till månggifte
och ansåg att samtycke och fritt val skulle vara grunden för
äktenskap. Báb menade att kvinnor inte skulle behöva
bära slöja. Qurrat-al-Ayn skrev en avhandling om hur religionen
skulle tolkas, om att kvinnor måste frigöras och samhället
reformeras. Hon blev en av de främsta ledarna för rörelsen
och var känd för sin vältalighet, mildhet, charm
och förmåga att inspirera och övertyga.
Men myndigheterna såg babismen
som hädelse, Báb greps och avrättades senare. När
Báb hade gripits arrangerade de babi-troende 1848 en konferens
i Badascht. Vid ett tillfälle då Qurrat-al-Ayn skulle
hålla ett tal kom hon in och talade utan att bära slöja.
Det sägs att en del åhörare blev så upprörda
att de störtade upp och flydde från mötet. Men det
verkar samtidigt vara ungefär då hon fick namnet Táhirih
(Den Rena), och det är under det
namnet hon sedan oftast blivit ihågkommen – och som
den första persiska kvinna som vägrade slöjan.
Det
finns inga samtida illustrationer av Táhirih, men denna illustration
av Edouard Zier är från tidningen Journal de Voyages
5 juni 1892.
Efter att
Báb dödats drev Táhirih att babismen skulle bli
en egen religion, helt fristående från islam. Det anses
därför vara genom Táhirih som babismen blev en
separat religion. Den nya ledaren Baha’u’llah stödde
henne, och drev att det inte skulle göras skillnad mellan kvinnor
och män, alla skulle ha samma rättigheter oavsett kön.
Men vid den tiden bannlystes babismen liksom den senare
bahái-rörelsen, och de troende blev svårt förföljda
av staten. Tusentals babi-troende mördades. Även Táhirih
greps. Hon erbjöds att slippa dödsstraff om hon avsade
sig sin tro. Då sägs hon ha svarat:
– Ni kan döda mig så snart
ni vill, men ni kan inte stoppa kvinnors frigörelse!
Táhirih fördes till en trädgård där
hon i augusti 1852 dödades med sin egen sjal och kastades i
en brunn som fylldes med stenar och jord. Hon blev cirka 35 år.
Graffiti med citat av Táhirih.
Den
iranska staten har gjort vad de kunnat för att sudda
ut Táhirih ur historien. Alla dokument de hittat om henne
har förstörts. Men den iranska kvinnorörelsen har
lyft hennes historia och hon ses som en föregångare.
I USA finns idag en nationell organisation med center för stöd
till invandrade och flyktingkvinnor som fått namnet Táhirih
Justice Center. I Baku i Azerbajdzjan finns en staty tillägnad
kvinnors frigörelse, av en kvinna som tar av sig slöjan,
och den sägs vara inspirerad av historien om Táhirih.
I
översättningar finns många varianter av namnen,
allt från Táhirih, TAH-heh-ray, Tahereh och Qurat-ul-Ayn,
Qurrat al-Ayn, Qurratu'l-Ayn, Kurret ul Aine, Ghorratulein.
|