«
Tillbaka till förra sidan
"Albertine i polisläkarens väntrum" av den norske
målaren Christian Krohg.
Reglementeringssystemet
infördes första gången i Sverige 1847 genom den
kommunala besiktningsbyrån i Stockholm. Innan dess hade Stockholms
stad testat att införa kommunala bordeller i Stockholm under
åren 1838-1841. Men genom besiktningsbyrån skulle alla
kvinnor kontrolleras.
Idén om att samhället (kommunalt) skulle
kontrollera prostitutionen kom från södra Europa. Det
var läkare som drev på, officiellt för att könssjukdomar
(inte minst syfilis) hade blivit allt
mer spridda bland höga herrar i Sverige.
Prostitutionen sågs som smittkälla, och
prostitution sågs som lika med: kvinnan. Mannens rätt
att använda kvinnor för sin
sexualitet var självklar, men kvinnor delades upp i fina och
"fallna". Och eftersom prostitutionen sågs som lika
med den fallna kvinnan, var det hon
som antogs sprida sjukdomar, och därmed var det hon som skulle
kontrolleras.
Motståndarna till reglementeringssystemet hävdade
att systemet var en legalisering av prostitution.
Systemet gick ut på att polisen registrerade
alla kvinnor som de tyckte såg ut som "fallna".
Den som var registrerad måste sedan gå på kontroller
flera gånger i veckan, för att se om hon var sjuk.
Om läkaren inte hittade nån könssjukdom
fyllde han i att hon var "frisk" i hennes journal.
Klicka
på boken för att se ett exempel från Stockholmskällan.
Om en kvinna inte kom till kontrollen fick hon en varning,
hände det flera gånger sattes hon i tvångsarbete.
Om det visade sig att hon hade en könssjukdom fick hon komma
till ett "kurhus", vilket kunde vara en särskild
avdelning på ett vanligt sjukhus.
Ordningsregler
1859 utvidgades reglementeringssystemet, så att kvinnorna
inte bara kontrollerades för könssjukdomar, utan också
måste följa mycket bestämda ordningsregler,
som att hålla sig undan från gatorna efter kl. 23.00,
inte klä sig hur som helst, inte stå stilla flera på
samma plats med mera.
Eftersom det räckte med att polisen ansåg
att någon kvinna verkade befinna
sig i prostitution, hände det förstås då och
då att de tog fel, och grep någon "finare"
dam. Alla kvinnor fick på så sätt lära sig
att det offentliga rummet tillhörde män.
Dåtidens makthavare såg prostitutionen
som ett nödvändigt ont. Men det var kvinnorna som ansågs
skamliga och dåliga. Männen,
prostitutionsförövarna, använde
ju bara de kvinnor som därmed blev prostituerade, så
männen ansågs inte behöva kolla något.
På motsvarande sätt fungerar det än
idag i de länder i världen där prostitution är
legaliserad och reglerad
– prostitutionen ses där som lika med kvinnorna, alltså
är det kvinnorna som kontrolleras.
Kampen emot systemet
Från 1878 organiserade sig kvinnor i Sverige i den
svenska avdelningen av den internationella Federation
för att kämpa för att reglementeringssystemet skulle
avskaffas. Trots att de var aktiva och fick mycket gjort, dröjde
det ända till 1918 innan de lyckades.
Men redan då drev de samma sak som vi feminister
gjort i vår tid, när den svenska sexköpslagen antogs:
att det är köparna –
prostitutionsförövarna – som bär ansvaret för
att prostitutionen finns kvar.
Hjördis Levin: Testiklarnas herravälde
– Sexualmoralens historia. Natur och kultur 1989.
Yvonne Svanström: Offentliga kvinnor.
Prostitutionen i Sverige 1812-1918. Ordfront 2006.
Red. Anna Jansdotter & Yvonne Svanström: Sedligt,
renligt, lagligt. Prostitutionen i Norden 1880-1940. Makadam
2007.
|