Bakgrundspapper uppe

«  En av de allra första och största inom animerad film och
      uppfinnare av den första multiplanskameran.

Svartvitt porträttfoto av Lotte Reiniger på äldre dar. Hon har glasögon på sig och har en cigarett i munnen. Ena handen syns och i den håller hon en bok eller liknande. Fotot är i en art nouveau -ram av mörkt trä med detaljer av växter i svart
Namn: Lotte Reiniger

Charlotte Reiniger föddes den 2 juni 1899 i Berlin i dåvarande kejsardömet Tyskland. Redan som 6-åring började hon skära ut siluetter i svart papper, för hon hade blivit så gripen av att få se siluett- och skuggspelsteater. Hon byggde en egen dockteater och visade sina pjäser för familj och vänner.
Osynlig ruta
Porträttfoto av Lotte Reiniger som ung tjej.   Som tonåring blev hon fascinerad av det då nya mediet film. Hon har berättat om hur hon gick på ett föredrag av avantgardefilmaren Paul Wegener.
– Han pratade om den tekniska delen och specialeffekter, vilket jag fann fascinerande. Jag var 15 år. Jag sa till mig själv: det här är en man som jag måste få träffa.
Osynlig ruta
   När hon var sjutton år fick Lotte Reiniger möjlighet att studera på regissören Max Reinhardts teaterskola, där Paul Wegener var lärare. Genom Wegener fick Lotte Reiniger kontakt med andra experimentella filmskapare som hon sen kom att samarbeta med, bland annat Carl Koch, som Lotte gifte sig med 1921.
Osynlig ruta
Siluett av en liten fågel som tittar åt vänster.   Med hjälp av Carl Koch och Berthold Bartosch började Lotte göra film av sina siluetter. Den första kortfilmen hon gjorde hette Das Ornament des verliebten Herzens och den gjorde hon 1919. Den anses som filmhistoriens första siluettanimation. Filmen med Lottes egna stil blev direkt mycket uppskattad av publiken. Under de närmaste åren efter det gjorde Lotte Reineger och hennes medarbetare sex kortfilmer till. Det här var under Weimarrepubliken, som var en tid av ständigt experimenterande inom alla konstformer.
Osynlig ruta
Foto av Lotte, Carl och Berthold i arbete med multiplanskameran. Lotte fixar med siluetterma medan Berthold fixar med bakgrunden på planet under och Carl står halvt skymd av Berthold i bakgrunden.Den tyske bankiren Louis Hagen blev imponerad av Lotte Reinigers filmer och erbjöd sig att stå för kostnaderna om hon ville göra en långfilm. Hon fick själv bestämma vilka hon ville ha med i sitt filmteam. 1923 lät Hagen bygga en filmstudio åt dem på sin egen tomt. Där skapade Lotte Reiniger och hennes team en egen uppfinning: ett specialbyggt kamerabord med glasplattor i flera nivåer, där siluetterna belystes underifrån och där de kunde experimentera med olika effekter.
Osynlig ruta
Siluett av ung tjej där ena armen är lös i sina delar. Under hennes arm är skisser på hur armen kan sitta ihop och röra sig.   Lotte Reiniger klippte själv alla sina siluetter i svart kartong. Men delar av dem gjorde hon i tunn blyplåt som fästes ihop med fin metalltråd, för att siluetterna skulle vara tillräckligt stabila i lederna. För att kunna framställa siluetterna både i närbild och på avstånd måste de göras i olika storlekar.
Osynlig rutaTeckning av hur en siluett i form av en gubbe ska röra sig i olika numrerade skeden.
   Arbetet pågick under tre år, och då hade de satt ihop mer än 250 000 tagna stillbilder. 1926 var det premiär på den första animerade långfilmen som finns bevarad: Lotte Reinigers Die Abenteuer des Prinzen Achmed (Prins Achmeds äventyr).

Siluett av Achmed i en dramatisk pose med en spänd pilbåge. Hela hans kropp är som ett med bågen och den spända pilen. Bakgrund är gulbrun och låter en anan sand och stenar.
Delar av filmen gjordes i färg genom att de målade direkt på den färdiga
filmen med transparanta färger som ibland blandades ut med såpa.

Osynlig ruta
Många tror att Walt Disney var först med sin Snövit och de sju dvärgarna, men den hade inte premiär förrän elva år senare, 1937.
Osynlig ruta
   Disney använde sig då av den så kallade multiplansteknik som Lotte Reiniger tillsammans med sina medarbetare hade arbetat fram genom sitt kamerabord, med bakgrunder i olika lager för att skapa djupverkan. 1936 begärde Disney patent på en variant av uppfinningen hos United States Patent and Trademark Office och han fick patentet 1940. Tack vare "sin" uppfinning kom han in i The Inventor's Hall of Fame i USA. Lotte Reiniger såg sig som konstnär och hade inte tagit patent på sin uppfinning.

Siluett av tre ryttare till häst som rider i galopp genom en skog med varsitt träd mellan sig. Bakgrunden består av ännu fler träd tonade i blått med grönt längst marken och högst upp i trädens bladverk

När Hitler kom till makten 1933 var det slut på satsningar på experimentell film i Tyskland. Lotte Reiniger har senare uttryckt det att: "I Hitlertyskland fanns det inte plats för någon konstnärlig trickfilm. Huvudpersonerna utvandrade, gick i exil eller höll sig gömda, som Bartosch".
Osynlig ruta
Skarpt beskuren svartvit närbild av Lotte Reiniger vid siluettbordet. Några personer syns i och med att ljuset kommer underifrån.    Även Lotte Reiniger och Carl Koch reste ifrån Tyskland, de bosatte sig i England. Men när kriget bröt ut 1939 var paret och filmade i Italien. Som tyska medborgare var det svårt för dem vart de än ville resa, och efter några år i Italien återvände de trots allt till Berlin, även för att Lottes mamma var sjuk. Det var ett svårt beslut, eftersom de var illa sedda av nazistregimen på grund av sina åsikter och vänner, och de fick inte arbetstillstånd. Lotte Reiniger ville inte heller jobba med film, eftersom all film skulle godkännas av nazistregimen. Men hon fick till slut jobb på institutet för film i vetenskap och utbildning. Under resten av kriget hankade de sig fram på svältgränsen. Men de överlevde.

Siluett av Carmen som verkar stå på en balkong. Hon håller en cigarett i handen. I bakgrunden tonar en stad i grått.
Ur filmen Carmen (efter operan).

Osynlig ruta
När kriget tog slut kunde de med hjälp av kontakter återvända till England, sjuka av undernäring. De började så sakteliga arbeta med film igen och var aktiva med film under hela 1950-talet. 1962 blev de engelska medborgare. Men Koch dog året därpå. De två hade varit så nära och inspirerat varandra både privat och yrkesmässigt under så många år att Lotte tyckte att mycket av lusten att göra film försvann med honom. Hon gjorde inga fler filmer på nästan tio år.
Osynlig ruta
Foto av omslaget till Lotte Reinigers bok med titeln "Shadow Puppets, Shadow Theatres and Shadow Films" Omslaget är i svart med vit skuggad text. Under titeln är en siluett i flera färger av en kvinna och ett draperi.Svartvitt foto av en siluett av en tjej som ligger på en illustration av samma tjej. Bredvid siluetten ligger en sax.  Men till slut återvände Lotte Reiniger ändå till sina filmer; hon gjorde kortfilmer för tv, skrev en bok om siluetter – dockor, teater och film – och föreläste om sitt arbete. Under 1970-talet gjorde hon flera resor till USA och Kanada där hon höll workshops i det hon själv kallade konstfilm.
Osynlig ruta
  Bortsett från åren då Lotte Reiniger gjorde sin första långfilm hade Lotte och hennes man alltid ont om pengar, och svårt att få både tid och pengar till att göra film. Förutom sina egna omkring femtio filmer gjorde Lotte därför under hela livet även delar till andras filmer, med animeringar eller skuggdockteater. Hon samarbetade då med framstående regissörer som tyska Fritz Lang och franska Jean Renoir. Hon designade kostymer till teatrar och gjorde illustrationer till böcker och tidningar. Ibland gjorde hon även reklamfilm i form av siluettanimation.
Osynlig ruta
   1981 flyttade Lotte Reiniger tillbaka till Tyskland igen, denna gång slog hon sig ner hos vänner i Dettenhausen utanför staden Tübingen i sydvästra Tyskland. Men hon hann inte bo där länge – hon dog den 19 juni samma år, 82 år gammal.

Siluettanimering av två kvinnor som spelar shack. Bakom den ena, som är mycket finklädd, står en annan kvinna och fläktar henne med en solfjäder i form av ett stort dekorerat blad på en stång. Den finklädda kvinna gör ett drag i spelet. I bakgrunden en trädgård i tonat grönt.

Lotte Reiniger var en verklig pionjär inom animerad film. Såväl hennes konstnärliga som tekniska utveckling av mediet har haft mycket stor betydelse för andra filmare. Mot den bakgrunden är det lite konstigt att hon inte är mer känd idag. Delvis beror det naturligtvis på att hon var kvinna i en mansvärld, men troligen också på grund av hennes val av filmer. Hon gjorde så gott som alltid filmer av sagor, sägner och legender. Men hennes filmer är ändå mest gjorda för en vuxen publik.
Osynlig ruta
Se fler siluetter HÄR!
Osynlig ruta
Siluettbild av en kvinna vid en blomkruka. I toppen av blomman står en liten flicka, troligen Tummelisa. Bakgrunden är av brungrå kartong.Osynlig ruta
Tübingens Stadsmuseum har en permanent utställning om Lotte Reiniger, med exempel på figurer och annat material från hennes arbete genom åren. Många av hennes kortfilmer finns där på dvd. Även Münchens Filmmuseum har en stor samling av hennes filmer.

Osynlig ruta

Rad av gammaldags böcker

Läs mer:
Osynlig ruta
Blinkande gul stjärna Peter Wide: En skugga blott... Lotte Reiniger och den tidiga animationsfilmen, Språk- och litteraturcentrum/Filmvetenskap, Lunds universitet 2009.
Osynlig ruta
Blinkande gul stjärna Christiane Schönfield: Lotte Reiniger and the Art of Animation Lotte Reiniger och den tidiga animationsfilmen, Språk- och litteraturcentrum/Filmvetenskap, Lunds universitet 2009.
Osynlig ruta
Blinkande gul stjärna Whitney Grace: Lotte Reiniger – Pioneer of Film Animation, McFarland & Company, 2017.
Osynlig ruta
Blinkande gul stjärna Tysk hemsida om Lotte Reininger: www.lottereiniger.de
Osynlig ruta
Blinkande gul stjärna Snart kommer en siluettfilm om Lotte Reiniger.
Osynlig ruta
Blinkande gul stjärna Se Lotte Reinigers filmer på Youtube.
Osynlig ruta

Osynlig ruta

 Pil åt vänster Tillbaka till förra sidan
Pil åt vänster Tillbaka till listan på förmödrar

UPP Pil uppåt

Bakgrundspapper uppe

www.kvinnofronten.nu