
      Har du fastnat i en diskussion om prostitution nån gång? Tyckt 
      att du saknat argument? Då är du inte ensam.
         Diskussioner om prostitution brukar ofta väcka starka 
      känslor. Det kan kännas jobbigt att diskutera, eftersom prostitution 
      rör oss så personligt – i vår egen sexualitet, vår 
      uppfattning om oss själva och vår syn på andra. Därför 
      är det så viktigt att vi tar stöd av varandra! Är vi 
      flera som hjälps åt kan vi lättare hitta argument.
        
      Vanliga argument
      I det här häftet har vi försökt samla de vanligaste 
      argumenten vi brukar möta, och vi hoppas att det ska vara till hjälp 
      för dig när du diskuterar. Men kom ihåg att du alltid har 
      rätt att 
tycka vad du vill – 
      även när du inte hittar ord, eller argument! 
         Tänk inte heller att du måste ”vinna” 
      en diskussion. De flesta människor blir ändå inte övertygade 
      så. Det krävs oftast många diskussioner, och att vi hinner 
      fundera över argumenten mellan gångerna, innan vi ändrar 
      uppfattning om nåt.
         Men just därför, är det så viktigt 
      med det korta vardagliga argumenterandet människor emellan. Så 
      lycka till, och ge inte upp!
      
        
        
      
      Könshandel är inget nytt för vår tid. Den är en 
      del av allt sexuellt utnyttjande och övergrepp mot framför allt 
      kvinnor och barn som pågått genom historien. Men könshandeln 
      har också förändrats – i takt med att all handel genom 
      historien har förändrats. När allt annat industrialiserats 
      har även könshandeln blivit en 
industri 
      – en världsomspännande mångmiljardindustri; delvis 
      laglig, men ofta också styrd av kriminella organisationer.
         Idag är könshandeln en av världens största 
      och mest lönsamma industrier. Där ingår gatuprostitution, 
      bordeller, ”massageinstitut”, striptease, människohandel 
      för sexuella ändamål, sexklubbar, telefonsex, barn- och 
      vuxenpornografi, postorderfruar och prostitutionsturism – för 
      att bara nämna några av de vanligaste exemplen. 
        
      Kvinnoförtryck
      Den bakgrunden kan vara bra att tänka på, när vi ser hur 
      prostitutionsglorifierande kändisar och andra ”tyckare” 
      i tidningar, i tv och på nätet beskriver prostitution som nåt 
      sexuellt ”frigjort”, eller till och med som ”kvinnors 
      rätt att göra vad de vill med sin egen kropp”.
         Prostitutionsglorifierarna framställer ofta prostitution 
      som nåt som bara rör just 
den 
      kvinnan och just den mannen, just där och just då, som om de 
      var helt isolerade från allt och alla – som om prostitutionen 
      befann sig i ett vakuum, opåverkad av samhällets alla könsnormer 
      och könsstrukturer. De ser inte, eller vill inte se, att prostitution 
      handlar om 
sexualisering av makt. Makt 
      utifrån kön, makt utifrån klass, makt utifrån etnicitet. 
      
         Prostitution existerar ju, som allting annat, i ett sammanhang. 
      
      Och prostitutionen påverkar i sin tur – inte minst synen på 
      kön i samhället.
        
      Puritansk sexualtradition
      Prostitution kommer ur en puritansk sexualtradition, där endast mannens 
      sexualitet räknades. Hustrun respektive ”horan” skulle 
      finnas till hands för den heterosexuella mannen.
         Själva 
grundförutsättningen 
      för prostitution i sig är just förväntningen att den 
      som blir prostituerad 
inte vill ”ha 
      sex”. Prostitution utgår från 
köparens 
      sexualitet. Prostitutionsköparen beställer och betalar för 
      det som han vill göra, eller få gjort. Hennes eventuella sexualitet 
      ”köps bort”. Det är just för att ”sexet” 
      i prostitutionen endast utgår från köparen, som den prostituerade 
      får betalt.
        
      Förövare & prostitutionsglorifierare
      När vi skriver om 
köparna i 
      prostitutionen skriver vi nån gång ”
torskar”.
* 
      Men oftast beskriver vi dem som 
prostitutionsförövare. 
      Det gör vi för att visa på likheten med andra sexualbrottsförövare. 
      Vi vill inte medverka till att förringa vad de gör.
         De som bagatelliserar prostitution och de följder 
      prostitutionen får, och som framställer det som ”sexarbete”, 
      de skriver vi också om utifrån vad de faktiskt gör: 
prostitutionsglorifierare.
        
      Män köper kvinnor
      Vi skriver dessutom ”man” när vi talar om 
prostitutionsköparen 
      och ”
kvinna” när vi skriver 
      om den som blir
 prostituerad. 
      Det gör vi eftersom den absolut vanligaste formen av prostitution, 
      i Sverige liksom i resten av världen, är att 
män 
      köper kvinnor. 
         Det är svårt att veta i hur stor utsträckning 
      de också köper barn, för mycket prostitution handlar om 
      män som köper tonårsflickor – som då oftast 
      inte räknas som barn, även om de faktiskt är det.
         Att män köper män i prostitution är 
      inte alls lika vanligt, men det är ändå den näst vanligaste 
      formen av prostitution. Även då är det vanligt att män 
      köper nån som är barn, eller på gränsen till 
      barn. Betydligt mer ovanligt är att kvinnor köper män, och 
      allra mest ovanligt är att kvinnor köper kvinnor. Men 
alla 
      formerna existerar. 
         Och självklart är vi emot prostitution i 
alla 
      dess former.
        
      De flesta män är inte prostitutionsförövare
      Att vi skriver om prostitutionsförövare som ”män” 
      betyder däremot 
inte att vi tror 
      att alla män är eller skulle vilja vara prostitutions- förövare. 
      De undersökningar som finns om hur många män i Sverige som 
      utnyttjat prostituerade är inte helt säkra, men en aktuell siffra 
      idag är ungefär var 12:e (
se argument 
      30). De allra flesta män är alltså 
inte 
      prostitutionsförövare.
         Tyvärr är det trots det alldeles för få 
      män som tar avstånd från prostitutionsköp när 
      de är tillsammans med manliga vänner och arbetskamrater.
        
      Diskutera mera!
      Du som tvärtemot dem 
vill diskutera, 
      men känner att du behöver hjälp, får förhoppningsvis 
      en del bra tips bland de 49 argument vi samlat i den här skriften!
        
        
      
      Det är ganska typiskt för vår tid att allt sägs vara 
      möjligt när det handlar om dig som individ – men när 
      det kommer till 
politisk förändring 
      får vi nästan överallt höra folk säga att det 
      ena eller det andra bara 
inte går 
      att göra. 
         Som om det bara 
är 
      så. Som om 
det som är nu, är 
      det enda möjliga – för att människor är såna, 
      för att marknaden kräver det, för att globaliseringen innebär 
      det, eller vad som nu passar bäst in i sammanhanget. Världen framstår 
      som 
förutbestämd och 
omöjlig 
      att förändra.
         Men det är förstås inte sant. Det finns 
      nästan alltid alternativ. Världen är precis lika föränderlig 
      nu som den alltid har varit. 
Historien slutar inte 
      idag.
      
      Därför kan det vara bra att tänka på, att de som säger 
      att nånting är 
omöjligt, 
      oftast brukar vara de som 
inte vill ha 
      nån förändring.
         Det viktiga är vad du själv 
vill 
      förändra. Sen kanske vi behöver bli många fler, 
      som driver samma sak tillsammans, för att vi ska 
lyckas 
      förändra nåt. Men det går!
         Och just för att vi överallt får höra 
      motsatsen, kan det vara bra att påminna sig själv om, att världen 
      
 är föränderlig, och alla 
      kan göra 
nåt!
        
        
      Prostitution har alltid funnits.
      (Underförstått: därför kommer det 
      alltid att finnas, det går inte att förändra.)
        
      Slaveri har också ”alltid” funnits, är det okej då? 
      Prostatacancer har ”alltid” funnits, ska vi sluta behandla det 
      då? Mord har ”alltid” funnits..... och så vidare...
         Frågan är väl om vi tycker att nåt 
      är bra eller inte. Om vi 
inte tycker 
      att prostitution är okej, är det dags att börja fundera över 
      vad vi kan göra åt det.
      
      Förr var det vanligt att slå barn 
      i uppfostringssyfte. Tack vare bland annat lagen mot misshandel av barn 
      är det betydligt färre som slår sina barn idag. Folk har 
      ändrat sin syn på ”aga”. Misshandel av barn har inte 
      
försvunnit, men ju fler barn som 
      slipper utsättas desto bättre, eller hur?
         Så ser vi på prostitution, våldtäkt 
      och misshandel av kvinnor också; lagar kan inte ta bort kvinnoförtrycket, 
      men de kan ibland vara bra – ju fler kvinnor som slipper utsättas, 
      desto bättre, eller hur?
      
      Eller menar du att det skulle vara genetiskt/biologiskt 
      hos heterosexuella män att de vill utnyttja kvinnor sexuellt istället 
      för att vilja ha ett 
ömsesidigt sexuellt 
      möte (oavsett om det är kort- eller långvarigt)? 
      
         En sån uppgiven syn på män har inte jag.
        
        
      Prostitution är världens äldsta yrke.
        
      Prostitution är inte världens äldsta yrke, för prostitution 
      är ett 
förtyck. Om prostitutionen 
      verkligen är så uråldrig som du menar, är den i så 
      fall en av världens äldsta former av 
mäns 
      sexualiserade maktutövning mot kvinnor.
         Världens kanske äldsta 
yrke 
      är snarare schamanens, jägarens eller jordbrukarens. Barnmorskan, 
      säger andra.
      
      Varje dag och minut far otaliga kvinnor och barn 
      över hela världen illa i prostitution. Att avfärda det med 
      kommentarer om att ”det har alltid funnits” eller ”det 
      är världens äldsta yrke” är att både förminska 
      och bagatellisera prostituerades utsatthet.
         Dessutom är det att luta sig tillbaka och säga 
      att 
jag tänker inte göra nåt 
      åt förtrycket.
      
      I mina ögon verkar det troligare att kommentaren 
      om ”världens äldsta yrke” egentligen är 
världens 
      äldsta undanflykt.
        
      
      
 
      
      En del pratar om ”trafficking” eller 
människohandel 
      som om det vore nåt helt annat än all annan prostitution. Men 
      
all prostitution utgår från 
      en och samma sak: att en prostitutionsförövare köper sig 
      sexuell tillgång till en annan människas kropp – att använda 
      på det sätt som han har betalt för. 
         
Köparen är grunden 
      för all prostitution. Prostitution finns för att prostitutionsförövare 
      har kanaliserat sin sexualitet till ensidig konsumtion. De tar sig rätten 
      att använda andra – vars egna sexuella behov eller önskningar 
      prostitutionsförövaren har ”köpt bort”. 
         Och all prostitution innebär samma påverkan 
      på kvinnosynen i samhället.
        
        
      Trafficking är jag självklart emot – 
      men det är ju en annan sak med vanlig prostitution.
        
      Hur då, menar du? Självklart finns det otaliga variationer – 
      från att ”bara” behöva ta emot några enstaka 
      prostitutionsförövare i månaden (kanske på nåt 
      lyxigt hotell) till att tvingas ta emot 15 torskar varenda kväll på 
      en bordell som styrs av en människo-handlande hallick – med hur 
      många varianter som helst däremellan. Men det att graderna av 
      utsatthet eller tvång för den som blir prostituerad varierar 
      gör ju inte företeelsen till nåt helt annat – all 
      prostitution utgår fortfarande från att en prostitutionsförövare 
      köper sig tillgång till en annan människa att använda 
      sexuellt.
      
      Själva företeelsen prostitution kommer 
      just ur förväntningen att den som ska tillfredsställa prostitutionsförövaren 
      är nån som 
inte vill ha sex med 
      honom. Prostitutionsförövaren pressar på 
sin 
      sexualitet på nån annan (men köper sig fri från ansvar).
         Det är det som är prostitution.
      
      Människohandel är att lura tjejerna, men i vanlig 
      prostitution har de ju valt själva.
        
      Nej, så enkelt är det inte. För en del i människohandeln 
      är det så, att de är lurade att de ska få trivsamma 
      och bra betalda jobb på nåt café eller liknande, men 
      andra vet att det ska handla om prostitution – även om de ofta 
      blir lurade när det gäller i vilken utsträckning de kommer 
      att utnyttjas eller hur mycket pengar de ska få. Men många tjejer 
      blir motsvarande lurade in i ”vanlig” prostitution också.
         Så nån sån uppdelning som du gör finns 
      inte.
      
      Sen är ju inte det där med ”fria 
      val” heller nåt som är enkelt. (
Läs 
      mer om val längre ner.)
        
      Människohandel för arbete är ett betydligt 
      värre problem, trafficking för sex är mer ovanligt.
        
      Nej, det där är en myt. Det går förstås inte 
      att få fram exakta siffror, men en FN-rapport från 2009 anger 
      att omkring
 79% av människohandeln 
      i världen sker för sexuella ändamål.
* 
      Rapporten omfattar 155 länder.
      
      För den som utnyttjas innebär människohandeln 
      isolering, hot, förnedring, psykisk misshandel, manipulering, våld, 
      sexuella övergrepp, tortyr och dagliga kränkningar. Det leder 
      både till fysiska och psykiska skador och i värsta fall till 
      döden.
**
         Det som gör människohandeln särskilt svår 
      att hantera för den som är utsatt är att de traumatiska upplevelserna 
      hela tiden upprepas, och fortsätter – till skillnad från 
      när du utsätts för en enskild svår händelse.
     
      De flesta män vill faktiskt inte köpa sex av 
      en kvinna som inte vill själv.
        
      Jo, det är bara skillnad mellan vad de säger och vad de gör. 
      
Natasja Tenjeva, en rysk tjej som utnyttjades 
      i människohandel i Sverige, har sagt att den som tror att män 
      inte vill ”köpa sex” av nån som blivit tvingad till 
      prostitution är naiv. 
”Männen 
      låtsades helt enkelt inte om att jag mådde dåligt, för 
      att det var enklare så. För om de skulle ha konfronterat det 
      lidande de orsakade genom sina handlingar skulle de också ha erkänt 
      sin skuld.”
      
      Det finns traffickingoffer som berättat 
      att de sagt rent ut till sexköpare att de är utnyttjade i människohandel, 
      varpå förövarna ändå fortsatt.
      
      Att det är så visar även en svensk 
      undersökning, där prostitutionsförövare sa just att 
      de inte skulle utnyttja nån som var utsatt för trafficking. Men 
      många av dem hade ändå utnyttjat kvinnor i människohandel, 
      ibland för att de inte såg skillnad och ibland fastän de 
      visste att kvinnan var utnyttjad i människohandel.
* 
      
         På frågan om varför de gjorde det trots det de sagt, svarade 
      prostitutionsförövarna sånt som:
      
– Begäret var så starkt.
      – Det gick så fort.
      
      Men TYcker du verkligen att den man är så 
      mycket godare, som ”bara” skulle betala för att få 
      tillgång till en tjej som (han tror) inte utnyttjas i just trafficking? 
      
Prostitution i sig är ju att förövaren 
      betalar för att ”ha sex” med nån som 
inte 
      vill ha sex med honom. 
         Jag tycker nog snarare att det verkar som om han försöker 
      slippa undan ansvar genom att jämföra sig med dem som är 
      ett litet snäpp grövre prostitutionsförövare.
        
        
        
        
      Prostitution handlar om 
sexualiserad makt, 
      och därför påverkas förstås vår inställning 
      till prostitution av vem vi identifierar oss med – torsken eller den 
      som blir prostituerad. 
         För att kunna tycka att prostitutionsförövaren 
      har rätt måste du skapa ett avstånd till den som utnyttjas 
      – medvetet eller omedvetet. Ett argument som flera prostitutionsglorifierare 
      har använt är att arbetarkvinnor har ett mer ”instrumentellt 
      förhållande till sin kropp” än medelklasskvinnor – 
      så därför betyder prostitution nåt annat för 
      ”dom”.
         Och det att män från väst utnyttjar kvinnor i Asien i prostitutionsturism 
      är det många som bortförklarar med att asiatiska kvinnor 
      – ”dom” – fungerar ”annorlunda” än 
      svenska kvinnor. 
         Såna kommentarer är förstås uttryck för både 
      klassförakt och rasism.
         Det är inte personlighetsdrag som avgör vem av oss som blir prostituerad, 
      det är omständigheterna i våra liv.
        
      Prostituerade kvinnor är nog nymfomaner...
        
      Om det finns nymfomaner, alltså kvinnor som har extremt stark sexualdrift, 
      då vore det väl troligare att de skulle gå ut och ragga 
      upp nån som ville tillfredsställa 
dem?
         Är det inte ganska ologiskt, att just de som själva 
      har 
extra stark sexualdrift skulle vara 
      de som ville ingå en affärstransaktion om att 
bortse 
      från de egna sexuella behoven och 
istället 
      få pengar för att koncentrera sig på ”kundens”?
        
      Kvinnor i Asien är fattiga och genom sexturism får 
      de i alla fall lite pengar.
        
      Borde inte även asiatiska kvinnor ha rätt till ett rimligt liv 
      utan att behöva suga kukar på rika västerländska turister? 
      Jag tycker nog att det där låter som gammal reaktionär kolonialism.
* 
      
         Det är turistindustrin och de enskilda hallickarna 
      som tjänar pengar på fattiga kvinnor i prostitution i till exempel 
      Thailand. Men det gynnar varken kvinnorna eller landet. Det skapar tvärtom 
      ett beroende av väst, av förövarna, och håller kvar 
      landet i fattigdom istället för att ge det en chans att utvecklas.
         Jag är inte bara emot 
kvinnoförtrycket 
      i prostitutionen, jag är emot sånt 
rasistiskt 
      och 
imperialistiskt** 
      förtryck också!
        
        
      
      De som är emot den svenska sexköpslagen brukar ofta säga 
      att problemet med prostitution är att det inte ses som ett yrke – 
      ”sexarbete”. Om det gjorde det skulle prostituerade betala skatt 
      och därmed få sjukersättning och andra sociala rättigheter. 
      Då skulle också stigmatiseringen
* försvinna, 
      menar de.
         Men de pratar sällan om hur det faktiskt fungerar 
      i de länder där lagen 
redan idag 
      säger att prostitution ska anses som ”sexarbete”. Till 
      exempel är det så i Tyskland sen 2001.
        
      Tillfällig lösning
      I tyska statens utvärdering av lagen efter fem år var det bara 
      
1% (en procent) av de tillfrågade 
      prostituerade som hade anställningsavtal som ”sexarbetare”.
** 
      (Ytterligare några enstaka procent hade sjukförsäkring som 
      frilansande ”sexarbetare”.) De flesta 
ville 
      inte ha anställningsavtal. På frågan om varför, 
      svarade majoriteten att de tvärtom såg prostitutionen som en 
      
tillfällig lösning på en 
      omöjlig (ekonomisk) situation, och nåt som de ville komma ifrån.
         Många var också oroliga att en eventuell anställning 
      skulle innebära att de själva inte längre skulle kunna bestämma 
      – till exempel att säga nej till vissa torskar, eller till vissa 
      handlingar som torskarna kräver. Eller att de skulle tvingas ta emot 
      fler torskar än de orkade med.
         När prostitution framställs som ”sexarbete” 
      är det 
förövarna – 
      torskar, hallickar och människohandlare – som applåderar.
         För när prostitution framställs som en 
      ”vara” eller ”tjänst” osynliggörs 
maktförhållandena.
      
      Allt lönearbete är slaveri! 
      – Det är ingen större skillnad på 
      att sälja sin kropp 
      i gruvan eller i prostitution.
        
      Som man (
det brukar vara vänstermän 
      som använder det argumentet!), tycker du verkligen inte att 
      det är nån skillnad mellan jobbet i gruvan och att runka av din 
      förman? Eller att en kvinna kommer in och städar ditt arbetsrum 
      jämfört med att hon kommer in och suger av dig? 
Jag 
      ser skillnad!
      

      Tänk på vad som faktiskt händer i prostitution: en 
      man prackar på en kvinna sin sexualitet utan hänsyn till hennes 
      sexualitet – det är sånt som i andra sammanhang brukar 
      kallas för sexuella trakasserier, sexuellt utnyttjande eller våldtäkt.
         Tanken är förstås att 
pengarna 
      skulle förvandla det här sexualiserade kvinnoförtrycket till 
      ett ”sexarbete”. Men hur kan 
samma 
      sexualiserade handlingar som tjejer och kvinnor annars kämpar 
      emot, såna handlingar som 
lagen annars 
      definierar som sexuella trakasserier och övergrepp – plötsligt 
      anses vara ”arbete”?
         Hur ska du få till det fackliga arbetet för 
      exempelvis rätten att 
slippa utsättas 
      för sexuella trakasserier och sexualiserat våld på 
      jobbet, om såna övergrepp – 
ibland 
      – ska ses som ett ”jobb”?
        
      Du kanske kan pröva ett nytt sätt att 
      tänka: 
De har våra kroppar, men vår 
      sexualitet ska de fan inte få jiddra med!
      
      Det är inte konstigare att sälja sex än 
      att till exempel sälja tjänsten massage eller fotvård.
        
      Jo, det är det. På ett jobb säljer alla sin arbetskraft, 
      men prostitution får följder för ens 
sexualitet 
      också. Utan att romantisera sexualiteten, är det lätt att 
      se att ens sexualitet är en invävd del av ens personlighet. I 
      din sexualitet, och din lust eller avtändning, ingår dina tidigare 
      sexuella erfarenheter vartefter du gör dem. För den som blir prostituerad 
      blir också prostitutionen en del av ens sexualitet. Det gäller 
      även om du under tiden försökt se det som nåt utanför 
      dig själv.
         Det är därför så många kvinnor 
      i prostitution efteråt vittnar om splittring av ens person, ens jag, 
      i prostitutionen. Många vänjer sig vid att stänga av sina 
      egna känslor under prostitutionen, men märker att det med tiden 
      blir svårt att sätta på eller stänga av igen. Prostitution 
      är nåt helt annat än ett yrkesarbete.
        
      Och prostitutionsköp är för prostitutionsförövaren 
      inte vilket 
köp som helst, eftersom 
      även hans sexualitet påverkas. Liksom hans 
kvinnosyn 
      över huvud taget. Det är ju knappast en tillfällighet att 
      sexuella trakasserier riktade mot tjejer och kvinnor på stan är 
      vanligare i till exempel ”Red Light District” i Amsterdam än 
      på andra ställen.
      
      De prostituerade själva vill att prostitution ska 
      ses som "sexarbete".
        
      Vill ”de”? Eller är det några enstaka bloggare, respektive 
      några få som förs fram av medierna, som framställer 
      sig som om de talar för alla andra, genom att hela tiden prata om ”
vi 
      prostituerade”?
        
      vet du att i länder där lagen har ändrats 
      så att prostitution ses som ”sexarbete” har majoriteten 
      av prostituerade 
inte velat ha det så, 
      vilket framgår av till exempel utvärderingen av lagen i Tyskland?
         Om du tänker på all prostitution som finns 
      i världen, hur många prostituerade tror du det är som vill 
      ha prostitution som arbete? Skulle du vilja det?
      
      Sexarbetarnas fackföreningar vill att det ska ses 
      som arbete.
        
      Vilka fackföreningar? De organisationer som hittills har kallat sig 
      ”fackföreningar” för prostituerade har inte varit 
      det, alltså inte varit organisationer ”
som 
      drivs och finansieras av medlemmar och som agerar gentemot arbetsgivare”.
*
         Lobbyorganisationer för legaliserad prostitution, 
      ofta med hallickar och andra prostitutionsglorifierare i ledningen, har 
      däremot ofta 
kallat sig för 
      
fackföreningar för ”sexarbetare” 
      – för att få människor att börja tänka på 
      prostitution som arbete.
         Om du undrar över nån sån ”fackförening”, 
      så testa att fråga exakt 
vad 
      av 
fackligt arbete de ägnar sig åt, 
      riktat mot 
vilken arbetsgivare?
         Verkliga stödorganisationer för prostituerade 
      däremot, brukar inte kalla sig för fackföreningar. Och de 
      flesta prostituerade vill inte att prostitution ska ses som ”sexarbete” 
      .
      
      Men om du inte är prostituerad behöver väl 
      inte DU lägga dig i hur deras jobb fungerar?
        
      Jo, självklart måste jag ”lägga mig i”! 
Att 
      leva i ett samhälle där kvinnor är till salu påverkar 
      allas människosyn. Samhällets syn på prostitution 
      får dessutom direkta och tydliga följder i vardagen. Det kan 
      du inte minst se i de länder som har en lag som Tysklands.
         Om prostitution anses som ett ”arbete” finns 
      det med bland platsannonserna i tidningen, då får företaget 
      du jobbar på reklam för ”överraskning” till 
      företagsfesten, du får rabattkuponger hem i brevlådan, 
      du möter reklamaffischer för bordeller på busshållplatsen, 
      i telefonkiosker och så vidare.
         Att se det, handlar inte om att vara sexualfientlig eller 
      att måla upp ett moraliskt mardrömsscenario, utan om att analysera 
      vad synen på prostitution som ”sexarbete” faktiskt får 
      till följd i praktiken.
         Du kan själv fundera vidare på vad det skulle 
      innebära vardagligt – även för berörda yrkesgrupper, 
      som till exempel personliga assistenter och hemtjänstpersonal; ska 
      de ha skyldighet att hjälpa till med mäns prostitutionsköp, 
      som i Holland?
        
      Om prostitution ska ses som ett yrke, ska då 
      föräldrar låta flickor göra sin prao som prostituerad? 
      Om prostitution ska ses som ett yrke, ska då Arbetsförmedlingen 
      dra in a-kassan för de arbetslösa kvinnor som säger nej till 
      prostitutions”jobb”?
         Om du svarar nej på de frågorna, då 
      tycker du inte egentligen att prostitution är ett yrke. För i 
      så fall skulle det ju fungera som andra jobb.
      
      Men om en tjej inte vill slita ut sig på ett underbetalt 
      jobb, när hon kan få bra betalt som eskort* 
      – varför ska hon inte kunna välja det då?
        
      Tja, du frågar ju inte varför hon inte ska skippa sitt jobb som 
      vd för ett exportföretag/fondmäklare/tandläkare eller 
      liknande, för att istället suga av män på beställning. 
      Om prostitution är nåt så bra, varför är det 
      alltid de av oss kvinnor som har minst att välja på som förväntas 
      göra det ”jobbet”?
         Både i den industrialiserade världen och i 
      så kallade utvecklingsländer är det främst fattiga 
      flickor och kvinnor – som samtidigt utsätts för både 
      klassförtryck och rasism – som utnyttjas i prostitution.
	  
        
      
      
      Att prata om 
val och 
frivillighet 
      är alltid knepigt. Att vi har 
valt 
      nåt visar ju inte om det vi valt är bra eller dåligt. Det 
      beror bland annat på 
vad vi har att 
      
välja på, alltså vilka 
      alternativ vi har, eller ser.
         Forskning om ”vanlig” prostitution visar att 
      så gott som alla kvinnor ser prostitutionen som nåt tillfälligt, 
      ofta för att lösa en svår situation ekonomiskt, men det 
      är ofta också ett uttryck för självdestruktivitet, 
      till följd av tidigare erfarenheter. Det är alltså inte 
      självklart samma sak som nåt som en tjej ”vill” göra, 
      trots att hon kanske ”valt” det själv.
         Majoriteten av alla som utnyttjas i prostitution i världen 
      är dessutom fattiga, hemlösa och har redan innan prostitutionen 
      blivit utsatta för andra sexuella övergrepp.
        
      Mänskliga rättigheter - även för 
      kvinnor?
      Men även om det finns nån som oavsett omständigheter 
vill 
      vara prostituerad, så handlar prostitution om betydligt mer än 
      om hennes personliga val.
         Prostitution är ett globalt förtryck. Att män 
      har kunnat köpa kvinnor i prostitution är en del av den könsmaktsordning 
      som samhället är uppbyggt på. Och vårt motstånd 
      mot prostitution handlar om 
kvinnors mänskliga 
      rättigheter.
        
      Mäns val?
      Dessutom tycks pratet om ”fritt val” alltid förutsätta 
      en diskussion om kvinnan, 
den som prostitueras.
         
Men varför väljer 
      män att utnyttja kvinnor i prostitution?
      
      Kvinnan ska själv ha rätt att välja vad 
      hon vill göra med sin egen kropp och sin egen sexualitet.
        
      Självklart – och det är ju en gammal feministisk paroll! 
      Men 
prostitution handlar inte om kvinnans 
      rätt – tvärtom! I prostitution ”väljer” 
      ju kvinnor i praktiken att 
välja bort 
      sin egen sexualitet – för att istället tillfredsställa 
      mannens.
         De flesta prostitutionsförövare bryr sig inte 
      ett dugg om vad den som får betalt tycker. Den som betalar för 
      sex betalar för ett ja. Han köper en kvinna som njuter 
om 
      han vill, 
när han vill, och 
på 
      det sätt han vill och har betalt för.
         Och vad händer egentligen med 
kvinnors 
      rättigheter i ett samhälle där kvinnor kan köpas?
      
      De som är emot prostitution försöker ta 
      ifrån vuxna kvinnor deras fria val.
        
      Vad är ett fritt val? Frihet är inget enkelt, den påverkas 
      bland annat av var vi föds, och av vem, och vad vi faktiskt har att 
      välja på. Att välja prostitution är för de flesta 
      ungefär lika ”fritt” som att ”välja” fattigdom. 
      Författaren Louise Eek har skrivit om prostitution att 
den 
      så kallade frivilligheten har en glidande skala. Hur förhåller 
      du dig till det?
         Det finns flera internationella undersökningar som 
      visar att majoriteten av alla som köps i prostitution varit utsatta 
      för sexuella övergrepp som barn.
* En 
      svensk undersökning bland tonåringar konstaterade att av dem 
      som hade erfarenhet av ”sex mot ersättning” hade nästan 
      
80% varit utsatta för andra sexuella 
      övergrepp innan prostitutionen.
**
        
      Internationella undersökningar visar dessutom att den vanligaste åldern 
      att börja i prostitution är tidiga tonåren, cirka 14 år.
*** 
      Det bekräftas av Prostitutionsenheten i Stockholms stad.
****
         För mig blir pratet om 
fria 
      val och 
den lyckliga horan svårt, 
      när jag ser att den så kallat fritt valda prostitutionen så 
      ofta handlar om allt annat än ”fria val” – för 
      sexuellt utnyttjade barn/tonåringar.
        
      Och i ett större perspektiv är bakgrunden 
      till kvinnors och flickornas ”val” av prostitution i världen 
      dessutom ett mönster av fattigdom – både individers och 
      hela länders fattigdom.
      
      Vadå ”lycklig hora” - affärsbiträden 
      eller sjuksköterskor är väl inte heller lyckliga hela tiden?
        
      Du har nog missförstått vad som menas med uttrycket 
den 
      lyckliga horan. Det är ingen som tror att just prostituerade 
      kvinnor skulle gå omkring och vara lyckliga hela tiden, eller att 
      prostituerade skulle vara ”lyckligare” än andra.
         
Den lyckliga horan är 
      en gammal 
symbol – och numera mest 
      ett uttryck för hur prostitutionsglorifierare (inte minst i medierna) 
      håller fram enstaka kvinnor som är beredda att säga att 
      prostitutionen är nåt rakt igenom positivt för dem – 
      medan de är väldigt tysta om allt negativt som prostitutionen 
      innebär för så många kvinnor, både här 
      och världen över.
      
      
      Men jag har hört om/känner en tjej som trivs 
      med/mått bra av att vara prostituerad.
        
      Menar du att hela 
samhällsanalysen 
      av prostitution faller, om det finns en tjej eller kvinna som säger 
      att hon trivs med att vara prostituerad?
         För oavsett hur bra eller dåligt nån 
      enskild trivs, så fortsätter ju 
prostitution 
      att vara samma sak: 
att prostitutionsförövaren 
      köper sig sexuell tillgång till en annan människas kropp, 
      att han ”köper bort” den prostituerades egen sexualitet, 
      att han betalar för att göra ett nej till ett ja.
        
      jag har dessutom svårt att bortse från 
      att när kvinnor inte längre är kvar i prostitution brukar 
      många säga att de sa nåt liknande medan de befann sig mitt 
      i; att det var ett sätt att hantera vardagen då.
         Men om nån faktiskt skulle trivas och må bra 
      av prostitution, kanske hon skulle kunna tänka sig att trots det avstå 
      – av hänsyn till den stora majoritet av kvinnor och flickor jorden 
      runt som varje dag far illa i och genom prostitution, av hänsyn till 
      alla kvinnors mänskliga rättigheter, och av hänsyn till kampen 
      för jämställdhet mellan könen?
        
      Fast jag kan inte låta bli att undra över 
      varför det argumentet är så vanligt bland killar och män, 
      som gärna pratar om prostitution som ”kvinnors rätt att 
      välja”, men så sällan pratar om 
bordellägare, 
      hallickar och 
prostitutionsköpande 
      män?
         Varför pratar de aldrig om 
männens 
      val?
      
      Prostitution är en uppgörelse mellan två 
      enskilda individer - och det ska inte staten lägga sig i.
        
      Okej, vi bortser från att du har ”glömt bort” alla 
      bordellägare och hallickar när du säger så... 
         Men de där två ”enskilda individerna” 
      är ju inte ensamma, eller hur? I samma stund görs massor av liknande 
      uppgörelser, av massor av andra ”enskilda individer” – 
      världen runt, hela tiden. Och majoriteten av alla dessa ständigt 
      pågående ”uppgörelser” eller ”avtal” 
      i hela världen handlar om 
män 
      som köper sig 
sexuell tillgång 
      till 
kvinnokroppar. 
         Tycker inte du att såna likheter mellan alla dessa 
      miljoner ”enskilda uppgörelser” i denna globalt utbredda 
      företeelse är värda att problematisera?
        
      Allvarligt, prostitution är inte 
      bara nån helt fristående uppgörelse mellan två enskilda 
      individer, så jag diskuterar hellre varför global prostitution 
      finns, och följderna av den...
	  
        
      
      
      Oftast brukar prostitutionsglorifierare prata om ”kvinnors fria val”, 
      men ibland kan vi få höra att prostitution måste finnas 
      för 
andras skull; ensamma män, 
      funktionshindrade män, män vars fruar inte vill, för att 
      andra kvinnor ska slippa bli våldtagna, och så vidare.
      
      Men tänk på alla stackars ensamma!
        
      Är det alla 
ensamma äldre kvinnor 
      du tänker på här? Kvinnor lever ju längre än män, 
      så det är väl i så fall äldre kvinnor som behöver 
      prostituerade unga män?
         Nähä, det verkar inte vara det som var frågan, 
      va? Den allra mesta prostitutionen handlar ju om män som köper 
      sig tillgång till unga kvinnor.
        
      I verkligheten är de vanliga prostitutionsförövarna 
      ofta gifta män eller män som lever i fasta relationer, många 
      av dem har dessutom barn. Enligt en engelsk-amerikansk undersökning 
      av prostitutionsförövares sexliv, så har de dessutom haft 
      fler ”vanliga” sexkontakter än genomsnittet. De ”stackars 
      ensamma” männen är alltså i klar minoritet.
*
        
      Dessutom är Sex med andra ingen mänsklig 
      rättighet. Relationer med andra är inte heller nån mänsklig 
      rättighet. Framför allt är det 
inte 
      nån mänsklig rättighet att 
utnyttja 
      andra människor för sin egen sexualitet.
        
      Ensamma män får väl lära 
      sig att göra som ensamma kvinnor – onanera mera?
      
      Men tänk på alla handikappade!
        
      Vilka är det vi pratar om nu? Oj, det är visst 
män 
      igen, eller hur? Det brukar inte vara funktionshindrade 
kvinnors 
      ”rätt” till prostituerade män som avses med det argumentet.
         Din kommentar visar i själva verket på en nedlåtande 
      syn på alla som lever med funktionshinder. Varför skulle just 
      de männen vilja utnyttja kvinnor? Män med funktionshinder vill 
      väl som alla andra ha sex med nån som är tänd på 
      en. Tror du att ingen tänder på nån med ett funktionshinder, 
      eller? Då tycker jag att du ska ompröva din människosyn...
        
      De Allra flesta prostitutionsförövare 
      är 
icke-funktionshindrade män. 
      Så det är ganska oförskämt att använda funktionshindrade 
      män som alibi för en handling som det oftast är icke-funktionshindrade 
      män som begår.
        
      Om du själv har ett funktionshinder som 
      hindrar dig även i din sexualitet, ska du självklart ha rätt 
      till sexhjälpmedel, för att kunna tillfredsställa dig själv 
      eller ha sex med en partner. 
         Men du har lika lite som nån annan rätt att 
      köpa en annan människas kropp att utnyttja sexuellt för att 
      tillfredsställa din sexualitet.
        
      JA, visst tänker jag på ”alla 
      handikappade” – det är ju inte ovanligt att funktionshindrade 
      tjejer och kvinnor utnyttjas i prostitution. Du borde också tänka 
      på dem, tycker jag!
      
      Det är ju bättre att män går till 
      prostituerade än att de våldtar!
        
      Att våldtäkt och prostitution finns på samma skala, så 
      långt är jag helt med dig! Både våldtäkt och 
      prostitution handlar ju i grunden om att 
sexualisera 
      könsmakt = att mäns makt och kvinnors underordning görs om 
      till nåt ”sexigt”, nåt att bli kåt av. 
         Men just 
därför 
      tror jag inte att våldtäktsmän slutar våldta för 
      att de utnyttjar prostituerade. Tvärtom. Det är ju 
samma 
      kvinnosyn som är grund för våldtäkt som för prostitution; 
      alltså att en man använder en kvinna för att tillfredsställa 
      
hans sexualitet – hennes sexualitet 
      eller hennes vilja är underordnad. Det handlar om förövarnas 
      inställning att män har rätt till kvinnors kroppar.
         Risken är väl snarare att om vi accepterar det 
      ena blir det mer av det andra också. 
        
      Fast oavsett, så vore det väl inte 
      speciellt schysst eller systerligt att i så fall skicka över 
      våldtäktsmännen på andra kvinnor – särskilt 
      inte på tjejer och kvinnor som redan är i en utsatt situation?
        
      
      Prostitutionsglorifierare försöker ofta få diskussionen 
      att bara handla om en enskild individ, eller en enskild situation. Men då 
      blir det svårare att genomskåda förtryck – för 
      att förstå förtryck måste vi se till 
mönster.
         Det gäller alla former av förtryck. Det är 
      oftast inte nån tillfällighet när nån med ett icke-svenskt 
      namn har svårare att få jobb, även om det inte går 
      att bevisa i det enskilda fallet. För att genomskåda vardagsrasismen 
      måste du se 
både till de enskilda 
      exemplen 
och till helheten – du 
      måste se om exemplen bildar mönster.
        
      Systematiska tillfälligheter
      Ofta när vi reagerar på nåt exempel på kvinnoförtryck, 
      avfärdas det som en 
tillfällighet. 
      För att genomskåda det har den norska feministen Kjersti Ericsson 
      myntat begreppet ”
systematiska tillfälligheter”.
         Om vi ser dem tillsammans, bildar ju alla såna kvinnoförtryckande 
      ”tillfälligheter” ett mönster av att tjejer & 
      killlar och kvinnor & män i de flesta sammanhang 
behandlas 
      olika utifrån kön – och 
har 
      olika tillgång till makt beroende på kön.
         Därför går det inte att förstå 
      prostitution utan att koppla ihop prostitutionen med allt annat kvinnoförtryck; 
      som lönediskriminering, ojämställt omsorgsarbete, våldtäkt, 
      kvinnors osynliggjorda historia och alla andra exempel som tillsammans bildar 
      ett samhälleligt mönster av 
systematiska 
      maktstrukturer utifrån kön.
      
      Vadå – det finns ju kvinnor som åker 
      till Gambia och köper män!
        
      Ja, prostitution handlar inte bara om kvinnoförtryck, utan också 
      om klassförtryck och förtryck utifrån etnicitet. Det faktum 
      att även kvinnor – i sammanhang där de på nåt 
      plan kan vara överordnade – kan bli förövare, bekräftar 
      analysen att det handlar om 
sexualiserad makt. 
      Prostitution är ett maktutnyttjande som aldrig borde accepteras – 
      i nån form!
        
      Jag hoppas att du tar fram det exemplet för 
      att ta avstånd från 
all prostitution. 
      För du försöker väl inte använda de jämförelsevis 
      extremt få kvinnliga prostitutionsturisterna till att det ska framstå 
      som att män och kvinnor är ”lika goda kålsupare”?
         Så är det ju 
inte. 
      Det är inte 
män som sitter inspärrade 
      på bordeller i världens fattiga länder, och neddrogade utnyttjas 
      sexuellt av den ena rika, vita kvinnan efter den andra. Av all prostitutionsturism 
      i världen står kvinnor för en jämförelsevis minimal 
      del, och för de minst grova formerna.
      
 
      
      Det är faktiskt fler män än kvinnor som 
      har prostitutionserfarenhet, det är bara mer dolt!
        
      Det finns några studier om ungdomar, där fler killar än 
      tjejer har svarat att de ”haft sex mot ersättning”. Men 
      det betyder ändå inte att du kan dra den slutsats du gör. 
      Se dig om. Pornografi- och prostitutionsindustrin i världen handlar 
      till allra största delen om att kvinnor säljs till män. Det 
      är kvinnor som utnyttjas i världens bordeller, och det är 
      övervägande flickor och kvinnor som utnyttjas i människohandel 
      för sexuella ändamål. 
         Dessutom kan det behöva påpekas, att oavsett 
      om det är kvinnor eller män som utsätts, är 
prostitutionsförövarna 
      nästan alltid 
män.
         Och det skulle självklart behövas mer forskning 
      om 
alla olika former av prostitution, för 
      att vi ska förstå mer av hur prostitution fungerar.
      
      Men ni har ju vänt på allt - det är ju 
      kvinnorna som utnyttjar mäns behov av sex!
      Den som betalar är offret, han 
      är den som utnyttjas.
        
      Om vi glömmer hela människohandeln, glömmer att de flesta 
      prostituerade har varit utsatta för andra sexuella övergrepp redan 
      som barn, att unga tjejer luras in i prostitution, att drogberoende tvingar 
      in kvinnor i prostitution och så vidare, och om vi dessutom glömmer 
      följderna för kvinnor – i form av sexualiserat våld, 
      könssjukdomar, cervixcancer, splittrad personlighet, posttraumatisk 
      stress och så vidare... Det vill säga om vi helt bortser från 
      allt sexualiserat förtryck som tjejer och kvinnor utsätts för 
      innan, i och efter prostitutionen, och bara ser till några enstaka 
      män (de flesta torskar har ju andra sexuella relationer också), 
      då kanske det skulle gå att tänka att enstaka män 
      blir utnyttjade. Men det stämmer ändå inte. Prostitutionsförövaren 
      utnyttjar fortfarande en annan människa för att tillfredsställa 
      sina egna sexuella behov, det kvarstår ju, 
oavsett 
      om han själv har det jobbigt eller inte, eller hur?
         En prostitutionsförövare som känner sig 
      ensam och kåt förändrar alltså inte att prostitution 
      grundläggande och globalt handlar om mäns sexualiserade maktutövning 
      mot kvinnor.
      
      Jag har hört att det minsann ofta är kvinnor 
      som är bordellmammor.
        
      Ja, det stämmer, men vad finns bakom? De stora internationella människohandlarorganisationerna 
      tvingar ofta prostituerade kvinnor att välja mellan att fortsätta 
      utnyttjas i prostitution eller bli ”platsansvariga” för 
      en bordell. Så gör människohandlarna ofta planmässigt, 
      bland annat för att männen inte vill riskera att få långa 
      straff om verksamheten avslöjas.
         Tyvärr är det många som feltolkar kvinnornas 
      roll. Rikskriminalpolisen har skrivit om det:
      
"Det som är gemensamt 
        för huvuddelen av dessa kvinnor är att de själva har utnyttjats 
        för prostitutionsändamål under längre tid." 
        ...
        ..."Rikskriminalpolisen är bekymrad över att utländska 
        kvinnor som prostitueras i Sverige ibland framställs av aktörer 
        inom rättsväsendet som om de bedriver verksamheten i egen regi. 
        Denna föreställning leder till att utredningarna ofta begränsas 
        till den brottsverksamhet som förekommer i Sverige och att de verkliga 
        huvudmännen i de organiserade nätverken inte lagförs. Dessutom 
        finns det en uppenbar risk för att kvinnornas faktiska situation 
        inte uppmärksammas. De får därmed inte det stöd och 
        skydd som de har behov av och rätt till. Denna begränsade förståelse 
        för människohandelns organisering och nätverkens strukturer 
        leder också ofta till att myndigheter inte prioriterar arbetet för 
        att förebygga och bekämpa människohandel för sexuella 
        ändamål."*
      
      Sexköpslagen gick igenom bara för att extremfeministerna 
      har lyckats infiltrera politiken här.
      I andra länder skrattar de bara åt hur vi 
      här i Sverige har låtit radikalfeministerna styra och bestämma.
        
      Ojojoj, så häftigt det skulle vara om feminister hade så 
      mycket makt! Men prostitutionen är ett globalt förtryck, som inte 
      bara vi feminister är emot. Vet du inte att Sverige har åtagit 
      sig att bekämpa prostitution både genom FN och EU?
         FN antog redan 1949 en konvention om att bekämpa 
      prostitution och handel med människor. EU:s ministerråd beslöt 
      1993 att kamp mot prostitution ska ingå i EU:s polisiära samarbete. 
      Europarådet antog 1991 en resolution om att staterna ska bekämpa 
      sexuell exploatering, pornografi, prostitution med mera.
         Antingen har ”extremfeministerna” (vilka nu 
      de är!?) tagit över både EU och FN sen årtionden tillbaka, 
      eller också vet du nog inte riktigt vad du pratar om...
      
      Men sluta snacka om könsmaktsordning! Vi är 
      faktiskt jämställda här i Sverige.
        
      Tja, det är förstås en tolkningsfråga! Det finns självklart 
      de som tolkar allt som att det inte alls handlar om 
kön 
      och 
förtryck, utan att vi tjejer och 
      kvinnor helt enkelt bara har oss själva att skylla: att du som kvinna 
      har lägre lön beror på att kvinnor är så dåliga 
      på att förhandla; blir du våldtagen borde du nog tänka 
      mer på hur du klär dig/uppträder/dricker och så vidare; 
      blir du utsatt för misshandel hade du väl provocerat fram det; 
      höjer du rösten är du en jobbig, tjatande bitch; gillar du 
      sex är du slampa; vill du träffa en man är du desperat – 
      och vill du 
inte det är du onormal; 
      vill du ha sex med kvinnor beror det bara på att du inte fått 
      känna på nån ”riktig kuk”; sminkar du dig är 
      du en bimbo som torskat på att vara objekt, och gör du det inte 
      är du fan okvinnlig; kräver du kvinnors lika rättigheter 
      är du aggressiv, och håller du tyst är du en typiskt mesig 
      brud – som ju bara har sig själv att skylla...
        
      Och att så många andra tjejer och 
      kvinnor berättar att de råkar ut för precis samma saker 
      som du, det är ju bara en tillfällighet, för nåt kvinnoförtryck 
      finns ju inte i Sverige.
         Är det så du menar?
        
      
      
      Under 70 år, mellan 1847 och 1918, fanns det ett kommunalt 
reglementeringssystem 
      i Sverige (precis som i stora delar av Europa då). Trots att det var 
      känt att kvinnor hamnade i prostitution på grund av fattigdom 
      och utsatthet accepterades prostitutionen, som ett nödvändigt 
      ont, och i praktiken mer eller mindre som ett ”yrke” – 
      för vissa kvinnor.
         Tanken med reglementeringssystemet var att samhället 
      skulle kunna hålla ordning på prostitutionen och minska spridningen 
      av sexuellt överförbara sjukdomar, som syfilis. Därför 
      tvingades prostituerade kvinnor att gå på regelbundna kontroller 
      (men nån kontroll av männen fanns förstås inte!). 
      Den som vägrade kontrolleras eller rörde sig i fel område 
      eller på fel tider fick först en varning och sattes sen på 
      arbetsinrättning i upp till ett år.
         Dåtidens feminister försökte få 
      bort reglementeringssystemet, som ju bara slog mot redan utsatta kvinnor, 
      samtidigt som det signalerade att staten accepterande prostitution. Feministerna 
      pekade då som nu på att 
utan köpare 
      fanns ingen prostitution.
        
      Lära av historien?
      Lärdomarna från 
reglementeringssystemet 
      och de två 
kommunala bordeller som 
      drevs i Stockholm en kort tid under 1800-talet var dels att 
när 
      prostitution sågs som ett ”yrke” blev det svårare 
      för kvinnor att ta sig ur, dels att 
det 
      är köparna/männen som är grunden för prostitutionens 
      existens, och dels att 
prostitutionen ökar 
      när den accepteras.
*
         Tyvärr lever vi i ett ytligt, snuttifierat
** 
      och historielöst samhälle. Men om vi lärde av historien kunde 
      vi ju slippa göra om samma misstag igen.
        
      Sexköpslagen
      Sverige var 1999 det första landet i världen som valde att ”
kriminalisera 
      torskarna”, men inte förbjuda prostitution. Det är 
      
förövarna som kriminaliserats 
      – torskar och hallickar – inte prostituerade. Nu har flera andra 
      länder tagit efter – och dessutom utvecklat lagen på olika 
      sätt – bland annat Norge, Island, och delvis Finland och England.
         Den svenska lagen säger alltså att det är 
      förbjudet att 
köpa eller ens 
      
försöka köpa ”sexuella 
      tjänster”. Förutom det är 
koppleri 
      redan förbjudet, det är alltså kriminellt att tjäna 
      pengar på (eller på annat sätt medverka till) nån 
      annans prostitution. Sverige har också en särskild lag mot 
människohandel, 
      men i praktiken döms många människohandlare för koppleri.
***
        
      Samhällelig markeringl
      Tanken med lagen är även att den ska ses som en samhällelig 
      markering: att samhället ser att prostitution grundar sig i en könsmaktstruktur 
      och därför inte accepterar utnyttjandet av prostituerade.
         ”Sexköpslagen” har jämförts 
      med lagen mot barnaga, som ju har förändrat folks tänkande 
      – förr var det vanligt att slå barn även i uppfostringssyfte.
         En undersökning 2008 visade att drygt 70% av folk 
      i Sverige stöder sexköpslagen (endast 18% är emot den, resten 
      var osäkra). Bland kvinnor var stödet nästan 80%.
****
        
      Lagstiftning & förtryck
      Självklart räcker det inte med en lag för att prostitutionen 
      ska försvinna. Prostitutionen är en del av kvinnoförtrycket, 
      och som vi ser det, går det inte att 
lagstifta 
      bort förtryck. Men vi tycker att sexköpslagen är bra, 
      för att den begränsar mäns sexualiserade makt, den visar 
      vad prostitution är, och den är ett stöd i annat arbete mot 
      prostitution. 
         Däremot behövs förstås betydligt 
      mer än en lag för att förändra på djupet, och 
      det behövs en verklig satsning på det som så ofta tycks 
      komma i sista hand: ett utvecklat stöd till prostituerade.
      
   Läs mer om vad vi tycker 
      på resten av Kvinnofrontens hemsida! 
      Om vanlig prostitution var laglig skulle det vara lättare 
      att komma åt trafficking.
        
      Nej, det är tvärtom. I de länder där prostitution avkriminaliserats 
      har prostitutionsindustrin ökat – och stora delar drivs illegalt. 
      Det beror bland annat på att hallickarna tjänar mer på 
      den illegala prostitutionen.
*
         Och självklart är det lättare att dölja 
      trafficking i ett land där annan prostitution är laglig. Tvärtom 
      är det både svårare, dyrare och mer riskabelt för 
      människohandlarna att verka i ett land där 
allt 
      ”sexköp” är kriminaliserat.
      
      Sexköpslagen hjälper inte de prostituerade.
        
      Både jo och nej. Den som tänker att hon vill vara kvar i prostitution 
      upplever självklart inte alltid lagen som positiv, tvärtom. Men 
      lagen kan indirekt hjälpa den som vill ta sig ur, eftersom den är 
      en markering från samhället, att prostitutionsköparna begår 
      ett brott mot henne.
         Även för den som utnyttjas i människohandel 
      kan sexköpslagen vara till stöd. Tack vare lagen kan polisen spana 
      redan vid 
försök till sexköp. 
      Det har ibland lett till tidiga avslöjanden av trafficking. Om prostitutionsköp 
      
inte var kriminaliserat skulle polisen 
      inte ha rätt att göra nåt förrän de fått 
      vetskap om att det pågår människohandel.
        
      Men framför allt kan lagen fungera 
förebyggande. 
      Lagen påverkar folks inställning till prostitution, och förhoppningsvis 
      kan den få några unga tjejer, som står och tvekar om att 
      börja, att kanske trots allt låta bli. Redan idag har sexköpslagen 
      dessutom påverkat så att färre män utnyttjar prostituerade.
* 
      Förhoppningsvis kan den också få åtminstone några 
      fler män att tänka att det inte är värt det, att åka 
      fast som prostitutionsförövare – om straffpåföljden 
      är tillräckligt kännbar. Och ju färre torskar, desto 
      mindre prostitution.
        
      Men en lag räcker förstås inte 
      för att verkligen hjälpa prostituerade att komma ut ur prostitutionen. 
      Till det behövs massor av stöd. Inte minst i form av boende, eftersom 
      hemlöshet är en av grunderna för prostitution.
      
      Sexköpslagen har lett till att våldet mot prostituerade 
      har ökat.
        
      Nej – inte enligt forskning. Mäns våld mot prostituerade 
      tycks tvärtom vara lika utbrett 
oavsett 
      lagstiftning, och oavsett om det är inomhus- eller utomhusprostitution. 
      Den lilla skillnad forskningen ändå sett antyder att våldet 
      skulle vara lite högre där prostitution är 
lagligt, 
      men inte 
reglerat.
* 
      Alltså, tvärtemot det du säger.
        
      Däremot innebär prostitution i sig 
      våld. Alla organisationer som arbetar för prostituerades rättigheter 
      – oavsett vad de tycker om prostitution, och oavsett var i världen 
      de finns – utgår ifrån att prostitution är farligt/skadligt 
      för prostituerade. De som vill ha kvar prostitutionen brukar prata 
      om ”
skademinimering”, alltså 
      att det är viktigt att satsa på att 
minska 
      skadorna. (Uttrycket kommer ur det engelska begreppet ”
harm 
      reduction”)
         
Våld är helt enkelt 
      en del av prostitutionen. Enligt en amerikansk undersökning 
      hade majoriteten av de prostituerade i studien varit utsatta för fysiskt 
      våld, sexuellt våld och hot under prostitutionen.
** 
      En tidigare kanadensisk undersökning visade att dödligheten för 
      prostituerade var 40 gånger högre än för andra kvinnor.
***
         För mig är det helt ofattbart att nån 
      då kan nöja sig med att prata om ”harm reduction”. 
      Att 
våld är en självklar del 
      av prostitutionen borde 
i sig räcka 
      för att ingen skulle acceptera prostitution.
      
      När sexköpslagen infördes gick prostitutionen 
      bara under jord.
        
      Gatuprostitutionen började minska redan 
innan 
      ”sexköpslagen” infördes.
* 
      Det är framför allt en fråga om teknikutveckling – 
      det blev helt enkelt vanligt med både mobiltelefoni och internet. 
      Därför har prostitutionen till stor del övergått till 
      mobiler och internet i de flesta industrialiserade länder – 
oavsett 
      vilken lagstiftning länderna har.
         Men att prostitutionen därför har ”gått 
      under jord” stämmer ju inte. Prostitutionen finns för köparna, 
      och de förväntas hitta den, så särskilt dold kan den 
      inte vara, eller hur?
      
      
      De är två om uppgörelsen i prostitution, 
      så varför ska bara mannen vara kriminell?
      Lagen pådyvlar prostituerade en offerroll.
        
      Frågan blir lite fel, eftersom prostitution inte bara handlar om två 
      parter – hallicken/bordellägaren är ju inte med i din fråga!
         Men om vi nu bortser från det, så är 
      det inte bara vid prostitution som lagen gör skillnad mellan parter. 
      Det finns fler sammanhang då endast en part i en uppgörelse gör 
      nåt olagligt. Ta till exempel svarta hyreskontrakt, eller avtal där 
      hyresvärden tar ut för hög hyra. Fastän bägge har 
      skrivit på avtalet, är det bara hyresvärden som gör 
      något olagligt. Det är för att lagen ser till vem som utnyttjar 
      vem. Det handlar om makt.
         Och det är ingen som brukar påstå att 
      vi därmed ”pådyvlar hyresgästen en offerroll” 
      eller gör hyresgästen till ”ett offer som inte kan ansvara 
      för sina handlingar”. 
        
      För övrigt tror jag inte på den 
      puritanska idén att prostitution skulle vara en ”dålig 
      sexuell aktivitet”, och att bägge parter därför gör 
      nåt illa. Jag är emot prostitution för att det är ett 
      sexuellt 
utnyttjande och 
förtryck.
      
        
      
      Uppdelningen av tjejer och kvinnor i det gamla motsatsparet ”
hora 
      & madonna” är ett effektivt sätt att förtrycka. 
      Det slår mot varje enskild tjej/kvinna, och det 
splittrar 
      kvinnor som grupp.
         ”Horan & madonnan” fungerar som 
markering 
      av gränser för kvinnors sexuella handlingsfrihet; alltså 
      vad tjejer och kvinnor tillåts göra sexuellt. Mellan de gränsmarkeringarna 
      förväntas vi alla gå balansgång: du ska ha ett utåtriktat 
      sexliv – annars är du ”tråkig” – men 
      
har du det, riskerar du att dömas 
      ut som ”slampa/hora”.
**
         De flesta tjejer och kvinnor försöker gå 
      balansgång bäst vi kan. Men i praktiken spelar det ingen roll 
      vad en tjej gör – ”hora” kan hon bli kallad för 
      ändå, av den kille/man som råkar känna för det. 
      Även en tjej som aldrig haft sex med nån kan bli kallad ”hora”.
        
      Skällsord & makt
      Skällsord är en del av att 
lägga 
      över ansvaret på offret. Att tjejer och kvinnor blir kallade 
      ”hora” är typiskt för sexuella trakasserier; hemma, 
      i skolan, på jobbet eller ute. Samma ord använder män mot 
      kvinnor i porr och prostitution: 
hora. 
      För sexualförövaren fungerar skällsordet ofta som ett 
      sätt att legitimera både överordningen och det sexualiserade 
      våldet – precis som rasistiska skällsord ska legitimera 
      rasistiskt våld.
        
      Att vara offer
      Men i dagens snuttifierade
*** samhälle, där 
      det mesta framställs utan sammanhang och som om allt bara handlar om 
      
individen, blir det förstås 
      svårare att se såna mönster. 
         Ovanpå det kommer också myten om 
offret. 
      Att vara 
offer framställs idag ofta 
      som 
motsats till att vara stark och klara 
      av saker. Det leder till att många inte vill se förtrycket – 
      för att slippa se sig själv som (det hjälplösa) 
offret.
         Men motsatsen till 
att vara offer 
      är 
att vara förövare. Att 
      prata om offer visar alltså på ett sammanhang – av förtryck. 
      Det säger ingenting om 
hur offret är; 
      offer kan vara mer eller mindre utsatta, både starka och svaga (ofta 
      på samma gång!), driftiga personer som gör egna val. 
Att 
      vara offer är ingen personlig egenskap.
      
      Starka och svaga pà samma gáng
      När arbetarklassen växte fram under 1800-talet var det självklart 
      att framställa sig som 
offer för förtryck. 
      Det faktum att du var utsatt var ju det som gav dig kraft att protestera 
      mot förtrycket!
         Då var det självklart att det inte finns nåt 
      motsatsförhållande mellan att vara offer och att vara en stark, 
      kämpande människa. Tvärtom. Den som seglar genom livet på 
      en räkmacka behöver inte kämpa och vara stark. Det är 
      vi andra – offren – som är både starka och svaga, 
      utsatta, driftiga och kämpande.
         De som tjänar på myten om offret är de 
      som tjänar på att förtrycket fortsätter.
      
      Problemet med prostitution är bara att det anses 
      fult.
        
      Om det ändå vore så enkelt! Jag hörde en jämförelse 
      med tiggeri: Tiggeri och prostitution är gamla företeelser, 
som 
      kommer ur ett ojämlikt samhälle. De bygger på skillnaden 
      mellan kvinnor och män, och mellan fattiga och rika. 
Makt 
      och underordning. Du kanske hittar en ”lycklig tiggare”, 
      som inte tigger av nödtvång, utan ”för att komma ut” 
      och ”tjäna lite extra”, men det förändrar inte 
      tiggeri 
i sig. Tiggeri 
synliggör 
      ojämlikheten och 
därför 
      blir det förnedrande för tiggaren. Precis som med prostitution. 
      Skammen läggs på offret, oavsett vad hon eller han kallas.
      
      Om stigmatiseringen av horan försvann, så skulle 
      prostitution inte vara nåt problem.
        
      Nä, så fungerar det inte. 
Stigmatiseringen 
      av ”horan” är typisk för de flesta förtryck, 
      alltså att: 
ansvaret för förtrycket 
      läggs på den förtryckta. ”
Skammen 
      klistrar sig vid offren” – så börjar en dikt 
      av Kjersti Ericsson, om att resa sig mot förtryck. 
Blame 
      the victim. Annars skulle vi ju börja se förövaren, 
      och vad som faktiskt sker.
         Prostitution grundar sig dessutom i en puritansk
* 
      syn på sexualitet, som kopplar ihop sex med smuts, skam och skuld. 
      Porr och prostitution 
behöver puritanismen, 
      för att kunna konstruera en föreställning om gränsöverskridning. 
      Många prostitutionsförövare söker sig också till 
      prostitutionen just för att de ser den som en 
skamlig/smutsig 
      sexualitet.
         Därför stämmer inte prostitutionsglorifierarnas 
      snack om att det enda som behövs är att bli av med stigmatiseringen. 
      Stigmatiseringen kommer inte att försvinna så länge förtrycket 
      finns kvar.
         Och då menar vi inte ”bara” förtrycket 
      av prostitutionen i sig. För så länge förtrycket i 
      form av uppdelningen av kvinnor i motsatsparet ”hora & madonna” 
      finns kvar, finns också stigmatiseringen.
      
      Om prostitution sågs som ett arbete skulle stigmatiseringen 
      av prostituerade försvinna.
        
      Eller inte...! I Holland, Tyskland, delar av Australien och exempelvis Nevada 
      i USA, där prostitution redan idag ses som ”sexarbete”, 
      är prostituerade kvinnor lika stigmatiserade som här.
         De som 
slipper stigmatisering 
      där är istället förövarna – alltså 
      hallickarna/bordellägarna och prostitutionsförövarna – 
      som nu har förvandlats till rekorderliga ”affärsmän” 
      och deras ”kunder”.
      
      Feministerna gör de prostituerade till offer.
        
      Näe. Det är skillnad mellan att utnyttja nån sexuellt och 
      att 
synliggöra det utnyttjandet. 
      Det feminister gör, är att vi synliggör vad prostitution 
      är, vem som tjänar på den, att prostitution är en del 
      av ett större sammanhang och inte bara ”ett avtal mellan enskilda 
      individer”.
        
      Om du tror att feministerna ”gör” 
      kvinnor till offer vet du ingenting om feminism. Tänk efter lite. Feminister 
      jobbar 
mot förtrycket. Vi jobbar med 
      tjej- och kvinnojourer, stödgrupper, feministiskt självförsvar 
      och politiskt förändringsarbete – det feminister gör 
      är alltså att peppa varandra att försöka 
ändra 
      villkoren, så att tjejer och kvinnor 
inte 
      längre ska behöva vara offer för patriarkalt förtryck!
        
      Dessutom låter det där som om du ser 
      prostituerade som några ”andra” – vad är det 
      som gör att du tror att prostituerade inte kan vara feminister? Det 
      finns många med prostitutionserfarenhet bland feminister som jobbar 
      mot prostitution.
      Hon/Jag är inte nån offertyp!
        
      Nej det är klart att hon/du inte är nån ”offertyp”, 
      det är ju bara en mytbild – det 
att 
      vara offer är ingen personlig egenskap. Men om du säger 
      så där, blir risken att du istället förnekar förtrycket.
         Därför är det så viktigt att avslöja 
      myten om offret. De finns få totalt hjälplösa offer, trots 
      våldtäktsskräcken som vi matas av i media och sexualmordsunderhållningsprogrammen 
      på TV. I verkligheten gör vi tjejer och kvinnor vad vi kan för 
      att överleva i ett samhälle skapat av män, för män. 
      Även den som under lång tid utsätts för upprepade övergrepp, 
      som incest eller misshandel, gör vad hon kan för att slippa undan 
      övergreppen så gott det går – vi är offer och 
      överlevare på samma gång.
*
         Så det finns ingen ”offertyp” – 
      det är en myt som förtryckare skapat för att slippa undan 
      ansvar.
      
      Vägra kallas hora!
      alternativt tvärtom: Jag bejakar att vara slampan 
      och gör vad jag vill!
        
      Alltså, jag fattar att den som blir kallad ”hora” i skolan 
      eller så kan vilja ”vägra kallas hora”. Men det är 
      att låta sig luras. Dels kan det låta som om du tar avstånd 
      från prostituerade, dels kan män ändå fortsätta 
      bedöma kvinnors sexualitet – så länge 
uppdelningen 
      i sig finns kvar.
        
      Och visst, att bejaka slampan kan kännas 
      som ett sätt att ta udden av påhoppen och tillåta sig själv 
      att göra vad jag vill. Men ”horan & madonnan” är 
      ett 
motsatspar – ingen finns utan 
      den andra. Så att ”bejaka slampan” innebär i praktiken 
      
inte att du bejakar din egen sexualitet, 
      utan tvärtom – att du ställer upp på att definiera 
      dig utifrån en puritansk, patriarkal sexualsyn som delar upp kvinnor.
        
      Hellre då vägra 
      all patriarkal uppdelning av kvinnor över huvud taget: 
det 
      finns inga horor och inga madonnor – vi är alla tjejer/kvinnor, 
      och vi definierar vårt eget sexliv som vi vill!
        
      
      
      Om du försöker ifrågasätta pornografi eller prostitution, 
      får du snabbt lära dig att bli bemött med skällsord: 
      
 Är du moralist?
         Att svara så är helt enkelt att försöka 
      få dig att framstå som gammaldags och bakåtsträvande. 
      Så gör den som vill tysta, utan att behöva diskutera vad 
      du faktiskt säger.
        
      Personlig & samhällelig
      Din ”moral” är ju bara de värderingar som du utgår 
      från i tankar och det du gör. Var och en av oss har en egen, 
      
personlig moral, egna värderingar, 
      som vi utgår ifrån. Dessutom finns det en 
samhällelig 
      eller 
allmän moral. Den består 
      av de värderingar som de flesta i ett samhälle delar (eller som 
      det verkar som om de flesta håller med om). Därför har den 
      samhälleliga moralen sett olika ut i olika samhällen, i olika 
      kulturer och i olika tider.
        
      Sexualmoral
      Det är egentligen självklart. Men av nån anledning verkar 
      det som om många glömmer bort det när det kommer till moral 
      som handlar om just SEX. Men varför skulle sexualiteten vara det enda 
      område där vi inte ska ha några värderingar?
         Sexualmoral är bara ett samlingsbegrepp för 
      
värderingar om sexualitet – 
      en persons eller ett samhälles – som lika gärna kan vara 
      ”frigjorda” som ”sexualfientliga”, eller vad som 
      helst.
         Så ”moralist” är i praktiken alla 
      människor som driver en åsikt om hur vi människor bör 
      förhålla oss till nåt. Och det gör ju väldigt 
      många – även de som avfärdar andra som moralister...
         Historikern Hjördis Levin skrev i sin bok om sexualmoralens 
      historia: 
”Ingen tänkte på att 
      fördömandet av all moralisering också var en form av moralism.” 
      *
         Det som är bra med att förstå vad moral 
      är, det är att då inser vi också att varken vår 
      egen eller den samhälleliga moralen måste vara nåt låst 
      och fast. Var och en av oss kan ändra sina värderingar. Och de 
      samhälleliga värderingarna kan ändras på motsvarande 
      sätt som våra personliga – det är ju därför 
      vi diskuterar med varann!
      Att vara emot prostitution är bara moralism – 
      du är moralist!
        
      Ja, visst har jag åsikter och värderingar – om väldigt 
      mycket faktiskt. Inte minst om 
förtryck. 
      Har inte 
du det?
        
      Vad är det för fel på moral helt 
      plötsligt? Jag är emot en massa saker av moraliska skäl: 
      djurplågeri, misshandel av barn, utnyttjande, etcetera.
        
      Är det nåt som står för 
      en 
gammaldags moral så är det 
      väl prostitution? Den synen på sex återspeglar ju gamla 
      samhällsmönster, där kvinnan ”ägdes” av 
      sin man. Både köpt sex och äktenskapligt sex gick ut på 
      att kvinnan skulle anpassa sig och låta herren bestämma. Nä, 
      en sån gammaldags och kvinnofientlig sexualsyn ställer inte jag 
      upp på!
      
      Staten ska inte lägga sig vad två vuxna människor 
      gör i sängen.
        
      Jo, det är klart att samhället ska lägga sig i vad folk gör 
      i sängkammaren! Det är därför vi har lagar mot kvinnomisshandel, 
      och det är därför våldtäkt idag är förbjuden 
      även inom äktenskapet.
         Mäns sexualiserade våld mot kvinnor finns överallt 
      i samhället, i många olika former, men det är i hemmet – 
      och inte sällan i sängkammaren – som enskilda tjejer och 
      kvinnor oftast blir utsatta för sexualiserat våld av enskilda 
      män.
      Pornografi- och prostitutionsmotståndarna sitter 
      i knät på den kristna högern.
        
      Nej, det är tvärtom! Det finns många undersökningar 
      (inklusive svenska) som visar att prostitutionsköpande män konsumerar 
      mer pornografi än andra. Och en undersökning i USA visade att 
      
ju mer religiös och konservativ en man är, 
      desto mer porrsurfar han. Allra mest porrsurfade män i mormonstaten 
      Utah.
*
         Så det är tvärtom porr- & prostitutionsindustrin 
      som har mycket gemensamt med den kristna högern: de utgår alla 
      från puritanism och dubbelmoral, och att sex förväntas vara 
      på mäns villkor.
         Den sexualsynen går vi feminister emot – både 
      hos kristen höger och prostitutionsglorifierare.
      
      Nu försöker du bara påtvinga mig DIN moral.
        
      Självklart skulle jag vilja att du och alla andra också tyckte 
      att ingen människa ska få köpa nån annan! Det handlar 
      ju om människosyn.
         Men jag vill inte tvinga på dig nåt. Det viktiga 
      för mig är inte vad just du – eller nån annan enskild 
      person – tycker. Men jag tar mig helt klart rätten att kämpa 
      för ett samhälle som tar avstånd från slaveri i alla 
      former, och där kvinnor räknas till 
människor 
      – med mänskliga rättigheter.
      Den som är emot prostitution vill begränsa sexualiteten.
        
      Tvärtom! Om vi bortser från 
allt som 
      prostitution är (fastän det förstås inte går), 
      och försöker se bara till själva ”sexet” – 
      finns det nåt mer begränsat sex än prostitution? För 
      mig är köpt sex både hämmat och inskränkt sex. 
      Vad är mer trist och just 
begränsat 
      än sex bestående av noll frihet eller spontanitet, utan bara 
      är just det som mannen har beställt och betalat för, pengarna 
      i förskott, punkt?
      

      Jag är emot prostitution också för att jag inte gillar 
      att kommersialismen till och med ska ta över människors sexualitet. 
      Jag gillar spontansex!
        
      
      
      Många känner kanske instinktivt att sexualiteten är nåt 
      biologiskt. Men egentligen är det nog bara 
sexualdriften 
      som är biologisk – vad vi gör sexuellt, själva lusten, 
      och det vi tänder på, formas vartefter, både av minnen 
      av våra tidigare sexuella erfarenheter, och av det samhälle och 
      den tid vi lever i.
         Därför brukar många också säga 
      att sexualiteten är en ”social konstruktion”. Tyvärr 
      stannar det ofta med det – det är betydligt färre som pratar 
      vidare, om 
vem som ”konstruerar” 
      sex, och 
hur.
        
      Vi saknar ord
      Sexualliberaler pratar oftast om sex som nåt rakt igenom positivt. 
      Men det gör det svårt att förstå sexualiserad maktutövning, 
      som till exempel 
glidande gränsöverskridningar, 
      där nåt som först känns positivt kan övergå 
      i ett övergrepp från närstående killar/män. Det 
      finns ju inte heller några ord för 
negativ 
      sexuell upphetsning, vilket kan göra att kränkningen känns 
      ännu djupare, i de fall förövaren fått dig att reagera 
      sexuellt på ett övergrepp.
         Därför är det viktigt att jobba mot 
puritanismen, 
      som i takt med porrens utbredning blivit allt starkare i Sverige. Vi behöver 
      
få ord på 
alla 
      våra sexuella känslor – positiva och negativa – eftersom 
      det att 
sätta ord på vad vi är 
      med om, också får oss att förstå.
        
      Resan i min egen sexualitet
      Sexualiteten kan vara en så stark och häftig drivkraft i ens 
      liv. Den kan ge dig kraft och styrka, njutning och lust, få din kropp 
      och själ att trivas ihop, få dig att sova gott och ge dig ork 
      att göra det du vill. Men den kan också vara destruktiv och skada 
      dig. Eller bara vara en gäspning däremellan. Och den kan utnyttjas 
      av andra.
         Det gör att det blir desto viktigare att själv 
      fundera över sin sexualitet. Varför den ser ut som den gör, 
      och om jag vill ha det så eller inte.
        
      Tända pà makt & underordning
      Den sexuella normen i vårt samhälle är heterosexuell. Men 
      bortom om vi ser oss som hetero-, homo- eller bisexuella får vi alla 
      lära oss att även tända på en
 
      föreställning om motsatser. Alla könsnormer, allt 
      som framställs som kvinnligt respektive manligt, 
sexualiseras 
      – inklusive könens olika makt i samhället. I patriarkatet 
      är det heterosexuella mäns maktställning som vävs in 
      i grundsynen på vad sex ”är”.
         Killar föds in i ett samhälle där de får 
      lära sig att sex utgår från deras drift och deras behov, 
      medan tjejer lärs att se våra kroppar som nåt som ska formas 
      för att väcka killars sexualitet – alltså för 
      nån annan. Han tränas till att bli 
subjekt, 
      hon till 
objekt.
         Just nu lever vi dessutom i en värld där allting 
      blir allt mer kommersialiserat, även relationer mellan människor. 
      Till och med medmänsklig vård och omsorg diskuteras i ord som 
      ”varor och tjänster”.
         Det påverkar förstås också sexualiteten, 
      så att även den ofta ses som nåt som kan 
konsumeras 
      snarare än som ett 
sexuellt möte 
      mellan människor – långt eller kort.
        
      Prostitution
      I ett samhälle med en sån patriarkal konsumtionstrend blir prostitution 
      nåt självklart. Ju mer kvinnokroppen objektifieras, desto mer 
      till en ”vara” blir den. Och en varufierad kropp tillhör 
      köparen.
         Därför har feminister genom historien varit 
      emot prostitution, mot objektifieringen, mot patriarkatets sexualnorm, och 
      för kvinnans rätt till sin egen sexualitet.
      
      Män går till prostituerade för att de 
      vill ha en kvinna som njuter av att ha sex.
        
      Näe. Det är en fullkomlig självmotsägelse att påstå 
      att män köper prostituerade för att hitta nån som verkligen 
      vill själv. Om en man vill vara 
säker 
      på att möta en kvinna som ”njuter av att ha sex”, 
      då skulle han aldrig betala för det. Då skulle han leta 
      efter en kvinna som gör det för att hon vill, inte för att 
      hon får pengar.
      På prostitutionsmotståndare låter det 
      som om sex alltid måste vara nåt fint, som om det vore nåt 
      ”magiskt”.
      Fastän det bara är en handling man utför.
        
      Nej, jag tycker inte att sex i sig är nåt 
magiskt 
      (utom ibland! 

). 
      Men det är heller inte bara en handling vi utför, som vilken som 
      helst. Sexualiteten är en invävd del i ens personlighet. Det brukar 
      till exempel spela roll för din 
person 
      och din 
identitet om du ser dig själv 
      som homo, hetero-, bisexuell eller vad som helst.
         I vår sexualitet, vår lust eller avtändning, 
      ingår minnena av våra tidigare sexuella erfarenheter vartefter 
      vi gör dem. Vi väver in våra sexuella erfarenheter i vår 
      personlighet – vilket inte står i motsättning till att 
      enskilda tillfällen då vi har sex kan vara lättglömda, 
      för att de inte berörde oss särskilt mycket.
         Men det går inte att komma ifrån att sexualiteten 
      är en del av vår personlighet.
      
      Om hon gillar sex, och vill tjäna pengar på 
      det, vad är problemet?
        
      Kvinnors sexualitet utgår inte från att bara tillfredsställa 
      män – även om du som prostituerad kanske låtsas det 
      inför torsken. Schysst sex handlar om 
ömsesidig 
      lust, oavsett om det är med en främling eller med nån 
      en levt med sen 30 år. Prostitution däremot, handlar om det ”sex” 
      som mannen beställer och betalar för – oavsett vem hon är 
      och vad hon själv vill eller inte.
         Det är problemet. Prostitution är sexuellt utnyttjande, 
      företrädesvis av män som utnyttjar kvinnor. Och det är 
      jag som feminist emot!
      
      Vad är det för skillnad mellan prostitution 
      och att ett par går till sängs efter att han bjudit henne på 
      drinkar hela kvällen?
        
      Om du frågar så, förnekar du att kvinnor har 
egen 
      sexualitet. Du tror tydligen att kvinnor inte har någon 
egen 
      lust, utan att tjejer och kvinnor blir tillgängliga för 
      killars och mäns ”drifter” förutsatt att han betalar 
      – i pengar eller drinkar.
         Journalisten Annika N. Lindqvist har uttryckt det:
      
Prostitution (som i de absolut flesta fall världen 
        över består i att män köper kvinnors kroppar) bygger 
        på en unken moralism och ett förnekande av kvinnors egen sexualitet.
           Ett samhälle med utbredd prostitution är inte 
        till för oss som gör det gärna och gratis med någon 
        som vi själva väljer.*
      Om du är emot prostitution, så är du emot 
      sex.
        
      Nej, det är precis tvärtom! Om du gillar sex borde du vara emot 
      prostitution. Så vi säger som författaren Louise Eek:
      
Det anses inte ballt eller hippt att vara mot prostitution 
        som fenomen. Det är liksom lite coolare att vara för att människor 
        ska behöva sälja tillträde till sina kroppar. Själv 
        är jag inte för exploatering, vare sig den är medveten 
        eller ej. Jag är inte heller för ut- eller avsugning av mänskligheten. 
        Jag är mer tilltalad av att älska, knulla hjärnan i bitar, 
        ha sex ofta eller sällan men göra det för att du verkligen 
        vill det – inte för att du får betalt för att ställa 
        upp på någon annans behov.*
      
        
        
      
      I det här häftet har vi försökt svara på de vanligaste 
      argumenten vi har hört om prostitution. Men avslutningsvis skulle vi 
      vilja ta det från andra hållet: 
våra 
      egna skäl att vara emot prostitution, och för lagen om förbud 
      mot prostitutionsköp.
        
      1. Prostitution är sexualiserad makt. Makt 
      utifrån kön, makt utifrån klass, makt utifrån etnicitet 
      etcetera.
        
      2. Grunden för prostitution är sexuella övergrepp 
      mot barn. Majoriteten av alla prostituerade har varit utsatta för 
      andra sexuella övergrepp tidigare, och debutåldern för prostitution 
      är ofta runt 14 år.
        
      3. Prostitution skadar kvinnor. Kvinnor i prostitution 
      utsätts ofta för sexualiserat våld, och riskerar sjukdomar 
      och psykiska trauman. Dessutom skadas alla kvinnor av idén om att 
      kvinnor är sexuellt underordnade och går att köpa.
        
      4. Prostitution är en metod att förtrycka. 
      Män köper tillgång till kvinnor och skambelägger den 
      som utnyttjas. Samtidigt begränsas alla tjejers och kvinnors livsutrymmen 
      genom föreställningen om ”horan och madonnan”.
        
      5. Prostitution är imperialism. Män 
      från väst våldtar tredje världens kvinnor och barn 
      – somliga män reser dit, andra köper offer för människohandel 
      hemma. Det är inte heller nån tillfällighet att så 
      många kvinnor som utnyttjas i prostitution i till exempel Kanada, 
      Sydamerika, Nya Zealand och Afrika tillhör ländernas ursprungsbefolkningar.
        
      6. Prostitution tar ifrån kvinnor rätten till 
      våra kroppar. Killar lär sig att de har rätt till 
      sex, till kvinnokroppar, tjejer lär sig att forma sin kropp till nåt 
      killar ska tända på. Män förväntas vara subjekt, 
      kvinnor förväntas bli objekt.
        
      7. Jämställdhet kan inte uppnås så 
      länge män kan köpa kvinnor. En sexualisering av könsmaktstrukturen 
      är motsatsen till jämställdhet.
        
      8. Prostitution saboterar en lustfylld sexualitet. 
      Prostitution medverkar till objektifieringen av kvinnor och kommersialiseringen/ 
      varufieringen av sex.
        
      9. Att kriminalisera prostituerade skulle vara att göra 
      det olagligt att vara offer för sexualiserat våld.
      
      10. Att inte kriminalisera prostitutionsförövare är att acceptera 
      det förtryck som vi har beskrivit här.
      
      Hoppas att vår argumentsamling har peppat 
      dig och gett dig lust att diskutera mera. Glöm inte att du har rätt 
      att tycka vad du vill även om du inte hittar ord, och
      
        
        
        
        
      
      • Global Report on Trafficking 
      in Persons, UNODC, 2009.
      
• Legalizing Prostitution is 
      not the Answer, The example of Victoria, Australia, by Mary Sullivan 
      and Sheila Jeffreys, Coalition Against Trafficking in Women, CATW, 2001.
      
• Men who buy sex – Who 
      they buy and what they know, by Melissa Farley, Julie Bindel and 
      Jacqueline M. Golding. Research report from Eaves in London and Prostitution 
      Research & Education in San Francisco, 2009.
      
• Not for sale. Feminists 
      Resisting Prostitution and Pornography. Red. Rebecca Whisnant & Christine 
      Stark. Spinifex, 2004.
      
• Policing public women. The regulation of 
      prostitution in Stockholm 1812-1880 by Yvonne Svanström. Atlas, 2000.
      
• Report by the Federal Government on the Impact 
      of the Act Regulating the Legal Situation of Prostitutes (Prostitution 
      Act), by Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend, 
      2007.
      
• Report of the Prostitution Law Review Committee 
      on the Operation of the Prostitution Reform Act (PRA) 2003. Report 
      from the Ministry of Justice in New Zealand, 2008.
      
• Study on National Legislation on Prostitution 
      and the Trafficking in Women and Children, by Andrea de Nicola, Isabella 
      Orfano, Andrea Cauduro and Nicoletta Conci. Transcrime, for the European 
      Parliament 2004-2005.
      
• The Legalization of Prostitution: Myth and Reality, 
      A Comparative Study of Four Countries, by Nomi Levenkron, Hotline for Migrant 
      Workers, Israel 2007. 
      
• Sex Slavery in our Time. About an industry 
      that wants to be clean by Marianne Eriksson & Eva-Britt Svensson. The 
      Red EU special features series, issue 3. GUE/NGL, European Parliament, 2006.
      
• Situation report 9: Trafficking in human beings 
      for sexual and other purposes 1 January - 31 December 2006. RKP report 
      2007:6b. National Police Board.
      
• Situation Report 10: Trafficking in human beings 
      for sexual and other purposes. RPS 2009/2. National Police Board.
        
      • 24 frågor och svar om prostitution. 
      Prostitutions- och Spiral-enheten at Stockholm, 2009.
      
• Från manlig rättighet till lagbrott: 
      Prostitutionsfrågan i Sverige under 30 år, by Hanna Olsson. 
      Kvinnovetenskaplig tidskrift issue 4/06.
      
• Från våldtäkt och misshandel 
      till prostitution: Att synliggöra sambanden by R. Amy Elman. 
      ROKS 1996.
      
• I sexualitetens gränstrakter – en studie 
      av ungdomar i Göteborg med omnejd som säljer och byter sexuella 
      tjänster, by Jonna Abelsson & Anna Hulusjö. Prostitutionsgruppen 
      Göteborg, 2008.
      
• Kännedom om prostitution 2007. Socialstyrelsen 
      (The National Board of Health and Welfare), 2007. 
      
• Kön till salu – Om Europas vägval 
      i prostitutionsfrågan. Pockettidningen R issue 2-3/2006.
      
• Människohandel – en kränkning 
      av mänskliga rättigheter. Fackförbund mot Människohandel, 
      FMM. FMM is a cooperation between Unifem Sverige (today named: UN Women 
      Sweden) and several unions. Unifem 2009. 
      
• Offentliga kvinnor. Prostitution i Sverige 1812-1918, 
      by Yvonne Svanström. Ordfront förlag, 2006. 
      
• Pornografi och prostitution – sexuella övergrepp 
      som handelsvara by Gerda Christenson, in Ed. Lundström/Nordenfors: 
      
Tystnaden är bruten. ROKS, 2001.
      
• Prostitution. Beskrivning • Analys • 
      Förslag till åtgärder, by Hanna Olsson and other 
      experts in the Swedish government commission on prostitution of that time. 
      Publica, 1981.
        
• Sedligt, renligt, lagligt: prostitution i Norden 
        1880-1940, by Anna Jansdotter and others. Makadam förlag 2007.
      
• Rapport 2008:24 Sexuell människohandel. En 
      fråga om tillgång och efterfrågan. Brå/Brottsförebyggande 
      rådet (The Swedish National Council for Crime Prevention), 2008.
      
• Se mig – Unga om sex och internet. 
      Ungdomsstyrelsen (the Swedish National Board for Youth Affairs), 2009.
      
• SOU 1995:15 Könshandeln. Betänkande 
      av 1993 års Prostitutionsutredning.
      
• SOU 2010:49 Förbud mot köp av sexuell 
      tjänst. En utvärdering 1999-2009. 
      
• Testiklarnas herravälde. Sexualmoralens historia, 
      by Hjördis Levin. Natur och Kultur, 1989.
      
• Varat och varan. Prostitution, surrogatmödraskap 
      och den delade människan, by Kajsa Ekis Ekman. Leopard förlag, 
      2010.
 
      
      
      © 
        Kvinnofronten 2013.
        Text & layout: Gerda Christenson.
        Projektgrupp: Bettan Andersson, Gerda 
        Christenson, Åsa Christenson, Annina Claesson, Kim Eldinadotter, Fotini 
        Gerani, Sara Ström, Amin Wikman & Lisa Åkesson.
		
       
        Stöter du på något argument som saknas här? Berätta 
        för oss!
		
        * Global 
          Report on Trafficking in Persons, UNODC, 2009.
       
      ** Människohandel – en kränkning 
          av mänskliga rättigheter. Fackförbund mot Människohandel, 
          FMM. Unifem, 2009.
 
	  
       
        * Rapport 
          2008:24 Sexuell människohandel. En fråga om tillgång 
          och efterfrågan. Brå, 2008.
       
      
        * Reaktionär 
          = bakåtsträvande. Kolonialism 
          = att ett land utnyttjar länder i en annan världsdel som sina 
          ”kolonier”. 
       
	  					
      
        ** 
          Imperialism betyder enligt ordboken 
          ”strävan efter världsherravälde”, alltså 
          ˜ att ett rikt land försöker öka sin ”marknad” 
          genom att knyta upp (fattiga) länder till sig och utnyttja dem 
          ekonomiskt.
        
       
	  					
      
        * Stigmatisering 
          = brännmärkning. Ungefär: social utslagning.
       
        ** 
          Report by the Federal Government on the Impact of the Act Regulating 
          the Legal Situation of Prostitutes (Prostitution Act), av Bundesministerium 
          für Familie, Senioren, Frauen und Jugend, 2007.
       
	  
        * Varat 
          och varan
– Prostitution, surrogat-
mödraskap och den delade 
          människan,
          av Kajsa Ekis Ekman. Leopard förlag, 2010.
       
	  					
      
        * 
          Eskort är en förskön- 
          ande omskrivning som ska låta som om det knappt alls handlade 
          om prostitution, utan som ett finare middags-sällskap (med sex) 
          eller nån som nästan skulle kunna passera som torskens flickvän.För 
          att ordet anses ha en så positiv klang används ”eskort” 
          idag även i reklam med kvinnor som i själva verket utnyttjas 
          i människohandel.
       
	  					
      
        * 
          SOU 1995:15 Könshandeln.
       
	  					
      
        ** 
          Se mig – Unga om sex och internet. Ungdomsstyrelsen, 2009.
       
	  					
      
        *** 
          Fact sheet from Prostitution Research & Education, USA.
       
	  					
      
        **** 
          24 frågor och svar om prostitution. Prostitutions- och Spiralenheten 
          vid Stockholms stad, 2009.
       
	  					
      
        * 
          Men who buy sex – Who they buy and what they know, av Melissa Farley, 
          Julie Bindel och Jacqueline M. Golding, från Eaves, London/ England, 
          och Prostitution Research & Education, San Francisco/USA, 2009.
       
	  					
      
        * 
          Lägesrapport 9: Människohandel för sexuella och andra 
          ändamål. Rikspolis- styrelsen, Rapport 2007:06.
       
	  					
      
        * 
          Tidskriften Dagny nr. 9-10/1902, Fröléns konversationslexikon 
          1914. Nordisk Familje- bok 1915. Tidningen Morgonbris, nr. 2, 1924. 
       
	  					
      
        ** 
          Snuttifiera = att verkligheten i media 
          och överallt skildras i små delar (”snuttar”), 
          isole- rade och utan koppling till nåt annat, vilket gör 
          det svårt att få en överblick, kunna analysera och 
          se sammanhang.
        
       
	  					
      
        *** 
          Lägesrapport 10: Människohandel för sexuella och andra 
          ända- mål 2007-2008. Rikspolisstyrelsen, Rapport 2009:1.
       
	  					
      
        **** 
          Tio år med lagen. Om förhållningssätt till och 
          erfarenheter av prostitution i Sverige, 
          av Jari Kuosmanen, TemaNord 2008:604.
       
	  					
      
        * 
          Legalizing Prostitution is not the Answer, The example of Victoria, 
          Australia, av Mary Sullivan och Sheila Jeffreys, Coalition Against Trafficking 
          in Women, CATW, 2001. och
          The Legalization of Prostitution: Myth and Reality, A Comparative Study 
          of Four Countries, av Nomi Levenkron, Hotline for Migrant Workers, Israel 
          2007.
       
	  					
      
        * 
          Tio år med lagen. Om förhållningssätt till och 
          erfarenheter av prostitution i Sverige,
av Jari Kuosmanen, TemaNord 
          2008:604.
 
	  
	  
        I en undersökning innan 
          sexköpslagen infördes uppgav cirka var 8:e man att han hade 
          ”betalat för sex”. I en undersökning nästan 
          tio år efter lagens införande beskrev cirka var 12:e man 
          motsvarande. Eller 13,6% av männen i Sverige 1996 mot 9% 2008. 
          Undersökningarna är för små för att det ska 
          gå att jämföra helt, men det pekar alltså mot 
          att prostitutionsköparna blivit färre. Undersökningen 
          från 2008 frågade också om stöd för sexköpslagen. 
          Drygt 7 av 10 svarade att de stöder lagen, men stödet var 
          klart starkare bland de yngre (nästan 8 av 10). 
 
        * 
          Study on National Legislation on Prostitu-
tion and the Trafficking in Women and Children. The EU parliament/ Transcrime 2005.
       
	  					
      
        ** 
          Prostitution, Violence Against Women, and Posttraumatic Stress Disorder, 
          av Melissa Farley och Howard Barkan, 1998.
       
	  					
      
        *** 
          Pornography and Prostitution in Canada: Report of the Special Committee on Pornography and Prostitution, 1985.
       
        * 
          SOU 1995:15 Könshandeln.
       
	  
        * 
          Stigmatisering = brännmärkning. 
          Ungefär: social utslagning.
       
	  
        ** 
          Det är en härskar- teknik, som brukar kallas dubbelbestraff- 
          ning – damned if you do, damned if you don’t.
       
	  
        *** 
          Snuttifiera 
          – se kapitlet om lagstiftningen.
       
	  
        * 
          Puritan = ”renhetsivrare”. 
          Mot öppenhet om sexualitet. Används ibland som ”sexualfientlig”.
       
	  
        * 
          Bortom offer eller överlevare. Sexuellt våld, identitet och feministisk 
          teori och praktik. Liz Kelly, Sheila Burton och Linda Reagan i Sexuella 
          övergrepp mot kvinnor och flickor, ROKS 1997.
       
	  
        * 
          Testiklarnas herra- välde. Sexualmoralens historia, av Hjördis Levin. 
          Natur och Kultur, 1989.
       
	  
        * 
          Markets Red Light States: Who Buys Online Adult Entertain- ment? av 
          Benjamin Edelman, i Journal of Economic Perspectives, nummer 1/2009.
       
	  
        * 
          Kön till salu – Om Europas vägval i prostitutionsfrågan. Pockettidningen 
          R nummer 2-3/2006.
       
	  
        * 
          För prostituerade, mot prostitution. Debattartikel i tidningen Arbetaren, 
          nummer 33/2002.
       
	  
        * 
          Torsk = att ”torska” betyder 
          även åka fast/förlora/bli lurad, och uttrycket används 
          om prostitutionsköpare av den som vill markera omvänt maktförhållande.