«
Tillbaka
Kvinnor marscherade till rådhuset i Bloemfontein i protest
mot passlagarna.
Svarta och färgade
räknades inte som medborgare i provinsen Oranjefristaten i
Sydafrika, som vid den här tiden var under brittiskt styre.
Iställets sågs de bara som de vita stadsbornas tjänare.
De måste förhålla sig till var de var tillåtna
att vistas i det offentliga rummet.
Redan 1891 hade dessutom passlagar införts i staden
Bloemfontein. I början av 1900-talet skärptes passlagarna.
Svarta och färgade måste ha en passbok med sig hela tiden.
I den fanns information om arbetsgivare, tjänsteår, bostadsort,
lön, och om personen betalade hyra och skatt. De måste
också betala en avgift för att förnya passboken
varje månad.
Kvinnorna förödmjukades dessutom då
de tvättade åt vita. Först hämtade de tvätten
hos arbetsgivaren, sen tog de hem den till sig själva och tvättade
den, och lämnade sedan tillbaks den rena tvätten. Men
de vita trodde att de svarta var "ohygieniska" och blev
rädda att smittas av diverse sjukdomar. Därför byggdes
1906 offentliga tvättstugor, dit tvätterskorna var tvungna
att ta de vitas tvätt. Men för att tvätta där
måste tvätterskorna betala en avgift varje gång.
Kombinationen rasistiska regler, förödmjukande
passlagar och alla avgifter som måste betalas gjorde kvinnorna
allt mer arga. Vid den tiden fick polisen rätt att när
och var som helst kräva att få se passen och den som
inte hade passet med sig greps och fick betala böter. Spridda
protester mot passlagarna uppstod flera gånger, men ingenting
samlat.
Inte
förrän 1912. Då tog Charlotte
Maxeke, och hennes nystartade organisation BWL,
Bantu Women's League, initiativ till
en petition för passlagarnas avskaffande. Mer än fem tusen
kvinnor undertecknade petitionen, och en delegation från dem
reste och överlämnade petitionen till inrikesministern
i Kapstaden. Han uttalade sig posititvt, men tiden gick och ingenting
hände.
Tvärtom förvärrades polisens trakasserier
av kvinnorna. Det fick till slut kvinnorna att tröttna. "Vi
är färdiga med vädjanden, nu kräver vi",
blev deras paroll. Inspirerade av bland annat suffragetterna
i Storbritannien, bestämde de sig för att satsa på
civil olydnad.
BWL och OFSNCWA, Orange
Free State Native and Coloured Women’s Association
– en organisation som startades just för anti-pass-kampanjen
– organiserade ett massmöte den 28 maj 1913. Med Charlotte
Maxeke i spetsen marscherade några hundra av deltagarna till
borgmästaren för att informera honom om att de vägrade
anpassa sig till passlagarna. När han inte tog emot dem gick
de till polisstationen där de rev sönder sina pass. Mer
än 80 kvinnor greps och åtalades.
Dagen
därpå marscherade cirka sexhundra kvinnor till
tingsrätten och sedan till rådhuset med plakat med texter
som "Pass betyder utblottade barn"
och "Pass betyder krossade hem".
De samlades på trappan där de sjöng, skrek och krävde
att alla anklagelser mot kvinnorna skulle läggas ner.
Borgmästaren gick med på att kvinnor utan
pass inte längre skulle gripas, men det höll bara i två
veckor. Skillnaden var att kvinnorna då var förberedda.
När polisen efter två veckor grep en kvinna rusade flera
kvinnor till. Alla greps. Nästa dag samlades massor av kvinnor
vid polisstationen för att protestera mot gripandena och det
blev ett stort tumult med polisen. Över trettio kvinnor greps
och sattes i fängelse. Deras organisationer samlade in pengar
för att hjälpa dem på olika sätt.
Kvinnornas kampanj fortsatte och de våldsamma
gripandena av dem uppmärksammades i medierna. Det fick liknande
protester att bryta ut i hela Oranjefristaten. Kvinnor, även
sympatiserande vita, började bära blåa band och
rosetter som tecken på deras stöd.
1914 överlämnade kvinnorna en ny petition,
denna gång till generalguvernören. Vid den tiden lovade
premiärministern att se över alla passlagar.
Samtidigt hade kvinnornas uthållighet lett till
att polisen slutade att kontrollera pass i Bloemfontein. Men passlagarna
togs inte bort formellt förrän 1923.
När apartheidtiden inleddes i Sydafrika
1948 återinfördes så småningom passlagar.
Kvinnornas anti-pass-kampanj i Bloemfontein blev då förebild
för flera anti-pass-kampanjer under 1950-talet.
Kvinnor bränner sina pass i en aktion under mitten av 1950-talet.
|