« Anna
Riwkin – världsberömd svensk fotograf
Anna
Riwkin föddes den 10 juni 1908 i Homel i Vitryssland.
Hemma i familjen kallades hon Anusjka
eller Channo. När Anna var 8 år
flyttade familjen till Sverige, så Anna och hennes syskon
växte upp här.
Först tänkte Anna bli dansös, men en
fotskada stoppade karriären. Istället blev hon dans- och
teaterfotograf. 1928 öppnade hon en egen ateljé i Stockholm.
Anna
och hennes syskon umgicks med konstnärer och författare,
så i väntan på att hennes studio skulle bli lönsam
fotograferade hon sina vänner och satte upp bilderna på
dem som säljargument: Karin Boye,
Elise Ottesen Jensen,
Elin Wägner och andra dåtida
kändisar. Genom sin bror Josef fick hon också kontakt
med kända konstnärer i Paris, och Anna fotograferade dem
alla: Salvador Dalí, Max
Ernst, Man Ray och många
andra.
Klicka på självporträttet till höger
för att se i större format.
1929
gifte sig Anna Riwkin med journalisten Daniel
Brick. De samarbetade sedan både i tidningar och gemensamma
böcker. Bland annat i den radikala tidskriften Spektrum,
som även Karin Boye, och Annas syskon Josef och Eugénie
jobbade med, samt Judisk krönika,
som Daniel Brick grundade.
Självporträtt som Nefertite.
Under 1930-talet fick Anna en ny granne
till sin ateljé. Det var RFSU som startade sin mottagning
för sexualrådgivning. Där jobbade Elise Ottesen
Jensen, och det var då hon och Anna
blev nära vänner. Anna Riwkin följde med på
några av Ottars resor
runt i Sverige där Ottar föreläste om sexualkunskap
(och om preventivmedel fast det var förbjudet då).
Porträttfotografi av kändisar gav pengar,
men Anna ville fotografera annat. Hon reste runt i världen
och gjorde fotoböcker om barn i olika länder, många
av dem med text av Astrid Lindgren.
Sammanlagt blev det 19 böcker, som översattes till en
mängd språk och gjorde Anna internationellt känd.
Idag, när Anna Riwkin nästan är bortglömd i
Sverige, finns det fortfarande många äldre som minns
just hennes barnböcker med värme.
Att hon var kvinna och judinna gjorde
det inte lättare för Anna Riwkin att göra sig ett
namn som fotograf. Men för henne var det självklart att
göra det. Det finns många historier om hur hon var en
glad, engagerad och vänlig person, men också att hon
inte kompromissade med sitt fotograferande, utan alltid gjorde som
hon själv ville.
Anna
Riwkin reste också på reportageresor för olika
tidningar. Ofta ledde det till att hon dessutom gav ut fotoböcker
från resorna. En av hennes mest kända bilder föreställer
en äldre kvinna i Israel som sträcker upp en arm i klagan.
Den var med på fotoutställningen The
Family of Man, som turnerade mellan stora städer över
hela världen under några år under 1950-talet. Det
är en av fotohistoriens mest omdebatterade och uppmärksammade
utställningar.
Att försöka få människor att närma
sig varandra var viktigt för Anna Riwkin. Därför
gjorde hon också fotoböcker om exempelvis romer och samer.
Förutom fotografi gillade Anna att måla, men hennes målningar
är inte lika kända.
Som
judinna var Anna Riwkin väldigt intresserad av staten Israels
bildande. Hon och hennes man gav ut flera böcker om Israel.
Men tyvärr insåg de inte vad upprättandet av staten
Israel betydde för palestinierna.
Efter ett liv av fotograferande dog Anna Riwkin den
19 december 1970 i Tel Aviv i Israel, 62 år gammal.
Anna
Riwkin finns representerad i Sverige vid Moderna
museet och Nationalmuseum. Hennes
arkiv och fotografier donerade hon i sitt testamente till Moderna
museet.
Flera av hennes fotografier har även använts för
att ta fram svenska frimärken.
|