«
Startade den första skolan i Europa
för kvinnor som målade
Elisabetta
Sirani föddes i Bologna i Italien den 8 januari 1638.
Hennes mamma vet vi inte så mycket om, annat än att hon
hette Margherita. Pappan var konstnären
Giovanni Andrea Sirani. De hade tre
döttrar och en son. Elisabetta var äldst av barnen.
Redan
som liten visade sig Elisabetta konstnärligt lagd. Hon skrev
poesi och spelade harpa, och hon gjorde etsningar och målade.
Konstskolorna var inte öppna för flickor då, så
det var ingen tillfällighet att de flickor som trots allt fick
lära sig måla var de som hade konstnärer till pappor
– som gick med på att undervisa dem. Det gällde
ju även den kända Artemisia
Gentileschi.
Men annars var det allmänt en bra tid för
kvinnor i Bologna då, exempelvis var Bolognas universitet
öppet för kvinnor.
Elisabetta Sirani visade sig vara skicklig på
att måla. Redan när hon var 16 år gammal hade hon
blivit en eftertraktad konstnär. Vid 19 års ålder
fick hon sitt första offentliga uppdrag, för kyrkan San
Girolama alla Cerosa i Bologna: målningen "Kristi dop"
i ungefärlig storlek 4 x 5 meter.
När
Elisabettas pappa drabbades av gikt och inte längre
kunde arbeta, fick Elisabetta försörja familjen. Pappan
tog hand om alla pengar hon fick för målningarna. När
hon fick något annat i ersättning, exempelvis ett smycke,
fick hon behålla det.
På den tiden skrev de flesta konstnärer en
lista på alla tavlor de målade färdiga, och det
gjorde även Elisabetta Sirani. Hon skrev upp vad verken föreställde,
när hon hade målat dem, vem som köpt dem och var
de skulle hänga. Men det fanns också tavlor som Elisabetta
inte skrev upp på sin lista. Det var mindre målningar,
som hon gjort i smyg, utan att pappan visste om dem. Pengarna hon
fick för de verken gav Elisabetta direkt till sin mamma för
att mamman skulle ha några pengar.
Nedanför
till vänster: Timoclea kastar ner kaptenen i brunnen.
Vill du se målningen större, klicka på bilden!
Förutom
att Elisabetta Sirani var en skicklig konstnär, som behärskade
flera stilar, målade hon ovanligt snabbt. Hennes ateljé
blev en turistattraktion, där folk stod och såg henne
arbeta. Att hon dessutom var en kärleksfull, gladlynt och vacker
person
gjorde henne inte mindre populär. 1664 fick hon besök
av Toscanas kronprins Cosimo och han beställde flera verk av
henne.
Kvinnor var som sagt inte välkomna på konstskolorna
i Europa på den tiden (förutom på konstskolor inom
nunnekloster), och det störde Elisabetta. Hon började
undervisa kvinnor i målning. Först de yngre systrarna
Anna Maria och Barbara,
och från 1652 allt fler. Vid Elisabetta Siranis konstskola
gick snart både unga och äldre kvinnor, både rika
och fattiga. Konsten var det viktiga.
Judith
med Holofernes huvud.
Våren 1665 började Elisabetta klaga på
magsmärtor. De gick så småningom över, men
i slutet av sommaren samma år kom en ny attack. Den 28 augusti
dog Elisabetta Sirani plötsligt, endast 27 år gammal.
Det spekulerades vilt i Bologna om Elisabetta Siranis
plötsliga död. Hennes pappa krävde en obduktion och
då fann läkarna massor av små hål i magsäcken.
Pappan var säker på att en tidigare tjänsteflicka,
Luca Tolomelli, hade förgiftat
Elisabetta, så han stämde Tolomelli. Men rätten
frikände henne. I modern tid har teorin snarare varit att Elisabetta
dog av blödande magsår.
Tre månader efter hennes död gav staden Bologna
Elisabetta Sirani en storstilad begravning. Pampigast var katafalken
i imiterad marmor, där en kvinna i naturlig storlek sitter
och målar.
Den ovanliga skola Elisabetta Sirani hade startat lades
tyvärr ner i och med hennes död.
Eleanor Tufts: Our hidden heritage
– five centuries of women artists.
|