«
Konstnären som lyfte svarta kvinnors
vardag
Alice
Elizabeth Catlett föddes den 15 april 1915 i Washington
DC i USA. Hennes far- och morföräldrar var födda
i slaveri och hon växte upp med deras berättelser om det
hårda livet på plantagerna. Elizabeth var yngst av tre
syskon och båda hennes föräldrar hade jobbat som
lärare, men pappan dog strax innan Elizabeth föddes.
Redan
som barn började Elizabeth hålla på med konst.
Hon blev också feminist redan som barn, och stolt över
att gå på en skola som fått namn efter Lucretia
Mott. Tack vare pengar som hennes mamma sparat, och att Elizabeth
arbetade lediga stunder under studietiden, kunde hon sedan utbilda
sig vid Howard University.
En
av hennes lärare sa att det viktiga var att skildra det som
en verkligen känner till, så Elizabeth började skulptera
afroamerikanska kvinnor och barn i arbetarklassen. 25 år gammal
var hon den första svarta kvinnan som tog examen i konst vid
universitetet i Iowa.
1941 gifte hon sig med sin första man och flyttade
till New York. Där både jobbade hon som lärare och
fortsatte studera konst själv, samtidigt som hon umgicks i
konstnärskretsar.
Som svart kvinna fick Elizabeth lägre
lön än alla andra lärare och hon drev en kampanj
för likalön, men lyckades inte få igenom det. Som
svart kunde hon också nekas tillträde till museum när
hon skulle ta med sig sina elever på studiebesök. Alla
sina samlade erfarenheter av förtrycket som svart och som kvinna
använde hon i sin konst.
1946
flyttade Elizabeth Catlett till Mexiko för att resa runt och
studera med stöd av ett stipendium. Hon tyckte att den amerikanska
konsten hade tappat sitt sociala perspektiv, medan den mexikanska
konsten behöll det. Men väl i Mexiko skilde hon sig. Hon
gick med i TGP, Taller
de Gráfica Popular, som gjorde konst som stod till
vänster.
Där jobbade hon med träsnitt och linoleum
och skapade affischkonst, samtidigt som hon illustrerade utbildningsmaterial
för att öka läskunnigheten. Under den här tiden
gjorde hon många av sina berömda affischer av Harriet
Tubman, Sojourner
Truth och Frederick Douglass.
Klicka på bilderna för att se
dem större!
Genom arbetet i TGP träffade Elizabeth
Catlett konstnärerna Frida Kahlo,
Diego Rivera och David
Alfaro Siqueiros. Hon mötte också konstnären
Fransisco Mora som hon gifte sig med.
Tillsammans
fick de tre söner som alla började jobba med musik, film
och bildkonst.
Men Elizabeths aktivism i samband med en jänvägsstrejk
1949 ledde till att hon arresterades. Det, tillsammans med medlemskapet
i TGP och det faktum att hon var vän med medlemmar i kommunistpartiet,
ledde till att hon övervakades av USA, och förbjöds
att återvända till USA, hon förklarades icke-önskvärd.
Elizabeth Catlett blev statslös, vilket till slut gjorde att
hon ansökte om att få bli mexikansk medborgare. Men det
var först 1962, efter att hon nekats att ens få besöka
sin döende mamma i USA.
Som feminist deltog Elizabeth bland annat
för National Union of Mexican Women
i kongressen Women in the Americas
1963. Samma år gjorde hon en affisch för Kvinnornas
Världskongress i Moskva. I takt med att feminismen och
Black Arts Movement växte även i USA i slutet av 1960-talet
uppmärksammades Elizabeth Catletts konst allt mer i USA. Hon
gjorde affischer till stöd för Black Panthers, Angela
Davis och Malcolm X. När
en stor utställning med hennes verk ordnades på Studio
Museum i Harlem 1971 fick hon tillfälligt tillstånd att
resa in i USA för att arbeta med utställningen. Men hon
fick inte tillbaka sitt amerikanska medborgarskap förrän
2002.
Elizabeth Catlett med en av sina skulpturer.
Ända
fram till 1975 jobbade Elizabeth Catlett som lärare,
hon var den första kvinnan som professor i skulptur på
Universidad Nacional Autónoma de México. Men 1975
slutade hon som lärare och koncentrerade sig på sin egen
konst på heltid.
Som skulptör blandade Elizabeth Catlett gärna
olika material och jobbade med lera, trä, marmor, onyx, brons
och en sorts mexikansk sten som kallas cantera.
Kvinnoförtryck, klassförtryck och rasism var
återkommande teman i hennes konst. Hon
brukade säga att hon ville skildra svarta arbetarkvinnors styrka
och kamp.
Förutom allt annat jobbade Elizabeth Catlett även
med offentlig utsmyckning och med statyer, bland annat av Mahalia
Jackson, Louis Armstrong och
Martin Luther King.
Elizabeth Catlett fortsatte att skapa konst ända
fram till sin död. Hon dog i sömnen den 2 april 2012 i
sitt hem i Cuernavaca i Mexiko, 96 år gammal.
Elizabeth
Catlett har fått en lång rad priser och utmärkelser
genom åren, bland annat International
Sculpture Center livsgärningsutmärkelse 2003. Hennes
verk finns på de flesta stora muséer i USA och Mexiko
och på några museum i Europa. På universitetet
i Iowa har Elizabeth Catlett Residence Hall
fått namn efter henne.
Klicka
här
om du vill se fler exempel på
Elizabeth Catletts bilder och skulpturer.
|