«
En radikal röst mot prostitution
i sent 1800-tal
Eleonora
Magdalena Bergman
föddes i Strängnäs den 5 januari 1842. Hon
var alltså döpt till Eleonora, men kallades alltid Ellen.
Pappan var präst och Ellen och hennes fyra systrar utbildades
hemma av honom och Ellens mamma, Mathilda
Scholander. Musiken var en viktig del av deras liv. Ellen
spelade violoncell (cello), men med tiden blev det sång hon
ägnade sig åt.
Det sägs att Ellen var "ostyrig och vild"
som barn, och att hon inte ville anpassa sig till hur flickor skulle
bete sig, så kanske hon redan då grundlade sin lust
att kämpa för kvinnors rättigheter.
1864
började Ellen sin utbildning vid Kungliga Musikaliska Akademien
i Stockholm. Där tog hon organistexamen, utbildade sig i cello,
orgel, harmonilära och solosång, och började jobba
som sånglärarinna. Det fortsatte hon att arbeta som under
resten av sitt liv. Dessutom var hon tonsättare.
Men Ellen Bergman var också feminist, och agitator.
Trots att hon som vuxen beskrevs som en lugn och stillsam person
i övrigt, var hennes offentliga tal både skarpa och välformulerade.
Det retade förstås upp den tidens manschauvinister, till
exempel kallade August Strindberg henne för den "djefla
maran Ellen Bergman".
I början av 1870-talet hade den engelska prästfrun
Josephine Butler startat organisationen
British,
Continental and General Federation för att kämpa mot
prostitution. 1878 startade en svensk avdelning. Den kallades kort
och gott för Federationen
och den samlade först både radikalare feminister och
välgörenhetskvinnor. Ellen Bergman var med redan från
början, och 1881 valdes hon in i styrelsen.
Det kan vara svårt för oss idag
att förstå hur uppseendeväckande det var att kvinnorna
i Federationen talade offentligt om mäns sexualitet, och gav
ut en tidning som skrev om såna frågor. Många
av Federationens medlemmar var ju gifta, och därmed omyndiga,
och kvinnor hade inte rösträtt. Ändå tog de
sig friheten att både kritisera männen för att de
var prostitutionsförövare och ifrågasätta samhället
för att det gjorde det lätt för prostitutionen –
genom systemet att regelbundet kontrollera
prostituerade kvinnor för könssjukdomar i det så
kallade reglementeringssystemet.
Ellen Bergman argumenterade både mot prostitutionen
och mot äktenskap. Hon skrev att inom äktenskapet hade
kvinnan alla skyldigheter och mannen alla rättigheter. Hon
ansåg att kvinnor hade långt viktigare uppgifter i livet
än bara äktenskap och moderskap. Själv gifte hon
sig aldrig. Hon fick förstås hårt mothugg –
precis som vi feminister idag kan bli kallade "manshatare",
framställdes hon som alldeles för negativ till män,
men hon svarade vänligt:
"Väl
blir jag ofta bitter i mina utlåtanden mot männen
vid tanken på reglementeringen såväl som
på deras sätt i allmänhet att behandla oss
qvinnor från urminnes tid tillbaka. Om jag likväl
vädjar till Er, män, huru I skullen känna det
i vårt ställe, så kanske I ändå
ej med godt samvete kunden säga, att min bitterhet är
obefogad?"
Federationens
medlemmar kallade kvinnorna i prostitutionen för sina systrar.
En del sa det lite ovanifrån och i perspektiv av välgörenhet,
men andra, som Ellen, menade att den förnedring som vissa kvinnor
utsattes för egentligen handlade om synen på alla
kvinnor, och att alla kvinnor måste kämpa tillsammans
mot patriarkatet.
Det
var också den synen på kvinnoförtryck som kom fram
i den första petitionen som Federationen lämnade till
regeringen, i december 1883, med krav på att reglementeringssystemet
skulle upphöra. Den kallades Kvinnopetitionen,
för att alla 2500 undertecknare var kvinnor. I den stod att
reglementeringssystemet påverkade samhällets syn på
kvinnan som människa och medborgarinna,
och att reglementeringen visade att kvinnans
likställdhet inför lagen i praktiken inte existerade.
Men Federationen förändrades,
det fanns allt mindre plats för radikal kvinnokamp. Ellen Bergman
lämnade i praktiken Federationen redan 1885, även om hon
formellt var kvar. Istället engagerade hon sig i FBF,
Fredrika Bremer-förbundet. Senare
blev hon också engagerad i
Teosofiska Samfundet, som hon var med
om att bilda i Sverige (en lära, som menar att alla religioner
kan enas i en gudomlig vishet). I samband med arbetet med samfundet
reste hon till USA ett antal gånger.
1876 valdes Ellen Bergman in i Kungliga Musikaliska
Akademien, och 1899 fick hon medaljen Illis
quorum.
Förutom sitt övriga engagemang var Ellen Bergman
också rösträttskvinna. När LKPR,
Landsföreningen för kvinnans politiska
rösträtt, skulle arrangera en internationell kongress
för IWSA,
International Woman Suffrage Alliance,
i Sverige 1911 var Ellen Bergman en av dem som donerade pengar för
att göra kongressen möjlig.
Om Ellen Bergman som person skrev Ann-Margret
Holmgren i tidningen Idun när Ellen fyllde 70 år:
"Man trifs så väl i hennes
sällskap, emedan hon ser ljust på lifvet, är glad
och trofast i vänskap och kamratskap och sist, men icke minst,
emedan hon är tolerant och varmhjärtad som få."
Enligt Ann-Margret Holmgren var Ellen dessutom så
ungdomlig och "käck" att hon fortfarande i 70-årsåldern
brukade simma "som en fisk i öppen
sjö" på somrarna och bada kallbad på
vintern.
Ellen Bergman dog den 5 december 1921, en månad
innan hon skulle fylla 80 år.
Yvonne Svanström: Ellen Bergman och
den svenska Federationen – Kvinnoemancipation
och sedlighet i Sverige 1880-1900, i boken Sedligt,
renligt, lagligt – Prostitutionen i Norden 1880-1940.
Makadam förlag 2007.
I Musikverkets arkiv finns noter
till Ellen Bergmans Tre
visor med accompagnement för piano.
|