FlorenceLois Weber föddes den 13 juni
1879 i Allegheny City, i Pennsylvania i USA. Hon var den mellersta
av tre systrar. Familjen var djupt kristna och medlemmar i Evangelical
Church Army Workers, en organisation som liknar Frälsningsarmén.
De sjöng, spelade och predikade på gator och torg. Senare
deltog Lois i det missionerandet, och det la grunden för hennes
sociala engagemang. De spelade och sjöng även på
fängelser, sjukhus och militärbaracker, och i Pittsburghs
prostitutionskvarter.
Lois
studerade musik och sågs som ett musikaliskt underbarn. Hon
blev konsertpianist och 1903, när hon var 24 år, reste
hon under ett år på turné runt USA. Men efter
en olycka med ett piano slutade hon att spela.
Istället flyttade Lois Weber till New York och
började spela teater. Hon fick jobb på en turnerande
teater, vars ledare var Wendell Phillips Smalley.
De gifte sig och fortsatte arbeta tillsammans. Bland annat med vad
som kallades "phonoscènes", där inspelad musik
spelades upp samtidigt som en stumfilm med mimande skådespelare,
så att de blev ett slags förstadie till dagens musikvideor.
Ganska snart började Lois Weber göra allt
med film. Hon producerade sin första film. Hon skrev manus
och mellantexter, designade kostymer och scenografi, agerade både
regissör och skådespelerska, redigerade filmerna, och
hon kunde till och med framkalla filmnegativen.
1913 producerade Lois Weber den första
engelska versionen av Oscar Wildes Dorian
Grays porträtt, medan hennes man regisserade
utifrån hennes manus.
Lois Weber experimenterade hela tiden med filmtekniken,
hon testade med filmlager på varandra, med sofistikerade tekniker
för belysning, koreograferade kamerarörelser och andra
effekter som var nya för sin tid.
1913 blev hon också den första att använda
split screen- teknik för
att skildra vad som händer på flera ställen
samtidigt – i filmen Suspense.
Senare har det visat sig att tekniken ungefär samtidigt
uppfanns i Danmark.
Många av de stumfilmer som gjordes då
var kortare historier. Men 1914 blev Lois
Weber
även den första kvinnan i USA som regisserat en
långfilm, samtidigt som hon blev den första regissören
i USA – oavsett kön – som regisserat en Shakespeare-komedi:
Köpmannen i Venedig. Dessutom
var hon den första kvinnan i Motion
Pictures Directors Association.
Lois
Weber blev en av Hollywoods absolut mest kända filmskapare.
Hon gjorde långt över hundra stumfilmer, men endast ett
20-tal finns bevarade. Typiskt för hennes filmer var att de
tog upp sociala frågor som fattigdom, alkoholism, opiummissbruk,
prostitution, födelsekontroll/abort (i en tid när det
var förbjudet att sprida information om födelsekontroll!),
klassfrågor, dödsstraff, antisemitism/rasism.
Själv sa hon att det var hennes bakgrund som evangelist
som gjorde att film passade henne så bra: –
I rörliga bilder har jag funnit mitt livs arbete. Jag får
utlopp för mina känslor och mina ideal. Jag kan predika
det jag har i mitt hjärta, och i och med möjligheten att
skriva manus, agera huvudroll, och styra hela produktionen, har
jag bara mig själv att skylla på om budskapet inte går
fram.
1914
blev det minst sagt uppståndelse då Lois Weber
i filmen Hypocrites hade med "den
nakna sanningen" i form av en spökliknande helt naken
kvinna. I New York blev det upplopp och i Boston krävde borgmästaren
att på varje enskild bildruta av filmen där kvinnan framträdde
(och det var många) måste det för hand målas
på kläder. Lois Weber tyckte bara att reaktionerna
visade på just det filmen handlade om: hyckleri.
Vid 38 års ålder, 1917, startade Lois Weber
sitt eget filmproduktionsbolag, Lois Weber
Procutions. Det gjorde henne till första kvinna med
eget produktionsbolag. Mary
Pickford blev den andra kvinnan som gjorde det. Dessutom hjälpte
Lois Weber även andra kvinnor att komma fram inom film; både
skådespelerskor, manusförfattare och regissörer.
Men i början av 1920-talet började det gå
sämre för Lois Webers filmproduktionsbolag och företaget
gick i konkurs. Hon skilde sig från Smalley, men de fortsatte
vara vänner.
Lois Weber fortsatte att göra film för större
bolag, men med långa uppehåll emellan. 1934 gjorde hon
sin sista film, vilket samtidigt var hennes första talfilm:
White Heat. Under de sista åren skrev Lois
Weber på sina memoarer, men den 13 november 1939 dog Lois
Weber av blödande magsår, 60 år gammal. Begravningen
ordnades av Frances Marion, en framgångsrik
manusförfattare som Lois Weber en gång i tiden hade hjälpt
fram.
Den 8 februari 1960 tilldelades Lois Weber en stjärna på
Hollywood Walk of Fame. De flesta av hennes filmer är har förstörts
med tiden, men ett 20-tal finns bevarade och har restaurerats.
Bild överst av filmrulle: freepik.com
Klicka
på titlarna här nedanför för att se några
av Lois Webers filmer: