«
Tillbaka
Även om Olympe
de Gouges formellt avrättades för att hon gick emot att
kungen skulle giljotineras, är det helt klart att det var hennes
kvinnopolitiska åsikter som stack i ögonen på männen
som hade ledningen för Frankrike under revolutionen.
Deklarationen
om kvinnans rättigheter slog fast full jämlikhet mellan
kvinnor och män, och krävde uttryckligen sådant
som lika rätt att inneha offentliga tjänster, ämbeten
och befattningar. Men Olympe de Gouges gick i deklarationen längre
än så – hon skrev in att "rätten att
uttrycka sig fritt" också gav kvinnor rätten att
namnge fadern vid en eventuell graviditet. Och att barn skulle ha
samma rättigheter oavsett om de fötts inom äktenskap
eller inte.
Det var radikalt på flera sätt. Det hindrade
gifta män med makt från att slippa undan allt ansvar
efter att de hade utnyttjat någon ogift ung kvinna sexuellt.
Samtidigt gick kravet också emot hela föreställningen
om män som rationella och objektiva samhällsmedborgare
respektive kvinnor som könsvarelser, eftersom det gjorde även
männen till könsvarelser genom att lyfta fram deras delaktighet
i reproduktionen.
Det var ju just kvinnans biologiska funktion som brukade
föras fram som argument för att kvinnor inte kunde ha
medborgerliga rättigheter. Men om mannen gjordes lika ansvarig
för reproduktionen, blev inte han då också en biologisk
könsvarelse, och varför skulle kvinnor och män då
inte vara lika även i egenskap av "rationella och objektiva"
samhällsmedborgare?
Ovanpå allt annat visade kravet att kvinnor hade
ett annat intresse än män i fråga om detta. Det
faktum att det alltså fanns en motsättning mellan könen
avslöjade samtidigt att idén om "den objektiva
mannen" faktiskt inte alls stämde överens med verkligheten.
Det var tyvärr inte så konstigt att den
franska revolutionens män ville bli av med en så radikal,
analytisk och driftig kvinna som Olympe de Gouges.
Olympe de Gouges på väg mot giljotinen.
|