«
Tillbaka
Handarbetets Vänners butik på Brunkebergstorg 18.
Föreningen
Handarbetets Vänner (HV) startades 1874 på initiativ
av Sophie
Leijonhufvud Adlersparre, Hanna Winge
och Molly Gothlieb. Syftet var att
ge kvinnor en möjlighet att kunna försörja sig, men
också att gynna svensk slöjd.
Sophie Leijonhufvud Adlersparre blev föreningens
ordförande och Hanna Winge var den första konstnärliga
ledaren. Kända svenska konstnärer gjorde förlagor
till gobelänger som sedan vävdes hos Handarbetets Vänner
eller las ut på uppdrag till väverskor på flera
olika orter i landet. HV jobbade också med inredningstextil,
tapetvävnad, matt- och möbeltyger, ridåer, konstbroderi
och spetsknyppling.
Föreningen arbetade med internutbildning i broderi
och textilt konsthantverk, och från 1891 höll de kurser
för vävlärare. Från och med 1915 fick HV ett
särskilt statsbidrag för undervisningen. Kurserna var
aldrig separatistiska enbart för kvinnor, men det var endast
kvinnor som ville gå dem. Först på 1960-talet började
män söka sig dit.
För att kunna visa upp sin verk och sälja
dem skaffade HV en lokal både för utställning och
försäljning. De blev också officiell hovleverantör.
Försäljnings- och utställningslokalen Birger Jarlsgatan
5, 1906.
De
kvinnor som först arbetade med Handarbetets Vänner reste
runt i landet och samlade på sig exempel på textil folkkonst
att ha som inspiration för nya arbeten.
Handarbetets Vänner hade också stor betydelse
för den feministiska rörelsen i Sverige. Det var inte
bara så att föreningen startades av feminister. Många
av medlemmarna genom åren var feminister. När Dräktreformföreningen
försökte förändra att det dåtida kvinnomodet
tvingade kvinnor att bära korsetter, snörliv och långa,
tunga kjolar i lager, som hindrade dem från att röra
sig, skapade Hanna Winge 1885 ett förslag till reformdräkt.
1911 höll den internationella rösträttsroganisationen
IWSA, International
Woman Suffrage Alliance, sin kongress i Sverige. Till den
tillverkade Handarbetets Vänner det standar som IWSA sedan
förde med sig överallt genom åren. Standaret var
designat av Eivor Hedvall Fischer.
Skisserna till det och många andra arbeten finns idag hos
Nordiska
muséet. I tidningen Dagny beskrevs standaret så
här:
"Baneret,
som utgöres af hvit sidendamast och är två meter
högt och en meter bredt, är broderadt på båda
sidor. Framsidan är rikt utförd i guld och silfver samt
i olika toner af gult silke, från guldgult till orange.
Orden upptill: International Woman Suffrage Alliance, äro utförda i höga
guldbokstäfver."
Handarbetets Vänner är aktivt
även idag. Numera beskriver sig HV som ett "centrum
för utbildning, utveckling, tillverkning och experiment av
avancerade textilier och design".
|