«
"Den amerikanska inredningsdesignens
moder"
Candace
Thurber föddes den 24 mars 1827 i Delhi, en småstad
i Delaware County i staten New York i USA. Men familjen flyttade
snart till Oswego vid Lake Ontario. Candace var det tredje av familjens
åtta barn. Föräldrarna var abolitionister*,
så de använde inte bomull eller något som var avhängigt
slaveriet. När Candace såg tillbaka var hon övertygad
om att deras farm var en del av den underjordiska
järnvägen.
16 år gammal träffade Candace den nästan
tio år äldre specerihandlaren Thomas
Mason Wheeler, som var bror till prästens fru i Oswego.
Ett år senare gifte hon sig med honom. Paret flyttade först
till Manhattan, sedan till Brooklyn och sedan till Queens. De fick
fyra barn: Candace, James, Dora och
Dunham.
Candace
hade redan som barn börjat sy och brodera. Både hon och
hennes man var konstintresserade, och som gift fru fick Candace
utlopp för sin konstnärlighet genom heminredning. Men
hon studerade också måleri för flera vänner
som var konstnärer. Hela familjen gjorde dessutom flera längre
resor i Europa, där Candace fick chans att se europeisk konst
i Tyskland, Italien, Frankrike och Storbritannien.
1871 ställde Candace ut blommålningar på
National Academy of Design. Hon gick också med i LAA,
Ladies' Art Association, en förening
för kvinnor som var konstnärer och som bildats 1867.
När barnen var större började Candace
skriva om heminredning i den tidskrift för specerihandlare
som hennes man redigerade. 1875 blev det en egen, återkommande
del av tidningen, kallad Home Department,
som Candace skrev och redigerade.
Candaces och hennes syskon, som hon verkar ha stått fortsatt
nära genom
åren. Sittande från vänster: Horace, Francis, Lucy
(mamman) och Charles.
Stående: Candace, Abner, Lydia och Lucy, 1860-tal.
1876
besökte Candace Wheeler Philadelphia
Centennial Exposition, där konsthantverk från
brittiska Royal School of Art Needlework
fanns representerat. Hon blev djupt påverkad, både av
de utställda verken och vad hon lärde sig om villkoren
för de kvinnor som broderat arbetena. Hon började fundera
på om hon skulle kunna starta en liknande verksamhet i USA,
för att lyfta handarbetet som konstnärskap bland kvinnor
där. Tanken var att stötta kvinnor som var textilarbetare
och ge dem möjlighet att leva på sitt konsthantverk som
yrke.
Året därpå, samma år som hon
fyllde 50 år, startade Candace Wheeler tillsammans med Caroline
E. Lamson föreningen Society of
Decorative Art. De anställde Elizabeth
(Libbie) Bacon Custer som sekreterare, och Candace och Libbie
blev samtidigt vänner för livet. Genom föreningens
butik kunde tusentals kvinnor få möjlighet att få
sina handarbeten och konsthantverk sålda. Candace och de andra
damerna bjöd in alla de kände bland societeten i New York
att komma till butiken och handla.
Frank Leslie's Illustrated Newspaper publicerade den 22 december
1877
ett träsnitt föreställande New Yorks Society of Decorative
Art.
Society
of Decorative Art ordnade också möjligheter till vidareutbildning.
Till lärarna hörde Louis Comfort
Tiffany, en av USA:s främsta konstnärer (som idag
kanske mest är berömd för lamporna).
Föreningen blev snabbt en succé och de närmaste
åren hjälpte Candace till att starta filialer till butiken
i Chicago, Saint Louis, Hartford, Detroit, Troy och Charleston.
1878 utvecklade Candace Wheeler sitt
stöttande av fattiga arbetarkvinnor genom att tillsammans med
flera andra kvinnor starta New York Exchange
for Women's Work, en butik där kvinnor kunde sälja
precis allt de tillverkade hemma, inklusive bakverk och enklare
hushållstextilier.
Det blev ännu en succé och växte med
åren till som mest 72 liknande butiker runt om i hela USA.
Den ursprungliga butiken fanns kvar i långt över hundra
år, ända till 2003.
Det är nästan lite svårt
att ta in hur otroligt produktiv Candace Wheeler måste ha
varit under dessa år. 1879 startade hon och Louis Comfort
Tiffany inredningsfirman Tiffany & Wheeler,
där Candace var ansvarig för textilierna. De fick i uppdrag
att inreda en mängd kända byggnader, inklusive Madison
Square Theatre, salongen i Cornelius Vanderbuilt II-huset, och rum
i självaste presidentpalatset Vita Huset.
Rest av draperi skapat av Candace Wheeler.
Men Candace
Wheeler ville inte bara jobba med de rika, och hon ville fortsätta
satsa på kvinnor. 1883 startade hon därför ett eget
textilföretag, Associated Artists,
som nästan enbart anställde kvinnor. Hennes dotter Dora,
som hade utbildat sig inom konst, arbetade där med henne. De
gjorde visserligen exklusiva textilier för rika, som gobelänger
och sidentyger, för att tjäna pengar. Candace
tog patent på en egenuppfunnen teknik för tillverkning
av gobelänger som var både vävstolsvävda och
broderade. Men de producerade också billigare maskinfärdiga
produkter för folk i allmänhet.
Candace Wheeler skrev samtidigt flera böcker om
broderi, design och inredning, som bland andra Household
Art, Principles of Home Decoration
with Practical Examples och The Development
of Embroidery in America.
Och som om det inte räckte med allt detta arbete
satte Candace Wheeler tillsammans med en av sina bröder igång
att 1887 bygga en sommarkoloni i Catskillsbergen, Onteora Park.
Det var ett område med hus där konstnärer och författare
kunde samlas på somrarna. Candace gillade trädgårdsarbete,
och på Onteora fick hon ägna sig åt just det.
Women's
Building byggdes för Världsutställningen i Chicago
1893. Det planerades av kvinnor, ritades av en kvinna och utsmyckades
av kvinnor, inklusive den konstnär som gjorde skulpturgrupperna
utanför. Candace Wheeler var ansvarig för allt.
1893
ansvarade Candace Wheeler för Woman's
Building på Chicago World's Fair. Det var en byggnad
för kvinnors konst, hantverk och industriprodukter från
hela världen. I en del av byggnaden fanns en fris med namn
på kvinnor som genom historien gjort minnesvärda insatser.
Candace arbete med Woman's Building gjorde henne världsberömd.
I USA kom Candace Wheeler att kallas Inredningsdesignens
moder och hon blev en viktig person i art nouveau-rörelsen.
Hon spelade också stor roll för Arts och Crafts-rörelsen.
När brittiska May
Morris var i USA på föreläsningsturné
1909 blev hon djupt imponerad av Wheelers arbete för kvinnors
textilkonstnärskap. Bägge hade ju oberoende av varandra
arbetat så hårt för att höja kvinnors status
inom textilt konsthantverk.
Candace Wheeler såg sig själv som feminist,
och hon stöttade uttryckligen kampen för kvinnors rösträtt,
men hon valde att själv fokusera på kvinnors möjlighet
att yrkesarbeta och försörja sig, företrädesvis
med konst och inredning.
Under senare år i sitt liv ägnade
sig Candace Wheeler åt att skriva artiklar och böcker
om textilkonst och dekoration,
men hon skrev också poesi och skönlitterära texter.
Hon var även tillfällig redaktör för tidskriften
Home Needlework Magazine. Och hon skrev
sin självbiografi: Yesterdays in a Busy
Life, 1918.
Candace var nöjd med sitt liv. Hon tyckte att hon
hade uppnått mycket av det hon velat. De sista åren,
när hon blev allt skröpligare, bodde hon hos sin dotter
Dora med familj i Georgia.
Candace Wheeler dog den 5 augusti 1923, 96 år
gammal.
*
Abolitionister: abolish = avskaffa, det
vill säga personer i den rörelse som ville avskaffa slaveriet.
Candace
Wheeler är fortfarande ihågkommen som Mother
of interior design i USA. 2001 hölls en stor utställning
på Metropolitan Museum med hennes textilier, tapeter, teckningar,
målningar och fotografier av interiörer och möbler.
|