«
Österrikisk modedesigner av annorlunda
kläder
Emilie
Louise Flöge
föddes den 30 augusti 1874 som fjärde och yngsta barn
i en medelklassfamilj i Wien i dåvarande Österrike-Ungern.
Pappan var möbelsnickare och tillverkare av en särskild
sorts pipor.
Emilies storasyster Helene gifte sig med en man vid
namn Ernst Klimt, som dog efter bara några år. Ernst
bror, konstnären Gustav Klimt, blev då förmyndare
för Helenes dotter, och Emilie Flöge och Gustav Klimt
kom alltså att umgås i familjen. Men idag är det
inte längre så många som vet vilken påverkan
hon hade på hans målningar.
Emilie blev sömmerska, och sedan modedesigner.
Systern Pauline hade en syskola, där Emilie började jobba.
De skapade kläder som fungerade för dräktreformrörelsen,
det vill säga som inte tvingade in kvinnor i obeväma kläder
och korsetter utan skulle ge frihet att röra sig. I Sverige
gjorde Augusta
Lundin detsamma i samarbete med Dräktreformföreningen.
Sådana kläder var förstås väldigt radikalt
och annorlunda, och den feministiska rörelsen i många
länder drev dräktreform vid den tiden.
1904
startade Emilie, Pauline och Helene ett eget modeföretag,
Schwestern Flöge (Systrarna
Flöge) i
en lokal som var designad i jugendstil, Casa Piccola, på den
tjusiga Mariahilfer Straße. De skapade luftiga kläder,
gärna i starka färger med annorlunda mönster och
spännande broderier. Det gjorde att de snabbt blev framgångsrika.
Så småningom hade de 80 anställda sömmerskor.
Emilie reste till Paris och London minst två gånger
om året för att köpa tyger och få idéer
till nya mönster och kollektioner. Hon reste också runt
och samlade in broderier och mönster att få inspireration
av.
Emilie Flöge och Gustav Klimt umgicks
hela tiden mycket nära, och de inspirerade varandra. I flera
av Klimts kända målningar syns de mönstrade kläder
som få idag känner till är kläder som Emilie
hade skapat. Och Gustav påverkade också hennes mönsterskapande.
Både gillade att experimentera med former, färger och
kombinationer.
De tycks ha framställt sig som ett kärlekspar, men ändå
verkar ingen veta säkert om de verkligen hade en sådan
relation också. Somrarna spenderade de med familjen Flöge
vid sjön Attersee.
Klicka på bilderna till vänster för att se kläderna
på större bilder!
När
Klimt dog 1918 sägs hans sista ord ha handlat om Emilie, och
hon ärvde halva Klimts egendom. Resten gick till hans familj.
Emilie sörjde att ha förlorat sin vän och samarbetspartner,
men hon jobbade vidare som designer, och systrarnas modeföretag
fortsatte gå väldigt bra ända fram till 1938, då
nazisterna invaderade Österrike. Då försvann många
av systrarna Flöges kunder och de tvingades ganska snart efter
det att lägga ner företaget. Emilie fortsatte jobba med
design, men hemifrån.
I slutet av kriget drabbades hon av en ny motgång,
då hennes hus brann, och med det brann också mycket
av både hennes egna och Klimts arbeten upp.
Det går inte längre att veta hur många
av de kläder på Klimts målningar som var designade
av Emilie. Men en del sägs vara klart, exempelvis att hon har
en blå klänning hon själv skapat på sig på
den kanske mest kända av hans målningar av henne.
Många
menar också att Klimt kända tavla Kyssen
avbildar honom själv och Emilie, men det är inte helt
säkert.
Vi har inte hittat mycket information om Emilie Flöges
liv i övrigt. Hon gifte sig aldrig, men hade nära relationer
till sina syskon och syskonbarn. De fortsatte spendera somrarna
vid sjön Attersee.
Emilie Flöge dog den 26 maj 1952, 77 år gammal.
Valentinos
höst/Vinter-kollektion 2015 baserades på Emilie
Flöges verk, och hon blev på det sättet introducerad
till en ny generation modeskapare. 2020 gav Kamerun ut ett mynt
med Klimts mest berömda porträtt av henne.
|