«
Anti-fascisten som drev igenom konsten
i Stockholms tunnelbana
Vera
Märta Amalia
Nilsson föddes den 1 juni 1888 i Jönköping
som det yngsta av fyra barn i familjen. Familjen var välbärgad.
På somrarna bodde de hos morföräldrarna på
Öland.
Pappan ville att Vera skulle bli teckningslärare,
så hon gick på Tekniska skolan i Stockholm (som långt
senare blev Konstfack). Själv ville Vera bli konstnär.
Och när teckningslärarutbildningen var klar började
hon därför på Valands i Göteborg, och vidareutbildade
sig sedan som målare i Paris.
Under en stor del av första världskriget
bodde Vera i Köpenhamn, och hade sin debututställning
där 1917, tillsammans med studiekamraten Mollie
Faustman. Första gången Vera Nilsson ställde
ut i Sverige var året därpå, på Liljevalchs.
Vera med dottern Ginga på Öland.
Vera Nilsson
målade expressionistiskt, och hon bröt mot reglerna för
hur kvinnors konst fick se ut. Hon bröt också mot regler
för hur kvinnor fick uppföra sig. Hon reste långa
tider runt i andra länder och hon var ogift när hon i
Paris som ensamstående mamma födde dottern Catharina,
som kallades Ginga, 1922.
1928
bosatte sig Vera Nilsson i Stockholm. Där startade hon
tillsammans med flera andra konstnärer konstgalleriet Färg
och Form 1932. Konstnärerna hade det svårt ekonomiskt
då, och det var ett sätt att kunna få sälja
direkt till köparna, utan att behöva dela inkomsten med
dyra mellanhänder.
Målningen
1 maj, 1940-tal.
Utan att
hon verkar ha varit med i någon organisation var Vera ändå
klart vänster. Hon var mycket engagerad i vad som hände
i samhället och värnande om de utsatta.
Vera Nilsson var djupt oroad av fascismens
framväxt i Europa under 1930-talet. När Hitler kom till
makten i Tyskland 1933 gjorde hon redan samma år tillsammans
med tre andra kända konstnärer (Albin Amelin, Sven X:et
Erixson och Bror Hjorth) mappen Humanitet,
med grafiska blad som visar på faran med fascism och nazism.
De ville på så sätt få folk att reagera mot
den anti-demokratiska utvecklingen.
Året därpå gjorde de en fortsättning
i tidningen Mänsklighet, som gavs
ut av Clarté och innehöll bilder av kända konstnärer
och texter av kända författare. Men den gavs endast ut
i två nummer, sedan stoppade Pressbyrån vidare spridning
av tidningen.
En
av Vera Nilssons monumentalmålningar var Penning
contra liv 1938, som skildrade vad som skedde i Spanien under
inbördeskriget. Hon ville att den skulle överföras
till en husvägg, så att folk skulle se och reagera mot
kriget – och mot krigsindustrins profiterande, inklusive det
svenska företaget Bofors. Men det blev inte som hon önskade,
och idag finns verket i foajén till Skövde stadsteater.
Vera Nilssons mosaikpelare "Det Klara som trots allt inte försvinner".
Foto: Anna Gerdén/SL |