«
Tillbaka
Det är framför allt tack vare konstnärerna Siri
Derkerts och Vera
Nilssons kamp som vi alla nu kan se konst i Stockholms tunnelbana.
1950
öppnade den första tunnelbanelinjen i Stockholm.
Det fick konstnärer och arkitekter att skriva debattartiklar
om att tunnelbanan vid varje station borde smyckas av konst. Men
ansvariga politiker var helt ointresserade.
Vera
Nilsson var inte beredd att ge upp idén, trots motståndet.
Hon hade många år tidigare gjort en resa till Sovjet,
där hon hade inspirerats av all konst på några
stationer i Moskvas tunnelbana.
Fotot
visar ett exempel från Natalya
Dankos porslinsutsmyckning
av stationen Teatralnaja.
Så
Vera och hennes vän och kollega Siri
Derkert bestämde sig för att fortsätta driva
förslag om konst i tunnelbanan.
De satte igång en kampanj, där
de bland annat skrev flera brev till Stockholms borgarråd,
Hjalmar Mehr. De satsade också
hårt på att påverka politikerna, och de lyckades
få både kommunister och socialdemokrater, bland annat
den kända socialdemokraten Inga Thorsson,
att skriva motioner om att Stockholm borde satsa på konst
i tunnelbanan. Vera Nilsson skrev bland annat i ett brev till borgarrådet
att varje hållplats skulle kunna bli som "ett sagoslott"
för alla människor som reste där: "Vi
vill ha fest, glädje och färgprakt i tunnelbanan."
1955 gav deras idoga arbete till slut resultat, när
det som då hette stadsfullmäktige i Stockholm tog beslut
att från och med då skulle nya stationer i tunnelbanan
utsmyckas med konst. Året därpå utlystes en tävling
om utsmyckning av kommande stationer.
Siri
Derkert och Vera Nilsson hörde till de 156 konstnärer
som lämnade in anonyma bidrag till tävlingen, och de hörde
bägge till de som valdes. I
ena änden av T-centralens övre plattform finns Vera Nilssons
pelare i stenmosaik, Det Klara som trots allt
inte försvinner. I den andra änden finns Siri Derkerts
ristningar i betong i Kvinnopelaren.
Och där finns ingen reklam på väggarna. Tyvärr
håller ju reklamen numera annars på att dränka
det mesta av Stockholms tunnelbana.
Vera Nilssons mosaikpelare. Foto: Anna Gerdén/SL.
Vera under arbetet med pelaren. Foto: Spårvägsmuseet.
Materialprov för Siri Derkerts betongpelare.
Närmare
tio år senare, 1965, utförde Siri Derkert sitt mer omfattande
verk i utsmyckningen av Östermalms tunnelbanestation. Ristningar
i naturbetong fokuserar där helt på kvinnokamp
och kamp för fred och miljö. I det verket finns många
historiska feminister med.
Idag brukar SL, Stockholms
lokaltrafik, skryta med att Stockholms tunnelbana är
världens längsta konstutställning och att cirka 200
konstnärer medverkat med vad SL kallar byggnadsanknuten
konst i form av skulpturer, mosaiker, målningar, installationer
och reliefer på över 90 stationer.
Du som har möjlighet att se konsten i Stockholms
tunnelbana, gillar du den, så skänk en tanke till Vera
Nilsson och Siri Derkert nästa gång du ser den. Det är
ju tack vare dem som vi har fått den!
|