Bakgrundspapper uppe

«  Tillbaka

Porträttfoton av Siri Derkert och Vera Nilsson
Det är framför allt tack vare konstnärerna Siri Derkerts och Vera
Nilssons kamp som vi alla nu kan se konst i Stockholms tunnelbana.
Rubrik: Kampen för konsten i Stockholms tunnelbana

1950 öppnade den första tunnelbanelinjen i Stockholm. Det fick konstnärer och arkitekter att skriva debattartiklar om att tunnelbanan vid varje station borde smyckas av konst. Men ansvariga politiker var helt ointresserade.
Osynlig ruta
Foto av en dansande kvinna i porslin från stationen Teatralnaja i Moskva  Vera Nilsson var inte beredd att ge upp idén, trots motståndet. Hon hade många år tidigare gjort en resa till Sovjet, där hon hade inspirerats av all konst på några stationer i Moskvas tunnelbana.

Fotot visar ett exempel från Natalya Dankos Liten grå pil som pekar håt högerporslinsutsmyckning av stationen Teatralnaja.
Osynlig ruta

  Så Vera och hennes vän och kollega Siri Derkert bestämde sig för att fortsätta driva förslag om konst i tunnelbanan.
Osynlig ruta
De satte igång en kampanj, där de bland annat skrev flera brev till Stockholms borgarråd, Hjalmar Mehr. De satsade också hårt på att påverka politikerna, och de lyckades få både kommunister och socialdemokrater, bland annat den kända socialdemokraten Inga Thorsson, att skriva motioner om att Stockholm borde satsa på konst i tunnelbanan. Vera Nilsson skrev bland annat i ett brev till borgarrådet att varje hållplats skulle kunna bli som "ett sagoslott" för alla människor som reste där: "Vi vill ha fest, glädje och färgprakt i tunnelbanan."
Osynlig ruta
  1955 gav deras idoga arbete till slut resultat, när det som då hette stadsfullmäktige i Stockholm tog beslut att från och med då skulle nya stationer i tunnelbanan utsmyckas med konst. Året därpå utlystes en tävling om utsmyckning av kommande stationer.
Osynlig ruta
Färgfoto av en del av Vera Nilssons mosaikpelare  Siri Derkert och Vera Nilsson hörde till de 156 konstnärer som lämnade in anonyma bidrag till tävlingen, och de hörde bägge till de som valdes. Foto av en man som arbetar med stenmosaikpelaren och Vera Nilsson som står och pratar med honomI ena änden av T-centralens övre plattform finns Vera Nilssons pelare i stenmosaik, Det Klara som trots allt inte försvinner. I den andra änden finns Siri Derkerts ristningar i betong i Kvinnopelaren. Och där finns ingen reklam på väggarna. Tyvärr håller ju reklamen numera annars på att dränka det mesta av Stockholms tunnelbana.

Liten grå pil som pekar snett upp till vänster Vera Nilssons mosaikpelare. Foto: Anna Gerdén/SL.
Vera under arbetet med pelaren. Foto: Spårvägsmuseet. Liten grå pil som pekar håt höger
Osynlig ruta
Liten grå pil som pekar ner åt vänster Materialprov för Siri Derkerts betongpelare.
Osynlig ruta

Bild av materialprov för betongpelaren "Kvinnopelaren" av Siri Derkert  Närmare tio år senare, 1965, utförde Siri Derkert sitt mer omfattande verk i utsmyckningen av Östermalms tunnelbanestation. Ristningar i naturbetong fokuserar där helt på kvinnokamp och kamp för fred och miljö. I det verket finns många historiska feminister med.
Osynlig ruta
Idag brukar SL, Stockholms lokaltrafik, skryta med att Stockholms tunnelbana är världens längsta konstutställning och att cirka 200 konstnärer medverkat med vad SL kallar byggnadsanknuten konst i form av skulpturer, mosaiker, målningar, installationer och reliefer på över 90 stationer.
Osynlig ruta
  Du som har möjlighet att se konsten i Stockholms tunnelbana, gillar du den, så skänk en tanke till Vera Nilsson och Siri Derkert nästa gång du ser den. Det är ju tack vare dem som vi har fått den!
Osynlig ruta

Osynlig ruta

 Pil åt vänster Tillbaka till förra sidan
Pil åt vänster Tillbaka till listan på förmödrar

UPP Pil uppåt
UPPDATERAD 2022-09-21

Bakgrundspapper uppe

www.kvinnofronten.nu