«
Feministisk konstnär som stred
för konsten i Stockholms tunnelbana
Siri
Karin Derkert
föddes den 30 augusti 1888 i Stockholm, som ett av sju barn
till en köpman och en sömmerska. Redan som barn retade
hon sig på de orättvisa villkoren för könen.
Som många andra feminister gick hon först på Whitlockska
samskolan. 1911 kom hon in på Konsthögskolan.
Där skedde undervisningen könsuppdelad, och
det var mycket diskussioner om kvinnors villkor. Medan killarna
fick teckna nakna modeller av båda könen, tilläts
tjejerna inte se nakna män. Siri ordnade en protest mot det
tillsammans med de andra tjejerna.
1913 flyttade Siri till Paris där hennes vänner
Ninnan Santesson och Lisa
Bergstrand från Konsthögskolan redan bodde. De
reste också till Algeriet tillsammans en period och målade.
Tillbaka
i Paris inledde Siri Derkert ett förhållande den
finska konstnären Valle Rosenberg.
Han var den första man hon träffat som hon ansåg
respekterade kvinnor som likvärdiga konstnärer. 1915 föddes
sonen Carlo i Italien, där de
bott under graviditeten, men Siri höll allt hemligt för
sin famlij i Sverige. När pengarna tog slut efter ett år
reste Siri ensam tillbaka till Sverige, medan Carlo lämnades
till en italiensk familj.
Tillsammans med flera andra kvinnor, inklusive sin tre
år äldre syster Sonja, arbetade
Siri med en dansföreställning på Intima teatern
och ritade kläder. Det ledde till att hon fortsatte rita kläder
för Birgittaskolan och senare även för tidningen
Idun, tack vare Célie
Brunius. som jobbade där.
1917 träffade Siri Derkert konstnären
Bertil Lybeck, som hon sedan fick döttrarna
Liv och Sara
med. Även de föddes i hemlighet, då i Köpenhamn,
och lämnades till fosterfamilj, till stor sorg för Siri.
Hon ville inte gifta sig, eftersom hon var emot äktenskapet
som sådant och avskydde att kvinnor som fick barn utom äktenskapet
föraktades. Men det blev barnen som fick betala priset för
principen, så 1920, när paret inte längre levde
tillsammans, gifte de sig ändå – för att döttrarna
skulle slippa vara "oäkta". På så sätt
kunde Siri så småningom också ta till sig Carlo.
Från 1924 levde Siri Derkert i Sverige med sina
tre barn, oftast i Simpnäs utanför Norrtälje. Hon
försörjde ensam sig och barnen och hade det oftast tufft
ekonomiskt, men hon fortsatte sitt konstnärskap och skrev även
artiklar och feministiska kåserier för att försörja
sig. Hon och Lybeck skilde sig vid den tiden, men då hade
ju äktenskapet fyllt sin funktion att göra barnen "legitima".
Siri Derkert funderar över sina verk.
Siri
Derkert hade sin första separatutställning 1932.
Då hade hon bosatt sig på Lidingö. Hon började
umgås mycket även med kollegan Vera
Nilsson, och både Ninnan och Vera hörde till dem
som Siri även reste och målade tillsammans med. De var
alla feminister och politiskt engagerade konstnärer, socialister
som oroade sig över fascismens frammarsch i Europa.
När dottern Liv dog av tuberkolos gjorde sorgen
att Siri länge var deprimerad. 1943 deltog hon i en kurs på
Kvinnliga
medborgarskolan vid Fogelstad. Det kom hon sedan att göra
regelbundet under många år. Där påverkades
hennes konstnärskap att bli än mer uttalat politiskt.
Både Siri och Ninnan organiserade sig också
feministiskt i SKV,
Svenska Kvinnors Vänsterförbund,
där Siri en period även var ordförande i Stockholmsavdelningen.
1950
öppnade den första tunnelbanan i Stockholm. Flera
konstnärer skrev då debattartiklar både i konsttidningar
och andra, om att tunnelbanestationerna borde kunna smyckas av konst.
Men ansvariga politiker var inte intresserade. Vera och Siri bestämde
sig då för att de skulle få politikerna att ändra
sig.
Läs
mer om deras
kampanj för konsten i tunnelbanan HÄR. |
Kvinnopelaren på
T-centralens tunnelbanestation var Siri Derkerts första offentliga
verk. Tio år efter det, 1965, gjorde hon sitt stora utsmyckningsverk
av tunnelbanestationen Östermalmstorg. Ristningar
i naturbetong är 145 meter långa kompositioner
av figurteckningar, porträtt, textrader och notskrifter ur
Marseljäsen och Internationalen. Där har hon skildrat
historiska kvinnor som kämpat för fred, för miljön
och för kvinnors rättigheter.
Detalj ur Ristningar i naturbetong vid Östermalms tunnelbanestation.
-
Jag är född nyfiken! har Siri Derkert sagt om sig
själv. Hon var dessutom en mycket drivande kvinna, som ibland
kallades "flickan som gör som hon
vill". Hon drevs även av en önskan att berätta
för alla tjejer och kvinnor om våra förmödrar,
för att ge kvinnor rätten till vår historia. Den
var ju helt osynliggjord då, precis som den alltför ofta
är även idag.
Vid den tiden hade Siri Derkert blivit en av Sveriges
mest kända och framstående konstnärer. Hon fortsatte
att skapa och utveckla sitt konstnärskap under hela sitt liv,
och hon arbetade med en mängd olika material, allt från
betong och spraymålning till textila gobelänger, där
hon bland annat samarbetade med Handarbetets
Vänner. 74 år gammal representerade hon Sverige på
konstbiennalen i Venedig. Hon tilldelades flera medaljer och andra
utmärkelser, såväl i Sverige som internationellt.
Siri Derkert dog den 28 april 1973, 84 år gammal.
Siri
Derkert finns representerad på konstmuseum i flera
länder. Sverige har givit ut frimärken med hennes konst.
2016 gjordes en dansföreställning utifrån hennes
verk. Ett forskningsprojekt om hennes modeskisser har gjorts på
Textilhögskolan i Borås.
|