Vinnaren skriver historien, sägs det. Och fortfarande
är vinnarna i samhället män. Därför är
historieböckerna fyllda av kungar och krig – om män
och från ett manligt perspektiv.
Kvinnor syns inte, och än mindre har vi förmånen
att berätta historien själva. Ska vi hitta några
häftiga förmödrar får vi för det mesta
leta själva. Skolans historieundervisning erbjuder dem i vilket
fall inte.
Osynliga i historien
|
På uppdrag av Delegrationen
för jämställdhet i skolan (DEJA) har professor
emeritus Ann-Sofie Ohlander gjort en stor granskning av historieböcker
i skolan och hur kvinnor beskrivs där. Det är den första
i en serie av rapporter om jämställdhet i skolan som DEJA
ska ge ut. Utredningen räknar antalet
kvinnor som skildras både med namn, på bild, och som
grupp, på vilket sätt de
skildras, och hur mycket utrymme de
får i böckerna.
Det är inga muntra resultat den kommer fram till.
Redan i den första boken finns det bara 14 kvinnor –
och 235 män – nämnda med namn i registret. De flesta
av kvinnorna är drottningar som Margareta, Kristina och Marie
Antoinette eller helgon som Jeanne d’Arc och heliga Birgitta.
Flest kvinnor skildras i kapitlet om medeltiden, och de blir färre
ju längre fram i tiden boken fortsättet. I perioden 1900-talet
till nutid finns bara fyra kvinnor nämnda, då även
inräknat de som inte finns i registret (tre av fyra). I mariginalnotiserna
nämns kvinnor 20 gånger och männen 97, och i bildtexterna
är 21 kvinnor och 201 män namngivna.
Det finns också specialavsnitt om kvinnor i boken,
där de beskriver kvinnors förhållanden. Den längsta
av dem är ”Kvinnan under medeltiden” – med
två sidor. De är dock tysta om många saker, såsom
hur kvinnorna skötte produktion och andra poster vanligtvis
innehavda av män under till exempel krigsperioder. Kvinnors
arbete framställs mest som i hushållet, som pigor och
liknande.
Boken håller en motsägelsefull bild av kvinnor
i historien. I specialavsnitten kan de säga att kvinnor kunde
ha maktpositioner, vara ensamma ägare till jordbruk och hade
mycket viktiga ställningar i klostren – men inget av
det verkar ha gett något avtryck, för i huvudtexten nämns
inga kvinnor i sådana positioner.
OCH SÅ FORTSÄTTER DET
genom resten av de granskade böckerna. Kvinnor är i stor
minoritet gentemot männen. När de beskrivs är det
ofta som ett undantag från ”resten av historien”,
eller bara som en pendang till mannen. I en av böckernas arbetsuppgiftsdel
nämns 104 män – och en
kvinna. I en bok nämns ingen kvinna efter år 1720.
Det manliga perspektivet kvarhålls och blir väldigt
tydligt på vissa ställen. En bildtext beskriver ”det
ljuva livet i sultanens harem” men beskriver inte hur
ljuvt ”haremsdamerna” tyckte att det var. En annan bildtext
nämner att den spanska conquistadoren Cortez ”fick
20 flickor av aztekhövdingen att roa sig med”,
utan att berätta hur roade flickorna var. ”Tjusiga
tjejer har alltid fascinerat reklammakarna” lyder en
annan kommentar och när Kejsarinnan Teodoras ursprung i cirkusarbetet
beskrivs ser boken till att bemärka att hon ”i
ett bejublat stripteasenummet låg hon naken på scenen,
endast täckt med en hög med vetekorn, som två dresserade
gäss åt upp”.
DETTA ÄR BILDEN som tjejer
i skolan får av sin historia av undervisningen i skolan. Om
läraren inte utökar materialet de får av böckerna
så ges signalen att ett kvinnligt perspektiv inte har någon
plats i historien – eller att det helt
enkelt inte funnits särskilt många viktiga kvinnor
– ett synsätt som alltför många faktiskt har,
och som det är alltför lätt att få.
Att inte nämna någon kvinna efter 1720 är
att fullständigt nonchalera halva befolkningen – det
är att säga att ”ni är
inte värda att berätta om”. Särskilt
som det är den tidsperiod då kvinnors rättigheter
och synlighet i samhället främst ökade.
Det sägs överhuvudtaget inte mycket om kvinnorörelse
och feminism i historieböckerna. Förmödrarna att
inspireras av och berättelsen om kvinnors kamp saknas.
Vad säger det en ung tjej i skolan? Hon får
ingen plats i vår gemensamma historia. Hon lär sig att
hon är det andra, det mindre viktiga.
Och hon uppmuntras inte ens att reflektera över det.
Det här är en av de viktigaste faktorerna
som gör skolan till en av de viktigaste upprätthållarna
av patriarkatet idag.
Men vi accepterar inget av detta! Sådana
här historie-skildringar bör inte vara något annat
än just historia.
Annina Claesson
Källa: Ann-Sofie Ohlander: Kvinnor, män och jämställdhet
i läromedel i historia, DEJA 2010.
|