Var står GAPF?
Organisationen
GAPF – Glöm aldrig Pela och
Fadime – arbetar mot hedersvåld. Den leds av Sara
Mohammad, som har fått priser och utmärkelser
för sitt arbete, men av andra fått hård kritik
för att sprida rasism genom att framställa islam som det
stora hotet mot Sveriges kvinnor. Nu ifrågasätts även
andra personer i GAPF, bland annat för samarbete med Sverigedemokraternas
nättidning Avpixlat*. Det skriver Gerda Christenson i en debattartikel.
Organisationen GAPF startades 2001 av Sara
Mohammad, som nyligen blev utnämnd till heders-doktor
vid Linköpings universitet. Organisationens namn syftar på
de två mest kända offren för så kallat heders-mord
i Sverige: Pela Atroshi och Fadime
Sahindal.
Sara Mohammad har bland annat kritiserats för att
hennes kritik av hedersvåld går över i rasism mot
muslimer. Ett exempel var när hon medverkat i en starkt rasistisk
film om islam, kallad "Muslims in Europe".
Sara Mohammad har också fått kritik för att hon
har kallat sig själv "stolt islamofob"
och att hennes argumentation ofta låter likadan som när
Sverigedemokraterna pratar om islam.
GAPF i sin tur kritiserar ofta vad de kallar "svenska"
feminister för att inte bry sig om hedersvåld och den
som de allra oftast har kritiserat har varit Gudrun
Schyman (F!).
Kritik från Expo
För bara några månader sedan fick GAPF också
kritik från Expo** för att de bjudit in rasistiska talare
till den "Fadime-gala" som de ordnar varje år. Kritiken
gällde Devin Rexvid, doktorand
i Umeå och projektanställd på GAPF, samt Ann
Heberlein, författare och lektor i etik. 1. Båda har skrivit anti-muslimska artiklar.
Ann Heberlein har exempelvis skrivit: "Vi
måste hantera att majoriteten av de terrordåd som drabbar
oss, våra värderingar, vår frihet, ja hela vårt
sätt att leva, hämtar både argument och drivkraft
ur islam." 2.
Hon påstod i artikeln bland annat att det år
2014 hade skett 395 religiöst grundade terrorattacker i Europa.
Men den rapport från Europol som hon hänvisade till angav
i själva verket att det skett 2 (två).
Efter en storm av kritik rättades artikeln.
Devin
Rexvid har exempelvis skrivit: "Tänk
att den bild på franska poliser som ber en burkiniklädd
kvinna att ta av sig burkinin, var istället en bild på
franska poliser som bad en kvinna eller man i SS-uniform att ta
av den. Många skulle säkert ställa sig bakom polisens
agerande att inte tillåta nazistuniform på stranden
eller andra offentliga platser. Men nu när polisen vill få
bort politisk islams uniform från offentliga platser i Frankrike
så blir det ramaskri." 3.
Men om det hade handlat om en nazistuniform hade makten
säkerligen sett annorlunda ut än på den bilden.
Det som syns på bilden är ju en underordnad kvinna som
tvingas att klä av sig – av maktens män.
Devrin Rexvid vill till varje pris ha bort slöjan,
men han ser inte att hans krav på att kvinnor ska tvingas
ta av sig slöjan är lika fel som religiösa ledares
krav att kvinnor ska ta på sig den. Det är inte upp till
män att avgöra vad kvinnor ska ha, eller inte ha, på
sig.
Även Sara Mohammad har skrivit positivt om slöjförbud
i Sverige. 4.
Samarbetar med Avpixlat
Nu visar det sig att en annan aktivist i GAPF, Camilla
Grepe, redaktör för tidskriften Bright, samarbetar
med Avpixlat. 5.
I rasistiska Swebbtv
intervjuas hon av Jan Sjunnesson,
och hon förklarar att islam inte är som kristendomen:
"Islam har en politisk aspekt, helt klart.
Den är på hugget på ett helt annat sätt [än
kristendomen]. Den strävar efter ett världsherravälde,
den vill upprätta kalifatet." 6.
För Camilla Grepe handlar detta alltså om
islam, och därmed alla muslimer, inte om eventuella extrema
grupper, utan religionen som sådan. Hon fortsätter:
"Vi ska inte förledas
att tro att bara för att det är si-och-så 'få'
procent muslimer totalt sett i Sverige så har vi inget problem.
Därför att i vissa bostadsområden så har vi
en väldigt hög andel muslimer, och där finns problemet."
Det där lät allvarligt. De sa förstås
ingenting om hur det ser ut i reda siffror. Men det kan ju vi
kolla upp!
Det stora hotet?
SCB:s (Statistiska
centralbyrån) aktuella siffra (maj 2017) visar att
Sveriges befolkning idag är 10 023 893 personer. Enligt Nämnden
för Statligt Stöd till Trossamfund finns det ungefär
139 700 aktiva muslimer i Sverige. Det blir alltså drygt
1 procent av Sveriges befolkning. Hur många av de aktiva
muslimerna i denna dryga procent som också kan antas vilja
påverka Sveriges lagstiftning
i religiös riktning, det vet vi lika lite som vi vet hur många
av de aktiva kristna, som vill det. (Jag tänker exempelvis
på det pågående kristna försöket att
sabotera lagen om rätt till abort genom att införa "samvetsfrihet"
– att sjukvårdspersonal ska kunna vägra utföra
aborter och vägra informera om preventivmedel.) Men att det
hur som helst är betydligt fler kristna som vill sabotera kvinnors
villkor är uppenbart med tanke på att att de aktiva kristna
är mångdubbelt fler.
Forskningsrapport utan forskning
I februari i år släppte MSB
(Myndigheten för samhällsskydd och
beredskap) en rapport som heter "Muslimska
brödraskapet i Sverige", skriven av terrorismforskarna
Magnus Norell och Aje
Carlbom, samt Pierre Durrani,
som Norell hävdar har varit med i Muslimska Brödraskapet.
I rapporten står att: "I grunden
håller islamister på att bygga upp en parallell samhällsstruktur
som konkurrerar med det övriga samhället om svenska medborgares
värdegrund." 7.
Även den rapporten ansåg alltså att
islam håller på att ta över i Sverige. Men kritiken
av rapporten lät inte vänta på sig. Forum
– idéburna organisationer med social inriktning
sammanfattade att kritiken "rör mycket
allvarliga fel såsom bristande metodik, bristande källhänvisningar,
hänvisningar till högerextrema källor, egna debattartiklar
som faktaunderlag, avsaknad av hänvisning till forskning som
visar andra slutsatser och slutsatser om personer och organisationer
som det inte finns grund för." 8. 23 av Sveriges forskare på islam protesterade.
9. MSB markerade då att de inte stod bakom
sin rapport, den skulle bara ses som en "förstudie"
som endast artikelförfattarna stod för. 10.
Och varför skriver jag om den här? Jo, för
att det fanns några som gick ut till stöd för den
ovetenskapliga rapporten. Just det, GAPF, genom Sara Mohammad, tillsammans
med några till (främst enskilda). 11. Även i deras artikel blandar de ihop
vanliga muslimer och islamism.
Religionskritik?
Någon kanske undrar varför jag är så negativ
till GAPF-arnas kritik av islam. De som känner mig vet ju att
jag inte alls är någon som brukar försvara religiösa.
Jag anser att alla religioner är patriarkala – inklusive
islam, att alla religiösa friskolor (oavsett religion) borde
förbjudas omedelbart, och att slöjan är en symbol
för patriarkat.
Men grejen är att jag håller med egyptiska
Nawal El-
Saadawi som (i alla fall påstås ha) sagt att
smink är lika patriarkalt som slöjan, eller som hon kallat
sminket: "den postmoderna slöjan".
Jag tycker varken att vi ska förbjuda sminket eller slöjan.
Däremot ska vi kritisera att bägge begränsar oss
kvinnor. Men det är inte införandet av förbud riktade
mot kvinnor som leder till förändring. Det är, som
El-Saadawi säger, makten som behöver "avslöjas".
Det som behövs är alltså både religionskritik
och kritik av den patriarkala kulturen.
Men det som GAPF-folket gör är inte religionskritik.
Det är att skapa ett vi och dom grundat på rasism.
Skapandet av "de andra"
Det blir väldigt tydligt i intervjun på Swebbtv. De sitter
där och fikar och pratar avslappnat på Kulturhusets tak
i Stockholm, och programledaren frågar varför det är
så mycket känsligare att diskutera islam än att
diskutera kristendom i Sverige? (suck)
Camilla Grepe ser ut att fundera och svarar att hon tror att det
grundar sig i artighet, att vi uppfostrats till att inte kritisera
våra gäster. Rent psykologiskt blir vi försiktiga
med att kritisera alla andra.
Men vi måste förstå, förklarar
hon vidare, att islam är en politisk religion som har ett förakt
för demokrati, som anser att kvinnor ska hållas kort,
att homosexuella ska dödas och så vidare.
För den som inte tänkte efter kanske det hon
sa lät bra. Men det som hände här var flera saker:
1.
Sådant som egentligen utmärker de flesta organiserade
religioner – som hierarkisk struktur, kvinnoförakt och
motstånd mot homosexuella – gjordes om till något
typiskt för just islam. Islam blev "det onda" som
hotar oss alla.
2. För att skapa hotfullhet, framställdes islam som en,
trots att det inom islam precis som inom kristendomen finns flera
olika inriktningar och tolkningar.
3. Detta enväldiga, onda islam kopplades ihop med alla "gäster"
i Sverige. Det skapas ett "vi och dom", i första
hand vi "svenskar" mot "muslimer", men också
mot alla invandrare – gäster – i Sverige.
De
framställer Sverige som något annat än det mångkulturella
samhälle vi faktiskt är, och de förnekar att de flesta
av oss svenskar idag (oavsett vilken religiös/kulturell bakgrund
vi har) faktiskt inte är religiöst aktiva – och
att många av oss vardagligt kan blanda lite i firandet av
traditionellt "religiösa" högtider från
flera religioner.
De sprider istället en uppdelning av människor
utifrån religion och kultur/etnicitet. Det
är klassisk rasism.
En sak till: Pela och Fadime. Pela Atroshis syster har
ifrågasatt att Sara Mohammad använder Pela för att
föra sitt korståg mot islam. 12. Och lyssna på, eller läs, Fadime
Sahindals tal i riksdagen 2001. 13. Hennes starka och respektfulla skildring
om sin utsatthet för hedersproblematiken har ingen som helst
likhet med Sara Mohammads islamhat.
Det jag skrivit här om GAPF och kopplingen till rasistisk höger
är den kanske allvarligaste kritiken mot GAPF. Men det finns
också en allmän feministisk kritik. Ett sådant
exempel blir tydligt när en tittar på GAPF:s tidigare
sekreterare Virpi Hellmark (som skrivit
flera debattartiklar tillsammans med Sara Mohammad).
Virpi Hellmark är aktiv på OLA
Stödjour i Nyköping. Den startades med motiveringen
att jourer måste vara till även för män, vilket
betyder att OLA Stödjour har boende för utsatta oavsett
kön.
Nyköpings kommun
valde att upphandla enligt det samkönade alternativet istället
för att fortsätta ge stöd till kvinnojourer. Eftersom
upphandlingen ändrades till att gälla jourverksamhet för
både män och kvinnor "valde" kvinnojouren
MIRA i Nyköping att inte konkurrera om uppdraget från
kommunen. 14.
"Relationsvåld"
Virpi Hellmark har också (tillsammans med Elin Lundh) skrivit
en kandidatuppsats vid Lunds universitet om "könets
betydelse för våld i nära relationer".
15.
Där ifrågasätter de att
"kunskapsfältet relationsvåld" (!) har
fått domineras av analyser om "mäns
våld mot kvinnor". De skriver att denna "polarisering"
av ämnet har styrt både all offentlig förvaltning
och vilka som genom Brottsofferfonden har fått bidrag till
sina forskningsprojekt. Detta vill författarna ändra på.
De har därför i sin uppsats uteslutit
all forskning som utgår från mäns våld mot
kvinnor och istället utgått från forskare
med andra förklaringar.
Eventuella feministiska tolkningar ska helt enkelt bara
bort.
Helene Bergman, Virpi Hellmark, Alice Teodorescu och Maria Abrahamsson.
Aktiv
anti-feminist
En annan kvinna, som idag sitter i GAPF:s styrelse, är
Helene Bergman. Hon har gjort sig
känd genom en rad debattartiklar i olika tidningar, där
hon kommit med mer eller mindre uppenbart falska påståenden.
Bland annat har hon påstått att hon "i
många år ledde Sveriges Radios legendariska kvinnoprogram
Radio Ellen". 16.
Katarina Mazetti, som
faktiskt var programledare (och producent)
för Radio Ellen berättar att det enda Helene Bergman gjort
för dem var några få frilansjobb från Bangladesh,
vilka dessutom anmäldes och dömdes i radionämnden
för både osaklighet och partiskhet, så det var
givet att det inte blev fler jobb där för Bergman. 17.
Katarina Mazetti konstaterar att Helene Bergman använder
sin falska bakgrund för att leverera hätsk kritik av dagens
feminism. "Och hon kan göra det ostraffat
– vem minns vad som sades i radio för trettio år
sen?" 18.
Helene Bergman påstår att hon arbetat feministiskt
sedan 1970-talet, men hon har ingen aning om feminismens paroller,
utan skriver exempelvis att "Jag skrev
under kvinnokampsdevisen: 'Det privata är det personliga.'"
19. Någon sådan paroll fanns det
självklart inte, så vi får anta att hon syftar
på "Det personliga är politiskt".
Feminism – manshat
Helene Bergman är i själva verket anti-feminist. På
mansrätts-aktivisten Pelle Billings
blogg har hon bland annat skrivit om hur feminismen har blivit en
"förtryckande maktapparat"
i Sverige. 20.
På sin egen blogg skriver hon om hur hon har JO-anmält
åklagaren Marianne Ny för att Julian Assange har behandlats
så illa av Sverige – själv tyckte hon så
mycket om honom när hon hälsade på honom i England
och "vet" att han är
oskyldigt anklagad. "Min långa erfarenhet
av livet som journalist och feminist, och av män och journalistkollegor,
säger att det är en falsk bild." 21.
Och hon hänvisar i inlägget till hur allmänläkaren
och obducenten behandlades under fallet med den styckmördade
Catrine da Costa under 1980-talet – och hela denna utveckling
skedde för att, enligt Helene Bergman, feminismen under 1980-talet
vände till att "angripa män
och mäns sexualitet".
Förutom allt detta är Helene Bergman också
en av dem som påstår att Sverige håller på
att intas av islam: "En islamistisk könsapartheid
breder ut sig över Sverige." 22.
Fler anti-feminister
Helene Bergman står även på GAPF:s hemsida som
en av organisationens "goodwill-ambassadörer
2016".
Bland andra goodwillambassadörer finns bland annat
Alice Teodorescu, politisk redaktör
och chef för ledarsidan på Göteborgs-Posten, som
fått tidningen att gå från liberal till råhöger.
Samtidigt försvann flera ledarskribenter från tidningen.
Och när Elin Grelsson Almestad
slutade skriva för GP motiverade hon det just med att "GP:s
ledarsida blivit ett organ för Sverigedemokraterna".
23.
En annan goodwillambassadör är Maria
Abrahamsson, riksdagsledamot (M), som under sin tid som ledarskribent
i Svenska Dagbladet har profilerat sig som stark kritiker av feminism,
framför allt "radikalfeminism"
och "statsfeminism".
Egentligen kanske det bara är vad en kan vänta
sig. Maria Abrahamssons och Helene Bergmans beskrivningar av hur
den hemska "radikalfeminismen" har tagit över, och
förvandlats till en påtvingad "statsfeminism",
är ju i grunden samma föreställning som den att islam
håller på att ta över Sverige.
Vilket ansvar har GAPF?
Förutom att Sara Mohammad får höra att hennes kritik
av islam låter som SD, får hon ibland också frågor
om varför hon så ofta hyllas, och hänvisas till,
på Sverigedemokraternas sidor på nätet, när
de skriver om att islamisterna håller på att skapa ett
kalifat*** i Sverige.
GAPF har då på sin Facebooksida skrivit
att de inte stöder Sverigedemokraterna.
Det är nog sant. Men mot bakgrund av allt jag skrivit om här,
borde de allvarligt fundera över vilka människor de vill
samarbeta med, och vilka som ska få representera deras organisation.
För som det är nu förlorar GAPF trovärdighet
i sin kamp mot hedersproblematik genom att framstå mer som
en i första hand anti-feministisk och rasistisk kampanjorganisation
mot islam.
Gerda Christenson
*
Avpixlat är en
formellt oberoende nättidning som startats av Sverigedemokraterna
och där Sverigedemokrater skriver.
** Expo är en anti-rasistisk organisation som granskar rasistiska grupper
och utbildar om bland annat "organiserad intolerans". De ger också
ut en tidskrift med samma namn.
*** Kalifat
= ett samhälle byggt på islamska
lagar.
NOTER:
1. Bilan Osman:
Hedersvåldets offer sviks av de som säger sig värna
dem. Expo Idag 3/2 2017.
2. Ann Heberlein: Vi
måste tala om islam. Göteborgs-Posten 26/3 2016.
3. Facebookinlägg av Devin Rexvid. 27/8 2016.
4. Sara Mohammad: Slöjförtryck
ingen mänsklig rättighet. Expressen 25/4 2010.
5. GAPF,
Devin Rexvid, Camilla Grepe och Avpixlat. Torbjörn Jerlerups
blogg 3/4 2017.
6. Trekaffe med Camilla Grepe. Swebbtv 5/2 2017.
7. Magnus Norell, Aje Carlbom & Pierre Durrani: Muslimska Brödraskapet
i Sverige. MSB 2017.
8. Göran Pettersson: MUCF
pekar ut organisation som odemokratisk – utan bevis. Forum
– idéburna organisationer med social inriktning 19/4
2017.
9. Emin Poljarevic, Mattias Gardell, Jan Hjärpe, Eli Göndör
och 19 andra religionsforskare: Undermålig
forskning i svensk myndighetsrapport. Bloggen "Religionsvetenskapliga
kommentarer" 2/3 2017.
10. Maja Flygt: Stark
kritik mot rapport om Muslimska brödraskapet. DN 3/3 2017.
11. Sara Mohammad m.fl: ”Bra
att myndighet granskar islamismen”. Svenska Dagbladet
15/3 2017.
12. GAPF
"mer islamhat än heder". Torbjörn Jerlerup
på bloggen Motargument 27/3 2017.
13. I skriven form HÄR
och inspelat HÄR.
14. Ser
inga problem med stödjour för alla. P4 Sörmland/Nyköping
25/7 2011.
15. Virpi Hellmark & Elin Lundh: Kampen om ägandet av frågan
– könets betydelse för våld i nära relationer.
Sociologiska institutionen vid Lunds universitet VT 2012.
16. Helene Bergman: Kvinnokampen
kidnappades, förvrängdes till statsfeminism. Pelle
Billings blogg 31/12 2012.
17. Att
skalda sitt eget cv – Om Helene Bergman som ljuger...
Katarina Mazettis blogg 17/7 2014
18. Katarina Mazetti: Att
skalda sitt eget cv. Feministiskt Perspektiv 22/1 2014.
19. Helene Berman: Min
feministiska historia. Ledarsidorna.se 5/12 2016.
20. se not 16.
21. The
Constitutional State of Sweden is threatened by the Case of Assange.
Helene Bergmans blogg 4/10 2012.
22. Helene Bergman: Stå
upp för alla kvinnor – säg nej till könsapartheid.
Göteborgs-Posten 21/5 2015.
23. Julia Lundin: Kulturskribent
slutar: ”GP:s ledarsida ett organ för SD”.
Resumé 10/8 2015.
|