Det som publiceras här är
ett utdrag ur Kvinnofrontens nyhetsbrev för medlemmar:
"Ordet är ditt, syster!". Allt detta har med andra
ord redan publicerats i pappersform.
Kvinnofrontens
nyhetsbrev har skrivit tidigare om DEJA:s (Delegrationen för jämställdhet
i skolan) utredning om läroböcker ur jämställdhetsperspektiv.
DEJA har nu kommit ut med flera nya utredningar, bland annat
Pojkar och skolan: Ett bakgrunds-dokument om "pojkkrisen"
av Michael Kimmel, som behandlar frågan om varför pojkar
ofta presterar sämre i skolan än flickor.
Här berättar Annina Claesson om den rapporten.
Det ojas om att pojkars resultat i skolan
blir allt sämre. I många ämnen står flickornas
betyg över pojkarnas, och det är fler pojkar än flickor
som blir underkända, skolkar eller hoppar av skolan. Många
föräldrar kan också vittna om att deras söner
totalt tappat intresset för utbildning. Fler pojkar än
flickor blir också diagnostiserade med beteendeproblem.
DEJA-utredningen inleds med att konstatera att det är
sant att det råder en kris i fråga om kön och utbildning
världen över. I många länder innebär den
att flickor stängs ute från utbildningssystemen, och
bestraffas hårt om de ändå försöker ta
sig in i det. Det finns en stor könsklyfta som blir allt tydligare
ju högre upp i åldrarna en kommer – pojkar får
tillgång till utbildning, flickor får det inte.
Detta är också synligt i väst, men där
gäller det främst högskolorna och universiteten,
där kvinnor är stort underrepresenterade, särskilt
när det gäller professorer. Könsklyftan i västerländsk
utbildning som får mest uppmärksamhet är istället
skillnaden mellan pojkars och flickors skolresultat. Detta kallas
för en pojkkris, men utredningen
vill poängtera att den visserligen existerar, men inte i den
bemärkelsen som det oftast talas om.
"Feminiserad undervisning"
Att flickor stängs ute från utbildningen var helt sant
även i västvärlden för bara några decennier
sedan. Bland den nuvarande åldersgruppen 55-64 år har
män högre utbildning än kvinnor i nästan alla
västländer. Men bland 25-34-åringarna är läget
tvärtom – kvinnor har högre utbildning än män.
Denna tendens har försökt förklarats
på en mängd olika sätt. Bland de vanligaste hör
förändringen av arbetssamhället – från
ett där industrijobb och andra jobb som inte krävde en
högre utbildning kunde ge relativt bra betalt till ett där
kunskaper värderas högt. I industrijobb kunde män
som hoppat av gymnasiet tjäna mer än kvinnor med eftergymnasiell
utbildning. Så är fortfarande fallet på alltför
många håll, men nu när utbildning krävs för
att få ett välbetalt jobb är det inte lika lätt
att klara sig bra på det sättet. Unga män är
inte förberedda på detta, menar flera forskare. "Det
som gör det till en kris är att den traditionella sysselsättningen
för män går förlorad", menar en av dem
– och ignorerar att trots detta tjänar fortfarande män
mer än kvinnor.
Andra förklaringar kan vara att eftersom det numera
finns fler kvinnliga lärare än manliga lärare uppmuntras
inte pojkarna till engagemang genom manliga förebilder. "Dagens
kvinnliga lärare har skolats utifrån en feministisk dogm
som gör att de motsätter sig tanken på att pojkar
måste undervisas på ett annat sätt", teoriserar
en observatör. Många påstår att undervisningen
har "feminiserats" i och med flickornas intåg.
Den tvingar stackars testosteronstinna, vilda pojkar att sitta still
och läsa och skriva och därmed lär dem att nedvärdera
deras naturliga behov som pojkar. Andra menar att det innebär
en oerhörd stress att prestera när det motsatta könet
finns där som sexuell distraktion. Enkönade skolor är
enda lösningen, är slutsatsen.
Intressant att bemärka att när flickorna hade
sämre resultat än pojkar i skolan sades det bero på
att de var mindre intelligenta, men när pojkar har sämre
resultat så beror det på brister hos skolan...
Maskulinitetens hinder
Och ändå skulle många skratta en rakt i ansiktet
om en sa att skolan bara välkomnar flickor. Känt är
det ju att flickor tillåts mycket mindre utrymme för
att tala och ta plats på, att undervisningen nästan enbart
fokuserar på män, och att flickor ständigt utsätts
för verbalt, fysiskt och sexuellt våld utan att personalen
ingriper. Att säga att skolan nonchalerar pojkar kan uppfattas
som en grov förolämpning.
Men det är sant att det finns käppar i hjulen för
pojkars studier – och de är det maskulina idealet. Det
omfattar inte intresse för studier. Det är omanligt. Utredningen
citerar psykologen Robert Brannons fastslagning av fyra grundregler
i maskuliniteten:
1. No Sissy Stuff
(var inte feminin) – man får aldrig
göra något som ens i närheten påminner
om kvinnlighet.
2. Be a Big Wheel (vara en
höjdare)– rikedom, makt och status är tecken
på manlighet.
3. Be a Sturdy Oak (vara "en
präktig ek", dvs. vara
oberoende och endast förlita sig på sig själv)–
det som gör en man till man är att han är tillförlitlig
i en kris, och det som gör en man tillförlitlig
i en kris är att han liknar ett själlöst objekt.
4. Give em Hell! (Ge dem vad
de tål!)– utstråla
mod och aggression.
Förstås är det viktigt att
poängtera att idéerna om manlighet förändras
beroende på tid och plats.
I tonåren blir dessa regler oerhört
tydliga. En brukar kunna se att tonårsflickor förlorar
sin röst under tonårstiden – de blir tillbakadragna
efter att ha lärt sig att samhället inte vill ge
dem någon plats – medan pojkar finner
sin röst, eftersom de blivit vana vid att världen
tillhör dem. Dock är den oärlig, oavbrutet
skrytande om ett ideal de omöjligen kan uppfylla i verkligheten.
Pojkar tilldelas snäva områden att
röra sig i för att räknas som manliga. Detta
märks i elevers uppfattning av skolämnen. I ämnen
som matematik och naturvetenskap stöts flickor bort,
och pojkarna nedvärderar ämnen som språk och
litteratur. Detta följer det patriarkala systemet att
klassa det flickor och kvinnor håller på med som
mindre värt än det pojkar och män håller
på med. Men pojkarna i skolan hamnar då i en fälla
då de inte tillåts tycka om ett stort antal ämnen,
och deras resultat blir lidande. Då är det bekvämt
att klassa alla studier som omanliga.
I uppdelningen av manliga och kvinnliga ämnen
märks också de psykologiska effekter ett patriarkat
kan få. När pojkarna tillfrågas om varför
de tycker om matematik brukar de svara att det är för
att det finns så tydliga regler och svaren antingen
är rätt eller fel – inte som i modersmålsundervisning,
där det inte finns några svar i facit utan bara
ens egna tolkningar gäller. Av samma anledningar brukar
flickor tycka om modersmål. Kanske för att flickor
får nog av alla regler patriarkatet sätter upp
för dem?
Därför behövs en jämställd
skola!!
Så problemet är inte att skolan har feminiserats.
Problemet är att barn indoktrineras i deras roller i
ett kvinnoförtryckande samhälle, och att skolan
inte arbetar för att motverka det.
Aspekter som etnicitet och klass har lika stor
betydelse som kön när betygen ska delas ut. Det
visar att den sanna krisen i skolan är att den inte behandlar
alla lika. Den sanna krisen i skolan är att barn och
ungdomar inte tillåts bilda en fri identitet och leva
i ett utbildningssystem som inte stoppar dem i fack eller
låter diskriminering vara en del av det dagliga schemat.
Därför behövs en jämställd
skola nu!