Det svåraste med att diskutera feministiska
frågor med icke-feminister är svårigheten för
dem att förstå att det inte bara handlar om individer.
Många har fått genomlida de klassiska exemplen "men
min mamma städar mycket mindre än min pappa!",
"min flickvän tjänar mer än
jag!" eller "på mitt jobb är
kvinnorna mycket mer framåt än männen!" när
vi diskuterat Feminism 101 med andra, och dessutom – värst
av allt – se diskussionen stanna bara för att de tycker
att det är ett giltigt argument.
För så många räcker ett
enda undantag för att motbevisa all statistik i världen.
För så många är "generalisering" ett fult
ord. Kanske värst är de som tar all analys som en personlig
förolämpning – "du har ingen
rätt att komma och säga att pornografi är fel, det
är min privata sexualitet!", och förstås
den odödliga "men jag är ingen förtryckare!".
Hur frustrerande det än är så
är det svårt att hålla en debatt rullande efter
sådana repliker – inte bara för att de är
billiga, utan för att de visar på så fundamentala
skillnader i synsätt att det är svårt att mötas
utan att reda ut dem först.
Varför är det så svårt
att se mönster? Varför är det fult att tala
om strukturer? Varför denna oändliga betoning på
individer? Varför vill folk se sig som avskilda från
samhället?
Vissa menar att det inte alltid varit så.
I tider och platser där samarbetsförmåga är
nödvändig för överlevnad, eller där stora
politiska händelser förenar människor i motstånd
och engagemang, får den som vill tala om förtryck eller
samhällsstrukturer större gensvar. Det är lättare
att se det generella istället för det enskilda när
det generella på ett tydligt sätt rör alla.
Idag, när friheten att välja sitt eget
liv och sina egna angelägenheter skanderas ut som det högsta
goda, växer vi upp i ett annat klimat. Det finns för-
och nackdelar med den individualism vi följer idag. I ett idealiskt
samhälle skulle det leda till total acceptans av olikheter,
men att utropa den innan vi blivit av med gamla maktstrukturer och
förtryckssystem är inte att bekämpa dem – det
är inget annat än att skyffla dem under mattan.
På så sätt sitter skeletten
i garderoben kvar och formar allt vi gör, men ingen
tillåts att tala om dem. Istället bortförklaras
de med dina egna handlingar. Din lön beror på din egen
förmåga att löneförhandlare. Din familjesituation
beror på din förmåga att välja ut en lämplig
fortplantningspartner. Din stress beror på din förmåga
att hantera ditt livspussel. Går det illa beror det på
dig. Denna strategi är utmärkt för att hålla
institutioner nöjda och bekväma, men leder till stora
självförtroendekomplex hos de individer som de påstår
sig göra lyckliga. Alla gamla regler finns fortfarande där,
redo att begränsa dig vid varje steg, men du har inte verktygen
att identifiera dem, och vänder det istället mot dig själv.
Självhatet växer, vilket gör dig till ett utmärkt
villebråd för fler som vill locka dig med möjligheten
att lyckas i livet – om du bara gör så här,
om du bara, du, du, du.
Sanningen är ju att denna vridning
av individualismen är ett verktyg för makthavare som vill
behålla sin makt. Det bästa sättet att försäkra
sig mot eventuella upprorsmakare är att de aldrig får
reda på sin egen situation, att göra dem oförstående
inför de termer de kan använda till att identifiera sin
omgivning, att få dem att inte förstå att undantag
inte motbevisar regeln.
Individualismens mörka sida är
något som vi alla får ingjutet i ryggmärgen från
våra första år. Även för dem som aktivt
vill använda begrepp som system, struktur, grupp och mönster
istället för privata problem, är det otroligt svårt
att kommaifrån. Till exempel är det vanligt för
nyblivna feminister att hamna i "duktig feminist"-fasen, att oroa
sig över att de inte beter sig tillräckligt feministiskt
själva. På nätet går det att hitta massor
av kvinnor som frågar sig "är jag
en dålig feminist om jag har på mig den här kjolen?".
Efter en tid går det att inse att feminism inte handlar om
bara dig eller bara den där kvinnan, utan om oss alla, hela
världen. Ändå är det svårt att låta
bli. Vi är så vana vid att bedöma oss själva
att det är svårt att börja bedöma världen
istället.
Ett annat svar på att börja
se förtryckstrukturer är att ge upp, och anse att ingenting
går att förändra. Cynism är en enkel flyktväg
– och förträffligt bekväm. Det tillåter
en att både se problemen – och därmed verka upplyst
– och slippa göra något åt dem.
Även detta är ett uttryck av individualism
– men framför allt är cynism ett privilegium. En
cyniker känner ingen motivation till att förändra
något därför att problemen verkar avlägsna,
som någonting som är bortom ens egen kontroll och därmed
inte angår en själv. Om du frågar aktivister inom
vilken fråga som helst varför de valde att "göra
något" är det oftast för att de stött
på konkreta exempel av förtryck i deras egen närhet.
Det är dessutom väldigt mycket
svårare att inte vilja "göra något" när en
själv träffar på uppenbara offer av förtryck
– kvinnor i prostitution, offer för mäns sexualiserade
våld, människor som fått sina liv direkt och uttalat
begränsade av patriarkatet. Det krävs en enorm brist på
empati att kunna passera dessa människor och se det som omöjligt
att hjälpa dem. En cyniker har haft turen att inte ha råkat
ut för eller sett på nära håll något
liknande, och är därför privilegierad. Många
kallar feminister för negativa glädjedödare, men
en aktivist är den starkaste sortens optimist – "jag
tror det här går att förändra, för att
det måste det." Därför är aktivism så
livsviktigt. Därför är det så nödvändigt
för feminister att träffa andra feminister, för att
inte drunkna under alla som menar att det är bara du, för
att inte börja tro på det själv. Därför
behövs organisationer som Kvinnofronten.
Den bästa medicinen kan vara att
kombinera det bästa av båda världarna. Parollen
"det personliga är politiskt"
är hjälpsam på många sätt. Att utgå
ifrån sina egna erfarenheter och sedan att sätta dem
i sammanhang, dela och jämföra dem med andra, och framför
allt att analysera dem, är grunden för all aktivism och
allt motstånd. Det får oss att se mönster, samtidigt
som vi inte glömmer vår egen roll i samhället. Det
får oss att känna gemenskap. Det är värt så
oändligt mycket mer än undantag.
Annina Claesson
|