Nummer
2/2017
|
Men feministisk porr då?
I debatten
om pornografi får vi ofta höra att det är skillnad
med feministisk porr. Men vad är egentligen det som kallas
feministisk pornografi? Moa Lindholm
har läst en undersökning av den amerikanska forskaren
och porrmotståndaren Rebecca Whisnant.
acklash
efter backlash måste en väl kunna säga är ett
rimligt sätt att beskriva den senaste tidens politiska klimat.
Även inom feministiska frågor har viktiga grunder för
samtal om kvinnors rättigheter börjat (fortsatt) ifrågasättas.
Har man vistats i sociala medier av olika slag den senaste tiden
har en sannolikt stött på den uppblomstrande porrdiskussionen.
Det är med stor förskräckelse som jag kunnat konstatera
att grunderna i kritiken mot porr plötsligt tycks vara bortblåsta.
Fler och fler är det som inte längre pratar om porr som
något i grunden problematiskt, istället säger en
att det inte är svart och vitt, att det finns både bra
och dåliga saker med porr.
Feministisk porr?
Något som ofta nämns i porrdiskussioner är den så
kallade feministiska porren, som ett alternativ till all den "dåliga
porr" som cirkulerar (är det bara mina hjärntrådar
som kopplar detta till det ängsliga "men inte alla män!"?).
En säger alltså att det finns bra och dålig porr
och att det inte går att dra slutsatser om ifall porr generellt
är bra eller dåligt.
Få saker är visserligen svartvita, men det
problematiska i kråksången är att en sällar
förklarar vad en menar med så kallad "etisk"
eller "feministisk" porr. På vilka grunder är
den feministisk? För att gå till botten med vad det är
som pågår ställer jag mig frågan: vad är
det för porr en egentligen pratar om?
Undersökning
Rebecca Whisnant har i en artikel
undersökt detta fenomen genom att studera arbetet utfört
av en av de som säger sig skapa feministisk porr. Hennes val
föll på Tristan Taormino
som är en amerikansk porrproducent, sexualupplysare och författare.
Det vanligaste argumentet till försvar av porrens
ära är att så länge det sker med samtycke är
det okej. Taormino utgår från detta och tar det dessutom
steget längre. Hon bygger mycket av sin argumentation om varför
hennes porr är feministisk på att den är vad hon
kallar autentisk*.
Hennes arbete bygger på att deltagande personer genuint ska
vara bekväma på platsen och få tillgång till
vad än det är de behöver för att genuint njuta
av upplevelsen.
Taormino ser också till att det på inspelningsplatsen
finns nödvändiga hygienprodukter, hälsosam mat och
så vidare, och kräver att kondom ska användas för
att minimera risken för sjukdomsspridning.
När deltagarna kommer till inspelningsplatsen säger
Taor-
mino att de ska glömma hur tidigare porrinspelningar gått
till, varvid kameran sätts igång och deltagarna är
fria att göra vad de känner. Allt som händer spelas
in och det som passar i filmen väljs ut.
En annan aspekt som gör att Taormino ser sin porr
som feministisk är att hon använder sig av en större
mångfald av skådespelare, sett till exempelvis sexualitet,
etnicitet etc. Så långt allt väl. Eller?
Inte så enkelt
Precis som Whisnant ställer jag mig frågan om en någonsin
i porr kan komma undan att:
1)
Det görs för att åtminstone i någon mån
tjäna pengar.
2) Det bygger på att leverera till och tillfredsställa
en publik.
Deltagare i Taorminos filmer har gett uttryck för
att oavsett ifall inspelningen har som ambition att bygga på
frivillighet, så är det svårt att komma ifrån
att vissa praktiker ger mer betalt. Vill en få fler uppdrag
inom porrindustrin är det svårt att bara ställa
upp på så kallat vaniljsex.
Whisnant har granskat några av Taorminos filmer
och kommit fram till att praktikerna i filmerna till stor del överensstämmer
med de praktiker som dominerar i annan porr; inklusive praktiker
som bygger på kvinnlig underordning och manligt våld.
Och även om Taormino tillåter deltagarna
att själva bestämma vad de vill göra finns såklart
inte heller alternativet att inte ha sex överhuvudtaget.
Taorminos filmer finansieras dessutom på ungefär
samma sätt som mainstreamporr, och distribueras till ungefär
samma publik. För att produktionen ska vara lönsam är
det alltså svårt att avvika alltför mycket från
övrig porr.
Ännu mer exploatering
Jag ställer mig också frågan om Taorminos jakt
på autenticitet på vissa sätt inte egentligen är
ännu mer exploaterande. Finns möjligheten att fejka, att
skådespela, så kan en åtminstone frånkoppla
sin allra innersta privata sfär från inspelningen. Men
när denna autenticitet är målbilden är det
ju i princip ett krav att skala bort ytterligare ett lager för
kameran.
Även om den autenticitet som Taormino eftersträvar
bygger på att deltagarna ska göra vad som känns
bra för dem och slippa göra saker de inte vill, så
ställer jag mig frågande till ifall autenticitetsspåret
verkligen kan bära upp en argumentation om att hennes porr
är etisk och feministisk. Särskilt då hennes porr
visat sig brista i flera andra feministiska aspekter.
Exempelvis ger Taormino själv uttryck för
att efter inspelningar behöva processa upplevelser på
olika sätt, bland annat med hjälp av lugnet från
hennes hund. Det finns även exempel på att kvinnliga
skådespelare efter att ha deltagit vid hennes inspelningar
drabbats av stresssymptom typiska för någon som just
varit med om ett våldsamt trauma.
Vems ansvar?
En annan aspekt är också att även denna porr kommer
att påverka sina konsumenter och att konsumenterna kommer
att tolka även denna porr utifrån sina egna referensramar.
Taormino
säger att hon inte kan ta ansvar för hur konsumenter tolkar
hennes porr, vilket må vara sant. Men med tanke på hur
lik mainstreamporr hennes porr är i fråga om praktiker,
kan en undra om en sådan inställning inte är att
fly från ansvar. Gör det någon skillnad ifall hennes
porr producerats i en miljö där deltagarna har tillgång
till hälsosam mat ifall den reproducerar våldsamma praktiker
mot kvinnor som dess konsumenter mycket sannolikt kommer att påverkas
av?
Och gällande representation kan man undra för
vem denna representation egentligen spelar roll. Gör det någon
skillnad för de som visas på duken att de råkar
vara lesbiska eller ha mörk hudfärg? Givetvis inte. De
som möjligtvis skulle kunna gynnas av det är i så
fall exempelvis lesbiska konsumenter som vill se porr men vill slippa
se män. Om detta är tillräckligt för att porren
ska kvala in som feministisk är mycket tveksamt.
Till för publiken
Slutsatsen en kan dra är att skådespelarna åtminstone
i viss mån har det något bättre på dessa
inspelningsplatser, och att Taormino eftersträvar att göra
upplevelsen så behaglig som möjlig genom att tillhandahålla
vad deltagarna behöver, väl är positivt i någon
mån. Men i och med vad en jämför med har jag svårt
att se att detta skulle vara tillräckligt för att den
ska kallas feministisk. Inte heller kommer den ifrån att existera
i ett kapitalistiskt system, eller att den måste tillfredsställa
sin publik.
Whisnants slutsats är att feminismen i Taorminos
porr präglas av en bristfällig analys och att även
ifall en antar att feministisk porr är teoretiskt möjlig
så faller hennes porr långt från vad en skulle
kunna kräva av sådan porr. Jag är mycket benägen
att anse detsamma.
|