Nummer
1/2016
|
Bild ur filmen.
Kära
pappa...
Nyhetsbrevsredaktionens Annina Claesson analyserar
en film som blivit en viral succé på sociala medier
och spreds som "feministisk". Men hur feministisk är
den egentligen?
december
förra året (2015) spreds den fem minuter långa
filmen “Kära pappa"
som en löpeld över sociala medier. Den är framtagen
av den norska falangen av välgörenhetsorganisationen Care.
I filmen talar en flicka till sin pappa om alla våldshandlingar
och övergrepp som hon kommer att utsättas för, just
för att hon föds som flicka.
Hennes pappa må vilja skydda henne från
allt ont i världen – han "låter
inte ens mamma äta sushi" – men han
kan och tänker inte ens på att skydda sin dotter
från högstadie-korridorernas glåpord och
tafsningar eller våldtäktsskämten från
bekanta. Allt det som leder till att hon till slut blir utsatt
för övergrepp, våldtäkt, misshandel och
mordförsök.
Den delen av budskapet är viktig men sällsynt
i massmedia – att fastslå hur allt i ett patriarkat
hänger ihop för att bilda en kvinnoförtryckande
struktur, att de fjortonåriga pojkarnas rop i en skolkorridor
har något att göra med våldtäktsstatistiken.
Filmen centrerar sig kring mäns roll i att
upprätthålla ett samhälle som normaliserar
mäns våld mot kvinnor. Allra viktigast är
kanske uppmaningen att inte skratta åt andra mäns
våldtäktsskämt, något som studier har
visat aktivt bidrar till att våldtäktsmän
bildar en uppfattning om att våldtäkt är accepterat
bland andra män.
Dock ger filmen en illasmakande
eftersmak genom många ordval.
"Låt inte
mina bröder kalla flickor horor, eftersom de inte är
det. För en dag kommer en annan pojke tro att det är
sant".
Med denna replik avslöjar filmen sin bristande
feministiska analys, trots att den menar så väl. Pojkar
ska inte kalla flickor horor, eftersom "de inte är det".
Detta är typisk hora/madonna-logik. Finns det alltså
flickor som "är" horor och därmed kan kallas
för det? "Förtjänar" en flicka som "är"
en hora att utsättas för våld?
Det är nästan som att filmen
föreslår att allting är ett enormt missförstånd
– att mäns acceptans och normalisering av andra mäns
våld gör att "fel" flickor utsätts.
Flickan i filmen har ju en magisterexamen, ett bra jobb, en fantastisk
pojkvän (till en början), är "inte någon
offertyp", och har en pappa som bryr sig.
Under hela filmen tar hon avstånd från
skällsorden – "hora, lesbisk, billig, offer"
– som kastas efter henne, för att visa hur hon
inte förtjänar övergreppen som män utsätter
henne för. Filmen ignorerar att ett av patriarkatets
mest effektiva bränslen är denna uppdelning av kvinnor
och tjejer i fina flickor och smutsiga horor, i "starka
kvinnor" och offer.
Filmen är också helt uppbygd på
den trötta repliken "skulle du vilja att det här
hände din egen dotter, syster, mamma?". Det är
som att män inte kan övertygas om att förtryck
är fel för att kvinnor är fullvärdiga
människor i sin egen rätt, utan bara i egenskap
som någon mans mamma eller dotter. Filmen spelar fullt
ut på en sentimental vädjan till män om att
inte låta sina kvinnliga familjemedlemmar bli behandlade
som "dåliga flickor". Det blir svårt
att kalla den övertalningstaktiken feministisk.
Istället bör män
upplysas om att deras uppdelning och kategorisering är
artificiella förtrycksverktyg, om de så tar sig
små eller stora uttryck. Det finns inga horor och inga
madonnor. Oavsett hur "stark" eller "svag"
en kvinna som fallit offer för våld är så
förtjänar hon ändå att slippa utsättas
för det.
Kära pappa, låt inte mina systrar och
bröder lära sig om mäns våld mot kvinnor
från en klumpigt gjord viral reklamfilm.
Annina Claesson
|