Det som publiceras här är
ett utdrag ur Kvinnofrontens nyhetsbrev för medlemmar:
"Ordet är ditt, syster!". Allt detta har med andra
ord redan publicerats i pappersform.
Nya
riktlinjer för tolkning av socialtjänstlagen gör
att landets kvinnojourer riskerar att hamna på två stolar
– ibland ska de ses som ideella föreningar, ibland som
socialtjänst – med olika regler för både verksamheten
som sådan och för dokumentation, anmälningsplikt
och insyn. Gerda Christenson försöker reda i frågan.
Länsstyrelsen i Stockholm ordnade häromveckan
flera seminarier om hur de nya riktlinjerna i socialtjänstlagen
ska tolkas vid skyddat boende för misshandlade kvinnor. Eller
som det hette på myndighetssvenska: Socialnämndens
och ideella organisationers ansvar vid utförande av insatser
enligt SoL inom området våld i nära relation.
Jag var med på ett av deras seminarier.
De flesta politiker i publiken satt tysta, men representanterna
från kvinnojourerna hade desto fler frågor. Oron visade
sig vara stor kring vad följderna ska bli för kvinnojourerna
när kommunerna nu ska tillämpa Socialstyrelsens nya råd
för hur samarbetet med jourerna ska fungera.
Ideell organisation eller socialtjänst?
Grunden är att kommunerna har skyldighet att se till att misshandlade
kvinnor inom kommunen får hjälp. När det gäller
skyddat boende beställer socialtjänsten i 8 fall av 10
den hjälpen av ortens kvinnojour. Detta är inte något
som ansvariga politiker vill ändra på, däremot vill
de ändra på villkoren. Enligt Socialstyrelsens nya råd
ska den delen av kvinnojourernas arbete som beställs av kommunen
räknas som socialtjänstarbete. Det innebär att kvinnojourernas
arbete delas upp i två – sådant som socialtjänsten
beställt och resten av jourens arbete, där både
förebyggande insatser och opinionsbildningsarbete ingår.
En sådan uppdelning riskerar att påverka
både ekonomin, den ideella organisationens självständighet
och vardagsjobbet i jouren. Det kan till exempel komma att betyda
att två kvinnor som bor på jouren med sina barn ska
behandlas helt olika. För den som har kommit via socialtjänsten
ska jourkvinnorna dokumentera enligt socialtjänstens regler
(och överlämna dokumentationen till kommunen när
kvinnan flyttar), för den andra kvinnan sker dokumentationen
enligt kvinnojourens egna rutiner. För den ena kvinnan får
jouren betalt enligt lagen om offentlig upphandling (LOU), för
den andra får jouren kanske inte någon ersättning
alls. För den enas barn har jourkvinnorna anmälningsplikt
enligt socialtjänstlagen, men inte för den andras.
Många frågor, men få svar
En av de frågor som ställdes gällde hur det ekonomiska
stödet till kvinnojourerna ska se ut i framtiden. När
fokus sätts på det som kommunerna enligt lagen måste
göra – det vill säga hjälpa utsatta kvinnor
med skyddat boende – finns risken att det endast är det
arbetet kommunerna kommer att stödja framöver. Vad händer
då på sikt, om fokus försvinner från det
förebyggande arbetet, och allt annat stödarbete? Kommer
kommunpolitikerna förstå att det är nödvändigt
att ge ekonomiskt stöd till jourerna utöver den konkreta
beställningen av utförd socialtjänst, eller kommer
utvecklingen att gå bakåt?
Den kostnad kommunen har för skyddat boende på
en kvinnojour är betydligt lägre än andra boenden,
eftersom arbetet i så stor utsträckning görs ideellt.
Vad händer om kvinnojourerna försöker få betalt
utifrån vad det faktiskt kostar? Enligt lagen om offentlig
upphandling ska kommunen ge jobbet åt den som kan utföra
det billigast, vad händer om det kommer en skyddat boendets
"Carema" som gör det billigare?
Och vad händer med de kvinnor som kommer direkt
till kvinnojourerna – för att de inte vill vända
sig till socialtjänsten, eftersom de vill kunna få vara
anonyma? Vad händer med en kvinna som måste placeras
på en annan jour, i en annan kommun, på grund av risken
för att mannen ska döda henne, om boendet blir kommunala
upphandlingar?
Sådana frågor fick publiken inga svar på.
Trots att den nya tolkningen redan har börjat gälla, var
det mycket som inte var klart än. Det viktigaste skälet
som Länsstyrelsens föreläsare angav till det nya
– att få långsiktighet i arbetet – fanns
inte heller, eftersom kvinnojourerna varje år måste
söka ekonomiskt stöd utan att veta om någon annan
ska få "uppdraget" istället.
I svensk grundlag slås organisationsfriheten fast.
Den innebär också att samhället inte kan kräva
full insyn i de ideella organisationerna. Genom Socialstyrelsens
nya råd hamnar kvinnojourerna i en mellanställning, där
deras grundlagsfästa självständighet krockar med
socialtjänstlagens tillämpning vid skyddat boende. Så
varför driver myndigheterna detta? Varför ser inte kommunerna
till att skapa egna skyddade boenden, så att kvinnojourerna
kan fortsätta med sitt övriga så viktiga stödjande,
förebyggande och opinionsbildande arbete?
En fråga om pengar
– Det är klart att det handlar om
pengar, säger en av Länsstyrelsens representanter
när vi står och pratar efter seminariets slut. Att
kvinnojourerna sköter skyddat boende är billigare.
Gerda Christenson
FAKTA Skyddat boende
Föreläsningarna på Länsstyrelsens i Stockholm seminarium
hade fokus på skyddat boende.
Kvinnojourer är ofta det enda skyddade boende som finns för
misshandlade kvinnor som har barn med sig. Kvinnojourerna är oftast
också det enda skyddade boendet som finns inom närområdet
och som är tillgängligt i ett akut läge.
Efter den akuta krisperioden/boendet finns oftast inte heller någon
kommunal verksamhet till stöd för kvinnorna. Kvinnojourerna
är då det enda stöd som finns, särskilt vid behov
utanför kontorstid och med kort varsel.
Angela Beausang, ordförande i ROKS, och Olga Persson, förbundssekreterare
i SKR, ser olika på de nya reglerna.
Foton: Pressbilder
Olika uppfattning
bland kvinnojourerna
Jag
kontaktade de bägge riksorganisationerna för landets kvinno-
och tjejjourer för att höra vad de tycker om de nya villkoren
för kvinnojourernas arbete. De visade sig ha helt olika syn.
Många kvinnojourer i landet har uttryckt oro
för hur deras arbete kommer att påverkas när kommunerna
ska tillämpa Socialstyrelsens nya råd för socialtjänst
"inom området våld i nära relation".
Jag kontaktade därför de bägge riksorganisationerna
för landets kvinno- och tjejjourer för att höra deras
uppfattning.
– Som riksorganisation förstår vi jourernas
oro, säger Olga Persson,
förbundssekreterare på Sveriges Kvinno- och Tjejjourers
Riksförbund (SKR). Men det här kan
man se på två sätt. Att det utvecklar samarbetet
och därmed stödet för kvinnorna och barnen.
Olga Persson berättar att SKR har drivit på
den här utvecklingen, eftersom de anser att det att kvinnojourernas
arbete ses som socialtjänstarbete är ett sätt för
staten, kommunen och socialtjänsten att ta sitt ansvar. Hon
berättar att kvinnojourerna inom SKR uppmanar alla kvinnor
som kommer till dem att vända sig till socialtjänsten.
Hon hänvisar till att barnen inte har någon rättssäkerhet,
eftersom de inte är placerade.
– Men det blir de väl inte med dessa regler
heller?
– Nej, men det vill SKR att Socialstyrelsen ska
förtydliga ytterligare.
Olga Persson är förbundssekreterare
för SKR.
Foto: Pressbild
Lagen går att komma runt
Olga Persson säger att kvinnojourerna idag i praktiken driver
socialtjänstarbete, och menar att kommunerna nu måste
inse hur viktigt jourernas arbete är.
– Politikerna som driver
detta måste se till att betala.
Att kvinnojourernas arbete nu ska omfattas av lagen
om offentlig upphandling tror hon inte innebär någon
reell risk för att andra ska ta över, även om kommunerna
skulle börja betala vad det faktiskt kostar.
– Jag tror att det går att komma runt lagen
om offentlig upphandling. Men det kräver modiga kommunpolitiker
och duktiga jurister, som kan det här med upphandling.
– Och det andra sättet
att se det?
– Att man tycker att det
här är jobbigt. Och då får man välja
att stå utanför.
Hon berättar om en lokal kvinnojour i landet, som
valde att låta bli att ansöka om att få hand om
kommunens skyddade boende. Istället gick anbudet till en stiftelse,
som skulle ha både verksamhet för män, barn och
kvinnor, och dessutom missbruksvård. Men stiftelsen bildades
aldrig, och kommunen har fortsatt att skicka kvinnor som behöver
skyddat boende till jouren. Så kan det inte lösas nu,
eftersom kvinnojourerna nu är tvungna anpassa sig till socialtjänstens
rutiner om kommunen i fortsättningen ska beställa boende
av dem, men det Olga Persson vill visa är att hon inte ser
det som troligt att andra kommer att ta över.
Pådyvlas socialtjänstansvar
Angela Beausang, ordförande
i Riksorganisationen för Kvinnojourer och Tjejjourer i Sverige
(ROKS) är betydligt mer oroad.
– Jag oroar mig för
vad som händer när man pådyvlar kvinnojourerna ett
socialtjänstansvar. Risken är att man fyller upp jourerna
med kvinnor som kommer från socialtjänsten, att det blir
de som får hjälp, punkt.
Bland kvinnojourerna inom ROKS finns ingen regel om
att de ska försöka få alla kvinnor att kontakta
socialtjänsten – tvärtom betonar Angela Beausang
att kvinnor måste ha möjligheten att komma till kvinnojouren
och vara anonym.
– Hjärtat i vår
rörelse är att kvinnor ska komma till kvinnojouren och
få stöd och hjälp av andra kvinnor. Vi är inga
behandlare, vi har inget socialt boende.
Angela Beausang hänvisar till hur kvinnojourerna
startade för att samhället inte såg mäns våld
mot kvinnor, och att jourkvinnorna skyddade kvinnor som kom till
jouren helt enkelt för att samhället inte såg misshandel
som ett samhällsproblem, och att det därför inte
fanns några andra alternativ. Hon betonar att grunden i kvinnojourernas
arbete är så mycket mer.
– Men om det inte ska
ses som socialtjänst, hur ska man göra med skyddat boende
då?
– Det resonemanget, jag vet inte vad man tror
att en misshandlad kvinna är egentligen!? Vi har akuta platser
för de kvinnor som inte kan vara kvar hemma och inte har någon
annanstans att ta vägen. Men varför inte börja ta
bort brottslingen från brottsplatsen istället?
Angela Beausang är ordförande
i ROKS. Foto: Pressbild
Världshälsoproblem
Angela Beausang betonar att FN deklarerat att mäns våld
mot kvinnor är ett världshälsoproblem, att det handlar
om en samhällelig syn på kvinnor och män. Sexuellt
våld mot kvinnor finns överallt omkring oss; har vi inte
varit själva varit utsatta för misshandel, våldtäkt
eller andra övergrepp, så har vi vänner, släktingar
eller arbetskamrater som har.
– Det är inget som du kan sitta med en socialtjänst
och klappa kvinnor på huvudet med.
Hon tillägger att när kvinnojourerna ser att
kvinnor har flera problem, som till exempel posttraumatiskt stressyndrom,
försöker de slussa dem vidare till andra de kan få
hjälp av. Men kvinnor behöver stöd med så mycket
mer än akutboende. Ett exempel är vårdnadstvister,
där våldet osynliggörs, berättar hon. Och det
som är vanligast att tjejjouren får frågor om är
våldtäkt och incest. Därför är hon oroad
över utvecklingen.
– Vi har startat kvinnojourerna
för att jobba mot mäns våld mot kvinnor och inte
för att göra kommunernas socialtjänstarbete.
Gerda Christenson
FAKTA
Förra året polisanmäldes
cirka 28 000 fall av misshandel mot kvinnor i Sverige. Samtidigt anmäldes
cirka 17 100 sexualbrott. Bland sexualbrotten har de anmälda våldtäkterna
ökat med 10 procent jämfört med året innan (2010).
Av de anmälda våldtäkterna begicks cirka en tredjedel
mot barn under 15 år. I 91 procent av de anmälda våldtäkterna
mot barn 0 – 17 år var offren flickor. Bland de vuxna offren
var 97 procent kvinnor.
Källa: Brå:s statistik
Artiklarna
har i en något annorlunda form tidigare publicerats i webbtidningen
Feministiskt Perspektiv.